Annons

Objektiv till Canon 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

Holoshark

Ny medlem
Hej!

Tänkte köpa en Canon 70D som jag mest tänkte använda för film.
Är även ute efter att fota lite men är långt ifrån en expertfotograf.

Funderar på medföljande 18-55 3,5-5,6 IS STM plus en canon 55-250 IS STM men blev lite sugen på en
Tamron 16-300 3,5-6,3 istället. Någon som har något tips om hur jag ska tänka? Kan tänka mig att det finns en hel del nackdelar med ett så stort omfång.

Är väldigt dåligt insatt i dagens objektiv (har dock hört mycket bra om Canon-objektiven) och jag har inte möjlighet att lägga ut det dubbla för något ännu bättre tyvärr. Så valet står kring två canon eller ett Tamron alltså.

Tacksam för svar!

/Johan
 

David-Lönnberg

Aktiv medlem
Om du först och främst ska använda kameran att filma med så funkar Canons STM objektiv bäst. Tamron 16-300 funkar givetvis också men du får ett konstant klickande från Piezo drive fokusmotorn som fångas upp av kamera micken. Även om man kör med en separat mic i blixtskon så hörs ett visst klickande.
Med vänlig hälsning David
 

Artis

Aktiv medlem
Canon funkar alltid med Canon alla ggr. Efter några år kanske du köper en nyare kamera. Bättre, modernare och så har du Canon objektiv som kommer att fungera och Canons STM objektiv fungerar utmärkt med film.
Kommer Tamron objektiven att fungera med din framtida kamera? Det vet man inte. Själv har jag åkt på en nit med Sigma som slutade fungera med nyare Canons kameror.
 

Holoshark

Ny medlem
Tack för råden David och Martin!

Med Tamron får man något mera zoom och man slipper byta mellan objektiven men det är nog väldigt små fördelar i det stora hela. Vet att canon-varianterna är mycket tysta plus att de som sagt är Canon.

Dessutom tror jag man får lägga en tusenlapp extra för Tamron.

/Johan
 

apersson850

Aktiv medlem
Canonobjektiven som nämns är av typen EF-S. Det är inget problem så länge du håller dig till APS-C, alltså inte köper någon kamera med fullformatssensor. Du kan uppgradera till 7D Mark II men inte till 5D Mark III, exempelvis.
Med tanke på vad du anger att du är villig att investera tror jag inte detta är något problem för dig, men nu vet du i alla fall.

Canons objektiv av typen EF passar till alla kameror.
 

fog

Aktiv medlem
Rent generellt så är zoomar en kompromiss. Du får smidighet och "många brännvidder" men tappar bildkvalitet (och bländarsteg sett till priset) i de allra flesta fall. Ju mer zoom desto mer kompromiss.

Mitt val hade glasklart varit de två Canon-objektiven. Canons kitzoom 18-55 är idag riktigt bra faktiskt, STM tillsammans med 70D som har dual pixel AF funkar kanon tillsammans (enligt några tester jag sett till och med snabbare än USM).
 
ANNONS