Annons

Fujifilm X-E1

Produkter
(logga in för att koppla)

SixBySix

Aktiv medlem
Intressant med Fujifilm är ju att de i princip från början satsat på objektiv av mycket hög klass. Inte någon halvdan kitglugg som bara ska vara billig. 18-55/2,8-4 och 55-200/3,5-4,8 är båda något ljusstarkare och optiskt tydligt bättre än de flesta kitzoomar. Dessutom har de bildstabilisering. Photozone har testat normalzoomen och 60/2,4 makro bl a. Och de fick ju strålande kritik. Dessutom verkar ju X-trans ge en gnutta mer detaljupplösning pga avsaknad av AA filter (som jag förstått saken). Så de kommer ju väldigt nära en 5DmkII t ex. Och det dynamiska omfånget verkar ju vara nåt i hästväg.
Skulle själv gärna valt Fujifilm pga objektiven, men kvalitén syns ju också lite på prislappen. Absolut inte orimligt, utan snarare prisvärt, men det är ändå pengar. Kanske om det kommer en sån kampanj som i våras när de lämnade ca 200$ i rabatt på samtliga objektiv som köptes tillsammans med ett hus. Med ett sånt erbjudande tycker jag Fujifilm slår samtliga konkurrenter i kvalitet och prisvärde.

http://www.photozone.de/fuji_x
 

Strömqvist

Aktiv medlem
En ny version kommer offentliggöras den 18:e oktober X-E2, så priserna på X-E1 har redan börjat sjunka i USA och kommer såklart även gör det här hemma.
Det verkar som att version 2 mest är riktad för att skaffa nya kunder, inte direkt för att uppgradera om man redan har version 1. Det är för liten skillnad för det.
Så håll ut och satsa antingen på version 2 eller gör ett kap på version 1 inom en snar framtid.
 

perperub

Aktiv medlem
Jag väntar med spänning på släppet av X-E2. Jag hade först tänkt satsa på en DSLR i form av Canon EOS 6D, men den lägre vikten lockar med Fuji. Dessutom verkar bildkvalitén vara väldigt hög.

Min käpphäst med X-E1 är dock AF, dock utan att jag testat än. Den får gärna förbättras till X-E2. Håller tummarna, även om jag inte har några större förhoppningar egentligen.

Pär
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag väntar med spänning på släppet av X-E2. Jag hade först tänkt satsa på en DSLR i form av Canon EOS 6D, men den lägre vikten lockar med Fuji. Dessutom verkar bildkvalitén vara väldigt hög.

Min käpphäst med X-E1 är dock AF, dock utan att jag testat än. Den får gärna förbättras till X-E2. Håller tummarna, även om jag inte har några större förhoppningar egentligen.

Pär
Jag kan leva med sämre af-tracking men viktigt för mig är att af klarar fokusera i skum o halvskum belysning utan att 8 av 10 bilder blir suddiga. Är sjäv väldigt sugen på att skaffa mig en Fuji XE-2. Storleken på hus o gluggar blir allt mer lockande. Dessutom får jag i dagsläget nästan bara små uppdrag i form av barn o familjefotografering.
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Lite både och, i dåligt ljus så kan Canon tom jaga mer än Fuji. Men Canons AF är såklart mycket grymmare än Fuji i bra ljus, det går inte ens att jämföra. Så snabbheten när den hittar fokus är bättre med Canon även i dåligt ljus, men det är enligt mig lika stor chans att den missar eller jagar fram och tillbaka i en evighet som Fuji.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Lite både och, i dåligt ljus så kan Canon tom jaga mer än Fuji. Men Canons AF är såklart mycket grymmare än Fuji i bra ljus, det går inte ens att jämföra. Så snabbheten när den hittar fokus är bättre med Canon även i dåligt ljus, men det är enligt mig lika stor chans att den missar eller jagar fram och tillbaka i en evighet som Fuji.
Vilka objektiv har du jämfört?

Har inte jämfört X-E1 med DSLR i dåligt ljus, men min NEX-6 är chanslös mot min gamla D7000 när ljuset tryter.
 

HYB

Aktiv medlem
Rengöring av sensor på X-E1

Hej

Har fått en ihärdig smutsfläck på sensorn, någon som vet vem man kan skicka kameran till? Jag har försökt få bort den med luftblåsning och våtsvabbning men det går inte. Är nu orolig att det är något i sensorn som är sönder. Någon som har hört om detta problem?

Hälsningar

/HYB
 
ANNONS