Annons

Överväger byte från 5D mk3 till X-T1

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

snap01

Aktiv medlem
Idag är bildkvaliten överlag bra på dom flesta kameror det som skiljer mest är optiken o hur bra bilden blir rakt ut från kameran där tycker jag fuji är bättre men den stora skillnaden är att det är grymt kula med fuji analog feeling både i bilden från kameran samt känslan i handhavandet. Min tjej kommenterade att jag satt o lästa o pillade på fuji så fort vi satt o skulle käka på resturang utomlands hon sa jag har aldrig sett dig hålla på så förut med dina canon/nikon kameror osv.

Fuji väcker ungefär samma känslor som min analoga hasselblad x-pan.

Jag personligen skulle ha svårt att klara mig med bara fujin om jag inte bara fotade resebilder/reportage utan jag ser fujin som en mindre utsökt verktyg som är kul att använda. Sedan är det rätt kul att se killarna på luminous -landscape gå i gång på kameran för dom plåtar med allt från dom bästa mellanformatarna till fullspäckade dslr.
 

snap01

Aktiv medlem
Samtidigt är det slående hur den röda nyansen skiftar mellan de olika profilerna. Nu kommer jag inte ihåg vilken röd nyans Thailändska postlådor har i verkligheten. Fast var jag thailändare så skulle jag nog tycka färgen var fel på bilden.
Det är detsamma med svenska vägkoner. Något Canon kamerorna gärna återger som röd istället för orange. Något jag reagerar på direkt eftersom det inte stämmer med verkligheten.
Därför kör jag själv med egna färgprofiler till mina kameror. Det brukar stämma betydligt bättre med de naturliga färgerna.
klart det skiftar eftersom profilerna är gjorda för att skilja sig åt precis som på filmtiden slängde du i velvia fick du mer svärta o kraftigare färger satte du i astia fick du en underbar porträtt film med mjuka övergångar o lugna färger. Med canons kameror i alla fall fram till 5D mark 2 var alltid mer magenta o kraftigare rött men visste man om det var det sällan något problem.
Jag la fram bilderna med fuji profil bara för att visa att ingen av dom gör postboxen orange. Den här postboxen är en turist grej ingen riktig vad jag vet o den är knallröd mer än någon av profilerna visar. Jag ställer bilderna själv men brukar använda en gundprofil ibland från vsco eller fuji egna men justerar dom till jag tycker att det stämmer med min syn på hur det såg ut.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
problem med att rött återges som orange? har inte upplevt det överhuvudtaget. Du kan ju tex titta på bilden på stranden jag la upp där har du alla färgerna korrekta finns tidigare i tråden. Här kan du se en bild på en röd postbox o första bilden är adobe standard profil den andra fujis provia o sist fuji velvia inget orange någonstans.
Ang upplösningen i jämförelse med D7100 så borde den ge mer eftersom den har 24 milj upplösning vilket nya fuji lär ha men i verkligheten så testade jag utskrivna printar i a4 storlek med d800 ff o 36 milj upplösning mot fuji xt-1 o du får verligen lägga näsan i printen för att kunna se skillnad den är rätt liten.

Jag personligen tycker att fuji är rätt mycket bättre än olympus både i bildkvalitet o speciellt i objektiv utbud o kvalitet på gluggarna.
det var 6400iso bilder från dpreview i 2800K ljus med samma profil adobe standard och vitbalanserad mot samma gråkortsyta framräknad med camera raw
med högre iso har sensorer /profiler tendenser att vrida färgerna
ingen kommentar angående rött och lägre iso
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Att använda de profiler som finns i senaste CR för Fujikameran är inte optimalt oavsett iso och bilder tagna i 2800K
alla profiler återger Fujis röda mot orange i jämförelse med en annan APS D7100 och CR
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Innan det är dags att börja att laga dagens meny så kollade jag snabbt hur min egen profil gjord med X-rite color passport står sig mot Adobe standard och LR Prova Std.

Jag kikar på det på en skärm som visar aRGB och med Prophoto som färgrymd. Skärmen givetvis kalibrerad.
Fast det gör jag kanske ser en större skillnad än vad det blir vid konvertering till sRGB.
Jag tycker det är ganska markant skillnad i vissa av färgproverna.
Först min egen skapade profil, sedan Adobe Standard och slutligen LR Prova (Std)

Det blir inte mycket skillnad ser jag nu när jag ser Fotosidans websida. Om jag tittar på samma filer jag laddat upp till fotosidan i Macens preview syns skillnaderna klart när man växlar mellan bilderna.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Prövar igen och länkar in större bilder. Sedan har jag gjort en sån där "don't do that" och lagt profilen för jpg i aRGB för att se om det visar skillnaden bättre.

Först egen gjord profile med passport colorchecker. Så kallad dual. Både solljus och en bild från skugga sammanslagna för att skapa en profil som håller i olika typer av ljus.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3276894.htm

Sedan Adobe standard:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3276892.htm?_p=3276894

Sist LR Provia (Std)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3276895.htm?_p=3276894

Hoppas detta lyckas visa skillnaden.
 

afe

Aktiv medlem
Det finns andra trådar som är lämpligare för den här typen av detaljer. Försök hjälpa TS i stället :)

Edit: såg just att TS redan svarat att han bestämt sig för ett byte, så ni som vill diskutera pixelpeepande kan ta det i egen tråd.

Stänger tråden eftersom TS fått svar och ni som fortsätter skriva inte håller er till ämnet. Kommentarer kring moderering tas i fotosidan.se eller kontakt med redaktionen - inte någon annan stans, tack!

/Mod
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS