Annons

Fotosidans Forum > Annat > Lag, moral och etik > Fotografer kommer påverkas av den nya lagen GDPR

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2018-05-18, 17:24
catweazle

Frankrike
iSolen.se skrev: ...och snart kommer tyska och franska reglerna hit. Att man inte får publicera bilder utan personens medgivande.
Lite osäker men är det inte så att om du du fotar och publicera bilder tagna i Frankrike kommer du att få en stämning från helvetet av varenda en som kan tänkas finnas på bilden. Detsamma gäller då även byggnadernas ägare. Så när det gäller Frankrike så blir inte många bilder tagna om man känner till reglerna.
Gammal 2018-05-18, 21:13
148637

Erik Schalin skrev: Knappast ett problem.
GDPR säger däremot om kunden önskar så skall du radera kunden ur register.
Skatteverket skulle nog ha en o annan synpunkt om man inte kan redovisa varifrån man fått inkomsten.
Jag tog utgångspunkt i inlägg 119 där Bee frågar om GDPR när det gäller personalbilder och bröllopsfoton.
Fröderberg svarar angående bilderna men jag anser att de övriga personuppgifterna som följer av att vara proffesionell fotograf faller in under GDPR. Men det är kanske det du också menar med "knappast ett problem"? Eller menar du att Bee inte behöver förhålla sig till GDPR överhuvudtaget?
Gammal 2018-05-18, 21:21
148637

froderberg skrev: Att bilderna räknas som konstnärliga beror på att Upphovsrättslagen jämställer fotografi med annan konst. Det finns ju en rad kreativa beslut bakom varje bild. Se artikeln som jag länkade till ovan.
Om vi utgår ifrån Bee's inlägg 119 i tråden där hon frågar om personalbilder kontra konstnärlighet.
Har själv aldrig fotat sådan bilder men jag ser för mig att man kommer till företaget sätter upp sin bakgrund, blixtar, kamera och tar några testbilder.
När man förvissat sig om att det ser bra ut så kör man på. Samma inställningar och löpande band. Lite småprat för att folk ska känna sig bekväma och slappna av.
Sedan så gör man lite bildbehandling på en bild och kör batchkonvertering på resten.
För mig blir inte detta mycket konstnärlighet. Jag kännner mig tveksam till att alltid kunna åberopa konstnärlighet vid all fotografering. Hur ser du på det?
Gammal 2018-05-18, 21:23
148637

PMD skrev: Jag påstår inte att Datainspektionen har fel här, men vill påpeka att DI historiskt har haft en mycket konservativ inställning till datalagring av personuppgifter (och en ganska vid tolkning av vad som är personuppgifter). Det kan vara nyttigt att konsultera även någon annan som är juridiskt kompetent på GDPR för att få en mer komplett bild av rättsläget.
Datainspektionen är den myndighet som föreslås få tillsynsansvaret när det kommer till GDPR i Sverige.
Skulle tro att de flesta tar kontakt med dem när/om de blir tillsynsmyndighet.
https://www.datainspektionen.se/data...ighetens-roll/
Gammal 2018-05-18, 21:41
froderberg
Administratör

BTM skrev: Om vi utgår ifrån Bee's inlägg 119 i tråden där hon frågar om personalbilder kontra konstnärlighet.
Har själv aldrig fotat sådan bilder men jag ser för mig att man kommer till företaget sätter upp sin bakgrund, blixtar, kamera och tar några testbilder.
När man förvissat sig om att det ser bra ut så kör man på. Samma inställningar och löpande band. Lite småprat för att folk ska känna sig bekväma och slappna av.
Sedan så gör man lite bildbehandling på en bild och kör batchkonvertering på resten.
För mig blir inte detta mycket konstnärlighet. Jag kännner mig tveksam till att alltid kunna åberopa konstnärlighet vid all fotografering. Hur ser du på det?
Enligt Upphovsrättslagen är foto att jämställa med annan konst. Ljus, vinkar, utsnitt, komposition, tajming mm är trots allt kreativa val.
Gammal 2018-05-18, 21:43
froderberg
Administratör

BTM skrev: Jag tog utgångspunkt i inlägg 119 där Bee frågar om GDPR när det gäller personalbilder och bröllopsfoton.
Fröderberg svarar angående bilderna men jag anser att de övriga personuppgifterna som följer av att vara proffesionell fotograf faller in under GDPR. Men det är kanske det du också menar med "knappast ett problem"? Eller menar du att Bee inte behöver förhålla sig till GDPR överhuvudtaget?
Det är riktigt att kundregister och annan administration inte är undantagen GDPR.
Gammal 2018-05-18, 22:24
PMD

BTM skrev: Datainspektionen är den myndighet som föreslås få tillsynsansvaret när det kommer till GDPR i Sverige.
Skulle tro att de flesta tar kontakt med dem när/om de blir tillsynsmyndighet.
Det tror jag också. Mitt påpekande handlade om att man kanske inte ska ta allt som DI säger/skriver som absolut sanning med tanke på myndighetens historia.
Gammal 2018-05-23, 16:55
PeterWem

PeterWem skrev: 2000 kr för att ansöka om utgivningsbevis som håller i tio år. Tyvärr kan man då inte ladda upp hos Youtube och andra parter än vad utgivningsbeviset gäller.
Utgivningsbevis ordnat för tio år framöver. Kommentarsfältet genomgånget och förhandsmodererat, namngivit ansvarig utgivare och tar backup för varje förändring. Wordpress sparar för övrigt varje uppdatering.
Gammal 2018-05-23, 17:18
stefohl

