Annons

Ett miljösamvete som gnager........

Produkter
(logga in för att koppla)

Josef430

Aktiv medlem
Jag har just lagt ut en annons på FS med rubriken "Hyllrensning", med förhoppning om att en del av alla inköpta fotoprylar ska få ett nytt liv hos en ny ägare. Men allt det som blir kvar? Det man inte tror att det kan finnas köpare till vad gör man med det? Gamla hårddiskar som var på fantastiska 500GB för ett tiotal år sedan, ja t.o.m. 1,5 TB fnyser man bara åt nu och inget som någon vill köpa begagnat.
Kanske skulle man kunna skänka bort kompletta analoga kompaktkameror till loppis, med förhoppning om att någon fyraåring kan få den julklapp?
Nu ska man ju inte vara helt säker på sakers värde. För några år sedan lade jag ut en riktigt sliten gammal Yashica digital kompakt till ett mycket lågt pris och blev helt bombad av intressenter både från Sverige och från utlandet. Varför då undrar ni säkert? Jo, svaret som den lyckliga köparen gav var att den modellen var ikonisk för den hade förekommit i en filmscen med någon kändis!

Vad gör ni med ert gamla "skrot"?
 

Ventures

Aktiv medlem
Det som inte går att sälja ligger väl i något skåp och kommer kanske att skänkas till en loppis vid någon storstädning. Men mycket ligger kvar som "bra att ha".
Man gör t.ex. sig av med all gammal optik med 62 mm filtergänga och alla passande tillbehör för att senare hitta ett annat med 62 mm gänga (t.ex ett AF mikro-nikkor). Då ångrar man kanske att man gjort sig av med prylar man åter behöver.

Begagnade diskar och minneskort är jag inte så pigg på att sälja. Inte att köpa för den delen med tanke på vad de kan innehålla. Har en trave 1tb-diskar som ersatts av större men planen är att de får bli extra backup.

Pratar man miljö så är det väl bäst att skicka analoga kameror på återvinning så de inte riskerar belasta miljön mer (kemikalier osv.). Det lär ju inte tillverkas några nya som ersätter de skrotade.
Men om de ändå eldas upp så är det kanske bättre att de ligger kvar.
 

Artis

Aktiv medlem
Kör till återvinningsstation.
Ingen vill köpa tekniska prylar som datorer, hårddiskar och dyl äldre än ett år.
Med kameror är nog likadant. Ingen ville ge 5000 kr för en felfri, som ny EF24-70 2,8L.
Vad är 5000 SEK idag? Det är bara 3500 DKK och nästa år blir det nog 2500.
Bara köra till soptippen.
Är man nostalgisk och har mycket utrymme då kan man sätta upp hyllor i vardagsrummet och lägga upp gamla prylar och damma av dom en gång i veckan.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Kör till återvinningsstation.
Ingen vill köpa tekniska prylar som datorer, hårddiskar och dyl äldre än ett år.
Med kameror är nog likadant. Ingen ville ge 5000 kr för en felfri, som ny EF24-70 2,8L.
Vad är 5000 SEK idag? Det är bara 3500 DKK och nästa år blir det nog 2500.
Bara köra till soptippen.
Är man nostalgisk och har mycket utrymme då kan man sätta upp hyllor i vardagsrummet och lägga upp gamla prylar och damma av dom en gång i veckan.
"Ingen vill köpa tekniska prylar som datorer, hårddiskar och dyl äldre än ett år."

Det var nog det dummaste jag hört idag! Förlåt....;-) Om jag inte redan haft en EF 24-70, visserligen inte 2.8 men 24-70/4 IS hade jag nog köpt den för 5000:- om den varit i nyskick.

Eller menar du att du byter dator varje år? Om det är något som är mindre än ett år gammalt och du tänker köra till soptippen så kontakta mig först är du snäll.... Jag kanske kan ge ett bud om det är något jag behöver.

Förmodligen behöver jag det inte, har de jag behöver.
/T
 

Artis

Aktiv medlem
"Ingen vill köpa tekniska prylar som datorer, hårddiskar och dyl äldre än ett år."

Det var nog det dummaste jag hört idag! Förlåt....;-) Om jag inte redan haft en EF 24-70, visserligen inte 2.8 men 24-70/4 IS hade jag nog köpt den för 5000:- om den varit i nyskick.

