Annons

Lightroom CC/Classic 2017-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimster

Aktiv medlem
1. Fota
2. För över till SSD på laptopen så den dyker upp i LR.
3. Redigera
4. Uppkoppling till internet och dropbox
.
.
8. Hemma starta Lightroom.
9. Lightroom automatimporterar från dropboxkatalogen där RAW-filen synkats med xmp
10. Radera från laptopen.

/Stefan
Så gjorde jag. ..tills jag fick för mycket bilder (1,4TB) och mitt utrymme (1TB) på Dropbox tog slut.
Så nu har jag bara katalogen i Dropbox och bilderna lokalt. Det gör att jag kan nu bara titta på previews på en annan dator, förutsatt att previews är sparade och 1:1, det får man ställa in. Det är dock mitt egna val att göra så, men det funkar.
Man kan nog skapa en ny katalog som har allt i Dropbox för enstaka projekt. Och därmed ha allt för projektet i molnet.

Det man får vara försiktig med är om man har katalogfilen öppen på flera datorer samtidigt, då blir det knas. Så se till att stänga av LR helt på ena datorn innan man kör någon annan.

Sen är man på 4G utanför en storstad, eller i event, eller faktiskt ännu sämre, någons obskyra Wifi tillsammans med kass AP/räckvidd och 73 andra som suger bandbredd så blir synkningen inte snabb. Så även om själva Molnet-tekniken skulle vara problemfri så är bandbredden ofta ett gissel.
 

fog

Aktiv medlem
Så gjorde jag. ..tills jag fick för mycket bilder (1,4TB) och mitt utrymme (1TB) på Dropbox tog slut.
Så nu har jag bara katalogen i Dropbox och bilderna lokalt. Det gör att jag kan nu bara titta på previews på en annan dator, förutsatt att previews är sparade och 1:1, det får man ställa in. Det är dock mitt egna val att göra så, men det funkar.
Man kan nog skapa en ny katalog som har allt i Dropbox för enstaka projekt. Och därmed ha allt för projektet i molnet.

Det man får vara försiktig med är om man har katalogfilen öppen på flera datorer samtidigt, då blir det knas. Så se till att stänga av LR helt på ena datorn innan man kör någon annan.

Sen är man på 4G utanför en storstad, eller i event, eller faktiskt ännu sämre, någons obskyra Wifi tillsammans med kass AP/räckvidd och 73 andra som suger bandbredd så blir synkningen inte snabb. Så även om själva Molnet-tekniken skulle vara problemfri så är bandbredden ofta ett gissel.
Potentiella problem som du beskriver här är _exakt_ vad en officiell lösning från Adobe hade löst.

Om jag har glömt Lightroom igång på min workstation och börjar redigera på laptopen så ska det inte kunna göra att min katalog blir korrupt. Adobe hade enkelt kunnat lösa det genom att säga till att "OBS nu har du redan Lightroom snurrandes på en annan enhet; vill du logga ut den enheten och logga in på denna?" eller liknande.

Det är _inte_ svårt att få till och förvånar mig att de inte bara fixar detta :/
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Så gjorde jag. ..tills jag fick för mycket bilder (1,4TB) och mitt utrymme (1TB) på Dropbox tog slut.
Så nu har jag bara katalogen i Dropbox och bilderna lokalt. Det gör att jag kan nu bara titta på previews på en annan dator, förutsatt att previews är sparade och 1:1, det får man ställa in. Det är dock mitt egna val att göra så, men det funkar.
Man kan nog skapa en ny katalog som har allt i Dropbox för enstaka projekt. Och därmed ha allt för projektet i molnet.

Det man får vara försiktig med är om man har katalogfilen öppen på flera datorer samtidigt, då blir det knas. Så se till att stänga av LR helt på ena datorn innan man kör någon annan.

