Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem lägger ut mina bilder på Google Bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ravestream

Aktiv medlem
Ingen har ännu lyckats förklara för mig varför Google kan använda andras bilder i sin kommersiella verksamhet utan tillstånd och utan att betala för sig, när jag kan bli stämd på massor av tusenlappar för att visa en enda bild som jag saknar tillstånd att visa på min webbsida.

Jag trodde ju i min enfald att alla är lika inför lagen.
Dom länkar ju bara till den.
Så svårt är det inte.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Är det så? Menar du att jag kan bli stämd när jag visar någon annans bild med enkelt HTML-tagg som enda hjälp?

Det trodde inte jag.

Per.
Det spelar ingen roll vilken teknik du använder för att publicera andras bilder när det gäller brott mot upphovsrättslagstiftningen.
Jag vet inte var du vill komma med den frågan, men oavsett ditt syfte så är det inte tillämpbart i Googles fall ändå, eftersom de lagrar kopior av bilder de indexerar.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Ska vi hellre ha ett internet där vi inte kan söka alls? Hur användbart är det?

Google använder ju inte några bilder förutom att presentera sökresutat på det du frågar efter. Det är ju inte så att dom använder dina bilder i annonser FÖR Google.
Inget av det du drar upp har med saken att göra. Antingen gäller lagen för alla eller också för ingen - i alla fall enligt min moraliska standard. Google är ingen scoutverksamhet som hjälper dig att söka på internet utan ett av världens mest lönsamma företag som använder ditt behov att strukturera internet till att tjäna grova pengar.

Om ett av världens mest lönsamma företag får använda andras bilder utan tillstånd och ersättning så varför skulle inte tex det företag jag arbetar år få göra det? Det var ju det jag undrade, inte hur man söker på internet.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det är den inte. Det enda google gör är att skicka "kunden" vidare till den som publicerat bilden (eller vilket material det nu kan vara).
Ur "användarens" synpunkt är det ganska liten skillnad att leta bilder med Googles bildsökning och att leta bilder i en "riktig" bildbank. Hur man söker skiljer sig förstås, men man hittar bilder.
 

QuaSi

Aktiv medlem
Personligen fattar jag inte vad problemet är. Är man inte medveten om att allt man gör/lägger upp på internett går att spåra så bör man inte använda internett. Du är inte och kommer aldrig mer va anonym när du gör något på internett.
Sen att Google gör lite som dom vill är en sak. Men hur skulle internett fungera om inte Google och andra sökmotorer fanns. Själv skulle jag iaf tycka det va jävligt tråkigt.

Men vissa verkar fortfarande tro att man kan va anonym på internett. Och för dom är livet ganska surt när sanningen kommer ikapp. Lär dig rensa dina spår eller lev med "problemet"
 

AndyK

Aktiv medlem
Det där är struntprat. Om inget annat sägs har författare/fotograf/yada copyright på verket "All rights reserved". Precis som här.

Mvh,
Richard
Det verkar som att jag har fel. I så fall ber jag om ursäkt.

Men i så fall har jag nog missförstått de flesta trådar här på FS som handlar om stulna bilder. Där har det flera gånger varit fotografer (främst hobbyfotografer) som har lagt upp sina bilder på sin egna hemsida och sedan hittat dem i annonser, bakgrunder eller använda på annat sätt av framför allt företag från USA. Då har alltid svaret blivit att det är inte lönt att bry sig, du får ändå inte ut några pengar eftersom den som snott bilden lyder under amerikansk lag, och eftersom inte bilden är registrerad i USA, så kan man inte heller kräva några pengar.
Det är möjligt att man har ett immateriellt skydd, så att man kan be dem plocka bort bilden, men att man inte kan kräva ersättning.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Det har inte alls med saken att göra. I Sverige har vi ju en riksdag som stiftar lagar och ett rättsväsende som tolkar och tillämpar dem. Google har såvitt jag känner till aldrig fått några dispenser från dessa lagar. Enligt lagen måste Google ha mitt tillstånd för att få använda mina bilder, precis som du och Expressen måste ha det.