Eller menar du att du byter dator varje år? Om det är något som är mindre än ett år gammalt och du tänker köra till soptippen så kontakta mig först är du snäll.... Jag kanske kan ge ett bud om det är något jag behöver.

Förmodligen behöver jag det inte, har de jag behöver.
/T
Det är långt ifrån det dumaste som du själv tror.
Just äldre datorer och diskar har så lågt värde att folk vill inte köpa det eftersom utveckling gå så fort. Vem vill köpa en gammal begagnad snurrdisk på 2TB om man kan köpa ny för 1000 kr. Ska jag sälja den för hur mycket? 50 kr? Inte värt besvär så jag kör den till skrottippen.
Min nyaste dator är en PowerBook från 2012. Jag har även en annan från 2007 (med program som jag måste köra ibland och som ej funkar på nyare system och datorkonfigurationer). Så jag byter inte datorer varje år, däremot skärmar jag använder till bildbehandling byter jag efter 4-5 års användning.
Gamla datorer från 1992, 1998, 2006 åkte till skroten liksom gamla SCSI diskar och dyl.
Kameror har en liknande utveckling. Fast jag har kvar min analoga Canon EOS 300, EOS 40D, EOS 5DmkII och 5DmkIV.
Objektiv har en längre livstid än kameror, det är klart. En 20 år gammal objektiv kan leverera kvalitetsmässigt likvärdiga bilder som nya. Det som kan skilja de åt är att nya är lättare och vad gäller bildkvaliteten så endast på stora förstoringar kan ses skillnader på skärpa, kromatisk aberration osv.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det känns rätt skönt på något sätt att teknikutvecklingen börjar mattas av och stressen att uppgradera minskar.. :-D Moores lag gäller inte längre på cpu:er, hårddisktillverkarna börjar ana ett maxtak vid horisonten, minnestillverkarna anar att man inte kan fortsätta mot finare geometrier, de senaste bildsensorgenerationerna går knappt att skilja kvalitetsmässigt från de näst senaste, nya operativsystem fungerar sämre än de som de är tänkta att ersätta, nya bilar har sämre rostskydd och livslängd än föregångarna osv
Sen kan det givetvis komma nya tekniksprång som ritar om kartan när man minst anar det :-D
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Det är långt ifrån det dumaste som du själv tror.
Just äldre datorer och diskar har så lågt värde att folk vill inte köpa det eftersom utveckling gå så fort. Vem vill köpa en gammal begagnad snurrdisk på 2TB om man kan köpa ny för 1000 kr. Ska jag sälja den för hur mycket? 50 kr? Inte värt besvär så jag kör den till skrottippen.
Min nyaste dator är en PowerBook från 2012. Jag har även en annan från 2007 (med program som jag måste köra ibland och som ej funkar på nyare system och datorkonfigurationer). Så jag byter inte datorer varje år, däremot skärmar jag använder till bildbehandling byter jag efter 4-5 års användning.
Gamla datorer från 1992, 1998, 2006 åkte till skroten liksom gamla SCSI diskar och dyl.
Kameror har en liknande utveckling. Fast jag har kvar min analoga Canon EOS 300, EOS 40D, EOS 5DmkII och 5DmkIV.
Objektiv har en längre livstid än kameror, det är klart. En 20 år gammal objektiv kan leverera kvalitetsmässigt likvärdiga bilder som nya. Det som kan skilja de åt är att nya är lättare och vad gäller bildkvaliteten så endast på stora förstoringar kan ses skillnader på skärpa, kromatisk aberration osv.
OK. Hade inte trott att du hade en dator från 2007, det har jag också med tre(!) operativsystem för att en del hårdvara som inte funkar i ex. win 7 eller win 10. Min nyaste dator är en laptop från förra året som är slöare än datorn från 2007...

Fast snurrdiskar på 2TB är synd att slänga - man kan ha dem som backup och ställa dem i bokhyllan. Min åsikt är att man aldrig kan ha för mycket backup. Magnetiska snurrdiskar verkar pålitligare än flashminnen om man ska lagra dem. Har hört att flashminnen (som t.ex. ssd) behöver "refreschas" emellanåt för att behålla sina data, kan vara sant.

