Annons

Lightroom CC/Classic 2017-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Jag går in på:
https://www.adobe.com/se/creativecloud/plans.html

Väljer plan för foto...då får jag välja på:
-Årsplan, betalas årsvis
-Årsplan, betalas månadsvis

Väljer jag istället "fristående program" och väljer Photoshop, då kan jag välja månadsplan (358kr/månad). Går inte att välja enbart Lightroom där.

Det jag vill åt är alltså att betala 120kr/månad och inte binda upp mig på ett år. Vore ju bra om jag fattat fel men jag hittar inte vart i så fall.
Ja du har rätt. Det alternativet finns inte längre att välja just för lightroom. Märkligt - de hade det alternativet tidigare.
 

afe

Aktiv medlem
Nej det är det som är hela min poäng; jag är inte intresserad av Lightroom CC som är fokuserat mot mobilkameraanvändare. Det verkar vara avsevärt handikappat jämfört med Lightroom Classic.

Jag vill ha Lightroom Classic med möjlighet att synka katalogen (och utvalda bilder) mot Clouded så att jag kan redigera precis som idag, men ha möjlighet att fortsätta redigera på min laptop när jag vill. Det hade varit smidigt.

Alla workarounds som folk presenterat här såsom att ha katalogen och bilderna på en extern hårddisk visar enligt mig att det finns ett stort intresse för funktionen, men att Adobe misslyckats genom att inte erbjuda den. Jag kan lösa det rent tekniskt, men det är något som Adobe borde ha fixat för länge sen i mitt tycke (en officiel smidig lösning that is) :/
Om du synkar t.ex. en collection eller enstaka utvalda bilder i Lightroom Classic CC kommer de att dyka upp på din laptop (och tvärtom) också om du kör Classic på den - du behöver inte köra den handikappade CC (f.d. mobile).
 

iSolen.se

Guest
Tack för tipset, men återigen som sagt så kan jag lösa det rent tekniskt. Problemet är att det inte finns någon officiell lösning från Adobe.

...
Vad är det för cloud (med enorm lagringplats) som Adobe tjatar om när man jobbar med PS/LR då? De vill att man lägger filerna där, nog måste redigeringarna komma med också oavsett om de är burna av xmp eller annat.
 

afe

Aktiv medlem
Vad är det för cloud (med enorm lagringplats) som Adobe tjatar om när man jobbar med PS/LR då? De vill att man lägger filerna där, nog måste redigeringarna komma med också oavsett om de är burna av xmp eller annat.
Ja, redigeringarna följer med på de bilder man väljer att synka med molnet. Det går inte att synka en hel katalog, men kollektioner och enstaka bilder går bra. Det är lite det som är hela poängen med funktionen, och den fungerar som sagt också med LR Classic.
 

iSolen.se

Guest
Ja, redigeringarna följer med på de bilder man väljer att synka med molnet. Det går inte att synka en hel katalog, men kollektioner och enstaka bilder går bra. Det är lite det som är hela poängen med funktionen, och den fungerar som sagt också med LR Classic.
Tänkte väl.

Tack för svar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, redigeringarna följer med på de bilder man väljer att synka med molnet. Det går inte att synka en hel katalog, men kollektioner och enstaka bilder går bra. Det är lite det som är hela poängen med funktionen, och den fungerar som sagt också med LR Classic.
Helt korrekt. Jag har lekt med det fast har svårt att se nyttan. Tagga bilder och lägga till keywords. Ja det är något man kan göra på bussen. Fast redigera bilder på en aldrig så bra padda som jag har känns helt fel.
Den är svår att kalibrera om det ens är möjligt med rimlig precision.
Jag har en iPad pro för segling och navigering och kunna hantera internet med mindre data.
Fast redigera bilder på den skulle jag aldrig ge mig in på.
Det är som att gå tillbaka där vi var när LR föddes.
 

afe

Aktiv medlem
Helt korrekt. Jag har lekt med det fast har svårt att se nyttan. Tagga bilder och lägga till keywords. Ja det är något man kan göra på bussen. Fast redigera bilder på en aldrig så bra padda som jag har känns helt fel.
Den är svår att kalibrera om det ens är möjligt med rimlig precision.
Jag har en iPad pro för segling och navigering och kunna hantera internet med mindre data.
Fast redigera bilder på den skulle jag aldrig ge mig in på.
Det är som att gå tillbaka där vi var när LR föddes.
Mjo, men om du har en laptop med LR Classic CC kommer bilderna också att synkas till den, och där har du ju alla verktyg. Synkningen med iPad Pro eller mobilen använder jag bara för bildvisning, eller för att få över bilder från mobilen till datorn.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mjo, men om du har en laptop med LR Classic CC kommer bilderna också att synkas till den, och där har du ju alla verktyg. Synkningen med iPad Pro eller mobilen använder jag bara för bildvisning, eller för att få över bilder från mobilen till datorn.
Fast det är ju bara det du valt att synka eller hur? Man skapar en collection och bestämmer om den skall synkas,
Jag gör precis som du och skapar sådana för bilder jag vill visa på telefonen eller Ipad pro.
Det går även plocka upp dem i andra Adobe program och redigera dem. Fast redigera bilder på en iPad pro blir ändå värre än på en liten skärm på en Macbook air.

