Annons
Gammal 2019-02-07, 14:30
PMD

Martin F skrev: Kollade på detta kit som påstås klara 30 kg men det kanske är att hoppas på för mycket?
https://www.cyberphoto.se/foto-video...-40-gron-svart
Det brukar inte vara solklart vad som menas med max belastning. Det skulle kunna vara den last som stativet tål utan att braka ihop, men den gränsen ligger ju rejält över gränsen för när det fortfarande är stabilt. Förmodligen har olika tillverkare olika kriterier för vad de kallar för max belastning.

Det bästa är att provlasta stativet med den utrustning man kommer att använda på det och bedöma själv om det duger.

Glöm inte heller att stativhuvudet väger en del (speciellt om det är ett stadigt och i övrigt bra huvud) och måste räknas in i lasten.

Jag har ett manfrottostativ av kolfiber, föregångare till detta: https://www.cyberphoto.se/foto-video...nt=MT055CXPRO3

Det har betydligt lägre maxbelastning än det du refererar till ovan så man kan ju misstänka att maxlastangivelserna inte riktigt är jämförbara. Jag har svårt att tro att det skulle vara så stor skillnad mellan två stativ med så pass lika dimensioner.

Mitt stativ är stadigt nog för ett Canon EF 100-400 som jag gissar väger ungefär hälften av ditt Sigmaobjektiv och tror att det skulle går bra med det också.

Däremot har jag en för klen kulled, en Manfrotto kulled som är snäppet ovanför din. Låsningen på en vanlig kulled sällan är så stadig som man skulle vilja. Nästa kulled för mig blir nog en hydrostatisk kulled. Sådana låser extremt bra.

Manfrottos RC2-platta är f.ö. inte så bra, vilket du kanske har märkt. Jag skulle satsa på en snabbplatta av Arca-Swiss-typ om jag skulle köpa ett stativhuvud idag.
Gammal 2019-02-07, 14:37
PMD

Martin F skrev: Tror du att det är bättre än Sirui 3213? Jag tänkte att det var en fördel att slippa mittpelaren, av stabilitetsskäl.
Mittpelaren använder jag inte normalt på mitt Manfrotto 055, men den är ibland praktisk eftersom den går att vinkla 90 grader (dra upp den halvvägs, tryck på en spärr och fäll ner) och den går att montera upp och ner om man vill komma riktigt nära någonting.
Gammal 2019-02-07, 14:39
PMD

Daniel Papic skrev: Själv drar jag aldrig nånsin upp pelaren när jag använder lite tyngre grejor, men visst bör det ändå finnas ett visst spel/glapp även med pelaren nere.
Inget glapp på mitt stativ.

Jag är rätt känslig för glapp, och blir därför lite irriterad på låsningen på min Manfrottokulled som skulle vara en bland de bättre när jag köpte den. Så jag borde ha märkt om det fanns glapp i den nedfällda mittpelaren.
Gammal 2019-02-07, 15:04
Daniel Papic

Martin F skrev: Mycket bra, det är precis sånt här jag efterlyser! Har aldrig ens tafsat på ett Sirui :)

Är ett Manfrotto 055CX3 tillräckligt stabilt för en kamera + ett 3 kg tele (500mm) på en gimbal så köper jag gärna ett sånt.
Det är ju frågan om vad som är tillräckligt stabilt för dig. ”Specmässigt” så vill 055CX inte ha mer än 9 kg har jag för mig, vilket du inte närmar dig med din setup. Du kanske lastar 5-6 kg inkl gimbalhuvve? Sen lär det vara så att inga stativ är stabila vid maxlast eller nära detsamma. Ska du ha mer marginal & mer stabilitet får du gå vidare uppåt, i Manfrottos sortiment heter nästa 057 & maxar 18 kg. Då blir det mer att bära & du kanske går miste om nåt i din rörlighet, osv....stativköp innebär nog oftast mkt väga för & nackdelar mot varandra.
Gammal 2019-02-07, 15:12
Daniel Papic

PMD skrev: Inget glapp på mitt stativ.

