Annons

Optimala kompromissen för "bästa kameran"

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicc

Aktiv medlem
Hej

Som många är jag ute efter den optimala kameran för mig. Tänkte det kunde vara kul att samtidigt skapa en tråd där alla som vill kan fylla på vad som är den optimala kompromissen för just en själv...

Jag är ute efter en kamera med objektiv där dessa parametrar är relativt viktiga:

1. Storlek och vikt - måste vara hyfsat behändig och inte för jobbig att kånka omkring med dock ej nödvändigt med "fickstorlek"
2. Bildkvalitet - måste kunna generera grym bildkvalitet som tål snygga utskrifter i åtminstone A2 format
3. Pris - min budget ligger på 10000-30000 kr
4. Tålig - måste vara hyfsat tålig och helst vädertätad
5. Ljusstark - jag gillar inte blixt och stativ samt vill kunna få till fint kort skärpedjup mm, så snabb glugg och bra ISO
6. Hantering - måste vara enkel och snabb att hantera
7. Snabb - blixtsnabb uppstart och fokusering är att föredra
8. Snygg - japp estetiken på själva utrustningen är också viktig, jag gillar modern kvalitativ, funktionell enkelhet
9. Få delar - helst vill jag ha max två delar, huset plus ett objektiv. Kan tänka mig att det är två objektiv där den ena är en ljustark normalzoom och den andra är en pankaka edyl. Att hålla på med lösa rangefinders och blixtar mm går bort

Jag har såklart en hyfsad uppfattning om det som finns på marknaden och vad jag tror passar mig men det är alltid bra att höra andras åsikter och infallsvinklar så kom gärna med tips och argument!

Öppen för SLR, spegellöst och kompakter :)
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Inget dirket köpråd men skulle jag ersätta min D800E, X-E2, D3300 och Lumix GM5:a med en enda kamera så skulle jag landa på en Fuji X-T2.
Med rätt gluggar borde den ju förutom den moderna estetiken hamna rätt bra till på din lista med ;)
 

Leaflet

Aktiv medlem
Olympus OMD E-M1 Mark II med Olympus 12-40 2.8 PRO (alternativt 25 1.2 och 45 1.8 t.ex. men då hamnar vi nog över budget...)
 

JKON

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en kamera med bra isoegenskaper, med lätt vidvinkel till normalobjektiv och litet bländarvärde. Den ska ta vassa bilder, även i dåligt ljus på stor bländaröppning. Gärna proffskänsla. Runt 20 000 kr.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har såklart en hyfsad uppfattning om det som finns på marknaden och vad jag tror passar mig men det är alltid bra att höra andras åsikter och infallsvinklar så kom gärna med tips och argument!

Öppen för SLR, spegellöst och kompakter :)
Du har beskrivit Nikon Df.

;-)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Du har beskrivit Nikon Df.

;-)

Exakt vad jag tänkte skriva.
Möjligen en Fuji som är aningens mindre än Df.

Om du nubbat Df i tankarna så fyller nikon 100 år om några veckor och det spekuleras i om det kommer en jubileums Df då eftersom att Df'en behöver en uppdatering.
Kanske värt att vänta - antingen på den nya eller bra pris på en beggad.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
När den här tråden brakar loss med som är var och ens optimala kompromiss kan det bli riktigt roligt.

Jag går och köper popcorn.

Petter ...
 

Tokoza

Aktiv medlem
Tidig användare av Sony A7. Har bl. a. Sonnar 35/2.8 FE och Planar 50 zm.

Skaffade Sigma Dp0 Quattro då jag inte riktigt hade råd med Loxia 21mm. Dp0 har ju objektiv med ekvivalent brännvidd på 21mm. Efter att ha använt Dp0 ett tag kan jag nu tänka mig att skaffa fler av dessa Quattro kompakter då de verkligen ger grym bildvalite' vid lägre iso. Skön känsla hos reglagen också, dvs medger mycket exakt hantering. Använder Dp0 Quattro främst med stativ. Fotar mestadel landskap. Så jag kan tänka mig skaffa till Dp3 Quattro också som komplement.