Sen är man på 4G utanför en storstad, eller i event, eller faktiskt ännu sämre, någons obskyra Wifi tillsammans med kass AP/räckvidd och 73 andra som suger bandbredd så blir synkningen inte snabb. Så även om själva Molnet-tekniken skulle vara problemfri så är bandbredden ofta ett gissel.
Men dropboxmappen där synkningarna är enligt min teknik blir tomma när jag kommer hem. Eller om man aktiverar LR via Teamviewer.
Min katalog ligger i den mappen heller.
1.4 TB klarar ju inte Adobes CC med deras tjänst heller,
Angående 4G, Wifi så har man alltid det problemet oavsett lösning. Dittproblem är ytterst personlig som jag ser det.

/stefan
 

alfin

Aktiv medlem
Jag hade varit beredd att betala lite till för några GB uttrymme i cloudet så att jag snabbt och enkelt kan välja ut några bilder som jag vet jag kommer behöva redigera på laptopen.

Jag tänker mig ett workflow ungefär såhär:

1) Jag är ute och fotar
2) Jag för över bilderna till en intern SSD i min workstation (via Lightroom)
3) Jag börjar redigera bilderna i Lightroom
4) Tiden rinner ut och jag behöver ge mig iväg
5) Jag väljer att synka raw-bilderna från den senaste fotosessionen med cloudet (och mina kataloginställningar synkas också automagiskt)
6) Jag beger mig iväg och efter en stund plockar jag upp min laptop och kan komma åt bilderna från senaste sessionen + kataloginställningar/redigeringar.
7) (När jag är klar kan jag plocka bort synkningen från den fotosessionen från Cloudet för att frigöra uttrymme)
Ska du bara använda bilderna för skärmvisning när du är på språng kan du redan göra det via Collections och Smart Previews om jag förstår det rätt.

Du synkar från LR Classic och får då upp fullt editerbara Smart Preview filer som du kan fortsätta editera på din bärbara. Smart Preview editeringarna synkar sedan automatiskt med dina originalfiler.

https://helpx.adobe.com/lightroom/help/lightroom-mobile-desktop-features.html
 

ztenlund

Aktiv medlem
Och på vilket sätt är det olika saker?
Svårt /dyrt eller inte beror på vad man utgår ifrån och vilka licenspengar man måste betala.
Fast nu ä vi OT
Det är är olika licensmässigt. En del licenser tillåter att man installerar programmet på två eller tre egna enheter, men däremot inte att man använder dem samtidigt. Jag har inte tittat på vad som gäller för Adobes CC-lösningar, men jag vet att mitt PS CS4 tillåter två datorer enligt licensvillkoren. Capture One Pro tillät tidigare två enheter, men verkar nu tillåta tre, för enanvändarköpelicensen. Sony-versionen tillåter dock fortfarande bara två.

Min gissning utan att ha sett efter är att även CC tillåter mer än en installation, men det är dock inte samma sak som att just LR klarar av att hantera att katalogen ligger på nätverket. Man vill ju inte att en sådan databas blir korrupt för att anslutningen bröts eller någon annan råkade starta LR på en annan dator e dyl. Troligen är det den sortens problem som gör att det är spärrat, för bilderna kan ju ligga på nätverket såvitt känt.
 

fog

Aktiv medlem
Och på vilket sätt är det olika saker?
Svårt /dyrt eller inte beror på vad man utgår ifrån och vilka licenspengar man måste betala.
Fast nu ä vi OT
Rent tekniskt så är det två vitt skilda saker. Det ena kräver en trivial "mutex"-lösning, medans den andra kräver avancerade mergar och regler för vad som hände när och var osv.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Potentiella problem som du beskriver här är _exakt_ vad en officiell lösning från Adobe hade löst.

Om jag har glömt Lightroom igång på min workstation och börjar redigera på laptopen så ska det inte kunna göra att min katalog blir korrupt. Adobe hade enkelt kunnat lösa det genom att säga till att "OBS nu har du redan Lightroom snurrandes på en annan enhet; vill du logga ut den enheten och logga in på denna?" eller liknande.