BTM skrev: Om vi utgår ifrån Bee's inlägg 119 i tråden där hon frågar om personalbilder kontra konstnärlighet.
Konstnärlighet i juridisk mening är något helt annat än vad du och jag menar är konstnärligt. Och om din bild inte kvalificerar som ett fotografiskt verk, då faller den in under regeln fotografisk bild. Och där ryms alla de bilder som inte når upp till verksnivå. De får samma skydd som fotografiska verk, men under betydligt kortare tid.
Gammal 2018-05-23, 22:41
148637

Att foto juridiskt betraktas som konst är säkert helt korrekt men jag kan se för mig foton som jag aldrig kan betrakta som konst.
Exempelvis; från övervakningskameror eller en kamera som automatiskt fotograferar sidor i en bok. Det går säkert att komma på fler.
Men jag undrar om andra länder har samma syn på foton och konst? GDPR skall ju vara samma i hela EU/EFTA.
Gammal 2018-05-23, 23:10
froderberg
Administratör

BTM skrev: Att foto juridiskt betraktas som konst är säkert helt korrekt men jag kan se för mig foton som jag aldrig kan betrakta som konst.
Exempelvis; från övervakningskameror eller en kamera som automatiskt fotograferar sidor i en bok. Det går säkert att komma på fler.
Enligt Svenska Fotografers Förbund går det en skiljelinje när man inte tar några kreativa beslut, och som exempel nämner han bilkameror i den här artikeln:

https://www.fotosidan.se/cldoc/lag-o...du-av-gdpr.htm

Men jag undrar om andra länder har samma syn på foton och konst? GDPR skall ju vara samma i hela EU/EFTA.
GDPR definierar inte vad som är konst, men säger att all tolkning av undantag enligt informations- och yttrandefriheten ska vara bred.

Datainspektionen har dessutom som praxis att inte ifrågasätta när någon åberopar det konstnärliga undantaget.
Gammal 2018-06-06, 14:55
Martin F

Ber om GDPR-hjälp inför helgen.

Jag ska fotografera en friidrottstävling. Jag har enskild firma men gör det gratis åt klubben då min son tränar där. Ett urval av bilderna ger jag sedan till klubben som lägger upp dem på sin hemsida, sociala medier mm.

Hur funkar detta ihop med GDPR? Är det något jag eller klubben behöver göra? Är det ens möjligt utan att bryta mot lagar och regler. Bilderna kommer att vara på enskilda deltagare såväl som översiktsbilder på publik. Någon möjlighet att fråga deltagare på plats om att synas på bild kommer inte att finnas.
Gammal 2018-06-06, 15:46
froderberg
Administratör

Martin F skrev: Ber om GDPR-hjälp inför helgen.

Jag ska fotografera en friidrottstävling. Jag har enskild firma men gör det gratis åt klubben då min son tränar där. Ett urval av bilderna ger jag sedan till klubben som lägger upp dem på sin hemsida, sociala medier mm.

Hur funkar detta ihop med GDPR? Är det något jag eller klubben behöver göra? Är det ens möjligt utan att bryta mot lagar och regler. Bilderna kommer att vara på enskilda deltagare såväl som översiktsbilder på publik. Någon möjlighet att fråga deltagare på plats om att synas på bild kommer inte att finnas.
Jodå, det finns en lösning. GDPR är inte en lag som syftar att förbjuda saker utan syftet är att få ordning och ökad säkerhet.

Datainspektionen rekommenderar ”intresseavvägning” som ”rättslig grund för lagringen”. Det innebär att man kollar igenom bilderna och ser att det inte finns något särskilt känsligt och sedan konstaterar men att intresset(=nyttan) av bilderna väger tyngre än behovet att skydda personuppgifterna i bilderna. Denna process ska dokumenteras på papper (”vi har granskat bilderna och funnit att ... ”). Det är också bra om det finns angivet i samband med fotografering och publicering vem man ska kontakta om man har synpunkter.
Gammal 2018-06-06, 16:08
Martin F

froderberg skrev: Jodå, det finns en lösning. GDPR är inte en lag som syftar att förbjuda saker utan syftet är att få ordning och ökad säkerhet.

Datainspektionen rekommenderar ”intresseavvägning” som ”rättslig grund för lagringen”. Det innebär att man kollar igenom bilderna och ser att det inte finns något särskilt känsligt och sedan konstaterar men att intresset(=nyttan) av bilderna väger tyngre än behovet att skydda personuppgifterna i bilderna. Denna process ska dokumenteras på papper (”vi har granskat bilderna och funnit att ... ”). Det är också bra om det finns angivet i samband med fotografering och publicering vem man ska kontakta om man har synpunkter.
Stort tack! Är det klubben (som ska använda och sprida bilderna) eller jag (som fotograf) som ska upprätta detta avvägningsdokument? Jag gissar på klubben.
Gammal 2018-06-06, 17:14
froderberg
Administratör

Martin F skrev: Stort tack! Är det klubben (som ska använda och sprida bilderna) eller jag (som fotograf) som ska upprätta detta avvägningsdokument? Jag gissar på klubben.
Ja, det är klubben. Din lagring är undantagen GDPR enligt det konstnärliga undantaget, och kanske även det journalistiska i detta fall.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:35.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System