Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Mesch

Aktiv medlem
Och hur ofta är det en och samma fotohändelse skapar

- notiser och artiklar i åtskilliga svenska dags- och kvällstidningar
- flera intervjuer i olika radiokanaler
- en polisanmälan
- ett officiellt pressmeddelande från en myndighet
- uttalande från kommunalpolitiker
- konkreta fältåtgärder inom naturvårdsprojekt
- redigering av två planerade böcker
- diskussioner i flera organisationer om framtida rutiner
- tusentals kommentarer på nätforum och bloggar
- artiklar och diskussioner i våra grannländer och även i andra länder

Är det ett tillräckligt mått på hur stor frågan är för att handla om foto? Räcker det för att vi som är intresserade kan få diskutera frågan på ett fotoforum?
Håller med till 200%. Vi på FS måste väl ändå få diskutera detta, vi kan ju dra ut en ointressant fjutt-fråga flera hundra inlägg.

Det här är ju jättestort och att stänga tråden som vissa vill medan det fortfarande hittas fuskbilder är för mig obegripligt.
 

Skarström

Aktiv medlem
Det är en enorm skandal. Pinsamt att vissa här försöker tysta ner diskussionen, är det fans som inte vill acceptera sanningen? Hörde tillochmed folk på jobbet idag som inte har någon koppling till fotovärlden diskutera ämnet.
 

Mesch

Aktiv medlem
Det är en enorm skandal. Pinsamt att vissa här försöker tysta ner diskussionen, är det fans som inte vill acceptera sanningen? Hörde tillochmed folk på jobbet idag som inte har någon koppling till fotovärlden diskutera ämnet.
Största fotohändelsen i Sverige sedan Hasselblad hade kameror på månen?
Jag kan inte komma på något som fått mer uppmärksamhet i alla fall.
 

Aro

Aktiv medlem
Det är en enorm skandal. Pinsamt att vissa här försöker tysta ner diskussionen, är det fans som inte vill acceptera sanningen? Hörde tillochmed folk på jobbet idag som inte har någon koppling till fotovärlden diskutera ämnet.
SKANDAL är bara förnamnet. Jag tycker det är sjukt att vissa vill stänga tråden. Som nån sa här så kan man älta Canon vs Nikon till leda. Men tydligen inte detta ämne?

Sen att terje ska vara i chock??? Han om nån borde vär ha fattat att detta för eller senare kommer att avslöjas. Så den förklaringen köper jag inte. Känns mer som att han försöker vinna tid vad han nu ska vinna på det? För så länge han håller tyst så kommer det att spekuleras över bilder hit å dit.

Detta är ju ett ämne som helt klart ska diskuters och kommer diskuteras en lång tid framöver.
 

jorgene

Aktiv medlem
Det som är mest lustigt är väl att majoriteten som sitter och skriver spaltmeter nu är väl troligen inte ett dugg drabbade. Det känns lite grann som att Joe Labero skulle erkänna att ett av hans nummer inte var verklighet och det skulle skapa liknande kravaller. Men det är ju lite komiskt att läsa kommentarerna från de flesta. Även om en del är rent utav tragiskt att läsa.
Man tar sig för pannan...

Menar du på fullt allvar att man måste vara "drabbad", för att få diskutera bedrägeri, brottslighet, allmån omoral och liknande frågor, i vårt samhälle? Då skulle jag -- och det skall jag väl i och för sig vara tacksam för -- inte få diskutera något alls? Faktum är, att det måste vara ett av de dummare argumenten i hela denna debatt (och du är inte ensam om att framföra det).

Och jämförelsen med Joe Labero är ju direkt korkad. Det han sysslar med är per definition inte "verkligt"; det heter ju till och med illusioner. Folk vet att de blir lurade på ett skickligt sätt; det är det som är nöjet med Labero. Terje däremot, hade en osedvanligt hög svansföring och påstod att han var "the real thing", att han var mer "äkta" än alla andra när han tog betalt och när han påverkade politiska beslut. Det är en av anledningarna att fallet nu blir så mycket högre...

