Annons

Prisvärt stativ för halvtungt tele (Sigma 500/4,5)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag har i dagsläget ett gammalt Manfrotto 190XProB med en klen kulled 496RC2.

Det funkar fint för normalt landskapsfoto och liknande men när jag nu hänger på mitt Sigma 500/4,5 så är det inte ens i närheten av OK (vilket jag inte heller väntat mig).

Bra och prisvärt stativ för max 4-5000 kr? Vill gärna ha kolfiber för viktens skull. Kommer som sagt att fota med tungt tele, men räknar då främst med att främst använda en gimbal (som jag inte köpt ännu). Dock bra om kulleden i alla fall är stadigare än min nuvarande, så kanske jag kan köra med 70-200 eller 300/4 i alla fall.

Kollade på detta kit som påstås klara 30 kg men det kanske är att hoppas på för mycket?
https://www.cyberphoto.se/foto-video/stativ/fotostativ/stativ-med-kulled-eller-specialhuvud/c5-kolfiberstativ-kulled-bh-40-gron-svart

Jag är inte speciellt lång (173 cm), så det behöver inte vara ett jättehögt stativ.
 

gunte

Aktiv medlem
Nja..ska du ha ett Gimbal så skulle jag nog gå på stativmodell typ Sirui 3213 med platt fäste mot huvudet och inte en uppstickande mittpelare.
Själv kör jag med Berlebach trästativ, inte lättaste med mycket stabilt och tåligt.
 

Martin F

Aktiv medlem
Det låter klokt. Mittpelaren känns som en svag länk på mitt nuvarande stativ. Såg att man dessutom fick med en mittpelare som kan monteras om man känner för det, till nämnda Sirui 3213. Låter som en stark kandidat!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Nja..ska du ha ett Gimbal så skulle jag nog gå på stativmodell typ Sirui 3213 med platt fäste mot huvudet och inte en uppstickande mittpelare.
Själv kör jag med Berlebach trästativ, inte lättaste med mycket stabilt och tåligt.
Berlebach är väldigt snygga! Har alltid velat ha ett sånt.
 

ja-foto

Aktiv medlem
Jag kör ett gammalt Manfrotto 074B samt ett Manfrotto 501HDV och det funkar kanon till 600mm.
Aningens tungt om man går långt, men ack så stabilt.
Fördelen är ju priset, gav runt 2000:- för allt ihop (nyskick).
 

snap01

Aktiv medlem
För min del är vikten av stor betydelse så trästativ går bort.
Jag har alltid kört gitzo kolfiber denna

https://www.hegethorns.se/Meny/Foto/Stativ___Kulleder/Fotostativ_utan_huvud/Gitzo_Mountaineer_eXact_GT2542_kolfiber?id=8024221621037

men delar nöttes ut o jag beställde reservdelar o då beställde jag ett kolfiber stativ från benro. Den väger ungefär lika litet 1,6 kg o jag har inte haft några problem med det. Använder stativet dagligen fäller upp o ner hela tiden. Är en typ kopia på gitzo för en bråkdel av prislappen.
Som huvud använder jag BH 55 från really right stuff det faller långt utanför dig budget, men huvet är riktigt bra men tungt.
Om jag vore dig så skulle jag köpa ett liknande huvud som har släde,snabbplattor i samma fattning som arca swiss.

Stativet från benro som är riktigt bra är denna.

https://www.hegethorns.se/Meny/Foto/Stativ___Kulleder/Fotostativ_utan_huvud/Benro_stativ_TMA28C_Mach3_kolfiber?id=52TMA28C
 

Martin F

Aktiv medlem

Martin F

Aktiv medlem
Jag har alltid kört gitzo kolfiber denna

https://www.hegethorns.se/Meny/Foto/Stativ___Kulleder/Fotostativ_utan_huvud/Gitzo_Mountaineer_eXact_GT2542_kolfiber?id=8024221621037

men delar nöttes ut o jag beställde reservdelar o då beställde jag ett kolfiber stativ från benro. Den väger ungefär lika litet 1,6 kg o jag har inte haft några problem med det. Använder stativet dagligen fäller upp o ner hela tiden. Är en typ kopia på gitzo för en bråkdel av prislappen.
Som huvud använder jag BH 55 från really right stuff det faller långt utanför dig budget, men huvet är riktigt bra men tungt.
Om jag vore dig så skulle jag köpa ett liknande huvud som har släde,snabbplattor i samma fattning som arca swiss.

