Annons

Stämmer innehållet i mitt nyköpta kit?

Produkter
(logga in för att koppla)

mfx

Medlem
Köpte NIKON D90 W/AF-S 18-55DX VR (VBA230KN02) på elgiganten idag.
I paketet ligger ett AF-S DX 18-55 f/3.5-5.6G EDII. http://press.nikon.se/pressbilder/OBJEKTIV/AFS_DX_18_55II/AFS_DX_18_55II_01_l.jpg
Detta objektiv är väl inte ett VR-objektiv, eller?

VBA230KN02 på nikons hemsida har ett 18-55 med VR: http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=85633

Har säljaren försökt lura på mig fel objektiv alt. nikon packat fel, eller stämmer innehållet? Både säljaren och kartongen stoltserar med "VR", men inte objektivet.

Tacksam för snabbt svar då jag far utomlands imorgon bitti och vet inte om jag skall lämna objektivet hemma eller inte.
 

canic

Aktiv medlem
Vem luras

Uppenbarligen fel objektiv men det är nog inte säljaren som luras, (vad skulle en expedit tjäna på det?) en del av de mest "kreativa" kunderna som stryker omkring på personalfattiga stormarknader byter ibland kartong med lika stora objektiv för att passera kassan på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt.
/nic
 

mfx

Medlem
Tack för snabba svar!
Blir till att låta det objektivet ligga tills jag kommer hem igen.
 

Third eye

Aktiv medlem
Uppenbarligen fel objektiv men det är nog inte säljaren som luras, (vad skulle en expedit tjäna på det?) en del av de mest "kreativa" kunderna som stryker omkring på personalfattiga stormarknader byter ibland kartong med lika stora objektiv för att passera kassan på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt.
/nic
Finns det någon el-stormarknad som låter objektiv ligga framme som en självplock-vara tro?
 

mfx

Medlem
På kit-kartongen står det "AF-S 18-55DX VR" och säljaren sa att det skulle vara nya modellen med VR-objektiv så jag är nu rätt säker på att jag har fått fel objektiv. Priset är inte en faktor som jag ser det.
 

canic

Aktiv medlem
Tvivel

Finns det någon el-stormarknad som låter objektiv ligga framme som en självplock-vara tro?
Det har redan hänt på ett ställe i Västerås (min kompis som jobbar där vill inte att jag skriver vilket av de två stora det är). Skulle kunna hända på det andra stället också (jag vill bara inte prova).
/nic
 

KriSjö

Aktiv medlem
Oavsett hur det nu gått till är det bara att gå tillbaka och begära ett med VR då det enligt kartongen uppenbarligen ska vara ett VR med.
 

mfx

Medlem
Tillbaka från utlandet nu och gjorde ett besök på Elgiganten ikväll. Säljaren säger att de bara haft ett ex av VR-modellen och att Nikon packat fel. Han skulle kontakta dem så att jag får ett VR istället för det objektiv jag fick med. Det visade sig att serienumret på objektivet inte stämde med den yttre kartongen så något har ju blivit fel.
Fortsättning följer i helgen :)
 

AndyK

Aktiv medlem
Vill inte vara negativ, men det finns anledningar till att jag inte handlar hos någon av stormarknaderna........
 

mfx

Medlem
Fick just sms från Elgiganten. Nikon kommer att skicka rätt objektiv direkt hem till mig och jag kan även behålla det felaktiga objektivet. Blir väntan vid postlådan i nån vecka nu alltså.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Fick just sms från Elgiganten. Nikon kommer att skicka rätt objektiv direkt hem till mig och jag kan även behålla det felaktiga objektivet. Blir väntan vid postlådan i nån vecka nu alltså.
Oj, att du fick behålla var ju skitsnällt av Nikon. De typ "gav" dig 1500 kr (nypris) som plåster på såren. Det kallar jag service!

Då finns det två altenativ. Behåll det och sälj med huset om du i framtiden byter hus. Eller sälj den nu.

/Stefan
 

mfx

Medlem
Oj, att du fick behålla var ju skitsnällt av Nikon. De typ "gav" dig 1500 kr (nypris) som plåster på såren. Det kallar jag service!

Då finns det två altenativ. Behåll det och sälj med huset om du i framtiden byter hus. Eller sälj den nu.

/Stefan
Jo, det var en vacker gest, även om jag vet att det handlar om ren vinst för Nikon och Elgiganten. Den felaktiga objektivet kostar mer att ta hand om i retur än vad det kostar att tillverka. Lägg till goodwill-poängen i att inte snåla och det är en ren plus-affär att inte ta objektivet åter.
 

minimunk

Aktiv medlem
Oj, att du fick behålla var ju skitsnällt av Nikon. De typ "gav" dig 1500 kr (nypris) som plåster på såren. Det kallar jag service!

Då finns det två altenativ. Behåll det och sälj med huset om du i framtiden byter hus. Eller sälj den nu.

/Stefan
Eller gör en kaffemugg av den, det skulle jag gjort! =)
 
ANNONS