Detta med mobilt har varit Adobes fokus ganska länge nu. Skulle önska att de mer lyssnade på den kundkrets de redan har.
 

afe

Aktiv medlem
Fast det är ju bara det du valt att synka eller hur? Man skapar en collection och bestämmer om den skall synkas,
Jag gör precis som du och skapar sådana för bilder jag vill visa på telefonen eller Ipad pro.
Det går även plocka upp dem i andra Adobe program och redigera dem. Fast redigera bilder på en iPad pro blir ändå värre än på en liten skärm på en Macbook air.

Detta med mobilt har varit Adobes fokus ganska länge nu. Skulle önska att de mer lyssnade på den kundkrets de redan har.
Ja, och det var ju precis den funktionen som efterfrågades tidigare i tråden; Att kunna redigera utvalda bilder på två datorer (alltså inga telefoner och paddor inblandade). Den collection du synkar dyker ju upp i alla datorer som är anslutna till ditt Adobekonto.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, och det var ju precis den funktionen som efterfrågades tidigare i tråden; Att kunna redigera utvalda bilder på två datorer (alltså inga telefoner och paddor inblandade). Den collection du synkar dyker ju upp i alla datorer som är anslutna till ditt Adobekonto.
Ja det är givetvis korrekt. Man kan ju offline göra samma sak genom att göra en export och sedan en import till datorn man skall ha med sig. Går förmodligen snabbare. Sedan synka när man kommer hem.

Vad jag inte förstår är målgruppen för Adobe Lightroom CC. Den verkar
vända sig till mobilfotografer där allt skall landa i molnet.
Är dessa verkligen intresserade av en sådan lösning?
 

afe

Aktiv medlem
Ja det är givetvis korrekt. Man kan ju offline göra samma sak genom att göra en export och sedan en import till datorn man skall ha med sig. Går förmodligen snabbare. Sedan synka när man kommer hem.

Vad jag inte förstår är målgruppen för Adobe Lightroom CC. Den verkar
vända sig till mobilfotografer där allt skall landa i molnet.
Är dessa verkligen intresserade av en sådan lösning?
Det är väl tänkt för alla som hanterar bilder via en padda eller telefon (och det gäller ju förstås också bilder som är tagna med "riktiga" kameror, eftersom dessa går att överföra till padda eller telefon via sladd eller trådlöst.
 

Xotabych

Aktiv medlem
Adobe har genom övergången till prenumeration ökat sin vinst enormt de sista åren. Vinsten är nu cirka 6 miljarder USD.
Helt rätt. Det är fel att klaga på något i detta sammanhang, eftersom grundläggande tanken bakom idéen är att tjäna pengar och inte göra några okända fotointresserade gubbar långt borta i Sverige glada. Finner ni er i den modellen så bra för er, fram då med era pengar till Adobe. Det är kapitalismen, det handlar om vem som äger verktyget... och självklart om att sälja allt som går att sälja och tjäna pengar på allt! Några snälla och omtänksamma människor som bryr sig om andra har inte någon plats här. Välkommen till verkligheten.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är väl tänkt för alla som hanterar bilder via en padda eller telefon (och det gäller ju förstås också bilder som är tagna med "riktiga" kameror, eftersom dessa går att överföra till padda eller telefon via sladd eller trådlöst.
Jag har alla dessa alternativ och fotar ibland också med paddan eller telefonen.
Fast detta är mina mindre seriösa bilder. De är i jpg och man kan inte göra så mycket med dem.
När jag är lite mer seriös och tror jag kan få bra bilder använder jag en riktig kamera.
Jag inser att för många är mobilen kameran. Fast vill de verkligen betala över 10 dollar per månad plus moms och för lagringsutrymme för detta?

