Annons

Leveranstid eventbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Att stå på sig är också ett sätt ett behålla eller höja sin självkänsla. Sådan behöver man också om man ska etablera sig som egen företagare.

Kunder som inte kan hålla en överenskommelse är det väl tveksamt om man vill ha tillbaka? Man riskerar att det bli lika struligt nästa gång.
Generellt håller jag med dig men just i den här situationen så tror jag att det är en dålig idé att hävda princip framför att tillgodose kundens önskemål. En etablerad fotograf kan tänka helt annorlunda än en ung fotograf som bara är i början av en tänkt karriär som yrkesfotograf. Därför ger jag de råd jag gör just i det här fallet.
 
Eftersom detta är första evemtet jag fotar så tog jag på mig jobbet med samma tankesätt som med bröllopsbilderna (t.ex) vilket är väldigt mycket mer bearbetning än vad som krävs vid eventfoto. Själva problemet är egentligen löst eftersom jag nu har skickat bilderna redan och betalning kommer komma från kommunen så fort jag fått bekräftat att kunden har bilderna och är nöjd.
Ett tips är att du skriver ut att du har F-skattsedel på din webbplats. För det har du? Var också tydlig med om priserna är med eller utan moms.
 

PMD

Aktiv medlem
Men i det här fallet så gjorde jag bara som kunden ville trots mina egna synpunkter (och rätt), och vid en senare eventuellt jobb så ser jag till att ha ett klart och tydligt skriftligt avtal angående vad som gäller från bådas sida.
Generellt håller jag med dig men just i den här situationen så tror jag att det är en dålig idé att hävda princip framför att tillgodose kundens önskemål. En etablerad fotograf kan tänka helt annorlunda än en ung fotograf som bara är i början av en tänkt karriär som yrkesfotograf. Därför ger jag de råd jag gör just i det här fallet.
Jag lutar också åt att Jonathan gjorde det bästa av situationen här. Kommunen är en stark kund som man nog vill ha tillbaka (men på bättre premisser).

En risk man tar med att lämna "ofärdiga" bilder är att de kan vara ett dåligt referensmaterial för presumtiva kunder.

En risk man tar med att stå på sig är att kunden blir missnöjd och sprider ut att man är besvärlig att ha att göra med.

Hur man än vänder sig har man ändan bak.
 
Jag lutar också åt att Jonathan gjorde det bästa av situationen här. Kommunen är en stark kund som man nog vill ha tillbaka (men på bättre premisser).

En risk man tar med att lämna "ofärdiga" bilder är att de kan vara ett dåligt referensmaterial för presumtiva kunder.

En risk man tar med att stå på sig är att kunden blir missnöjd och sprider ut att man är besvärlig att ha att göra med.

Hur man än vänder sig har man ändan bak.
Håller med dig helt.

Det allra viktigaste tror jag är att se till att ta betalt så att man vet att det inte är priset som är anledningen till att man fått uppdraget. I så fall är en sak helt säker: Lågt betalda uppdrag leder enbart till nya lågt betalda uppdrag.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är den smidiga lösningen man måste sträva efter här, som jag ser det. Om jag förstår trådskaparen rätt så är det inte en timme som gäller för redigeringen utan betydligt mer. Vore det bara en timme så är det sannolikt inga problem att få kunden att betala för den.
Precis och det kanske tom är 4 timmar men man får bara 1 timmes betalning.
Det är ju en balansgång.... med förhoppningsvis en nöjd kund som fokus.
 

iSolen.se

Guest
Precis och det kanske tom är 4 timmar men man får bara 1 timmes betalning.
Det är ju en balansgång.... med förhoppningsvis en nöjd kund som fokus.
Nu lät det på TS som det skulle vara en veckas arbete eller så (jag kan ha fel), och det var i så fall därför jag föreslog TS att göra jobbet snabbt med LR (som de flesta skulle göra i samma läge). Denna typer av bilder är färskvara, varje dag som går tappar bilderna i värde för kunden. Att ge bort dem oredigerade skulle jag aldrig göra, och kan inte, det är en fördel med RAW-formatet :).
 

ForsPhotos

Aktiv medlem
Nu lät det på TS som det skulle vara en veckas arbete eller så (jag kan ha fel), och det var i så fall därför jag föreslog TS att göra jobbet snabbt med LR (som de flesta skulle göra i samma läge). Denna typer av bilder är färskvara, varje dag som går tappar bilderna i värde för kunden. Att ge bort dem oredigerade skulle jag aldrig göra, och kan inte, det är en fördel med RAW-formatet :).
Det jag finner konstigt är att trots att dom verkade ha så otroligt bråttom med bilderna så har de fortfarande inte laddat ner dom. Lite märkligt då dom ställde så hårt krav väldigt plötsligt.
 

lonian

Aktiv medlem
Fick själv ett litet jobb att fota en personalfest en fredag. Jag brände av ca 300 bilder. Dagen efter, med lite baksmälla kollade jag genom, sorterade bort alla bilder som inte gick att använda. Söndagen spenderades till att justera bilderna, pilla med ljus/kontrast och beskärning. Allt klart söndag eftermiddag. Hade jag inte haft en bakisdag hade jag nog säkert fixat detta på lördagen. På måndagen levererade jag dessa bilder samtidigt som jag fick betalning.
Nu är jag bara en hobbyfotograf men jag tycker det är rimligt att kunna fixa bilderna åtminstone över en helg.
 

nivas

Aktiv medlem
Det bästa/snabbaste/enklaste är ju om man får till bilderna direkt ur kameran. Bränn av 300 bilder, sortera bort 200 - leverera resten. Men det är ju kanske inte lika lätt som det är sagt.

Jag kör väldigt sällan betaljobb, men mina privata fotoäventyr liknar väldigt mycket TS's upplägg. Jag fotar mycket teater och segling. Vid båda fallen gäller 3-4 timmars fotografering som resulterar i 700-1200 bilder, dessa sorteras och redigeras sedan på 3-4 timmar varefter jag lägger upp 50-100 bilder på nätet. Överlag så hamnar man ofta på tumregeln 1 timmes fotografering ger 1 timmes efterbehandling.
Är man ute på "riktigt" jobb så råkar man ibland ut för kravet att man under eventets gång behöver leverera ett antal bilder till de som sköter pressreleaser mm.. Då gäller det att ha koll på både prylar och arbetsflöden för att lyckas.
 

martinator

Aktiv medlem
Oj brukar det verkligen vara så snabb leverans :eek:
Men bilder kan ju bli så extremt mycket snyggare efter redigering jämfört med innan, offrar man det för snabbheten?

Jag har fotat några porträtt åt privatpersoner tidigare och har då alltid skriftligt avtal men på grund av att de ansvariga för galan hade fått tag på mig via rektorn på min skola som i sin tur hade rekommenderat mig så kändes det inte nödvändigt med skriftligt avtal. Men men, skriftliga avtal ska det alltid vara i framtiden.
Det är här erfarenheten kommer in... Man ställer inte varje bild för sig utan batchvis i tex Adobe Camera Raw och sparar ut till JPEG direkt. Alla bilder som är tagna i ungefär samma ljus får samma grundinställning sen gör man små justeringar de som behöver lite extra. Max 15-20 sekunder/bild. Klart på under 2 timmar.

det som tar längst tid är nog urvalet - beroende på hur många bilder man tagit...
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Kul med en uppmuntrande tråd...

utan munhuggning (för en gångs skull) ;-)

Kudos till fotograf-magnus-stalberg för uppmuntrande och kloka ord.

//J
 
ANNONS