Annons

Vidvinkel till nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Toril

Ny medlem
Jag är ganska ny när det gäller att fota med systemkamera. Jag har en D90 och nu har jag fått en förfrågan av en vän att fota/dokumentera deras bygnadsställningar för en hemsida. Som ni förstår kan det bli ganska mycket som skall få plats i sökaren, både på höjd och bredd och möjligheten att "backa " för att få med allt är ibland omöjlig. Eftersom jag inte är så bevandrad i vidvinkelobjektiv är jag tacksam för alla råd och tips på vilket objektiv som är både bra och prisvärt.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Tack för alla länkar och snabbt svar. Någon annan som har tips som kan hjälpa mig att välja?
/Toril
Har du kollat ordentligt att ditt nuvarande objektiv inte klarar jobbet? 18 mm, som jag förmodar att det är, ger rätt mycket vidvinkel!

Behöver du bredare bildvinkel kan jag rekommendera 12-24 från Tokina eller Nikon, beroende på önskad prisklass. Bägge finns rätt ofta begagnade.

Per.
 

Ravestream

Aktiv medlem
ibland går det ju lösa sånt med kitobjektivet, det går väl ner till 18 iaf , sen går det ju att köra panorama om man inte får med allt, bara kasta ihop det i photoshop.
 

Neken

Medlem
DX eller FX?

Lånar denna tråd lite när det ändå pratas vidvinkel till Nikon.

Är inne på att köpa vidvinkel själv och har nu suttit i en vecka å tittat på tester å så på nätet, även känt och klämt i butik.

Jag har en D60 - om jag köper ett DX-objektiv, visst få jag då vidvinkel enligt sepecifikationen?
Om jag skulle köpa ett FX - blir det då mindre vidvinkel på en DX-kamera?
Tänker jag fel?

Exempel: Nikkor 10-24, DX-glugg - blir det 10mm x 24 eller 15-36? Och om man tar ex Nikkor 14-24, som är en FX-glugg - hur blir det då?

Lite ställd...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Lånar denna tråd lite när det ändå pratas vidvinkel till Nikon.

Är inne på att köpa vidvinkel själv och har nu suttit i en vecka å tittat på tester å så på nätet, även känt och klämt i butik.

Jag har en D60 - om jag köper ett DX-objektiv, visst få jag då vidvinkel enligt sepecifikationen?
Om jag skulle köpa ett FX - blir det då mindre vidvinkel på en DX-kamera?
Tänker jag fel?

Exempel: Nikkor 10-24, DX-glugg - blir det 10mm x 24 eller 15-36? Och om man tar ex Nikkor 14-24, som är en FX-glugg - hur blir det då?

Lite ställd...
Brännvidd är ett fysiskt mått, 50mm är alltid 50mm.
Första frågan är: hur stor sensoryta belyser optiken?
Ett DX lyser inte ut 24x36mm(FX), alltså får man en bild i centrum och svart runt omkring för 24x36 med DX-optik.

FX optik lyser ut 24x36 givetvis lyser det även ut en mindre yta.

Tittar man på Nikons nya 50/1,4 så har den en bildvinkel på 46 grader. För att man skall se alla 46 grader så måste man ta upp hela den bild som optiken projicerar på sensorn.

Om man då sätter in en mindre sensor så ser man inte hela den bild som optiken projicerar. Men bilden som optiken lyser ut är fortfarande 46 grader.
 
ANNONS