Annons

Gh5 fryser

Produkter
(logga in för att koppla)

edinen

Medlem
Hejsan!

Har litet problem med min GH5 att den "fryser" längre stunder.

Jag fick hem den igår, har provat den lite fram och tillbaka. Tycker den är jättebra förutom detta problemet jag har här. Märkte det redan igår, men det känns helt enkelt inte som det ska vara såhär.

Jag länkar en video längst ner i inlägget som visar det jag pratar om, så ni får en bild av hur det ser ut också.

Men problemet jag har är att kameran fryser, ett bra exempel är när jag kör 6k "bilder". Jag trycker av en burst på tre sekunder, släpper knappen, ibland fryser kameran redan här(då den ska plocka fram bilderna) och ibland funkar det bra. Största problemet är när jag ska in och kolla på bilderna(när jag tycker på playknappen uppe till vänster om displayen). Då fryser kameran till, som ni ser på videon så är kameran fryst i över 30 sekunder innan man kan göra något.

Jag aktiverade den där sensorn som switchar mellan display och ögonmussla för att se om det bara var minneskortet som jobbade eller om det faktiskt var hela kameran som låste sig.

https://youtu.be/iYQtyu50w9A

Någon som har liknande problem eller vet vad det kan vara för fel?

Jag har ett Lexar 2000 64gb kort.

Tacksam för hjälp
Edin
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Bara för att vara klar, menar du att du ser en förändring i din kamera jämfört med hur den har varit tidigare, eller menar du att din totala erfarenhet av GH5 är en dag, och att du jämför med vad du anser borde kunna förväntas av den?

När du skriver att du kör med 6K "bilder" i en tre-sekunders "burst", menar du inte alls att du kör en stillbildsburst utan att en video-snutt under tre sekunder?

Eller kör du någon speciell funktion där du plockar ut 6K stillbilder ur ett video-clip? I detta fall kan det mycket väl ta lång tid innan kameran blir klar.

Om du har ett Lexar minneskort med 2000x skrivhastighet så borde det vara tillräckligt snabbt. Förutsatt att du köpt det via en auktoriserad kanal och inte från någon okänd ebay-leverantör - där finns väldigt mycket falska kort - kan stå t.ex. Lexar 2000x på utsidan men innehålla något betydligt billigare med typ 300x skrivhastighet eller nåt.

Det är normalt att kameror behöver jobba lite för att skriva till minneskortet efter en tagning. Men 30 sek verkar ganska mycket. Dock, de vanligaste problemen man har med en kamera i början är att man inte är förtrogen med kameran och inte har pejl på dess prestanda under praktiskt bruk för den operation man valt. På kameran finns säkert någon "Busy"-lampa som lyser medan kameran håller på och "jobbar". Ifall den INTE gör detta men ändå fryser, då kan du misstänka något lurigt.

6K video (översamplad 4K?) är en mycket "tung" operation för alla kameror. Dock gör GH5:s lilla sensor att belastningen blir mycket mindre för denna kamera, så det borde inte bli jättelånga "frys"-tider.

Om någon som kan GH5 ska kunna avgöra om någonting verkar onormalt behöver du specificera precis vilken operation du gör och hur lång tid den tar. Välj några specifika operationer som du tycker verkar onormala.
 

edinen

Medlem
Hej Gunnar, tack för ditt svar!

Jag har bara en dags erfarenhet av kameran och utgår från det jag anser borde kunna förväntas av den.

Det låter som en burs(Det låter som att kameran tar riktigt många bilder i följd), och det står burst på kameran "6k30fps burst" heter läget. Men det finns även ett läge i kameran där man filmar och drar ut bilder som du själv säger. Det har jag inte provat än dock.

Jag köpte minneskortet på Amazon, där det stod klart och tydligt att det var en auktoriserad Lexar återförsäljare som skulle skicka det.

Jag gjorde även lite tester på kortet nu när du påpekade det

https://ibb.co/cVhODa

Jag gjorde 10 tester i speedout efter varandra, ni kan se att vid test 6 så dippade skrivhastigheten till 100mb/s för att sedan återgå till 200-250mb/s. Läshastigheten låg stabilt mellan 220-237mb/s.

Sen laddade jag ner HD Tune Pro, bara för att testa med två program. Och som ni ser i diagrammet så börjar första testet på 250-260mb/s för att sedan dippa två gånger till nästan nollan för att sedan återgå till stabila 125mb/s resten av testet.
Test Nr2 i HD Tune Pro fick inga spikar eller dippar alls, där låg den på stadiga 130mb/s.

Jag vet inte hur minneskort brukar fungera, eller vad man kan förvänta sig av dom. Om dom inte är designade för att klara 300mb/s längre perioder osv. Men detta var mina resultat av den lilla felsökningen jag gjorde. Och jag blev inget smartare eftersom jag inte kan hitta tester på just detta minneskortet. Någon annan som gjort dessa test kanske?