/T
 

Artis

Aktiv medlem
OK. Hade inte trott att du hade en dator från 2007, det har jag också med tre(!) operativsystem för att en del hårdvara som inte funkar i ex. win 7 eller win 10. Min nyaste dator är en laptop från förra året som är slöare än datorn från 2007...

Fast snurrdiskar på 2TB är synd att slänga - man kan ha dem som backup och ställa dem i bokhyllan. Min åsikt är att man aldrig kan ha för mycket backup. Magnetiska snurrdiskar verkar pålitligare än flashminnen om man ska lagra dem. Har hört att flashminnen (som t.ex. ssd) behöver "refreschas" emellanåt för att behålla sina data, kan vara sant.

/T
Naturligtvist behåller jag mina snurrdiskar på 2-3 TB som både backup och lagrings diskar där 3 st 3TB tjänstgör som just lagring för bilder och används endast när nya bilder ska lagras och ev ta fram någon av de redan lagrade så de används sparsamt och kan hålla länge.
Sälja hårddiskar på beg. marknaden vet jag inte om det går så bra. Själv köper jag fabriksnya diskar för begagnade vet man inte vad de har varit med om så jag vill inte ta den risken. Begagnad dator? Kanske, men inte diskar för lagring.
 

Bluebike

Aktiv medlem
Fraggen

Gamla hårddiskar får ligga som backup till det börjar bli svårt att ansluta dem (ont om vissa kontakter och bussar idag), sen är det någ återvinningenn och till sist fraggen. Det är ganska vanligt med återvunna komponenter i enklare produkter. Efter fraggen ger kan en del av metallerna i disken användas igen och en del blir värme.Återvinningsbranschen ser det som ett pronlem att produkter sparas hemma så länge efter att de slutat användas att komponenter inte kan återanvändas.

Är inte så säker på att fotografering på film är så miljlvidrigt jämfört med digitalt. Tillverkningen av den digitala kameran kan nog tänkas motsvara en ansenlig mängd fotokemi och papper.(Kan bara gissa då livscykelamlyser är ganska krävande). Ett foto i ett album, kröver lite plats, ett foto på nätet kräver ström, förnyad hårdvara osv. Kanske int helt jämförbart.men resurserna för att hålla nätet igång är inte obetydliga.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har just lagt ut en annons på FS med rubriken "Hyllrensning", med förhoppning om att en del av alla inköpta fotoprylar ska få ett nytt liv hos en ny ägare. Men allt det som blir kvar? Det man inte tror att det kan finnas köpare till vad gör man med det? Gamla hårddiskar som var på fantastiska 500GB för ett tiotal år sedan, ja t.o.m. 1,5 TB fnyser man bara åt nu och inget som någon vill köpa begagnat.
Kanske skulle man kunna skänka bort kompletta analoga kompaktkameror till loppis, med förhoppning om att någon fyraåring kan få den julklapp?
Nu ska man ju inte vara helt säker på sakers värde. För några år sedan lade jag ut en riktigt sliten gammal Yashica digital kompakt till ett mycket lågt pris och blev helt bombad av intressenter både från Sverige och från utlandet. Varför då undrar ni säkert? Jo, svaret som den lyckliga köparen gav var att den modellen var ikonisk för den hade förekommit i en filmscen med någon kändis!

Vad gör ni med ert gamla "skrot"?
Var tionde svensk äter tydligen lyckopiller. Nour El Refai intervjuas i DN idag 25 nov kring sin nya serie "Landet lyckopiller". Bilden av Sverige som landet med världens högsta självmordstal (tydligen felaktigt) verkar nu förbytas raskt i bilden av ett land där alla knaprar lyckopiller för att stå ut. Mörker regn och kyla och på det all självinducerad klimatnoja.

Om vi mår dåligt över att vi till sist slänger sådant som ingen ens vill ha om man skänker bort det och man som du verkligen försökt få någon annan att adoptera skräpet så tycker i alla fall jag att man gjort vad man kunnat, var ska vi då hamna.

