Annons

Får inte bort intorkade fläckar från neggen

Produkter
(logga in för att koppla)

Zewrak

Aktiv medlem
Men det är ju precis det du får göra. Du måste ju ändå öppna spiralerna och ta loss filmen. Sen gör du ju ytterligare ett moment som du annar slipper, lägger filmen i skålen/karet och sätter på klämmorna samt drar filmen fram och tillbaka där. Låter du filmen ligga i dosan på spiralerna när du "vätmedlar" den så slipper du det momentet, och filmen är skyddad ända tills du lossar den från spiralerna och hänger upp den. Tyngdklämman i botten sätter du på allra sist, när filmen hänger där den ska.

http://gelatin-silver.blogspot.com
Nej, Om jag tar ur filmen och sätter på klämmorna i ändarna först så kan jag hålla i dem medans jag kör "see-saw" i burken. Och jag behöver inte nudda filmen igen från det att jag börjat med vätmedlet. Har jag den i spiralen och haft vätmedlet i burken, så måste jag hantera filmen mellan vätmedel och hängning i form av att montera klämmor och ta ur den ur burk och spiral.

Nu är det vätmedel -> torklina
då är det vätmedel -> burkupptagning -> spiralöppning -> klämning -> hängning

(och ja, dessutom använder jag vanliga klädnypor i trä, i båda ändar, hör och häpna ;))

PS. Använder endast 120 film och 4x5. Kan tänka mig att det är lite annorlunda med 35mm.
 

Emaks

Aktiv medlem
Nej, Om jag tar ur filmen och sätter på klämmorna i ändarna först så kan jag hålla i dem medans jag kör "see-saw" i burken. Och jag behöver inte nudda filmen igen från det att jag börjat med vätmedlet. Har jag den i spiralen och haft vätmedlet i burken, så måste jag hantera filmen mellan vätmedel och hängning i form av att montera klämmor och ta ur den ur burk och spiral.

Nu är det vätmedel -> torklina
då är det vätmedel -> burkupptagning -> spiralöppning -> klämning -> hängning

(och ja, dessutom använder jag vanliga klädnypor i trä, i båda ändar, hör och häpna ;))

PS. Använder endast 120 film och 4x5. Kan tänka mig att det är lite annorlunda med 35mm.
Jag får inte ihop ditt resonemang riktigt? Du får ju göra precis lika mycket plus lite till med din metod. Skillnaden är att vätmedlet kommer in innan du tagit upp filmen ur dosan och innan du lossat filmen ur spolarna. Man lossar bara spolarna (det måste ju du också göra, för vi diskuterar ju inte precis tankframkallning), låter den rulla ut sig själv och hänger sen upp filmen i en (eller två) klädnypor och fäster en nypa (eller klämma med tyngd) i filmens nederände.
 

Zewrak

Aktiv medlem
Jag får inte ihop ditt resonemang riktigt? Du får ju göra precis lika mycket plus lite till med din metod. .
Nej, jag får göra precis lika mycket med min metod. Bara att jag gör det i annorlunda ordning. Och olika metoder. Det känns lite lustigt att diskutera vilket som är bäst eftersom vi båda uppenbarligen har rätt, då det ena funkar för dig och det andra funkar för mig. Därmed lär det ju vara lika bra. Kan bara säga att jag har kladdat mer och lyckats sätta fingeravtryck, böjt filmen så emulsionen kommit åt baksidan på filmen längre in i rullen etc, när jag plockat isär spiralen. Till och med kladdat på filmen när jag satt på klämmor.

Och gör man det efter man haft på vätmedel så är det ju meningslöst att använda det överhuvudtaget. Nu behöver jag inte nudda ens sidorna på filmen när jag badat i vätmedel.

Så kort sagt, jag är en klumpeduns som råkar tafsa på filmen ibland och få ett fingeravtryck eller få filmytorna att nudda filmen och skapa bubblor när jag tar ur filmen ur spiralen. Det har gett mig torkfläckar eller fingeravtryck på filmen. Det har aldrig hänt sedan jag började använda ett separat bad när allt är klart. Är man inte en klumpeduns, så behöver man inte göra som jag, om man inte vill. Då kan man göra som det funkar för sig själv.
 

Emaks

Aktiv medlem
Till Zewrak:
När man tar loss filmen från spolen lägger man den på sidan i ena handen. Vrider med den andra så att spiralen säras och lyfter bort den översta delen. Filmen ligger nu på sidan hoprullad, med den nedersta delen av spiralen under sig i handen. Du vänder då den handen så att filmen hamnar i den andra handen, fortfarande hoprullad och på sidan. Tar tag i änden och låter den rulla ut, och sköljvattnet med vätmedel kan rinna av (för det finns en hel del kvar ändå, och skulle man vilja ha mera kan man bara ta lite ur dosan och hälla över den hängande filmen, uppifrån och ner). Du har därmed inte varit i kontakt med filmytan, mer än när du tog tag i änden och då var det inte emulsionssidan utan bara en liten bit av baksidan.

Förstår att det mycket väl fungerar för dig, att bada filmen i vätmedel i ett extra kärl efter att du tagit loss den från spolen (eftersom du tydligen tycker du klantar dig väldigt mycket när du tar loss den). Men personligen tycker jag det är ett moment som inte behövs om man beter sig rätt när man delar spolen. Ju mer man övar desto bättre går det och kanske är det så att jag som framkallar kring 150 rullar per år (50 st bara de senaste 3 månaderna) och hållit på med det här i 40 år, tycker vissa saker är enkla och ganska självklara, medan samma saker är lite större problem för den som famkallar mera sällan?
 
ANNONS