Det är _inte_ svårt att få till och förvånar mig att de inte bara fixar detta :/
DET är redan löst via en lock fil i OS.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är är olika licensmässigt. En del licenser tillåter att man installerar programmet på två eller tre egna enheter, men däremot inte att man använder dem samtidigt. Jag har inte tittat på vad som gäller för Adobes CC-lösningar, men jag vet att mitt PS CS4 tillåter två datorer enligt licensvillkoren. Capture One Pro tillät tidigare två enheter, men verkar nu tillåta tre, för enanvändarköpelicensen. Sony-versionen tillåter dock fortfarande bara två.

Min gissning utan att ha sett efter är att även CC tillåter mer än en installation, men det är dock inte samma sak som att just LR klarar av att hantera att katalogen ligger på nätverket. Man vill ju inte att en sådan databas blir korrupt för att anslutningen bröts eller någon annan råkade starta LR på en annan dator e dyl. Troligen är det den sortens problem som gör att det är spärrat, för bilderna kan ju ligga på nätverket såvitt känt.
Ledsen Martin men nu blandar du in äpplen i päron.
Det är inte Adobe-licensernas antal vi diskuterar.
Jag skriver om licenspengar Adobe betalar för att använda viss databasteknik till sina lösningar. Alltså att flera program kan nå samma data i realtid.
I slutändan betalar slutkunden notan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Rent tekniskt så är det två vitt skilda saker. Det ena kräver en trivial "mutex"-lösning, medans den andra kräver avancerade mergar och regler för vad som hände när och var osv.
Det har klagats på att Adobe inte använder en fleranvändardatabas för LR sedan första betan släpptes för många år sedan.
Det finns många sätt att samarbeta även med LR som den är idag. Ingen särskilt smidig.
Tror inte att Adobe kommer att ändra på detta inom överskådlig tid.
Det skulle också göra hela lösningen mycket mer komplicerad.

Nu har de släppt Lightroom CC som främst är tänkt för de som vill jobba på flera plattformar. Innebär att bilderna skall ligga i molnet för att kunna nås från alla enheter och när som helst. Tydligen mest tänkt för de som fotar mest med mobilen eller andra enklare kameror.

För de flesta av oss med mer avancerade kameror är det fortfarande LR classic CC som gäller.

Adobe har genom övergången till prenumeration ökat sin vinst enormt de sista åren. Vinsten är nu cirka 6 miljarder USD.
Det är ganska tydligt att Adobe flyttat fokus från användarna mot aktiemarknaden.
Vi kan tycka vad vi vill om detta. Vill vi protestera så är det enda möjliga att rösta med fötterna.
Det vill säga välja något annat.
Jag har fler raw-program än jag borde men har ännu inte hittat något som gör att jag tycker jag kan avstå LR.
Inget annat program är lika brett med slideshow, utskriftsmöjligheter, bokmodul mm.
Främst använder jag numera mest LR för att hålla reda på mina 65000 bilder som ligger på olika diskar.
Varken C1PRO eller On1 raw 2018 är lika duktiga på detta.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Rent tekniskt så är det två vitt skilda saker. Det ena kräver en trivial "mutex"-lösning, medans den andra kräver avancerade mergar och regler för vad som hände när och var osv.
Oavsett om det är lätt eller inte så kostar det pengar att hålla igång.
Även om man gör en egen lösning som inte kräver licenspengar.
Dessutom så är det slutkunden som drabbas både ekonomiskt (Du ser i tråden: 10$ i månaden o det gnälls) och av driftstopp.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Enda lösningen jag känner till är Capture Ones Media PRO.
Jag körde den för många år sedan tillsammans med C1PRO. På den tiden var det en bra lösning för att komma åt samma bilder från flera datorer. Men också klumpig att jobba i.
Produkten finns kvar och är förmodligen mycket bättre numera. Kostar cirka 2000 kr.

