Annons

Stativhuved lämplig för stora tunga teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Buch

Aktiv medlem
Hej

Tänkte bara höre vad ni använder och varför.

Jag får min nya tele denna vecka, Nikon 400mm F2.8 :)

Men jag er inte säker på vad huved jag vill ha.

Har har sett lite på

Benro GH-2 Stativhuvud, Wimberley,s huvud

klart de er bra både två, men jag tycker de er stora.

Har sett på denna, hur er kulled?

Manfrotto Kulled Hydrostatic 468MGRC3 med lång glidplatta.

Och sen finns jo denna till ett mycket lägre pris

Manfrotto Teleobjektivstöd 393 för användning av långa teleobjektiv på enbensstativ.

Någon som vet hur den er, eller kanske kan komma med fler förslag.

Tack
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ungefär

Hej

Tänkte bara höre vad ni använder och varför.

Jag får min nya tele denna vecka, Nikon 400mm F2.8 :)

Men jag er inte säker på vad huved jag vill ha.

Har har sett lite på

Benro GH-2 Stativhuvud, Wimberley,s huvud

klart de er bra både två, men jag tycker de er stora.

Har sett på denna, hur er kulled?

Manfrotto Kulled Hydrostatic 468MGRC3 med lång glidplatta.

Och sen finns jo denna till ett mycket lägre pris

Manfrotto Teleobjektivstöd 393 för användning av långa teleobjektiv på enbensstativ.

Någon som vet hur den er, eller kanske kan komma med fler förslag.

Tack
Har tidigare haft Manfrotto 393 och kör numera Benro GH-2. De är ungefär likastora. (Manfrotton lite större). Manfrotton är billigast bland Gimbalhuvud men hyffsat bra till priset. GH-2 klart bättre, mjukare och med möjlighet att låsa vreden vilket inte Manfrotton är så bra på. Fastän du tar i och låser så mycket det går så flyttar sig objektivet i alla led när du går med ekipaget över axeln. Du kan heller inte reglera motståndet så bra med Manfrotton. Tycker du skall glömma kulled. Med det objektivet hade i alla fall jag valt mellan Wimberley och Benros nästan identiska kopia (GH-2).

PS. Manfrotto 393 passar bättre till vanligt stativ än till enbenare. Och så är mitt obejktiv 500/4 + extender 1,4x och 2X
 

Michael Buch

Aktiv medlem
Har tidigare haft Manfrotto 393 och kör numera Benro GH-2. De är ungefär likastora. (Manfrotton lite större). Manfrotton är billigast bland Gimbalhuvud men hyffsat bra till priset. GH-2 klart bättre, mjukare och med möjlighet att låsa vreden vilket inte Manfrotton är så bra på. Fastän du tar i och låser så mycket det går så flyttar sig objektivet i alla led när du går med ekipaget över axeln. Du kan heller inte reglera motståndet så bra med Manfrotton. Tycker du skall glömma kulled. Med det objektivet hade i alla fall jag valt mellan Wimberley och Benros nästan identiska kopia (GH-2).

PS. Manfrotto 393 passar bättre till vanligt stativ än till enbenare. Och så är mitt obejktiv 500/4 + extender 1,4x och 2X
Tack for dit svar, varför tycker du jag skal glömme kulled?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Prova

Tack for dit svar, varför tycker du jag skal glömme kulled?
Testa och sätt ett långt tele på en kulled resp ett bra gimbal så förstår du vad jag menar! Med ett gimbalhuvud har du full rörlighet i alla leder utan risk att onjektivet tippar åt sidan som det kan göra med ett kulhuvud som är för löst spännt.
 

edvardwendelin

Aktiv medlem
Nu har jag i och för sig inte testat mitt 500 på kulhuvud, men har ett Wimberley och jag kan inte tänka mig att jag skulle vilja byta. Du får ett välbalanserat objektiv som du enkelt kan hantera utan att behöva använda några krafter alls i princip. Bäst vore ju om du kunde testa i butik! Om du bor i Stockholm så tror jag Rajala har Benros grejjer inne. De har säkert nått kulhuvud också.