Stativet från benro som är riktigt bra är denna.

https://www.hegethorns.se/Meny/Foto/Stativ___Kulleder/Fotostativ_utan_huvud/Benro_stativ_TMA28C_Mach3_kolfiber?id=52TMA28C
Jag tänkte att det skulle vara bättre med stativ utan mittpelare då jag tänkt köra gimbal till viss del. Känns ditt stabilt med långa och tunga telen?
Vad är höjden utan att dra upp mittpelare?
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Tror du att det är bättre än Sirui 3213? Jag tänkte att det var en fördel att slippa mittpelaren, av stabilitetsskäl.
Ja, JAG tror det. Om jag plockar med ett av varje av dessa båda tillverkare i ungefär samma prisklass så framstår M som mer på riktigt på nåt vis. Men jag talar om uppskattad livslängd, där tror jag M håller längre framåt. Deras återförsäljare har dessutom i stort sett alla reservdelar som går att frambringa, iaf till de något äldre stativen. Skulle dock tro att man hittar mer stabilitet utan mittpelare. Själv drar jag aldrig nånsin upp pelaren när jag använder lite tyngre grejor, men visst bör det ändå finnas ett visst spel/glapp även med pelaren nere. Lägger du 4 - och uppåt på Sirui får du säkert bra grejer. Gitzo är troligtvis bäst i längden. Smärtar i plånboken, men bara en gång, det håller nog längst. Men en del av oss lägger hellre lite mindre här & nu för nåt som vi tycker är good enough. Om nån annan betalade hade jag pekat på Gitzo dock.
 

Martin F

Aktiv medlem
Jag tänker lite mer som att i vissa fall (t.ex. Manfrotto) betalar man även lite för märket och då borde man få mer för pengarna om prislappen är densamma om man väljer en "utmanare" :)
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Jag tänker lite mer som att i vissa fall (t.ex. Manfrotto) betalar man även lite för märket och då borde man få mer för pengarna om prislappen är densamma om man väljer en "utmanare" :)
Förstår vad du menar. För egen del upplever jag i så fall att Sirui är överskattat & att det isf är där du betalar lite xtra för namnet. Gillar inte hur vissa detaljer ser ut på vissa stativ, små skruvar, nedersta bensektionen som man får i näven om man råkar låsa upp de där skruvlåsen för mkt. Kanske bättre på de som kostar mer...? Kanske bäst att försöka få till en hands-on här. Många tycker olika ang stativ.
 

Martin F

Aktiv medlem
Förstår vad du menar. För egen del upplever jag i så fall att Sirui är överskattat & att det isf är där du betalar lite xtra för namnet. Gillar inte hur vissa detaljer ser ut på vissa stativ, små skruvar, nedersta bensektionen som man får i näven om man råkar låsa upp de där skruvlåsen för mkt. Kanske bättre på de som kostar mer...? Kanske bäst att försöka få till en hands-on här. Många tycker olika ang stativ.
Mycket bra, det är precis sånt här jag efterlyser! Har aldrig ens tafsat på ett Sirui :)

Är ett Manfrotto 055CX3 tillräckligt stabilt för en kamera + ett 3 kg tele (500mm) på en gimbal så köper jag gärna ett sånt.
 

PMD

Aktiv medlem
Det brukar inte vara solklart vad som menas med max belastning. Det skulle kunna vara den last som stativet tål utan att braka ihop, men den gränsen ligger ju rejält över gränsen för när det fortfarande är stabilt. Förmodligen har olika tillverkare olika kriterier för vad de kallar för max belastning.