Nackdelar med Sigma Quattro är att de förmodligen inte har så bra vädertätning och så slukar de en del batterier. Sigma X3F raw filerna går endast att konvertera i Sigmas egna programvara Sigma Pro Photo, som ju är något långsammare än t ex Lightroom, men detta beror till stor del på att X3F filerna kräver mer beräkningar. Foveon X3 innebär att pixlarna för Röd Grön och Blå befinner sig på olika djup i sensorn.

Men min dröm setup är nog ändå: Sony A7r ii + Loxia 21/2.8, Sonnar 35/2.8, Sonnar 55/1.8, Loxia 85/2.4 eller GM 85/1.4 och GM 70-200/2.8
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Och där har vi ju ett par finfina kameror med två egenskaper som jag till viss del kompromissat bort; storlek & snabbhet.
Ja, men trådskaparens idé var ju att alla "kan fylla på vad som är den optimala kompromissen för just en själv".


Jag räknade upp min optimala kompromiss. Men jag kan tänka att det finns minst lika många svar på den optimala kompromissen som det finns deltagare i tråden.


Petter...
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Ja, men trådskaparens idé var ju att alla "kan fylla på vad som är den optimala kompromissen för just en själv".


Jag räknade upp min optimala kompromiss. Men jag kan tänka att det finns minst lika många svar på den optimala kompromissen som det finns deltagare i tråden.


Petter...
Jag förstod det, jag bara konstaterade att det var något jag själv saknade. Kan ju mycket väl trilla ner en snabbskjutande sportmaskin i samlingen för att minska lite på kompromisserna ;)
 

Nicc

Aktiv medlem
Inget dirket köpråd men skulle jag ersätta min D800E, X-E2, D3300 och Lumix GM5:a med en enda kamera så skulle jag landa på en Fuji X-T2.
Med rätt gluggar borde den ju förutom den moderna estetiken hamna rätt bra till på din lista med ;)
Den här har jag inte kikat på irl bara T1. En potentiell vinnare...?
Estetiskt tycker jag kvalar in då retrolooken inte alls är lika påfallande som vissa andra Fujifilmkameror.
 

Nicc

Aktiv medlem
Olympus OMD E-M1 Mark II med Olympus 12-40 2.8 PRO (alternativt 25 1.2 och 45 1.8 t.ex. men då hamnar vi nog över budget...)
Den här har jag inte heller kikat på (märks nu att det var ett tag sen jag kikade på kameror).
Side by side med X-T2 så är denna över hundra gram tyngre men kan vara värt att kika på irl. Övrig spec ser ju fin ut och dessutom har jag en bra 4/3 pankaka som kan bli användbart igen... En potentiell vinnare?

Minuset är framförallt tyngden/storleken och att den samtidigt har mindre sensor än tex T2.
 

Nicc

Aktiv medlem
Exakt vad jag tänkte skriva.
Möjligen en Fuji som är aningens mindre än Df.

Om du nubbat Df i tankarna så fyller nikon 100 år om några veckor och det spekuleras i om det kommer en jubileums Df då eftersom att Df'en behöver en uppdatering.
Kanske värt att vänta - antingen på den nya eller bra pris på en beggad.
Nikon DF har inte funnits i mina tankar. Tack för tipset, jag kikar på den. Ser dock att huset ligger på nästan 800 gr och det tillsammans med ljusstark normalzoom lär ju bli en del att kånka på.
 

Nicc

Aktiv medlem
Ja, men trådskaparens idé var ju att alla "kan fylla på vad som är den optimala kompromissen för just en själv".


Jag räknade upp min optimala kompromiss. Men jag kan tänka att det finns minst lika många svar på den optimala kompromissen som det finns deltagare i tråden.


Petter...
Du är också välkommen med ditt bidrag :)

De som tycker att den här tråden blir för jyttrig med potentiellt alltför många subjektiva åsikter om optimala kompromisser behöver inte känna sig tvungna att vara sig läsa tråden eller bidra med inlägg som förstärker jyttret :)
 
ANNONS