//Edvard
 

Michael Buch

Aktiv medlem
Nu har jag i och för sig inte testat mitt 500 på kulhuvud, men har ett Wimberley och jag kan inte tänka mig att jag skulle vilja byta. Du får ett välbalanserat objektiv som du enkelt kan hantera utan att behöva använda några krafter alls i princip. Bäst vore ju om du kunde testa i butik! Om du bor i Stockholm så tror jag Rajala har Benros grejjer inne. De har säkert nått kulhuvud också.

//Edvard
Bor i skåne, men tester der jag hämtar min tele.....
 

Michael Buch

Aktiv medlem
Fick denna hem idag till att testa Manfrotto 468MG.

Kännas faktisk mycket stabilt men Nikon D3 och 400mm F2.8.

Lätt att justera, men skal ut och testa på rigtigt innan jag kan bestämme mig...

Testet Benro GH-2 i affären och det er väl mycket bra, men jag tycker det er for stort, skal jo tänke på hur mycket man vill bäre på ryggen.

Och Benros 1,4 kg kännas lite unödigt.
 

Jeppe

Aktiv medlem
En kulled med arca-kompatibel platta och en sidekick.

Benro har en en sidekick som påminner väldigt mycket om Wimberly.

Jag körde med Manfrottos 468MG innan och det är en grymt bra kulled, men den är inte arca-kompatibel.

Ett 400mm direkt på kulleden fungerar också, om man ställer in motståndet rätt. Men det är inte alls lika bekvämt som en sidekick.
 

Bilagor

whynot

Aktiv medlem
Hej

Någon som vet hur den er, eller kanske kan komma med fler förslag.

Tack
Jag har själv både kula och Benros Bh-2, på stora objektiv blir kulan instabil medan benros är perfekt men i vissa lägen lite tung.


Då hittade jag den här Long lens head fr Acratech som verkade intressant

http://acratech.net/product.php?productid=10&cat=1&page=1

Tvåvägs, ser stadig ut med låg vikt och Arca-Swiss compatibel - någon som vet mer om den här...?
 

Michael Buch

Aktiv medlem
En kulled med arca-kompatibel platta och en sidekick.

Benro har en en sidekick som påminner väldigt mycket om Wimberly.

Jag körde med Manfrottos 468MG innan och det är en grymt bra kulled, men den är inte arca-kompatibel.

Ett 400mm direkt på kulleden fungerar också, om man ställer in motståndet rätt. Men det är inte alls lika bekvämt som en sidekick.
Detta er jo smedigt ut att kunna välge om men vill ha med sidekicken eller inte.

Vad kulled er detta?

Tar jag en en GH-2, skal men ju ha med en kula endå om man vill kunne byta till mindre objektiv.

Funker Benro sidekick lika bra som Benro GH-2?

Tycker denna tråd har blevet mycket intressant, kom gärna med mer....
 

Jeppe

Aktiv medlem
GH-2 påminner mer om Wimberlys gimbalhead. Personligen så tycker jag sidekicken är nog så bra och dessutom behöver man inte strula när man ska byta från tungt tele till mindre glugg.

Kulleden är en Arca Monoball Z1, som till konstruktionen/utseendet påminner väldigt mycket om Benros B3/B4 (konstigt va?)
 

Michael Buch

Aktiv medlem
Har testet Manfrottos 468MG nu och det räkker inte tycker jag, går lite segt upp och ned om det skal kunne hålla kameraen och tele själv.

Tänkt fråga, er Benro GH-2 mest till fåglar?

Jag vill ha en lösning som er all around mest sport och natur....
 

edvardwendelin

Aktiv medlem
Tänkt fråga, er Benro GH-2 mest till fåglar?

Jag vill ha en lösning som er all around mest sport och natur....
Jag använder främst mitt Wimberley till fåglar, men kan mycket väl tänka mig att det funkar fint till sport och övrig naturfoto också. Du får ett otroligt välbalanserat objektiv. Enda nackdelen med ett gimbalhuvud är väl att det är lite större och klumpigare. Jag kan inte se några nackdelar. Stativ och huvud blir lätt 3.5 kg, så det är ju lite till att släpa på helt klart. Jag tycker dock det funkar rätt bra att bära stativet lutat över axeln.

//Edvard
 

Michael Buch

Aktiv medlem
Det er jo den fina balansen man vill ha.

Tog hem en Benro GH-2 igår och den kommer jag ha kvar.

Tar jo mer plats och vägt, men det tar jag gärna efter att ha provet den..
 
ANNONS