Vad tycker du är viktigt att diskutera på Fotosidan, när en av de största skandalerna i svensk fotograferings historia kontinuerligt rullas upp? Ska vi ta en vända brusnivåer till, eller kanske lite Canon vs Nikon? För det är ju viktiga frågor...
 

Zewrak

Aktiv medlem
Vilka fragor pa Fotosidan tycker du ar stora?
Nikon vs Canon
Basta rengorings metod for sensorn eller vilket 50mm objektiv ar skarpast
Ärligt talat är inga frågor speciellt stora på Fotosidan. I huvudsak är det ju en sajt för inbördes beundran. Ska det finnas stora frågor? Javisst, varför inte en generell diskussion om idoliseringen av vissa fotografer/redigerare/kreatörer etc. Men detta är ju ingen egentlig diskussion. Det handlar ju bara om att repetera samma sak om och om igen.

Jag menar att detta i det stora hela inte spelar särskilt stor roll. Tycker att alla egentliga frågor förbises och skylls på Terje.

1. Skattepengar har använts av länstyrelsen på grund av Terje.
Är det Terjes fel? Eller är det ett problem när Länstyrelsen spenderar pengar på vad en person säger? Kan det vara så att man kanske bör analysera hur det kommer sig att de litar på en fotograf?

2. Naturfotograferna/N har skadats väldans av det hela.
Hur kommer det sig att en förenings arbete faller med en persons beteende?

3. Fotografer känner att Terje har fuskat. Och därför känner de sig lurade! För de inte kan konkurrera.
Verkligen? Ska man döma sitt arbete genom andras handlingar? För att det ska vara fusk krävs det väl någon form av tävling? Blir dina bilder verkligen sämre av att det finns bättre fotografer? Har Terje's bilder (innan de var fusk) verkligen gjort att du var en sämre fotograf? Isåfall, borde inte de fotograferna vara glada nu? Då har de ju per logik/magi blivit bättre fotografer nu.

4. Årets fotograf.
Att de som utser vinnaren inte kan se att det är montage och så vidare, är väl ett problem hos dem som bör rättas till? Kommer man någonsin kunna se deras pris som något med prestige i framtiden? Uppenbarligen har de problem att avgöra vad som är bra och inte. Alla säger ju nu att det är kassa redigeringar.

...

Hur som helst, jag har tyckt att Terje betett sig som ett arsle förr. Och jag har inget intresse av människan eller hans bilder överhuvudtaget. Men det är helt löjeväckande att det får sådan enorm gnällfaktor. Folk som påstår det ena och det andra hoppar ur mörka hål som ingen ens visste existerade. Folk registrerar sig på Fotosidan och klämmer ur sig käcka kommentarer om saker de troligen inte hade en aning om för några dagar sedan.

Men det mest underhållande av alltihopa är att få se Naturfotografernas reaktioner och i vissa fall rent av löjeväckande påståenden. Boende mitt i Dalarna som jag är, med vargtäthet så är jag van vid ungefär samma tongångar från jägarna. Jag börjar undra om folk som vistas så mycket i naturen som jägare och naturfotografer kanske borde ta och dra ner på dosen ensamhet i skogen.

Fast å andra sidan, de som spenderar tiden med att fota natur och jaga, sitter väl inte och skriver på ett forum hela dagarna, det gör väl bara de som inte når upp till den standard de borde, pga Terje.
 

Zewrak

Aktiv medlem
Man tar sig för pannan...

Menar du på fullt allvar att man måste vara "drabbad", för att få diskutera bedrägeri, brottslighet, allmån omoral och liknande frågor, i vårt samhälle? Då skulle jag -- och det skall jag väl i och för sig vara tacksam för -- inte få diskutera något alls? Faktum är, att det måste vara ett av de dummare argumenten i hela denna debatt (och du är inte ensam om att framföra det).
Bedrägeri, brottslighet och så vidare vet vi väl inte ens om det har inträffat ännu? Det brukar oftast domstolar och liknande juridiska instutioner ta hand om och bestämma åt oss?

