Annons

Live View rör sig

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem
Hej
Någon annan som har samma problem som jag
Har en EOS 50d och om jag sätter den på stativ ,startar Live View,förstorar 10*, stänger av is och använder manuell fokus så ser jag att bilden rör sig lite.
Detta gäller både mitt 70-200 och 24-105 objektiv
Ser ut som om den zoomar ut lite samt går lite åt sidan
sedan går den tillbaka igen
Alltså skärpan försvinner och kommer igen
Zoomen kryper inte tror jag eftersom bilden inte ändrar sig i storlek
Detta var lite kort om mitt problem
Skulle vilja veta om det är fler som har detta eller bara jag
Jag har inte varit speciellt nöjd med skärpan och funderar på om detta kan vara problemet
Mats
 

mac60

Aktiv medlem
Låter som bildstabiliseringen. Den rör ju sig i sidled.
Tack för svaret men den är avstängd
Kollade nu igen både med 1:an och 2:an`s stabilisator och även avstängd som tidigare och samma resultat.
Det är inte mycket det rör sig men motivet blir oskarpt för att bli skarp igen och så fortsätter det
hela tiden
Mats
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Hej
Någon annan som har samma problem som jag
Har en EOS 50d och om jag sätter den på stativ ,startar Live View,förstorar 10*, stänger av is och använder manuell fokus så ser jag att bilden rör sig lite.
Detta gäller både mitt 70-200 och 24-105 objektiv
Ser ut som om den zoomar ut lite samt går lite åt sidan
sedan går den tillbaka igen
Alltså skärpan försvinner och kommer igen
Zoomen kryper inte tror jag eftersom bilden inte ändrar sig i storlek
Detta var lite kort om mitt problem
Skulle vilja veta om det är fler som har detta eller bara jag
Jag har inte varit speciellt nöjd med skärpan och funderar på om detta kan vara problemet
Mats
Har Du märkt om det är beroende av hur mycket som rör sig framför kameran. Testa mot något som är absolut stilla.
Har fundering på om det är bilduppdateringen som tar tid?
 

mac60

Aktiv medlem
Har Du märkt om det är beroende av hur mycket som rör sig framför kameran. Testa mot något som är absolut stilla.
Har fundering på om det är bilduppdateringen som tar tid?
Tar skärpan på trätrallorna med ett kantskydd som har ett löv som sitter fast i detta i trädgården så det är helt stilla
Och det händer kanske mest i början (första 20 sekunder ) men även efter 1 minut så kan jag se detta men inte lika mycket men jag ser att skärpan försvinner och kommer igen.
 

Wahlin

Aktiv medlem
Långskott men har du kollat med ett objektiv utan stabilisering? Kanske är IS'en som är funky och inte fattar att den ska vara avstängd. Knepigt iof då ditt problem gäller båda objektiven.
 

Lars Hedin

Aktiv medlem
Tar skärpan på trätrallorna med ett kantskydd som har ett löv som sitter fast i detta i trädgården så det är helt stilla
Och det händer kanske mest i början (första 20 sekunder ) men även efter 1 minut så kan jag se detta men inte lika mycket men jag ser att skärpan försvinner och kommer igen.
Du har väl inte gjort detta genom fönstret? De rör sig ganska mycket av vind mm och är hopplösa att fokusera genom. Har du kameran ute kanske stativet rör sig lite på grund av vind?

Hälsningar
Lars Hedin
 

mac60

Aktiv medlem
Du har väl inte gjort detta genom fönstret? De rör sig ganska mycket av vind mm och är hopplösa att fokusera genom. Har du kameran ute kanske stativet rör sig lite på grund av vind?

Hälsningar
Lars Hedin
Har provat att ha stativ ute och jag stå inne eftersom jag vet att mitt golv sviktar
Har provat att stå inne både jag och stativ och stå stilla med fjärrutlösare plus fördröjning 2 sek
Altandörren öppen eftersom jag inte är bra på att putsa fönster :)
Har tom. provat med att stå ett par meter ifrån och kolla genom kikare :)
Det gav inget resultat eftersom jag har svårt att se den rörelsen
Tror att jag testat det mesta jag kan komma på därför undrar jag om det är någon annan som har detta problem.
Kanske skall vara så och det är jag som är känslig men jag har 2* convertern ver.3 och 70-200 2,8Lver 2 och den kombinationen tycker jag ger mig oftast dåliga bilder
Bra bilder får jag ibland men då är det som om det ligger ett filter över eller så är skärpan (trots bl. 8 och 1/1500 )på en sittande ormvråk oftast så att allt ser lite suddigt ut trots att jag kanske tagit ett antal bilder i serietagning och att jag hålt ner avtryckaren en liten stund innan

En ormvråk som står stilla i luften är det svårt att se huvudet på eftersom det går ihop med kroppen och då har jag den på allt från 1/60 - 1/2500 bländare 5,6-14
Kan ju vara "skit bakom kameran" men jag tycker att jag borde lärt mig och borde fått någon bra bild med alla dom inställningar jag provat med
Mats
 

Lars Hedin

Aktiv medlem
Har provat att ha stativ ute och jag stå inne eftersom jag vet att mitt golv sviktar
Har provat att stå inne både jag och stativ och stå stilla med fjärrutlösare plus fördröjning 2 sek
Altandörren öppen eftersom jag inte är bra på att putsa fönster :)
Har tom. provat med att stå ett par meter ifrån och kolla genom kikare :)
Det gav inget resultat eftersom jag har svårt att se den rörelsen
Tror att jag testat det mesta jag kan komma på därför undrar jag om det är någon annan som har detta problem.
Kanske skall vara så och det är jag som är känslig men jag har 2* convertern ver.3 och 70-200 2,8Lver 2 och den kombinationen tycker jag ger mig oftast dåliga bilder
Bra bilder får jag ibland men då är det som om det ligger ett filter över eller så är skärpan (trots bl. 8 och 1/1500 )på en sittande ormvråk oftast så att allt ser lite suddigt ut trots att jag kanske tagit ett antal bilder i serietagning och att jag hålt ner avtryckaren en liten stund innan

En ormvråk som står stilla i luften är det svårt att se huvudet på eftersom det går ihop med kroppen och då har jag den på allt från 1/60 - 1/2500 bländare 5,6-14
Kan ju vara "skit bakom kameran" men jag tycker att jag borde lärt mig och borde fått någon bra bild med alla dom inställningar jag provat med
Mats
Jag fotar också fåglar och har haft samma problem. Jag började med 70-200 + 2x TC och upplevde det precis som du beskrivit. Efter köp av 300/2.8 L-IS blev det något helt annat. Fungerar bra även med TC.
För att även ha något lättare att gå runt med bytte jag sedan bort 70-200 mot en fast 200/2.8 L. Den tycker jag fungerar mycket bättre ihop med telekonvertrar. Med 2x TC blir den en hyfsad 400/5.6 med 1,5m i närgräns. Jag använder dock oftare 1,4x TC. Kombinationen 300/2,8 + 1,4x TC är mycket skarp.

Jag tror att det är så att zoomar är lite av en kompromiss skärpemässigt. Bäst skärpa ger de ofta i mitten av zoomområdet och sämst på längst brännvidd, där man oftast har dem när man använder TC.

Hälsningar
Lars Hedin
 
ANNONS