Ok, jag kan förklara vad jag gjorde exakt i filmen.
Jag valde läget 6k30fps Burst, höll inne shutterknappen i strax över 3 sekunder. När jag släppte knappen började kameran arbeta lite och sen ploppade bilderna upp. Därefter trycker jag på playknappen uppe till vänster om lcdn. Och då fryser kameran och är helt frusen i 34 sekunder, efter dessa 34 sekunder så är den som "vanligt" igen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ok, jag kan förklara vad jag gjorde exakt i filmen.
Jag valde läget 6k30fps Burst, höll inne shutterknappen i strax över 3 sekunder. När jag släppte knappen började kameran arbeta lite och sen ploppade bilderna upp. Därefter trycker jag på playknappen uppe till vänster om lcdn. Och då fryser kameran och är helt frusen i 34 sekunder, efter dessa 34 sekunder så är den som "vanligt" igen.
Gunnar har så att säga gett den tekniska bakgrunden, men för att bekräfta det den andra Martin svarat: Det här är ganska normalt. Och Panasonic verkar jobba på att i alla fall minska problemet i GH5.

Vad som händer är att kameran samlar ihop en massiv mängd data att skriva till kortet och medan den håller på och skriver dessa data är kameran oförmögen att hantera andra saker. Prova att sätta i ett långsammare kort och kameran kommer vara låst i flera minuter istället för som nu en halvminut.

Samma sak kan hända - och värre ju långsammare minneskort man har - med många kameror.

En hel del andra kameror har extra hjälpprocessorer som sköter dataskyfflandet till minneskort just så att man minimerar situationer där kameran känns helt låst eftersom den är upptagen med att skriva data till minneskortet. Dessutom använder en del snabba kameror minneskort (CFast eller XQD) med många gånger snabbare skrivhastigheter än de snabbaste SD-korten vilket ytterligare minskar problemet.
 

baetis

Ny medlem
Jag får inte samma i min kamera. Väntetiden blir väl en sekund ungefär. Har ett Transcend uhs-1 u3 kort i kameran.

Är kortet formaterat i kameran?
Sitter det på plats 1? Har du provat att byta plats?

Hur är kameran inställd på hur den hanterar korten? Den kan spara foto på ena kortet och film på det andra eller spara samma sak till två kort. Kameran kanske letar efter ett kort som inte finns.

Det var ett exempel när kameran fryser, finns fler tillfällen när kameran fryser?

I vilket fall skulle jag prova ett annat kort först för att se om det är kortets fel. Blir det samma sak med ett nytt kort är det kameran som är problemet.
 

Thomas Strandberg

Aktiv medlem
Tar bara någon sekund (SanDisk Extreme Pro SDHC 95MB/s), som sagt prova i första hand med ett annat kort.

Jag får inte samma i min kamera. Väntetiden blir väl en sekund ungefär. Har ett Transcend uhs-1 u3 kort i kameran.

Är kortet formaterat i kameran?
Sitter det på plats 1? Har du provat att byta plats?

Hur är kameran inställd på hur den hanterar korten? Den kan spara foto på ena kortet och film på det andra eller spara samma sak till två kort. Kameran kanske letar efter ett kort som inte finns.

Det var ett exempel när kameran fryser, finns fler tillfällen när kameran fryser?

I vilket fall skulle jag prova ett annat kort först för att se om det är kortets fel. Blir det samma sak med ett nytt kort är det kameran som är problemet.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Hejsan!

Har litet problem med min GH5 att den "fryser" längre stunder.

Jag fick hem den igår, har provat den lite fram och tillbaka. Tycker den är jättebra förutom detta problemet jag har här. Märkte det redan igår, men det känns helt enkelt inte som det ska vara såhär.

Jag länkar en video längst ner i inlägget som visar det jag pratar om, så ni får en bild av hur det ser ut också.

Men problemet jag har är att kameran fryser, ett bra exempel är när jag kör 6k "bilder". Jag trycker av en burst på tre sekunder, släpper knappen, ibland fryser kameran redan här(då den ska plocka fram bilderna) och ibland funkar det bra. Största problemet är när jag ska in och kolla på bilderna(när jag tycker på playknappen uppe till vänster om displayen). Då fryser kameran till, som ni ser på videon så är kameran fryst i över 30 sekunder innan man kan göra något.

Jag aktiverade den där sensorn som switchar mellan display och ögonmussla för att se om det bara var minneskortet som jobbade eller om det faktiskt var hela kameran som låste sig.

https://youtu.be/iYQtyu50w9A

Någon som har liknande problem eller vet vad det kan vara för fel?

Jag har ett Lexar 2000 64gb kort.

Tacksam för hjälp
Edin
På min G80 så kan kameran frysa när kameran ska återge en bild som precis är tagen. Löser det endast genom att stänga av och sätta på kameran igen. Detta MÅSTE ha kommit med december månads uppdatering av G80 / G85 - då jag inte märkt av det tidigare. Vett att du inte har G80, men kanske intressant för dig att veta ändå?
 
ANNONS