Diskutera omoral och liknande saker? Ja, visst. Men kanske man kan föra de diskussionerna mer "generellt" bland fotografer i allmänhet? Det finns massor med fotografer och liknande arbeten som sysslar med sådant.

Och jämförelsen med Joe Labero är ju direkt korkad. Det han sysslar med är per definition inte "verkligt"; det heter ju till och med illusioner. Folk vet att de blir lurade på ett skickligt sätt; det är det som är nöjet med Labero. Terje däremot, hade en osedvanligt hög svansföring och påstod att han var "the real thing", att han var mer "äkta" än alla andra när han tog betalt och när han påverkade politiska beslut. Det är en av anledningarna att fallet nu blir så mycket högre...
Precis han har ljugit och bedragit. Men det är ju inget brott. Det verkar ju vara naturfotografer som ser det som ett brott? Jag vet att jag inte ser det som ett brott. Lögnare är vi alla i viss mån. Frågan om hur hans lögner kunde bli politiska är ju helt klart intressant dock. Men det är väl ett systemfel, att hans "idolstatus" lyckats få politiker att lyssna enbart på honom? Det är väl inte speciellt ofta en gatufotograf blir inkallad till att svara för hur ... gator ska dras?

Vad tycker du är viktigt att diskutera på Fotosidan, när en av de största skandalerna i svensk fotograferings historia kontinuerligt rullas upp? Ska vi ta en vända brusnivåer till, eller kanske lite Canon vs Nikon? För det är ju viktiga frågor...
Skrev om det i en annan post nuss.
 

Canyon

Aktiv medlem
Utan att misstänkliggöra dessa herrar men om vi nu har gått igenom denna minnesvärda resa genom Terjes livs värsta misstag och det sagts mycket om fortsatt obekräftade motiv, omfattning och effekter så borde vi väl ta tillfället i akt att inte inte kasta oss oreserverat framför fötterna på ett antal andra "stora namn" direkt nu.

Det är väl ytterst sällan jag läst om under vilka förutsättningar dessa fantastiska naturbilder är tagna eller att man s.a.s. dokumenterat med bilder (fotograferat scen med fotograf och allt ungefär som man gjorde med det ögonblick när Paul Hansen tog sin berömda bild av den döda lilla flickan på Haiti). Efter detta med Terje så kommer i alla fall jag alltid att fråga mig om de mäskat med något gammalt kadaver inför örnbilder och annat. Om de nu gjort det kommer jag då att tycka bilderna är sämre än jag skulle gjort annars?

Jag tror att man gör sig själv en tjänst om man ställer sig dessa frågor rutinmässigt så slipper man att känna sig så oerhört lurad och upprörd när det visar sig att det som avbildats är ett "riggat" motiv. Att sedan avslöja Terjes "klipp og lim"-teknik kan vara både svårare och lättare. Det som avslöjade Terje var nog snarare att han verkade helt lagt av med att fotografera djur i deras naturliga miljö utan nöjde sig med att foto passande bakgrundsmiljöer till sina inklippta vilda djur för att sedan klistar in dem dekorativt i sina miljöer. Om omfattningen är tillräckligt stor så riskerar man alltid att någon till sist snubblar över något välkänt mönster.

Sedan är det ju alltid en tröst att pixelpeepande detaljfreaks förr eller senare ser texturavvikelser som kommer vara svåra att förklara bort. Att göra det Terje gjort kräver ju dessutom stor kunskap om djuren för att lyckas och den har inte Terje haft fullt ut. Förr eller senare missar man på något så subtilt som skillnader i sommar och vinterdräkt som en verklig djurkännare aldrig skulle gå bet på men en halvamatör sannolikt riskerar att missa. Det är mycket man ska få ihop som trovärdig klipp och klistrare om man ska lyckas med sina uppsåt.