Det bästa är att provlasta stativet med den utrustning man kommer att använda på det och bedöma själv om det duger.

Glöm inte heller att stativhuvudet väger en del (speciellt om det är ett stadigt och i övrigt bra huvud) och måste räknas in i lasten.

Jag har ett manfrottostativ av kolfiber, föregångare till detta: https://www.cyberphoto.se/foto-video/stativ/fotostativ/fotostativ-utan-huvud/055-cxpro3-kolfiber-tredelat?utm_medium=cpc&utm_content=MT055CXPRO3

Det har betydligt lägre maxbelastning än det du refererar till ovan så man kan ju misstänka att maxlastangivelserna inte riktigt är jämförbara. Jag har svårt att tro att det skulle vara så stor skillnad mellan två stativ med så pass lika dimensioner.

Mitt stativ är stadigt nog för ett Canon EF 100-400 som jag gissar väger ungefär hälften av ditt Sigmaobjektiv och tror att det skulle går bra med det också.

Däremot har jag en för klen kulled, en Manfrotto kulled som är snäppet ovanför din. Låsningen på en vanlig kulled sällan är så stadig som man skulle vilja. Nästa kulled för mig blir nog en hydrostatisk kulled. Sådana låser extremt bra.

Manfrottos RC2-platta är f.ö. inte så bra, vilket du kanske har märkt. Jag skulle satsa på en snabbplatta av Arca-Swiss-typ om jag skulle köpa ett stativhuvud idag.
 

PMD

Aktiv medlem
Tror du att det är bättre än Sirui 3213? Jag tänkte att det var en fördel att slippa mittpelaren, av stabilitetsskäl.
Mittpelaren använder jag inte normalt på mitt Manfrotto 055, men den är ibland praktisk eftersom den går att vinkla 90 grader (dra upp den halvvägs, tryck på en spärr och fäll ner) och den går att montera upp och ner om man vill komma riktigt nära någonting.
 

PMD

Aktiv medlem
Själv drar jag aldrig nånsin upp pelaren när jag använder lite tyngre grejor, men visst bör det ändå finnas ett visst spel/glapp även med pelaren nere.
Inget glapp på mitt stativ.

Jag är rätt känslig för glapp, och blir därför lite irriterad på låsningen på min Manfrottokulled som skulle vara en bland de bättre när jag köpte den. Så jag borde ha märkt om det fanns glapp i den nedfällda mittpelaren.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Mycket bra, det är precis sånt här jag efterlyser! Har aldrig ens tafsat på ett Sirui :)

Är ett Manfrotto 055CX3 tillräckligt stabilt för en kamera + ett 3 kg tele (500mm) på en gimbal så köper jag gärna ett sånt.
Det är ju frågan om vad som är tillräckligt stabilt för dig. ”Specmässigt” så vill 055CX inte ha mer än 9 kg har jag för mig, vilket du inte närmar dig med din setup. Du kanske lastar 5-6 kg inkl gimbalhuvve? Sen lär det vara så att inga stativ är stabila vid maxlast eller nära detsamma. Ska du ha mer marginal & mer stabilitet får du gå vidare uppåt, i Manfrottos sortiment heter nästa 057 & maxar 18 kg. Då blir det mer att bära & du kanske går miste om nåt i din rörlighet, osv....stativköp innebär nog oftast mkt väga för & nackdelar mot varandra.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Inget glapp på mitt stativ.

Jag är rätt känslig för glapp, och blir därför lite irriterad på låsningen på min Manfrottokulled som skulle vara en bland de bättre när jag köpte den. Så jag borde ha märkt om det fanns glapp i den nedfällda mittpelaren.
Ja, glapp är ju inget bra, iaf vid stilla precision & exakt komposition. Själv kan jag köpa lite glapp om jag ändå håller i grejorna vid själva fotograferingen, som på motiv som rör sig, men annars slipper jag gärna. Då är inte precisionen främst. Vad använder du för kula & vad lastar du på den?
 
ANNONS