Vad jag är ute efter är att Adobe har lag ner mängder av pengar på att saker skall fungera via molnet och internet. Vad de inte gjort är att gör mig som kund sedan beta 1 särskilt nöjd de senaste åren.
De har haft stora prestanda problem, buggar i grafikkortshanteringen på Mac, deras funktioner har inte utökats nästan alls. Nu har de lyckats få fart på prestandan igen men annars har inte mycket hänt.
Runt om dem kommer uppstickare med smarta alternativ.
Det känns som skeppet är på väg mot nya mål och jag som gammal trogen användare står kvar på kajen och undrar vart de är på väg.
 

afe

Aktiv medlem
Jag är "gammal trogen användare" av LR och har kört det lika länge som du. För mig är det fortfarande bästa alternativet (trots att jag också använder Fuji). Jag är nog inte ensam att se det så eftersom Adobe valt den vägen ...
 

zosma

Aktiv medlem
Ja, och det var ju precis den funktionen som efterfrågades tidigare i tråden; Att kunna redigera utvalda bilder på två datorer (alltså inga telefoner och paddor inblandade). Den collection du synkar dyker ju upp i alla datorer som är anslutna till ditt Adobekonto.
Ska nu köpa en bärbar. Men vill ju kunna redigera, eventuellt lägga in nyckelord till vissa bilder på min bärbara. Har min katalog på en stationär dator. Så hela katalogen blir ju svår att flytta med. Men då om jag installerar Lightroom på min bärbara, kunna synka filer från min stationära och jobba med dom, utan att ha dom andra bilderna. T ex skapa en samling som jag synkar och jobba med dom bilderna i bärbara, sen tömma samlingen och lägga nya bilder dit osv.
 

alfin

Aktiv medlem
Ska nu köpa en bärbar. Men vill ju kunna redigera, eventuellt lägga in nyckelord till vissa bilder på min bärbara. Har min katalog på en stationär dator. Så hela katalogen blir ju svår att flytta med. Men då om jag installerar Lightroom på min bärbara, kunna synka filer från min stationära och jobba med dom, utan att ha dom andra bilderna. T ex skapa en samling som jag synkar och jobba med dom bilderna i bärbara, sen tömma samlingen och lägga nya bilder dit osv.
Vitsen med den bärbara är väl huvudsakligen att man har den med sig på en fotoshoot eller resa. För mig har det i alla fall varit vanligare att lägga in bilderna från kortet direkt i den bärbara, kunna jobba med dem redan i fält och sedan få över allt till till desktopen. När jag använde LR jobbade jag med två kataloger, min huvudkatalog på desktopen och en annan mycket mindre katalog på den bärbara och sedan slog jag ihop katalogerna när jag kom hem. Fungerar smidigt och felfritt.

Vill man bara synka får man jobba med collections och smart previews, alltså inte själva råfilerna. Det ska synka på alla inloggade datorer. Då kan man editera sina smart previews på den bärbara som synkas till molnet och när man kommer hem kommer dessa smart previews att synka med råfilerna.
 

fog

Aktiv medlem
Ja, redigeringarna följer med på de bilder man väljer att synka med molnet. Det går inte att synka en hel katalog, men kollektioner och enstaka bilder går bra. Det är lite det som är hela poängen med funktionen, och den fungerar som sagt också med LR Classic.
Se där, det var nyheter för mig. Ja jag kan nöja mig initialt iallafall med att synka enstaka bilder. Jag måste kolla upp detta, tack för infon! :)
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Adobes konkurrenter ligger förstås inte på latsidan efter omläggningen av Lightroom.....

Jag har sedan några månader börjat använda Luminar - ett kraftfullt program för €59.
Nu utlovar de tidigt 2018 en version som kommer att bjuda på katalogiseringsmöjligheter och som också skall kunna läsa de editeringar man redan gjort i Lightroom:

https://macphun.com/optimizelr

Alternativen till Lightroom kommer nog att flöda..............
 

afe

Aktiv medlem
Jag har nu testat både nya Classic CC och CC en del - på dator, platta och telefon. Jag tycker inte CC är så dumt som så många andra verkar tycka, och har ändrat min prenumeration så att jag får 1TB lagring. Jag kommer att importera alla mina nya bilder via CC så jag får in fullstora råfiler i molnet (men hoppar över att migrera mina äldre bilder). Anledningen att importera via CC är att Classic bara delar ut smart previews till molnet, och de har inte full upplösning.

CC-versionen är i mitt tycke inte bara för folk som fotograferar med telefonen, utan fungerar faktiskt riktigt bra också för "riktiga" bilder, och sökfunktionerna är fantastiska. Däremot kommer jag fortsätta använda Classic på min stationära dator då inte allt går att göra i CC, och det innebär också att allt som laddats upp i molnet också lagras lokalt i min katalog.

LR CC i mobilen är riktigt användbart - jag använder det i stället för lurens (LG G5) egna kameraapp, och får tack vare det direkt in bilderna i LR i råformat. Det går att få till klart bättre bildkvalitet den vägen jämfört med lurens jpg-filer och jag behöver inte krångla för att överföra råfilerna.

CC är nog inget för alla, men jag tar inte så stora mängder bilder per år att kapaciteten blir ett problem, och jag är övertygad om att molnversionen kommer att bli minst lika kompetent som Classic så småningom.

Ni andra får fortsätta hata LR CC hur mycket ni vill, men jag gillar det :)
 
ANNONS