Annons

Nikon D90 vs D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

alkX

Aktiv medlem
Hej!

Jag är helt ny inom dethär med fotografering med systemkamera men är väldigt sugen på att börja. Först funderade jag på en Nikon D3100 men fick höra att om jag vill utvecklas och börja fota mer seriöst senare borde jag satsa på något annat och blev rekommenderad att köpa en D90 istället. Eftersom att jag bara är 16 år har jag ingen superekonomi men har råd med det mesta för tillfället, D7000 känns dock lite för mycket för mig.
Eftersom att D90 har blivit ganska billiga nu pga att D7000 har kommit är jag villig att köpa en, eftersom att jag tydligen kan växa med den och ha ett bra tag, för har inga planer alls på att köpa en D3100 och byta till något bättre när jag känner att jag vill gå vidare.

Det är där frågan till er som kan kommer, låter detta som en bra idé och är D90'n bättre än D3100? Någon som har en D90 som kan berätta vad den tycker om kameran?

Väldigt tacksam för svar!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja köp en D90 tycker det är det bästa valet du kan göra inom Nikonfamiljen. D3100 och D5100 tar bra bilder men de har sämre sökare och har tex inte den trådlösa Command funktionen för blixt som finns i D90 och uppåt. D90 och uppåt har också inbyggd motor så du kan hitta äldre billigare objektiv. D7000 tycker jag fortfarande inte är så prisvärd jämfört med D90. Som objektiv så ta en titt på ScandiavienPhoto för begagnat samt köp o sälj här på forumet.

Som förslag på objektiv:

Normal: Nikkor 18-105 eller Sigma 17-70 Makro. eller Sigma 18-50/2.8
Nikkor 35/1.8 ett utmärkt objektiv att ha i samlingen

till att börja med, sedan så upptäcker du om du vill ha makro, tele eller vidvinkel
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Ska du använda kameran till att fota med.så köp en D90 ! Mycket mera kamera med snabbvals knappar/rattar för snabbare inställningar.En D90 "tar" lika bra bilder som övriga Nikon så det behöver du inte vara orolig för ,även om den är 2 år älder,en kamera blir inte omodern för att det kommer en ny modell,som många försöker intala folk här på FS.Dessutom har den inbyggd fokusmotor i huset för objektiv som saknar det även om alla nyare objektiv har inbyggd motor numera,men ett plus.

En D90 klarar även action/sportfoto galant och när man lärt sig kameran är det inte många bilder som misslyckas.Se till bara att satsa på lite bättre objektiv efterhand som du får råd.MVH.
 

alkX

Aktiv medlem
Ska du använda kameran till att fota med.så köp en D90 ! Mycket mera kamera med snabbvals knappar/rattar för snabbare inställningar.En D90 "tar" lika bra bilder som övriga Nikon så det behöver du inte vara orolig för ,även om den är 2 år älder,en kamera blir inte omodern för att det kommer en ny modell,som många försöker intala folk här på FS.Dessutom har den inbyggd fokusmotor i huset för objektiv som saknar det även om alla nyare objektiv har inbyggd motor numera,men ett plus.

En D90 klarar även action/sportfoto galant och när man lärt sig kameran är det inte många bilder som misslyckas.Se till bara att satsa på lite bättre objektiv efterhand som du får råd.MVH.
Tack så jättemycket för svaren! Blir nog en D90 i slutet av augusti! Ska kolla runt lite på objektiven jag fick tips om också.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Måste fråga, fick tips om detta objektivet från en annan källa: http://www.fotokungen.com/nikon-afs-dx-18553556g-vr-p-1462-c-552.aspx
Är det något att ha?
Mja... definitionsfråga. Kitobjektiv, om jag inte är helt ute och psyklar, dvs säkert dugligt, men du kan få bättre prylar. Rekommenderar även jag D90 över D3100 vilken dag som helst i veckan, om inget annat så p.g.a. sökaren och inbyggd fokusmotor (vilket innebär att du får en klart större begagnatmarknad för optik). Jag hade satsat på ett Nikon 35mm f/1.8G, sen utökat med vad jag kände saknades när jag vant mig vid detta objektiv.
 

alkX

Aktiv medlem
Mja... definitionsfråga. Kitobjektiv, om jag inte är helt ute och psyklar, dvs säkert dugligt, men du kan få bättre prylar. Rekommenderar även jag D90 över D3100 vilken dag som helst i veckan, om inget annat så p.g.a. sökaren och inbyggd fokusmotor (vilket innebär att du får en klart större begagnatmarknad för optik). Jag hade satsat på ett Nikon 35mm f/1.8G, sen utökat med vad jag kände saknades när jag vant mig vid detta objektiv.
Okej, tack!
 

alkX

Aktiv medlem
Jag hade ärligt talat satsat på Nikon 35mm f/1.8G till en början, för att sen addera ytterligare ett objektiv när du märker vad du saknar för brännvidd (tele, vidvinkel etc.). 18-105mm är väl dugligt, men det får rejält med pisk av fast optik gällande skärpa och ljusstyrka.
Jo det verkar ju bra (läste precis om det här på FS), nackdelen är ju att det inte går att zooma med det (eller?).
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Jo det verkar ju bra (läste precis om det här på FS), nackdelen är ju att det inte går att zooma med det (eller?).
Tja, jag skulle snarare vända på det och se det som en möjlighet att utvecklas som fotograf ^^ När du lär dig vilken brännvidd du jobbar med ser du möjligheter till bilder överallt, utan att behöva kolla i sökaren :) Zooma kan du alltid göra med fötterna.
 

