Annons

Ny skärm är för ljus!

Produkter
(logga in för att koppla)

Verena L

Aktiv medlem
Hej!

Jag har köpt en ny LCD-skärm (Dell 2209WA) och tycker att den är alldeles för ljus! Jag har försökt att ändra inställningen för "brightness" och "contrast" men jag får inte till det... Hur ska jag göra?
Jag bifogar en bild så det blir lite lättare att förstå vad jag menar. På bilden ska bakgrunden vara mörk -nästan svart- men på min skärm är den ganska ljus så man ser en hel del detaljer där. När jag har "brightness" nere på noll är skärmen förstås lite mörkare, men bildens bakgrund syns precis lika mycket. På min gamla skärm var bakgrunden mörk, precis som på utskriften ifrån fotolabbet.

Hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig!
Verena

PS: I skärmens manual står det att "brightness adjusts the luminance of the backlight". Har det någon betydelse i det här sammanhanget?
 

Bilagor

Barret2000

Aktiv medlem
Hej,

Det kan inte vara så att det är sådär "den ska se ut" och att den gamla skärmen helt enkelt klippte bort de mörkaste partierna? Jag ser också en del detaljer i bakgrunden med skärmen inställd på auto-ljusstyrka (för närvarande 2% på en Eizo Flexscan 2431W)
Min gamla skärm hade betydligt sämre kalibrering/omfång och både högdagrar som nu är synliga samt mörka partier som syns nu var helt vita resp. svarta på den. Gällande utskrifter så tycker jag mig höra att många - däribland jag själv - reagerar på att de blir mörkare från labbet? (Crimson-diskussionen här för några veckor sedan till exempel)

Vill sist men inte minst påpeka att jag sitter med en okalibrerad skärm och inte på något vis utger mig från att sitta inne med någon sanning. Bara mina five cents helt enkelt..

Fredrik
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det kan inte vara så att det är sådär "den ska se ut" och att den gamla skärmen helt enkelt klippte bort de mörkaste partierna? ... Gällande utskrifter så tycker jag mig höra att många - däribland jag själv - reagerar på att de blir mörkare från labbet?
Fast man vill nog att skärmen ska visa bilden likadant som den kommer att se ut vid utskrift. Att utskrifter från labbet "blir mörkare" beror ju på att skärmen inte är kalibrerad för det labbets utskrifter.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hej!


Jag bifogar en bild så det blir lite lättare att förstå vad jag menar. På bilden ska bakgrunden vara mörk -nästan svart- men på min skärm är den ganska ljus så man ser en hel del detaljer där.
Det är möjligt att du vill att den ska vara mörk -nästan svart-, men det är den inte. Histogrammet ljuger inte, du har nästan full täckning i skuggorna. En bra skärm klarar av att återge detta, en dålig skärm och tillika dåligt labb klipper dessa partier.

Vill du ha mörkare bakgrund så får du redigera bilden.
 

Bilagor

Verena L

Aktiv medlem
Det är möjligt att du vill att den ska vara mörk -nästan svart-, men det är den inte. Histogrammet ljuger inte, du har nästan full täckning i skuggorna. En bra skärm klarar av att återge detta, en dålig skärm och tillika dåligt labb klipper dessa partier.

Vill du ha mörkare bakgrund så får du redigera bilden.
Ja, histogrammet är ju faktiskt beviset! Stort tack för hjälpen, Jesper!

Och tack även till Fredrik och Erland!
 
ANNONS