Annons

Lightroom: Keywords eller Collections?

Produkter
(logga in för att koppla)

CalleA

Aktiv medlem
Hej,

Jag har precis skaffat mig Adobe Lightroom 2 och är nu lite frågande om jag bör använda Collections eller Keywords för att sortera mina foton. Jag tycker man kan använda båda för att få till en bra hierarki som är sök- och browsebar.

Antag att jag vill kategorisera mina bilder enligt principen "Personer/Calle" och "Personer/Pelle" där "Calle" och "Pelle" ligger en hierarkisk nivå under "Personer".

Om jag gör det med keywords kan jag söka på antingen "Calle" eller "Pelle" för att bara få de bilderna men också på "Personer" för att få både bilder med både Calle och Pelle.

Om jag använder Collections som är placerade i Collection Sets tycker jag att jag får samma effekt.

Har jag kanske fattat dessa funktioner fel?
Vad använder ni för att kategorisera era bilder på ett hierarkiskt sätt?

Alla tips och råd är välkomna!
/Calle
 

Stina.D

Aktiv medlem
Keywords kan du skriva ner i bildfilen och de kan läsas av de flesta bildprogram. Använd dem för all info om bilden.
Collections finns internet i LR, det fungerar som virituella mappar. Använd dem för att göra tillfälliga urval / samlingar.
 

tgr

Aktiv medlem
Calle,
Det blir lättare och mer överskådligt att ha keywords i en hirarki. Jag själv taggar både namn, platser, motiv och bildtyp bilket gör att det blir en hiskelig massa keywords att hålla reda på och leta ibland ifall de inte skulle ligga i en trädstruktur.

Sålänge du inte dubblerar keywords så kan du dra dom fram och tillbaka under Keyword list och på så sätt flytta dom in och gemensamma benämningar.

Sen ska du såklart bygga smart collections för att hitta bilderna snabbt du vill åt.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jag använder också nyckelord i hierarki. Brukar köra tre topp-rubriker: Motiv, Teknik och Personer. Under Motiv och teknik har jag lånat en hel del nyckelord här från Fotosidan då jag tycker de har gjort ett bra urval. Sen under Personer har jag namnen och eventuellt underrubriker med familjenamn.

Sen för vissa händelse, typ julhelg, resor, projekt eller annat, så har jag skapat Album för att snabbt kunna komma åt just de kollektionerna.

Man kan också skapa smarta album för till exempel 4-5 stjärniga naturbilder genom att låta Lightroom filtrera alla bilder med nyckelordet natur och som har 4-5 stjärnor och samla dem i en mapp.
 

CalleA

Aktiv medlem
Tack för alla tips och råd. Jag kör nog på keywords då och lägger dessa hierarkiskt.

/Calle
 
ANNONS