Jag är rätt känslig för glapp, och blir därför lite irriterad på låsningen på min Manfrottokulled som skulle vara en bland de bättre när jag köpte den. Så jag borde ha märkt om det fanns glapp i den nedfällda mittpelaren.
Ja, glapp är ju inget bra, iaf vid stilla precision & exakt komposition. Själv kan jag köpa lite glapp om jag ändå håller i grejorna vid själva fotograferingen, som på motiv som rör sig, men annars slipper jag gärna. Då är inte precisionen främst. Vad använder du för kula & vad lastar du på den?
Gammal 2019-02-07, 15:17
PMD

Daniel Papic skrev: Ja, glapp är ju inget bra, iaf vid stilla precision & exakt komposition. Själv kan jag köpa lite glapp om jag ändå håller i grejorna vid själva fotograferingen, som på motiv som rör sig, men annars slipper jag gärna. Då är inte precisionen främst. Vad använder du för kula & vad lastar du på den?
Om jag följer ett motiv så har jag inga glapproblem eftersom jag då försöker dra åt kulan lämpligt mycket så att den gör lagom motstånd när jag rör på kamera/objektiv.

När jag vill ha kamera/objektiv absolut stilla i en bestämd riktning så måste jag däremot göra om låsningen ett par gånger innan jag blir nöjd (eftersom kulan tenderar att röra sig lite grann efter att jag har låst).

Kulleden är en Manfrotto 488RC2. Om jag använde stativ mycket så skulle jag ha bytt ut den för länge sen.
Gammal 2019-02-07, 15:18
Martin F

Tack för alla svar! Lutar starkt åt ett Manfrotto 055.

Köper nog en kulled med annan fästplatta, Manfrottos är som sagt inget vidare.

Kanske Sirui K30 eller liknande?
Gammal 2019-02-07, 17:10
unoengborg

Daniel Papic skrev: Förstår vad du menar. För egen del upplever jag i så fall att Sirui är överskattat & att det isf är där du betalar lite xtra för namnet. Gillar inte hur vissa detaljer ser ut på vissa stativ, små skruvar, nedersta bensektionen som man får i näven om man råkar låsa upp de där skruvlåsen för mkt. Kanske bättre på de som kostar mer...? Kanske bäst att försöka få till en hands-on här. Många tycker olika ang stativ.
Har nog inte råkat få något i näven när jag låst upp ben på varken Sirui eller Gitzo med liknande konstruktion under så där 30 års användning. Du måste vrida rätt mycket för att du ska få något i handen. Skulle nog karaktärisera det som ett rätt osannolikt användarfel. Det räcker att vrida ett halvt varv för att lossa/spänna. Att låsen går att ta av är nog en medveten konstruktionsdetalj för att de ska kunna rengöras om du varit ute och kört ned stativet i dyngan.

En fördel med Sirui är att man får sex års garanti vilket man kan anta kostar en del.
Gammal 2019-02-07, 17:17
unoengborg

Martin F skrev: Tack för alla svar! Lutar starkt åt ett Manfrotto 055.

Köper nog en kulled med annan fästplatta, Manfrottos är som sagt inget vidare.

Kanske Sirui K30 eller liknande?
Siruis huvud i K Serien låser väldigt exakt. Har själv en K40X som jag är väldigt nöjd med. Skulle dock inte använt kulled för ett långt tungt tele. Skaffa en bra gimbal istället.
Gammal 2019-02-07, 17:20
Martin F

unoengborg skrev: Siruis huvud i K Serien låser väldigt exakt. Har själv en K40X som jag är väldigt nöjd med. Skulle dock inte använt kulled för ett långt tungt tele. Skaffa en bra gimbal istället.
Ja, till telet blir det gimbal men jag vill kunna använda stativet även till annat så en kula behöver jag också.
Gammal 2019-02-07, 17:33
ztenlund

PMD skrev: Inget glapp på mitt stativ.

Vad har du för snabbplatta på stativet? Jag har ett lite äldre (ca 2006-2007) 190-stativ med RC2 på huvudet (kan vara 486-något) och jag tycker att standardplattan är rätt dålig. Den låser ju i kulleden, men konstruktionen ger mycket flex mellan kamerahus och platta. En tanke var att köpa den plattan som är kombinerad RC2 och Arca för att testa. Den ser ut som att den borde vara bättre än den vanliga svampplattan, men jag vet inte. Värt att testa i alla fall för att se om man kan få stativet att bli lite bättre. Det är ändå någorlunda praktiskt storleksmässigt...

Numera kör väl Manfrotto Arca på en del huvuden förutom RC2 och RC4, vilket jag inte kan påminna mig att de gjorde när jag köpte stativet.

