Annons

Rekommenderad 90 mm glugg t M6?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag har två objektiv till min Leica M6, 28 mm och 50 mm, och är nu intresserad av en 90 mm. Vilket objektiv rekommenderas? Bra/hög kvalitet men samtidigt prisvärt - om möjligt.
Tacksam för tips!
/B
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Jag har två objektiv till min Leica M6, 28 mm och 50 mm, och är nu intresserad av en 90 mm. Vilket objektiv rekommenderas? Bra/hög kvalitet men samtidigt prisvärt - om möjligt.
Tacksam för tips!
/B
Jag köpte för en vecka sedan en Tele Elmarit 90 mm 2.8 till min Leica M3. Köpte även en Leica M4 när jag ändå handlade.

Har inte testat den än, men den känns väldigt fin, och den är väldigt liten.
Jag har bara hört gott om den. Betalade 6000 kr för den, men det går att hitta billigare exemplar på Tradera.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Jag har två objektiv till min Leica M6, 28 mm och 50 mm, och är nu intresserad av en 90 mm. Vilket objektiv rekommenderas? Bra/hög kvalitet men samtidigt prisvärt - om möjligt.
Tacksam för tips!
/B
Oooh, M6! Du har, som du vet, lite väl många alternativ. Under den korta period jag körde Leica på 80-talet ("snikvarianten" M4-2) hade jag två 90mm: Summicron 2,0 och Tele-Elmarit 2,8. Elmariten vann på de flesta punkter: Lika skarp, hälften så tung och var inte i vägen för sökaren. Dagens APO-Summicron lär vara ännu vassare de två gluggarna ovan men frågan är hur viktig den lilla spetsen är för analogfoto.
I ditt läge hade jag kollat upp vad en begagnad Tele-Elmarit 2,8 kostar. Jag tror det är ett bättre köp än den nya Summariten 2,5.
 

cowboy

Aktiv medlem
Jag föreslår en Elmarit-M 1:2.8/90!

En fin Elmarit-M 1:2.8/90 kan man få för ca 9.000:- på eBay, ett skarpt och ganska tungt objektiv.

Detta är modellen som tillverkades mellan 1990 och 2008, modellnummer 11807.

Kolla omdömet här hos Cameraquest https://www.cameraquest.com/mlenses.htm , scrolla ner 4/5 på sidan så kommer du bl a till det objektiv jag syftar på.

Även Ken Rockwell gillar objektivet. https://www.kenrockwell.com/leica/90mm-f28.htm .
Här finns även en översikt över alla 90-mm-objektiven med sina förvillande snarlika namn https://www.kenrockwell.com/leica/90mm-lenses.htm .
 

Urr

Aktiv medlem
Jag använder så gott som aldrig 90mm på Leica. Jag har ett Tele-elmarit 2,8/90 från 1981. Så liten sökarbild.
 

alf109

Aktiv medlem
Jag har två objektiv till min Leica M6, 28 mm och 50 mm, och är nu intresserad av en 90 mm. Vilket objektiv rekommenderas? Bra/hög kvalitet men samtidigt prisvärt - om möjligt.
Tacksam för tips!
/B
Som andra varit inne på Tele-Elmariten är en superglugg som är både skarp och har väldigt snygg bokeh. Hade en själv, men plåtade väldigt lite med den. Anledningen är som Urban skriver att 90 mm i M6 sökaren ger så liten ram att skärpan är (för att uttrycka det milt) svår att sätta. Själv skaffade jag en 75:a istället som är mycket mer lik normalen att plåta med och funkade mycket bättre på min M6:a med 0.72 sökare.
 

StanM

Aktiv medlem
Jag har två objektiv till min Leica M6, 28 mm och 50 mm, och är nu intresserad av en 90 mm. Vilket objektiv rekommenderas? Bra/hög kvalitet men samtidigt prisvärt - om möjligt.
Tacksam för tips!
/B
Som Alf och Urban säger, utsnittet i sökaren med en 90:a blir så litet att det blir svårt att fokusera. Om man absolut måste använda ett 90 mm objektiv, föreslår jag att man investerar i en 1,25x eller kanske t.o.m en 1,4x sökarförstoring. Med en 0,72 sökare och 1,25x förstoring får du en 0,9 sökare som är mycket nära M3:ans sökare. Med en 1,4x förstoring får du en 1,0 sökare. Med dessa blir det omöjligt att en 28mm-linjerna i sökaren, när du använder din 28 får du helt enkelt skruva av förstoringsoptiken från sökaren. Det blir antagligen enklare att fokusera med 50-objektivet när du använder dessa sökarförstoringar - det beror på om du använder glasögon eller inte.
Sökarbilden blir lite mörkare med dessa gizmos men det kan man kanske leva med.
Bästa vore ju om du kunde låna ett 90mm objektiv och en av dessa sökarförstorare, ta en hel film och titta på resultatet i lugn och ro.
 
ANNONS