Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av makroobjektiv?!

Produkter
(logga in för att koppla)

blozzor

Aktiv medlem
Hej!

Tjejen åker snart till NY och har lovat mig att gå förbi PH photo&video och köpa lite objektiv åt mig. Jag har valt 2 st olika men nu återstår valet mellan de olika macroobjektiven..

Antingen nikons 60mm, 85mm eller 105mm.
Är skarpt sugen på 105:an men blir lite mycket pengar på en gång så jag funderar på 85mm, dock har den högre f-tal 3.5 (gentemot 2,8 på de andra), kanske lite för mörk vid macro? eller??
Fördelar, nackdelar av dessa olika objektiven. Objektivet ska sitta på den D5000.

Tack på förhand!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade valt 105'an om du har råd, då slipper man fundera vidare. Nu har jag inte köpt den utan jag har Nikkor 60/2.8, 85/3.5 och Sigma 150/2.8 (det är egentligen dottern som har 85'an).

Jag gillar 60/2.8 för den fungerar så fint som ett allround, så jag kan ha det på och samtidigt fota makro (det är dock enbart en 5-7cm från frontlins vid 1:1). 85'an ger ett längre arbetsavstånd kanske 15cm från frontlinsen och ger nog likvärdiga bilder, men jag vet inte jag trivs nog ändå bättre med 60/2.8. Känns lite mer gediget, att det har såpass kort avstånd gör ändå inte så mycket, har fått många insekter ändå på bild. Att det har enbart 60mm gör att det blir lite lättare att hitta objektet när det är i oskärpa vilket är mycket svårare med tex mitt 150, hur 105 är vet jag inte men jag tror det är en utmärkt kompromiss. Dock blir ett sådant klart tyngre än tex mitt 60/2.8 Att det är 2.8 eller 3.5 spelar ingen roll vid makro (du får ändå inte dessa värden utan kanske som störst runt f/4-5) men det kan vara bra vid normal fotografering med 2.8.
 

blozzor

Aktiv medlem
Jag hade valt 105'an om du har råd, då slipper man fundera vidare. Nu har jag inte köpt den utan jag har Nikkor 60/2.8, 85/3.5 och Sigma 150/2.8 (det är egentligen dottern som har 85'an).

Jag gillar 60/2.8 för den fungerar så fint som ett allround, så jag kan ha det på och samtidigt fota makro (det är dock enbart en 5-7cm från frontlins vid 1:1). 85'an ger ett längre arbetsavstånd kanske 15cm från frontlinsen och ger nog likvärdiga bilder, men jag vet inte jag trivs nog ändå bättre med 60/2.8. Känns lite mer gediget, att det har såpass kort avstånd gör ändå inte så mycket, har fått många insekter ändå på bild. Att det har enbart 60mm gör att det blir lite lättare att hitta objektet när det är i oskärpa vilket är mycket svårare med tex mitt 150, hur 105 är vet jag inte men jag tror det är en utmärkt kompromiss. Dock blir ett sådant klart tyngre än tex mitt 60/2.8 Att det är 2.8 eller 3.5 spelar ingen roll vid makro (du får ändå inte dessa värden utan kanske som störst runt f/4-5) men det kan vara bra vid normal fotografering med 2.8.
När du använder 60 eller 85mm, hur nära kommer du insekterna? kan du få såna här bilder? http://www.fotosidan.se/pools/view/19059/2455361.htm
Är det någon större skillnad på kvalitén på bilderna av de två olika objektiven?
 

Soms

Aktiv medlem
När du använder 60 eller 85mm, hur nära kommer du insekterna? kan du få såna här bilder? http://www.fotosidan.se/pools/view/19059/2455361.htm
Är det någon större skillnad på kvalitén på bilderna av de två olika objektiven?
Hej,


Nu kör jag inte Nikon, men om det är insekter du är ute efter skulle jag rekommendera 100mm eller mer. Personen ovan kör ett Sigma 150mm och det har jag hört gott om.

Själv kör jag ett EF 100/2.8Lis USM (motsvarar 160mm på min 7D) och jag ångrar inte en sekund att jag tog det istället för EF-S 60.

Lycka till och kolla passet - en bekant fick vända på Kastrup sedan hans pass hade ett litet veck på ena hörnet. :) Amerikanerna är något "nojjiga" nu för tiden...


/Soms
 

pdahlen

Aktiv medlem
:), nä det gör man inte. Alla dessa objektiv har max 1:1 dvs bilden blir max i sin storlek på sensorn, som en humla ungefär? Där är det ingen skillnad man får ingen skärpa efter 1:1 så vad som skiljer tex 60 och 85 är att du måste gå närmare för att få 1:1 än du behöver med ett 85 eller 105. Vilket kan vara en nackdel då det kan skrämma insekter. Ska man ha bilder som det du länkat till så måste man gå vidare med mellanringar och även specialljus

Har tagit några jämförande bilder och kan inte se någon skillnad i kvalité. Är det någon skillnad så tror jag det är till 60/2.8 fördel då den är gjord även för FF format och eftersom du inte använder hela glaset med dx så borde det bli bättre. Jag tror att photozone har gjort jämförande tester där du kan få mätdata för skärpan med de olika objektiven.

Du får gärna ta en titt bland mina bilder, en hel del är med D5000 och 85/3.5 är med D90 och 60/2.8 eller 150/2.8. Köpte 85'an först och köpte en 60/2.,8 i våras och 150/2.8 i somras

du kan också kolla inlägg 464 i denna tråd
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=239153&st=450
 

Shabbadang

Aktiv medlem
När du använder 60 eller 85mm, hur nära kommer du insekterna? kan du få såna här bilder? http://www.fotosidan.se/pools/view/19059/2455361.htm
Är det någon större skillnad på kvalitén på bilderna av de två olika objektiven?
De flesta makroobjektiv brukar stanna vid 1:1, sedan får man kombinera med mellanringar och ev. telekonverter och slutligen närbildslinser för att komma närmare. Fördelen med längre brännvidd är längre arbetsavstånd och även smalare bildvinkel så att det går lättare att få enhetlig bakgrund. Nackdelen är att det blir svårare att hålla stilla.

105:an är bäst, den har också VR, och passar fint som ett kort-medel tele för allmänfotografering. 60 mm har samma ljusstyrka och kan användas nästan som en normal med hyfsad ljusstyrka. Absolut inget fel på 60 mm så har du tajt budget, kör på den, den är knivskarp och smidig att ha med.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Nikkor 85mm 3.5 micro ska ju inte vara någon särskilt skarp optik enligt t ex tidningen Fotos test, bättre att köpa en pirat i så fall för de pengarna.
 

blozzor

Aktiv medlem
Jag blir bara mer och mer sugen på 105mm, kanske får bli den ändå... jag lär ju inte bli missnöjd iaf...

TACK för alla svar! :)
 
ANNONS