Annons

Hyra objektiv och annan utrustning - det är väl en bra idé?!

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
I USA finns många nätbaserade aktörer som erbjuder stort sortiment kameror, objektiv mm. för kortare eller längre hyra till både företag och privatpersoner. I Sverige finns mig veterligen ingenting liknande (åtminstone inte så genomarbetat d.v.s. med stort utbud, smidigt webbaserat hyr-system mm.).

Jag tycker det är en utmärkt idé; om man vill prova en produkt innan köp, temporärt behov av en viss produkt vid exempelvis resa osv.

Kanske skulle satsa på en sådan business :)

Vad tror forumets medlemmar om en sådan tjänst?
 

Surgeon

Aktiv medlem
I USA finns många nätbaserade aktörer som erbjuder stort sortiment kameror, objektiv mm. för kortare eller längre hyra till både företag och privatpersoner. I Sverige finns mig veterligen ingenting liknande (åtminstone inte så genomarbetat d.v.s. med stort utbud, smidigt webbaserat hyr-system mm.).

Jag tycker det är en utmärkt idé; om man vill prova en produkt innan köp, temporärt behov av en viss produkt vid exempelvis resa osv.

Kanske skulle satsa på en sådan business :)

Vad tror forumets medlemmar om en sådan tjänst?
Finns, sen är just denna sida inte så avancerad med web baserat hyrsystem, men man kommer långt med mail. Tror att marknaden är ganska liten.

http://www.goecker.se/content/uthyring.asp


Jag kollade på en större aktör i USA och deras service var grym, snabb leverans efter beställning och bra förpackning som man skickade fram och tillbaka
 

GustafP

Aktiv medlem
Ok, så att hyra en Leica M9 till helgens London-weekend, testa den magiska Nikon AF 105mm F/2 DC till porträttfoto eller hur bokehn blir med Canon EF 50/1.2L är inget som lockar ;)
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Ok, så att hyra en Leica M9 till helgens London-weekend, testa den magiska Nikon AF 105mm F/2 DC till porträttfoto eller hur bokehn blir med Canon EF 50/1.2L är inget som lockar ;)
Visst skulle det locka, men med de priser som hitintills har gällt för att få hyra har det inte varit intressant. Men om du lyckas få till en affärsmodell med betydligt lägre priser, så visst skulle det vara kul att prova. Men jag tror du får svårt att få ekonomi i det hela, start-upp kostnaden (anskaffning av utrustning) är tung och det tar lång tid innan du får tillbaka pengarna.

Det har gjorts lite försök på videosidan, exempelvis https://camrent.nordicshops.com/.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
En gång i tiden fanns Thorn. Deras affärside var uthyrning av hemelektronik. Vet inte om de också hade kameror.
Visserligen var inte konceptet att hyra ut på kortare tid, utan snarare någon form av avbetalningsköp.

Men ändå, sett ur Thorns historiska perspektiv så är uthyrning inget man gör business på i Sverige idag.

Petter ...
 

horvendile

Aktiv medlem
Lite sent inhopp i tården, men så kan det gå.
Jag kollade lite på priserna, och det var anmärkningsvärt dyrt. En vanlig hyra för, ja, tekniska prylar är annars 2% av värdet per vecka, vilket betyder att man kan skriva av prylen på ett år. De objektiv jag tittade på låg snarare på 10% per vecka. Varför vet jag inte, men jag kan tänka mig
a) Bristande konkurrens
b) Låg täckning, alltså att prylarna sällan är uthyrda
c) Snabbt slitage

Vilket av dem det än är, eller om det är något annat - synd för mig.
 

kennethvärmdö

Aktiv medlem
hyra visst

Hyr för olika ändamål ex reserv prylar vid bröllopsfoto.
Tyvärr har firmona som hyr ut ungefär samma objektivsortiment.
Det kanske blir för dålig lönsamhet men nog skulle det vara bra
att kunna testa ett långt tele innan man köper det.Möjligen
skulle det kanske vara mer lönsamt att hyra dom lite mer extema
prylarna vid dom tillfällen man behöver istället för att köpa.
Tycker priserna i USA är helt ok men dom hyr ju som sagt inte ut
internationellt.
 
ANNONS