Eller ska jag tolka det som att jag kan sälja alla dina bilder vidare om du inte uttryckligen nekat just mig det?
 

niben

Aktiv medlem
Det har inte alls med saken att göra. I Sverige har vi ju en riksdag som stiftar lagar och ett rättsväsende som tolkar och tillämpar dem. Google har såvitt jag känner till aldrig fått några dispenser från dessa lagar. Enligt lagen måste Google ha mitt tillstånd för att få använda mina bilder, precis som du och Expressen måste ha det.

Eller ska jag tolka det som att jag kan sälja alla dina bilder vidare om du inte uttryckligen nekat just mig det?
Nu kändes det kanske som du inte svarade på mitt inlägg med anledning av svaret men jag kommenterar ändå.

Google Bilder är inte en webbplats där Google säljer bilder. Det är ett sökresultat av indexering av internet med bildresultat, precis som vanliga Google är ett sökresultat av text. Google och många andra sökmotorer indexerar mer än text. Även bilder, videos osv indexeras och kan listas som sökresultat. Klickar du på resultatet kommer du till platsen där innehållet finns, dvs bloggen i detta fall.

Om man INTE vill att ens innehåll skall indexeras och visas i sökresultatet hos ex. Google kan man lägga till en tagg på sin webbplats, eller blogg, som säger åt sökmotorer att inte indexera och visa upp resultaten, text som bilder. Det är inte svårt att addera så lösningen på problemet är enkelt.

Att vända på den processen, att Google skulle be om tillstånd av alla för att få lägga ut en länkning till ett sökresultat skulle inte vara praktiskt möjligt, och skulle lite gå emot hela upplägget med Internet som handlar om att kunna länka till innehåll. Vanligtvis är önskemålet tvärtom, att man vill att Google skall indexera ens webbplats så folk hittar dit.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst är det mycket praktiskt att ha Google som indexerar hela nätet åt oss, men det går inte att komma ifrån att Google verksamhet kommer i konflikt med existerande lagar.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Nu kändes det kanske som du inte svarade på mitt inlägg med anledning av svaret men jag kommenterar ändå.

Google Bilder är inte en webbplats där Google säljer bilder. Det är ett sökresultat av indexering av internet med bildresultat, precis som vanliga Google är ett sökresultat av text. Google och många andra sökmotorer indexerar mer än text. Även bilder, videos osv indexeras och kan listas som sökresultat. Klickar du på resultatet kommer du till platsen där innehållet finns, dvs bloggen i detta fall.

Om man INTE vill att ens innehåll skall indexeras och visas i sökresultatet hos ex. Google kan man lägga till en tagg på sin webbplats, eller blogg, som säger åt sökmotorer att inte indexera och visa upp resultaten, text som bilder. Det är inte svårt att addera så lösningen på problemet är enkelt.

Att vända på den processen, att Google skulle be om tillstånd av alla för att få lägga ut en länkning till ett sökresultat skulle inte vara praktiskt möjligt, och skulle lite gå emot hela upplägget med Internet som handlar om att kunna länka till innehåll. Vanligtvis är önskemålet tvärtom, att man vill att Google skall indexera ens webbplats så folk hittar dit.
Att Google är praktiskt för vissa användare hör inte till diskussionen. Frågan var hur Google kan få använda mina bilder utan tillstånd eller ersättning i sin kommersiella verksamhet. Jag fattar inte vart du vill komma? Är ditt förslag att vi ska ändra svensk lag så att den passar Google eller menar du att vi ska se mellan fingrarna när Google bryter mot svensk lag av den anledningen att många tycker att det är en praktisk tjänst?
Om du tror att Google inte lagrar kopior av bilderna så tycker jag att du ska göra ett experiment. Lägg upp ett par bilder på webben, vänta tills de går att hitta med Google. Ta sedan bort bilderna från din webbplats och sök sedan direkt på Google igen efter dem. Är de borta eller ser du fortfarande bilderna? Om du ser dem, hur förklarar du det i fall Google inte lagrar dem någonstans? Att kopiera någons bilder utan explicit tillstånd (för annat än personligt bruk) samt att publicera dem (dvs tjäna pengar på att visa dem för någon annan) är inte tillåtet i Sverige.
Hur syr du ihop det pusslet?
 