Tillägg: Jag kan inte heller påminna mig att mittpelaren på mitt glappar, så länge som man har dragit åt den. Har man den uppe blir det förstås vingligare, så stativet bör helst vara tillräckligt högt med den nere.
Gammal 2019-02-07, 18:37
Daniel Papic

ztenlund skrev: Vad har du för snabbplatta på stativet? Jag har ett lite äldre (ca 2006-2007) 190-stativ med RC2 på huvudet (kan vara 486-något) och jag tycker att standardplattan är rätt dålig. Den låser ju i kulleden, men konstruktionen ger mycket flex mellan kamerahus och platta. En tanke var att köpa den plattan som är kombinerad RC2 och Arca för att testa. Den ser ut som att den borde vara bättre än den vanliga svampplattan, men jag vet inte. Värt att testa i alla fall för att se om man kan få stativet att bli lite bättre. Det är ändå någorlunda praktiskt storleksmässigt...

Numera kör väl Manfrotto Arca på en del huvuden förutom RC2 och RC4, vilket jag inte kan påminna mig att de gjorde när jag köpte stativet.

Tillägg: Jag kan inte heller påminna mig att mittpelaren på mitt glappar, så länge som man har dragit åt den. Har man den uppe blir det förstås vingligare, så stativet bör helst vara tillräckligt högt med den nere.
De har nyligen börjat med Arca, 468-kulan med Q6 tex. Om jag nu vurmade för att jag tycker deras stativ är prisvärda förut så har jag hört hyggligt många som just klagar på dåliga plattor. Själv har jag nog bara använt deras 6-kantiga platta som jag upplever mkt bra. Innan jag skaffade en gimbal hade jag 7 kg på kula med den plattan, utan nåt upplevt spel/glapp. Dock hade jag andra problem - kula & stortele får man se upp med.
Gammal 2019-02-07, 18:59
PMD

ztenlund skrev: Vad har du för snabbplatta på stativet? Jag har ett lite äldre (ca 2006-2007) 190-stativ med RC2 på huvudet (kan vara 486-något) och jag tycker att standardplattan är rätt dålig.
Det är en 488RC2. Ja, RC2-plattan är inge vidare (som jag skrev tidigare).

Den låser ju i kulleden, men konstruktionen ger mycket flex mellan kamerahus och platta.
Jo, det flexar mellan platta och stativfästet (i kameran eller objektivet), men det flexar lite mer mellan plattan och platthållaren. Det ser också ut som att det flexar lite i kulleden. Det senare kan var låsningen, men det kan också vara i stången från kulan till platthållaren.

En tanke var att köpa den plattan som är kombinerad RC2 och Arca för att testa. Den ser ut som att den borde vara bättre än den vanliga svampplattan, men jag vet inte. Värt att testa i alla fall för att se om man kan få stativet att bli lite bättre. Det är ändå någorlunda praktiskt storleksmässigt...
Eftersom jag var dum nog att köpa en kulled med integrerad platthållare så måste jag nog köpa en helt ny kulled och inte bara en ny platthållare och platta.

Men om någon vet om det går att montera bort platthållaren från en Manfrottokulled med inbyggd RC2-platthållare så är jag idel öra!
Gammal 2019-02-07, 19:26
Daniel Papic

PMD skrev: Det är en 488RC2. Ja, RC2-plattan är inge vidare (som jag skrev tidigare).

Jo, det flexar mellan platta och stativfästet (i kameran eller objektivet), men det flexar lite mer mellan plattan och platthållaren. Det ser också ut som att det flexar lite i kulleden. Det senare kan var låsningen, men det kan också vara i stången från kulan till platthållaren.

Eftersom jag var dum nog att köpa en kulled med integrerad platthållare så måste jag nog köpa en helt ny kulled och inte bara en ny platthållare och platta.

Men om någon vet om det går att montera bort platthållaren från en Manfrottokulled med inbyggd RC2-platthållare så är jag idel öra!
Det lär inte gå att byta bottendelen. Men ”dum nog att köpa....” tycker jag inte. Manfrotto har gjort huvuden utan integrerade snabbfästen, med enbart en plan topp-platta & 3/8” skruv, de brukade heta RC 0. Sedan kunde man tex köpa till ett RC2-fäste (platta+botten) & gänga på. Men där kan vi nog prata om en svag punkt, speciellt med lite last på. Så huvud/kula med integrerat snabbfäste bör man sträva efter tycker jag. Sen ska den ju leverera & funka utan glapp, vara tillräckligt bra liksom.
Gammal 2019-02-07, 19:30
PMD

För en kamera med ett mindre objektiv fungerar kulleden och snabbplattan rätt bra, tycker jag, så helt usel är den inte, och det är ju rätt praktisk storlek på RC2-plattan.
Men man ska nog vara rätt noga med vad man väljer för kula och snabbplatta för lite tyngre objektiv.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.