Jag tycker det är konstigt att folk inte mår ännu mer dåligt av att de faktiskt skiter så mycket som de gör, för det är nog ett betydligt värre problem för klotet än några gamla kameraprylar.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Jag tycker det är konstigt att folk inte mår ännu mer dåligt av att de faktiskt skiter så mycket som de gör, för det är nog ett betydligt värre problem för klotet än några gamla kameraprylar.
Bajs är gödsel. Naturen mår bra av det. För några futtiga gram av sällsynta metaller som din kamera inehåller måste man gräva upp tonvis av jord och spendera otroliga mängder av energi och ren vatten.
Du behöver "lite" mer kunskap om detta innan du proklamerar dig själv en expert på forumet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bajs är gödsel. Naturen mår bra av det. För några futtiga gram av sällsynta metaller som din kamera inehåller måste man gräva upp tonvis av jord och spendera otroliga mängder av energi och ren vatten.
Du behöver "lite" mer kunskap om detta innan du proklamerar dig själv en expert på forumet.
Så mycket vet jag att allt vårt skit vi miljarder av människor och miljarder husdjur och boskap skiter ur oss 24:7 world wide är ett enormt problem. Både när det gäller övergödning, utsläpp av växthusgaser och när det gäller kontaminering av vatten. Jag har studerat många skithuslösningar runt om i världen Nedan kan du se en jag såg i Afghanistan:

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3630573

Här har ni ett annat exempel från Kashmir och byn Guptu Ganga i Indien:

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3677151

Den senare "toaletten" var just ett sådant exempel på avträden som kontaminerar drickvattnet. Den låg högt upp i byn och vid regn sköjs skiten nerför sluttningen där det kontaminerar dricksvattnet och efter dess väg vidare ner i byn diskar sedan familjerna sin disk:

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3677143

Ytterligare ett exempel från Aksa Lodge i Pahalgam Kashmir ovanför Lidder-floden.
Toaletten hängde över ett stup. Nedanför på flodbrinken gick kor och hästar fritt som åt upp en del av avföringen innan den spolades ner i floden av regnen. Samma flod som var allas driksvattenkälla.

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3677162

Så jag tycker faktiskt att det faktum att vi och alla våra husdjur skiter ur oss enorma mängder skit är ett problem av en enormt mycket större magnitud för individen än att bli av med några få kameraprylar ingen vill ha. Jag reagerar över proportionerna.

När det gäller piss och skit så kan jag faktiskt säga att jag vet hur det funkar runt klotet för jag har sett det med egna ögon och dokumenterat det. Piss och skit som man tar hand om på rätt sätt kan vara väldigt bra. Men piss och skit som man inte tar om hand på rätt sätt övergöder och inte minst Östersjön. Det är därför man nu förbjudit kryssningsfartyg och Finlandsbåtar att dumpa skit och piss rakt ut i sjön. Det är därför det är förbjudet att tömma fritidsbåtars toaletter rakt ut i sjön sedan några år tillbaka. Titta på filmen om Östersjön som nu finns på SVT Play. Notera även vad en enda gigantisk kycklingfarm utanför S:t Petersburg ställer till med. Bara den står för en stor del av övergödningen.

Det utvecklas mängder av metangas om man rötar skiten och det gör vi ju exv. i svenska reningsverk (rötslam). I en del U-länder tar man nu hand om skiten, rötar den och använder den till matlagning. Man har små metangasklockor i byarna. Metan är ju som sagt en växthusgas och nu när Tajgan permafrost tinar så är det ju just det man fruktar ska spä på växthuseffekten okontrollerat eller hur?

https://www.google.se/search?biw=1920&bih=876&tbm=isch&sa=1&ei=yV3cXf2nHIahmwWQ2pagBg&q=metan+cooking+india&oq=metan+cooking+india&gs_l=img.3...17807.28311..28848...1.0..0.57.933.23......0....1..gws-wiz-img.......0j0i5i30j0i30j0i8i30j0i24.NfSvT259H8g&ved=0ahUKEwi9sM2wvIbmAhWG0KYKHRCtBWQQ4dUDCAY&uact=5#imgdii=ENs_YMoR26s_AM:&imgrc=kahcpiO7O53UKM:&spf=1574723053658

Det jag vänder mig emot är alla dessa människor som gör sig själva paralyserade och i värsta fall sjuka över verkligt marginella saker i sammanhanget. Saker som de antingen inte har den minsta möjlighet att göra något åt, eller som har mycket marginell påverkan på miljön relativt annat. Gamla kameraprylar är ju liksom redan tillverkade och har redan belastat systemet. Det är redan gjort. En del har t.o.m. ångest över att köpa begagnade fotogrejor (ja det finns en tråd för det också på FS).