niben

Aktiv medlem
Att Google är praktiskt för vissa användare hör inte till diskussionen. Frågan var hur Google kan få använda mina bilder utan tillstånd eller ersättning i sin kommersiella verksamhet. Jag fattar inte vart du vill komma? Är ditt förslag att vi ska ändra svensk lag så att den passar Google eller menar du att vi ska se mellan fingrarna när Google bryter mot svensk lag av den anledningen att många tycker att det är en praktisk tjänst?
Om du tror att Google inte lagrar kopior av bilderna så tycker jag att du ska göra ett experiment. Lägg upp ett par bilder på webben, vänta tills de går att hitta med Google. Ta sedan bort bilderna från din webbplats och sök sedan direkt på Google igen efter dem. Är de borta eller ser du fortfarande bilderna? Om du ser dem, hur förklarar du det i fall Google inte lagrar dem någonstans? Att kopiera någons bilder utan explicit tillstånd (för annat än personligt bruk) samt att publicera dem (dvs tjäna pengar på att visa dem för någon annan) är inte tillåtet i Sverige.
Hur syr du ihop det pusslet?
Vart jag ville komma var att ge trådskaparen en praktisk lösning så hans bilder inte visades på Google efter som han inte önskade detta.

Sen kan vi ju givetvis diskutera om Googles verksamhet bryter mot svensk lag men det kanske är OT och där kan vi bara ha åsikter eftersom ingen av oss har tolkningsföreträde.

Man skulle dock kunna argumentera, juridiskt, att sedvänja är tillämpbar här. Dvs att det inom Internet är sed att man i samband med att göra sitt innehåll offentligt och öppet på Internet också tillåter att sökmotorer indexerar ens innehåll och på ett lämpligt sätt presenterar en beskrivning av detta resultat, exempelvis ett textutdrag eller miniatyrbild. Att seden är att om man inte vill detta så kan man be Google att ta bort det och inte visa materialet. Om man skall förstå vissa domar så tolkas inte länkning och återgivning av delar av innehåll som ett lagbrott. Men det går ju givetvis att pröva, TS kan ju anmäla Google för upphovsbrott.

Min personliga uppfattning är att sökmotorer, och länkning, är till övervägande del fördelaktigt för de allra flesta. Att det är enkelt att be Google att inte visa ens bilder för dom få som inte vill det, så vad är egentligen problemet här?

PS! Och som svar på din fråga, utifrån att det skulle vara så att Google faktiskt bryter mot svensk lag, så anser jag att lagen bör ändras för i sådant fall har tiden sprungit förbi den. För alternativet skulle annars vara att vi inte har sökmotorer i Sverige, vilket skulle hämma samhället betydligt mer än eventuella upphovsöverträdelser, indexering är ju inte bara till nytta för Google. DS!
 
Senast ändrad:

pipur

Aktiv medlem
"jisses"...

Att Google är praktiskt för vissa användare hör inte till diskussionen. Frågan var hur Google kan få använda mina bilder utan tillstånd eller ersättning i sin kommersiella verksamhet. Jag fattar inte vart du vill komma? Är ditt förslag att vi ska ändra svensk lag så att den passar Google eller menar du att vi ska se mellan fingrarna när Google bryter mot svensk lag av den anledningen att många tycker att det är en praktisk tjänst?
Om du tror att Google inte lagrar kopior av bilderna så tycker jag att du ska göra ett experiment. Lägg upp ett par bilder på webben, vänta tills de går att hitta med Google. Ta sedan bort bilderna från din webbplats och sök sedan direkt på Google igen efter dem. Är de borta eller ser du fortfarande bilderna? Om du ser dem, hur förklarar du det i fall Google inte lagrar dem någonstans? Att kopiera någons bilder utan explicit tillstånd (för annat än personligt bruk) samt att publicera dem (dvs tjäna pengar på att visa dem för någon annan) är inte tillåtet i Sverige.
Hur syr du ihop det pusslet?
 
ANNONS