Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ang Kommentera!

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Ang Kommentera!

Jag vet inte om jag tycker det nya som står under bilderna är så bra.... Det ser lite hårt ut med utropstecknet och sedan så står inget på de som redan fått en kommentar. Ser nästan ut som om de inte skulle kunna gå att lämna en kommentar på.
Well,det var min reflektion. // Carola
 

JKE

Aktiv medlem
Jag får hålla med. Kommentera! är alldeles för aggresivt. Det stjäl för mycket uppmärksamhet från bilden man kanske vill kommentera. Skriv hellre 'ej kommenterad' under bilden, till exemepel.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Idéen är förståss att pusha för de bilder som ännu inte fått någon kommentar, det vanligaste klagomålet är ju att det kommenteras för lite.

Så, alla konstruktiva förslag på hur vi skall pusha för att alla bilder skall få kommenterar (utan att det upplevs aggresivt) emottages tacksamt.
 

Mickey

Aktiv medlem
Jag tycker nästan en röd prick brevid namnet skulle va bäst.
Nu får man glo så mycke för att se vilka som fått kommentar och vilka som inte har.
Med en röd prick brevid ser man på några sekunder vilka som inte har och vilka som har.
En prick i storlek med det här o.

Men då kanske inte alla fattar vad den betyder?
Kanske prick och "ej kommenterad" skulle va bäst?
Vad tycker ni?

Mickey
 

AndersGbg

Aktiv medlem
Jag tycker framförallt att det är irriterande att det inte står hur många kommentarer en bild har fått.
Jag kan förstå att man plockat bort betygsdelen, med tanke på hur omdiskuterad den varit det senaste. Men jag tycker att informationen om antal kommentarer är en annan sak. På vilket sätt gör det saken bättre att inte redovisa den informationen på bildöversikten?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vi testar att göra det omvända mot förut, lyfta fram de bilder som ännu inte fått en kommentar.

Men går man primärt in på bilder för att läsa andras kommentarer så kanske det finns en poäng i att se vilka som kommenterats mycket, förstås jag dig rätt?
 

AndersGbg

Aktiv medlem
Tja, till viss del måste jag väl ändå säga att andras kommentarer är av intresse för mig själv.

Mitt argument är främst att det – som det är nu – enbart är irriterande att de bilder som är kommenterade är helt "blanka".
Det är som att säga "här har någon/några kommenterat men vi tänker inte säga hur många, så du måste klicka in på bilden för att se om det är en kommentar av typen ‘fin bild‘ eller 28 kommentarer med en livlig diskussion om bildens innehåll".
Du får gärna förtydliga på vilket sätt detta hjälper till att lyfta fram de okommenterade bilderna, för jag förstår då inte på vilket sätt man förbättrar bilddelen genom att försämra funktionaliteten.
Kan man inte ha både "Inte kommenterad än" på okommenterade och "X kommentarer" på de övriga?
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Men jag tror nog att en del kanske inte "vågar" vara den som skriver den första kommentaren pga de vill läsa de övriga kommentarerna. Men man ska väl helst inte läsa de andras kommentarer först. Jag tycker att man skriver sin först och därefter läser de andras. Sen kan man ändra sin kommentar eller lägga till om man vill tex hålla med om andras tankar. Men att först läsa igenom andras och sen skriva sin färgade analys tror inte jag på.

Vad jag vill säga är att om det står att en bild har tex 10 kommentarer så tror jag nog att ännu mer vill kolla på den bilden för att antingen se bilden eller kommentera med, men förhoppningsvis är det inte det senare som ska avgöra om man ska kommentera eller inte utan att man har något att säga om bilden.

/ Marcus - som svamlar lite för mycket kanske, men jag vet i alla fall hur jag tänker :)
 

AndersGbg

Aktiv medlem
Brummelisa skrev:
Men jag tror nog att en del kanske inte "vågar" vara den som skriver den första kommentaren pga de vill läsa de övriga kommentarerna. Men man ska väl helst inte läsa de andras kommentarer först. Jag tycker att man skriver sin först och därefter läser de andras. Sen kan man ändra sin kommentar eller lägga till om man vill tex hålla med om andras tankar. Men att först läsa igenom andras och sen skriva sin färgade analys tror inte jag på.

Vad jag vill säga är att om det står att en bild har tex 10 kommentarer så tror jag nog att ännu mer vill kolla på den bilden för att antingen se bilden eller kommentera med, men förhoppningsvis är det inte det senare som ska avgöra om man ska kommentera eller inte utan att man har något att säga om bilden.

/ Marcus - som svamlar lite för mycket kanske, men jag vet i alla fall hur jag tänker :)
Om man ska följa det resonemanget så borde man även ta bort "Ingen kommentar än" eftersom det också påverkar/avskräcker folk att kommentera.

Det enda raka borde vara att helt enkelt BARA visa tumnagelbilder i bildöversikten. På det sättet så påverkas folk inte:
* Att kommentera bilder som redan fått kommentarer.
* Att kommentera bilder som ännu inte fått någon kommentar.
* Att kommentera bilder pga en konstig/felaktig/skojig/sorglig/tokrolig/whatever bildrubrik.
* Att instinktivt kommentera bilder uppladdadde av personer de känner eller har kommenterat innan (och som har kommenterat deras egna bilder).

Enbart bilden skulle spela roll för intrycket och kommentarerna.
Är det en bra idé? Nej, inte på långa vägar eftersom det skulle göra Fotosidan till en mycket tråkigare sida. Så alltså: tillbaka med informationen om antel kommentarer på bilderna. För mycket information har aldrig skadat någon - i motsats till för lite...
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Jag är i stort sätt övertygad om att raden "ej kommenterad än" eller liknande under bilderna är meningslös. Syftet är gott men det är ändå bilden som talar, bilden som uppmanar till en närmre titt eller kommentar.
Kanske ska man ta bort fotografens namn? Och visa namnet när man förstorar tumnageln.
 
ANNONS