alkX

Aktiv medlem
Tja, jag skulle snarare vända på det och se det som en möjlighet att utvecklas som fotograf ^^ När du lär dig vilken brännvidd du jobbar med ser du möjligheter till bilder överallt, utan att behöva kolla i sökaren :) Zooma kan du alltid göra med fötterna.
Sant det, http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12638303
Måste bli det paketet då va? Kunde inte hitta objektivet på FotoKungen, vet du någon mer stans det säljs billigt?
 

alkX

Aktiv medlem
Yup yup, rätt paket :) Hmm vet ej, men jag har svårt att tänka mig att priset skiljer så enormt, då det redan är rätt prispressat.
Okej, men jag har inte riktigt bestämt mig än, ska köpa kameran i slutet av augusti, drar till Turkiet 7 september och vill gärna fota där, får sedan min andra lön i slutet av september, så vad rekommenderar du, köpa 18-105 och ha i Turkiet och köpa 35/1,8G när jag kommer hem, eller tvärt om? För 35/1,8G var ju faktiskt inte så dyrt att köpa löst.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Sant det, http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12638303
Måste bli det paketet då va? Kunde inte hitta objektivet på FotoKungen, vet du någon mer stans det säljs billigt?
Fattar inte priset. Huset kostar 5500:- på scandinavien och ett 35/1.8 kostar väl runt 1800:- så det verkar inte vara något billigare objektiv. Du borde kunna få lite rabatt på det priset, max 7000:- MM sålde väl 50/1.8 för 995:- eller likande, det är inget dåligt val heller, fast ett 35'a är mer "normal".
 

rolfew-87

Aktiv medlem
Kameraköp

När jag läser dig är jag helt övertygad om att det är D90 du söker. Har själv 2,5 års erfarenhet av den och inte blir den sämre av att nyare konstruktioner (D7000 och D5100) har kommit seda dess. D 90 är nog Nikkons mest prisvärda kamera i dag, strax under 7000 kr. ny, och massor av begagnade runt 5000 kr. Optik är svårare när man inte känner dig. En kitglugg som är mycket bra och med VR är 18 - 105. Med den har du brännvidder som täcker upp stopra delar av ditt behov. Det betydligt båttre förslaget om fast 35:a ger dig betydligt högre optisk kvalité och högre ljusstyrka, du kan fota i betydligt sämre ljusmiljöer. Zomomfånget får du har i dina ben/fötter. Efter en tids erfarebhet kan du sedan köpa en mera utpräglad vidvinkel, utmärkta 12-24 från Nikkon eller mycket bra Tokina för hallva priset. Eller om du vill upp mot teleoptk, Fota Älgar eller Kungsörnar med 35 mm är bökigt.

Rolf Wiking
 

alkX

Aktiv medlem
När jag läser dig är jag helt övertygad om att det är D90 du söker. Har själv 2,5 års erfarenhet av den och inte blir den sämre av att nyare konstruktioner (D7000 och D5100) har kommit seda dess. D 90 är nog Nikkons mest prisvärda kamera i dag, strax under 7000 kr. ny, och massor av begagnade runt 5000 kr. Optik är svårare när man inte känner dig. En kitglugg som är mycket bra och med VR är 18 - 105. Med den har du brännvidder som täcker upp stopra delar av ditt behov. Det betydligt båttre förslaget om fast 35:a ger dig betydligt högre optisk kvalité och högre ljusstyrka, du kan fota i betydligt sämre ljusmiljöer. Zomomfånget får du har i dina ben/fötter. Efter en tids erfarebhet kan du sedan köpa en mera utpräglad vidvinkel, utmärkta 12-24 från Nikkon eller mycket bra Tokina för hallva priset. Eller om du vill upp mot teleoptk, Fota Älgar eller Kungsörnar med 35 mm är bökigt.

Rolf Wiking
Ja det är svårt sånthär med objektiv när man är ny, och jag kan mer eller mindre inget alls om det heller, tur att det finns sånhär hjälp till hands!
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Okej, men jag har inte riktigt bestämt mig än, ska köpa kameran i slutet av augusti, drar till Turkiet 7 september och vill gärna fota där, får sedan min andra lön i slutet av september, så vad rekommenderar du, köpa 18-105 och ha i Turkiet och köpa 35/1,8G när jag kommer hem, eller tvärt om? För 35/1,8G var ju faktiskt inte så dyrt att köpa löst.
Har du råd att skaffa 35mm när du kommer hem kan nog 18-105mm vara snäppet lämpligare för semester, då du nog vill ha mer än en brännvidd. Har du bara råd med ett objektiv säger jag fortfarande 35mm, då jag tror det gör dig gladare i det långa loppet :)
 

alkX

Aktiv medlem
Fattar inte priset. Huset kostar 5500:- på scandinavien och ett 35/1.8 kostar väl runt 1800:- så det verkar inte vara något billigare objektiv. Du borde kunna få lite rabatt på det priset, max 7000:- MM sålde väl 50/1.8 för 995:- eller likande, det är inget dåligt val heller, fast ett 35'a är mer "normal".
Ja det var konstigt, lägger man ihop hus + objektiv blir det 7280, så man tjänar ju 200 på att köpa det separat? Hur tänker dom?
 
ANNONS