Nu väntar jag bara på att medeltidslika gisseltåg snart ska utgå från Plattan på Sergels Torg inför varje mässa på helgerna i Storkyrkan, så att folk äntligen kan bli av med sina skuldkänslor så att de kan slippa ta alla dessa piller. Pillren är ju heller inte bra för de gör ju fiskarna alldeles konstiga och ett av SVT:s filmens teman var ju även torskens död och skärgårdsarternas död. Det känner jag väl till då jag bott i skärgården sedan 1960-talet och sett hur fisket har utvecklats. Är det inte dags att sila kamelerna nu istället för myggen?

Beträffande coltanet och Tantalen man utvinner ur det så är väl det verkligt oroande där alla de konflikter och lidande det skapar och den arbetsmiljö man ofta under vapenhot tvingar unga män i centrala Afrika att arbeta under och att Kina sitter på det mesta av dessa metaller själva eller genom sina proxies i Afrika. Om vi vill göra något åt det så kanske vi borde sluta helt att köpa mobiltelefoner eller åtminstone inte uppgradera i tid och otid.

Mea culpa! Mea maximaculpa!
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Gamla prylar som ligger i lådor och skåp utgör ingen större miljöbelastning, så du behöver inte ha dåligt miljösamvete för dem.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bajs är gödsel. Naturen mår bra av det. För några futtiga gram av sällsynta metaller som din kamera inehåller måste man gräva upp tonvis av jord och spendera otroliga mängder av energi och ren vatten.
Du behöver "lite" mer kunskap om detta innan du proklamerar dig själv en expert på forumet.
Om du vill veta lite mer om vilka effekter "The Bush War" haft i Uganda på 80-talet (folkmordet i Uganda) och under andra vågen "andra Kongo-kriget" 1998-2003 där metaller såsom kobolt (till batterier i elektroniken ) och coltan/tantal (till miniatyriserade kondensatorer bl.a.) spelade en viktig roll då transitvägarna ut ur Kongo gick just över Uganda, så kan du läsa min blogg som heter: "Uganda 1986 - bilder från ett folkmord - Nakaseke och Luweero efter "The Bush War" 1981-85". Andra Kongo-kriget räknas till efterkrigstidens allra blodigaste och man beräknar att över 5 miljoner människor dött i de konflikterna. Men det märkliga är att trots det så är detta krig mer eller mindre okänt för de flesta idag.

Konflikt- eller blodsmetallerna som de också kallas har varit ett enormt gissel för länderna i centrala Afrika och just Uganda har historiskt varit något av Afrikas destruktiva nav. Konflikter kring metallerna låg delvis också bakom Kongo-krisen på 60-talet som en del av mina dåvarande flygteknikerarbetskamrater på Linjeflyg aktivt hade deltagit i. Antingen som FN-soldater eller som personal på de flygplan som flög åt FN. I centrum av den konflikten fanns redan då den mineralrika Katanga-provinsen som försökte bryta sig ur från Kongo. Kampen om metallerna har inte mattats, snarare tvärtom då de har varit viktiga för att finansiera en del av de olika militära styrkor som deltagit i konflikterna.

Skallar på golvet i gamla polistationen i Nakaseke, Luweru-provinsen Uganda:

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3626563


Skeletten efter döda låg fortfarande kvar ute på fälten där de mördats. Ingen hade vågat att gå ut och samla in benen ännu. Nakaseke, Luweru-provinsen Uganda:

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3626559


Bild på en av de gamla koboltfyndigheterna i Kasese i västra Uganda. Det är samma ort som gorillasafaris utgår från idag men jag var där långt innan dessa safaris ens var påtänkta: Kasese, Luweru-provinsen Uganda

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3626596


Hela bloggen om Folkmordet i Uganda under "the Bush War" som slutade 1985 (ca 50 bilder).

https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm?tag=Uganda+1986+-+bilder+fr%E5n+ett+folkmord+-+Nakaseke+och+Luweero+efter
 
Senast ändrad:
ANNONS