Annons

Nikkor 60 mm f/2,8

NxV

Medlem
Jag har kikat lite på både Tamron 90mm 2.8 och Nikons 60mm 2.8 att köpa till min samling.

Då jag verkligen gillar macrokort så vill jag ha ett det bästa obejktivet jag kan hitta Under 5000kr.

Jag gillade inte riktigt Tamronets låååångsamma fokus och det faktium att det blev nästan dubbelt så långt när det fokuserade.

Nikon 60:in var blixtsnabb och lämnade en grym skärpa! MEN, och detta kanske låter fåfängt, men det är ju så grymt fult?
Ser ut som ett gammalt 18-55 kitobjektiv minst sagt..?
Och man fick verkligen krypa så gott som nästan på objektet man skulle fota.


Finns det någon här som fotat mycket Macro och kan rekommendera mig ett Macroobjektiv till min D700?

Kanske finns något som tillochmed är "bättre" än Nikon 60:in?
 

Ventures

Aktiv medlem
Skulle föreslå en längre brännvidd än 60. Med 105 mm kommer man åtminstone ett par decimeter ifrån objektet. 200 mm skulle vara ännu bättre, men kostnaden ökar och det är svårare att hitta på begagnatmarknaden. Och utseendet syns inte på bilderna ;-)
 

dumbo

Aktiv medlem
Alla makoobjektiv har mer eller mindre långsam AF. Man använder ju dock sällan AF i makroområdet utan mer om man använder objektivet att fota "normala" motiv med. Då har Tamronen en begränsningsomkopplare som gör att fokusområdet är mellan 0.45m och oändligheten och då är, IMO, autofokusens hastighet ett mindre problem.
Vill du ha lite längre arbetsavstånd än Nikons 60:a så är det dock längre brännvidder som gäller. Vill du då hålla dig under 5000kr så är det väl typ dessa som gäller:

Tamron 90
Sigma 105
Tokina 100

Tamron 90 och Tokina 100 är ungefär likvärdiga optiskt. Eventuella skillnader är akademiska.
Sigma 105 är, IME, något sämre än de övriga två. Den är inte riktigt lika skarp på vidöppen bländare (inget större problem just för makro dock, då man ändå bländar ner en del) och den har sämre bokeh, vilket gör bakgrunden lite rörigare.

Annars får du väl kolla på begagnat, tex Nikon AF-S 105/2.8 eller kanske Sigma 150/2.8.
Du kan ju åxå leta begagnat efter den gamla versionen av Tamronen som inte har inbyggd AF-motor. Den är något rappare i autofokusen.
 

NxV

Medlem
Okej.
Men om man vänder på steken såhär då.

Jag har 10.000 att lägga på optik.

Jag är ute efter ett macroobjektiv och ett telezoom.

Finns det något fast objektiv över 150mm som är knivskarpt och kan användas till 1:1 macro?
För <10.000 kr?

Mvh.
 

NxV

Medlem
Okej.
Men om man vänder på steken såhär då.

Jag har 10.000 att lägga på optik.

Jag är ute efter ett macroobjektiv och ett telezoom.

Finns det något fast objektiv över 150mm som är knivskarpt och kan användas till 1:1 macro?
För <10.000 kr?

Mvh.
Nytt eller begangnat spelar inte så stor roll.. Kom på att nytt lär vara svårt att hitta för den lille pengen.,
 
Senast ändrad:
ANNONS