Det som också är lite förvånande är att om man studerar en del av dessa bilder (vilket jag och en kompis gjort lite idag), så ser man ju i en del fall att det inte ens är riktigt bra gjort. Trots det kan Terje alltså hålla på ett bra tag och bygga en hel karriär innan någon till slut snubblar över sanningen och då är det som sagt inte ens en fotograf som upptäcker det. Det säger väl också en hel del om oss själva här på FS. Vi vill uppenbarligen inte tro att detta sker fast vi alla har det under näsan i åratal! Jag kan inte annat än tro att detta är själva grundbulten i all denna indignation vi nu kan läsa i denna tråd.
"... så ser man ju i en del fall att det inte ens är riktigt bra gjort."

Det är det som är så förbryllande. Taffliga montage, som han måste ha insett en dag skulle avslöjas! Skulle tro att TH:s ekonomiska problem blev den destruktiva drivkraften för montagen. Alternativt eller på samma gång, som figurerat på Flashback, han ville börja mäta sig mot Jim Brandenburg.

Alltnog, så är det för mig klart att Terje är en jäkligt bra konstnärlig naturfotograf och jag hoppas han kommer tillbaka.
 

Merlin

Aktiv medlem
Hur känner Gunnar Glöersen efter att ha dragit igång hela den här orkanen tro? Han sa redan, direkt efter det Terje avslöjats, att han mest kände oro för Terje.
 

Martin F

Aktiv medlem
Men herregud... karln måste ju nästan tro på sig själv när han skriver det där. Skulle alltså så skygga djur som lodjur bara söka sig till honom så att han måste tvinga sig att inte mata den med godis...? Det är ju helt galet. Att han kunde hållas så länge utan att bli avslöjad...
 

lekimpa

Aktiv medlem
Jag vet inte hur skadade folk kan ha blivit av detta, förutom Terje själv. De som har gått på hans kurser har ju garanterat lärt sig en hel del och knappast lidit någon annan skada än en liten besvikelse. Förstår inte att en sån här liten skitfråga kan engagera så inihelsike. Det händer ju faktiskt lite större och värre saker i världen som inte en människa tycks bry sig om..av någon anledning... och som man eventuellt kunnat göra något åt om folk brytt sig lite mer.

Dessutom hörde jag någon som sa att om man inte fuskar lite så anstränger man sig inte tillräckligt :)
Du bryr dig med andra ord bara om saker som påverkar dig direkt och personligen. Det kan inte vara så intressant för dig med tidningar och nyhetssändningar då?

Internetforum behövs ju inte då överhuvudtaget, bara att ringa den person du har en angelägenhet med.

Hur lång skulle en acceptabel tråd i ämnet vara för dig, 2 sidor?
 

Mesch

Aktiv medlem
"... så ser man ju i en del fall att det inte ens är riktigt bra gjort."

Det är det som är så förbryllande. Taffliga montage, som han måste ha insett en dag skulle avslöjas! Skulle tro att TH:s ekonomiska problem blev den destruktiva drivkraften för montagen. Alternativt eller på samma gång, som figurerat på Flashback, han ville börja mäta sig mot Jim Brandenburg.

Alltnog, så är det för mig klart att Terje är en jäkligt bra konstnärlig naturfotograf och jag hoppas han kommer tillbaka.
Han kan möjligen klösa sig tillbaka som fotograf.

Jag vet dock inte om hans ego kan överleva en sådan fullständigt avrättning av hans tidigare identitet.

Han måste ju ge sin filosofi en rejäl halvnelson så han kan komma ut på andra sidan med en filosofi som gör photoshoppande och klipp-klistrande är helt ok.
(Vilket det är om man säger att det är så man jobbar)
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS