Annons

Nikon F4 i absolut nyskick.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Har precis nu köpt en Nikon F4 i nyskick för 2000:-. Tio rullar tagna och inte en repa på kameran.
Bra eller dåligt? Skall använda den till att scanna negativ.


Bra eller dåligt ni som vet.

Med vänlig hälsning Kent
 

peranders

Aktiv medlem
Skanna, hur ska detta gå till? Kameran kör ju med film. Du kanske menar att med hjälp av kameran så får du bilder på film som du i sin tur ska skanna?
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Har precis nu köpt en Nikon F4 i nyskick för 2000:-. Tio rullar tagna och inte en repa på kameran.
Bra eller dåligt? Skall använda den till att scanna negativ.


Bra eller dåligt ni som vet.

Med vänlig hälsning Kent
Bra om du tänker börja samla på äldre kameror. Kan ju vara synd att slita på den (vad den nu skulle användas till, förklara gärna ) om den är i "mint" kondition.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Skanna, hur ska detta gå till? Kameran kör ju med film. Du kanske menar att med hjälp av kameran så får du bilder på film som du i sin tur ska skanna?
Exakt! Jag vet hittills ingen som lyckas med att scanna sina digitala bilder.
Med hjälp av kameran får man mycket riktigt en film som man sedan framkallar på sedvanligt sätt.
Sedan , förstår du, så stoppar man in filmen i en "scanner" som överför den scannade bilden till en dator , och sen så....
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Bra om du tänker börja samla på äldre kameror. Kan ju vara synd att slita på den (vad den nu skulle användas till, förklara gärna ) om den är i "mint" kondition.
Jag vill väl tillbaka till det rena hantverket igen , och kommer man över en proffskamera i absolut nyskick så är väl det en ypperlig chans. Dessutom så tycker jag om att ha många grejor! :)
Jag gillar analoga bilder med mycket korn ...mer liv i bilden om man säger. Men det är MIN uppfattning. Dessutom så är det min billigaste väg till fullformat.
 

forstheim

Aktiv medlem
Dessutom så är det min billigaste väg till fullformat.
Billig i inköp, men dyr att äga inom en snar framtid skulle jag vilja säga! Efter typ 6000 exponeringar har din Nikon F4 kostat lika mycket som en bra dslr i 20 000 kr-klassen. Därefter fortsätter kostnaden att ticka på i samma snabba takt för varje exponering du gör. Med en dslr minskar istället genomsnittskostnaden per bild ju fler exponeringar som görs.

Man kan också uttrycka det som att det blir gratis att fotografera med dslr:en efter typ 6000 exponeringar medan Nikon F4 fortsätter att kosta pengar. Håller då ett hus för 100 000 exponeringar kan man ta 94 000 exponeringar med dslr:en utan att det kostar en enda krona. Din F4 däremot kommer istället att kosta dig ca 130 000 kr om vi utgår från att priset per rulle film är 50 kr.

Så..din väg till fullformat är måhända billig, men resan vidare med det huset kommer bli en kostsam historia. Om nu kostnader är viktiga att hålla nere för dig (som det verkar av dina inlägg att döma) så skulle jag vilja påstå att du precis har "skjutit dig själv i foten"! ;-) Dock kan du ju ändå få mycket glädje av din F4. Lycka till! :)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Billig i inköp, men dyr att äga inom en snar framtid skulle jag vilja säga! Efter typ 6000 exponeringar har din Nikon F4 kostat lika mycket som en bra dslr i 20 000 kr-klassen. Därefter fortsätter kostnaden att ticka på i samma snabba takt för varje exponering du gör. Med en dslr minskar istället genomsnittskostnaden per bild ju fler exponeringar som görs.

Man kan också uttrycka det som att det blir gratis att fotografera med dslr:en efter typ 6000 exponeringar medan Nikon F4 fortsätter att kosta pengar. Håller då ett hus för 100 000 exponeringar kan man ta 94 000 exponeringar med dslr:en utan att det kostar en enda krona. Din F4 däremot kommer istället att kosta dig ca 130 000 kr om vi utgår från att priset per rulle film är 50 kr.

Så..din väg till fullformat är måhända billig, men resan vidare med det huset kommer bli en kostsam historia. Om nu kostnader är viktiga att hålla nere för dig (som det verkar av dina inlägg att döma) så skulle jag vilja påstå att du precis har "skjutit dig själv i foten"! ;-) Dock kan du ju ändå få mycket glädje av din F4. Lycka till! :)
Om man nu som du räknar sitt intresse i pengar så har du rätt. Om man istället räknar på
vad det ev kommer att ge mig i glädje så får man en annan bild. Glädje får kosta.

Jag vill testa det här helt enkelt , men det kan ju bli så att jag tröttnar och då kan man ju sälja allt i filmväg och satsa på Digitalt fullformat. Dessutom så inbillar jag mig att jag kommer att lära mig en hel del på kuppen. Till nytta med nöje... ;-)
 

peranders

Aktiv medlem
Jag tror att filmkostnaden inte alls skenar iväg. Nackdelen med digitalkameror är just att man bränner av bilder och fyller hårddiskar fast fylla diskar för 20000 kr dröjer ett bra tag.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker du skall köra film om du tycker det är roligt och vill utveckla det.

Även om det finns några yrkesfotografer så är nog de flesta som är här på Fotosidan entusiaster som har detta som ett intresse och hobby vid sidan av sitt vanliga arbete. Då behöver man inte alltid räkna rationellt på inköp och pengar så länge som man har roligt och råd med det.

Däremot, så är det inte fel att vara medveten om kostnaden innan (så jag gillar ändå räkneexemplet av tidigare postare), men sedan kan man ju ändå ta beslut som inte alltid behöver vara den billigaste lösningen i alla lägen.

Nu har jag inte fotat med film sedan i princip 80- och 90-talet (gick över till digital kompakt 2000), men det är ett intresse som växer stort inom denna subkultur, och finns många entusiaster som håller på med detta.

Kör på vidare med din F4 - en riktigt klassisk kamera och milstolpe i fotohistorien! :)
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Exakt! Jag vet hittills ingen som lyckas med att scanna sina digitala bilder.
Med hjälp av kameran får man mycket riktigt en film som man sedan framkallar på sedvanligt sätt.
Sedan , förstår du, så stoppar man in filmen i en "scanner" som överför den scannade bilden till en dator , och sen så....
Jag blev så förvirrad så jag måste fråga ... vad menar du?

Skall du fotografera datorskärmen för att få den digitala bilden på film?

Skall du sedan använda negativet i en förstoringsapparat och slaska papper ;)
 

afe

Aktiv medlem
Missförståndet är nog att kameran förstås inte ska användas för att "skanna" bilder (alltså att fotografera av papperskopior eller negativ), utan för att fotografera med. Sedan lär ju TS skanna bilderna om han avser visa upp dem på nätet eller bara titta på dem själv på sin egen dator.

Angående kameran tycker jag den är bra (jag har tagit tusentals bilder med F4), men personligen skulle jag hellre välja en äldre mekanisk kamera för fotografering med film. Jag använde ett tag (alltså i modern tid) en Nikon F5, och fördelen med den är att den fungerar fullt ut med moderna objektiv med AF-S och stabilisering, men det är en rejält klumpig rackare. F4 är smidigare (så länge man inte hakar på något av batterigreppen).
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
afe och Martionot var 2 av de som förstod mitt syfte att gå tillbaks till film igen.
Anledningen är enkel...det är roligt!
Sedan så förstår ju jag att det kostar...man kan inte bränna iväg 10 rullar (360 bilder) på en dag som man normalt gör med sin DX , DF.

Nu har jag tagit två rullar film med min F4s och min FM.
Dyrt som fasen, men så kul när man scannar bilderna och inser att kameran gör sitt.
Min D7100 är ju kvar och med den kommer jag att ta de flesta bilderna , men att ta bilder
med F4:an känns lite speciellt , för att inte tala om min gamla FM...köpt i Tokio 1980.

Här får ni ett par bilder som är dagsfärska från min F4.Scannade med billigaste möjliga scanner...Epson V370. 1000: på NetonNet.
 

Bilagor

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag blev så förvirrad så jag måste fråga ... vad menar du?

Skall du fotografera datorskärmen för att få den digitala bilden på film?

Skall du sedan använda negativet i en förstoringsapparat och slaska papper ;)
Ja...exakt så skall jag göra. Måste tyvärr köpa ny skärm pga att min är för liten.
Papper är också dyrt....
 

Artis

Aktiv medlem
Glöm inte att det tillkommer många timmar jobb att retuschera bort all damm, repor och dylikt från en 36 rulle. Det kan vara kul i början, sedan tröttnar man på det ganska fort.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Glöm inte att det tillkommer många timmar jobb att retuschera bort all damm, repor och dylikt från en 36 rulle. Det kan vara kul i början, sedan tröttnar man på det ganska fort.
Så är det säkert , men så länge det är kul så skänker det glädje.
Sedan så är det mycket själva fotandet med F4:an som är kul.
En helt annan känsla att fota med den kameran. Dessutom så
måste man tänka till lite innan man exponerar , och det tror jag i min enfald
att det kommer att lära mig en hel del.
 

Jan-Å

Avslutat medlemskap
Hej Kent, jag tycker att du ska fortsätta att fota med film om du tycker om det. Framkallar du filmen själv eller lämnar du in den till något labb?
Mvh J-Å
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så är det säkert , men så länge det är kul så skänker det glädje.
Sedan så är det mycket själva fotandet med F4:an som är kul.
En helt annan känsla att fota med den kameran. Dessutom så
måste man tänka till lite innan man exponerar , och det tror jag i min enfald
att det kommer att lära mig en hel del.
Tror du har helt fel där. Med den digitala kameran får du feedbacken av hur exponeringen, skärpan, ljuset osv. fungerade direkt.
På den gamla goda tiden använde oftast proffs polariodbakstycken på sina Hasselbladare för att just kolla dessa saker. När man övertygat sig om att allt stämde bytte man till filmmagasinet och tog bilderna.
Efter att varit med åtminstone i 30 år när vi bara hade film så kan jag inte hålla med om att man skulle lära sig mer bara för man gör det svårare för sig. Tiden mellan man gör någonting och man får återkoppling är avgörande för att lära sig.
Det gäller när man uppfostrar hundar fast även när man uppfostrar barn. Man kan inte skälla på dem eller ge dem belöning flera timmar eller dagar efter händelsen inträffade. Vi vuxna är inte så mycket annorlunda. Snabb återkoppling är viktig för vår inlärning. Så på den punkten tycker jag du har helt fel.
Att sedan film och det analoga har en charm som nog gått förlorad i det digitala är en annan femma.
Den digitala bilden har kanske blivit för kliniskt perfekt.
Jag funderar själv på att ta min Canon 5Ds R och min Leica R3 med 90 och 21 mm och fota av samma motiv. Den senare har jag inte tagit en enda bild med på 16 år. Fast kört igenom slutaren ett antal gånger varje år så den inte beckar igen.
Sedan jämföra resultatet.
Tanken är inte att gå tillbaka till det analoga utan lära mig efterbehandla den moderna kameran så den ger den där känslan i bilden.
En bild tagen med film och sedan skannad har en viss känsla som är svår att definiera.
Det är här det digitala nog har blivit lite för kliniskt. Inte för alla. Många har alltid lyckats få sina bilder att alltid innehålla den där känslan. Fast för min egen del behöver jag komma tillbaka dit. Släppa det tekniskt perfekta.

Det är där någonstans charmen med det analoga finns. Hoppas detta inte låter som jag rökt på.
 

Artis

Aktiv medlem
Det är där någonstans charmen med det analoga finns. Hoppas detta inte låter som jag rökt på.
Kanske litegrann ;) (med glimten i ögat).
Nej men kanske kan man jämföra det med att lyssna på musik.
Att damma av en gammal vinyl, lyssna på musik och kolla omslaget med bilder, texter och dyl. med lite knaster här och där och minnas de tider då man köpte den…
Samt att sätta på en bra CD med samma musik, blunda och fördjupa sig i musiken utan att bli störd av knaster. det har också en viss charm. Det är kanske därför jag gjorde sig inte av mina gamla vinylskivor… :)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
De flesta...inte alla , kommer bara med negativ feedback.
ojoj vad dyrt det kommer att bli! Ojoj...du har börjat samla på kameror!
Ojojoj...vad lång tid du får vänta på resultatet! Jaha ja...du tror du kommer att lära dig något...heheheh... Aprilskämt eller? osv osv...

Jävligt trist om man frågar mig!
Jag har kommit över en mer eller mindre fabriksny Nikon F4s , har foto som min största hobby ,
tycker det är skitkul med att utforska alla tekniker trots att jag är novis i ämnet jämfört med er som
suttit på FS och kvasifotograferat i många år.

Men ni har säkert rätt. Jag skall lägga ned film...och rätta in mig i ledet bland tekniknördarna.
Bäst är rätt , roligt är fel!

Självklart inte! Jag kör på och söker mig nog goda råd på andra forum hädanefter.
 
ANNONS