För proffsanvändare som byråer, tidningar och andra med stora bilddatabaser finns det säkert ändå mer avancerade alternativ. Fast då ofta så dyra att de inte är ett alternativ för amatörer.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Man kan endast välja årsplan och sedan står det följande:

"Säger du upp prenumerationen efter 14 dagar debiteras du 50 procent av det återstående kontraktet"

Det betyder att det i praktiken blir orimligt att endast prenumerera under en del av året (och jag tror det var syftet för den som ställde frågan jag svarade på, att ha en prenumeration aktiv ca 3 månader per år och göra merparten av all bildbehandling då).
Nej, läs igen - du kan välja:
* Månadsplan: betala månadsvis (Month-to-month)
* Årsplan: Betala månadsvis (Annual contract, paid monthly)
* Årsplan: Betala årsvis (Annual contract, prepaid)

Du kan alltså välja månadsplanen och säga upp när du vill.

Det du menar är ÅRSplan med månadsbetalning. Då binder du dig ett år men betalar per månad (billigare per månad än månadsplan).
Har du bundit dig ett år, med lägre månadskostnad, så får du en "straffavgift" om du bryter bindningstiden.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att få ihop affärsmodellen faktiskt.... Lightroom CC är av allt att döma basic-basic för nybörjaren/entusiasten. Ändå packar man ihop det med Photoshop och förväntar sig att man skall betala 120 kr per månad forever and ever.

Målgruppen för LR CC borde väl hitta betydligt billigare - ja till och med gratis alternativ för att konvertera sina råfiler?

Nej...det är något som inte stämmer i detta upplägget...
 

sumpan

Aktiv medlem
Nej, läs igen - du kan välja:
* Månadsplan: betala månadsvis (Month-to-month)
* Årsplan: Betala månadsvis (Annual contract, paid monthly)
* Årsplan: Betala årsvis (Annual contract, prepaid)

Du kan alltså välja månadsplanen och säga upp när du vill.

Det du menar är ÅRSplan med månadsbetalning. Då binder du dig ett år men betalar per månad (billigare per månad än månadsplan).
Har du bundit dig ett år, med lägre månadskostnad, så får du en "straffavgift" om du bryter bindningstiden.
Jag går in på:
https://www.adobe.com/se/creativecloud/plans.html

Väljer plan för foto...då får jag välja på:
-Årsplan, betalas årsvis
-Årsplan, betalas månadsvis

Väljer jag istället "fristående program" och väljer Photoshop, då kan jag välja månadsplan (358kr/månad). Går inte att välja enbart Lightroom där.

Det jag vill åt är alltså att betala 120kr/månad och inte binda upp mig på ett år. Vore ju bra om jag fattat fel men jag hittar inte vart i så fall.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att få ihop affärsmodellen faktiskt.... Lightroom CC är av allt att döma basic-basic för nybörjaren/entusiasten. Ändå packar man ihop det med Photoshop och förväntar sig att man skall betala 120 kr per månad forever and ever.

Målgruppen för LR CC borde väl hitta betydligt billigare - ja till och med gratis alternativ för att konvertera sina råfiler?

Nej...det är något som inte stämmer i detta upplägget...
Vanliga Lightroom ingår fortfarande (classic). Nya CC är väl snarare en "bonus" för användning på tex mobila enheter(?)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att få ihop affärsmodellen faktiskt.... Lightroom CC är av allt att döma basic-basic för nybörjaren/entusiasten. Ändå packar man ihop det med Photoshop och förväntar sig att man skall betala 120 kr per månad forever and ever.

Målgruppen för LR CC borde väl hitta betydligt billigare - ja till och med gratis alternativ för att konvertera sina råfiler?

Nej...det är något som inte stämmer i detta upplägget...
Är ju 1TB lagring i det med.
 
ANNONS