Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D

dsp

Medlem
Tänkte bara säga att nu har Netonnet fått in OM-5 silverfärgade på lager
Men cyberfoto har fortfarande okänt leveransdatum.
Fick bli en beställning från Netonnet fast jag inte gillar dem egentligen..
Får förhoppningsvis min i morgon. Ska bli spännande att testa
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Wohooo, det står "skickad" på min nu!
Cyberphoto har förresten lagt upp sin recension av kameran, om ni inte har sett det redan.
 

Jolly Bob

Aktiv medlem
IS-fråga

Nu har jag lekt med OMDn hela helgen och börjar få till kameran som jag vill ha den. Det är bara en grej jag inte lyckas få att funka. Jag kan inte få bildstabiliseringen att vara aktiv i magnify-läget. Den går ju igång när man halvtrycker på avtryckaren, men samtidigt går ju visningen tillbaka till helbild istället för fokus-assist-förstoringen. Det vore toppen att kunna finställa skärpan med bildstabiliseringen på, speciellt med mitt gamla OM 50mm.

Det borde ju gå kan man tycka, vad gör jag för fel?
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Nu har jag lekt med OMDn hela helgen och börjar få till kameran som jag vill ha den. Det är bara en grej jag inte lyckas få att funka. Jag kan inte få bildstabiliseringen att vara aktiv i magnify-läget. Den går ju igång när man halvtrycker på avtryckaren, men samtidigt går ju visningen tillbaka till helbild istället för fokus-assist-förstoringen. Det vore toppen att kunna finställa skärpan med bildstabiliseringen på, speciellt med mitt gamla OM 50mm.

Det borde ju gå kan man tycka, vad gör jag för fel?
Det finns en inställning som du ska ändra. Jag har inte fått min kamera ännu, men jag har läst om det på nätet. Du kan säkert hitta det där eller i manualen, om du letar lite.
 

wirja

Aktiv medlem
Tröttnade på att vänta på ett silverhus och beställde ett svart istället (som jag fick dagen efter, tack Japan Photo!). Var lite orolig då det svarta såg sisådär ut på foton, men det visar sig att det faktiskt är ganska snyggt "in real life". Var inte lika nöjd med jpeg som de flesta andra verkar vara, men Lightroom 4.1 och raw-fotande löste det problemet. Kan varmt rekommendera Erik Meijs Lightroom preset (jag har v3) för att snabbt få fram en bra baseline att jobba med:
http://www.mu-43.com/f92/universal-lightroom-4-om-d-e-m5-preset-archeogeolab-25526/

Förresten, några rekommendationer på motljusskydd för Panasonic 20/1.7?
Jag använder ett vanligt billigt gummimotljusskydd. Bekvämt och tar ingen plats när kameran ska ner i fotoväskan.
 

StefanSS

Aktiv medlem
OM-D med Canons objektiv.

Hej!

Jag har nyligen köpt mig en OM-D med batterigreppet. I helgen var jag på landet och plåtade med kameran men eftersom jag endast har panasonic 20mm F1,7 och kitzoomen så tog jag med en m43-adapter och mina två bästa canonobjektiv, ett 70-300 F4-5,6 L samt 100 mm macro USM f2,8.
Det som genast slog mig var två saker:

1. Det ÄR svårt att fokusera manuellt (jag hade inte heller hittat valet att stabilisera den förstorade vyn) men jag tycker inte det är sökarens fel. Snarare är det objektivets korta vridning på skärpeinställningsringen som är problemet. På mindre än trekvarts varv vid manuell fokusering går man från macro till oändlighet på min 70-300. Det är svårt att verkligen sätta skärpan exakt. Detta är inte ett lika stort problem på macro 100an som blir motsvarande 200 mm men som har nästan ett par varvs fokusvridning mellan närgränsen och oändligt. Det kan vara en halv millimeters vridning på fokusringen som gör skillnaden.

2. Den manuella bländaren i adaptern är svår att komma underfund med! Jag tror att den bländaren sitter för långt bak egentligen men eftersom det inte finns en elektriskt kopplad EOS-adapter till m43 så får man leva med det. Om du har en viss kländare, säg 3, på adaptern (den har steglös bländare med nummer från 1 - 6) och det ser bra ut på zoomen vid 100mm så kan man få kraftig vinjettering när man zoomar in till 300 mm. Jag tycker det borde vara tvärtom?! 100 mm har ju en vidare bildvinkel...
Jag misstänker också att bländarens placering är orsaken till att min L-zoom inte får samma mjuka bokeh i de oskarpa områdena som den ger i bilderna som tagits med min 5D. Återigen är inte detta ett problem med macro 100an. Den ger snuskigt mjuka och fina bakgrunder och jag är ibland svårt frestad att skriva till Seve Huff och tipsa om just den här kombinationen. Ni som besöker http://www.stevehuffphoto.com/ vet vad jag pratar om. Det förekommer en hel del bokeh-porr där. Leica är husguden men Olympus har också en plats i hans hjärta. Man kan dock lätt få intrycket att det enda som avgör en optiks förträfflighet är dess förmåga att upplösa detaljer utanför skärpeområdet på ett lugnt sätt...

För er som tänker ha stora objektiv som dessa på er OM-D, budgetera för ett batterigrepp! Annars är kameran för liten enligt min åsikt. Det som fascinerar mig med OM-Dn och ovanstående objektivkonstellationer är hur BRA bilderna blir! Sitter bara skärpan blir det alltid rätt exponerat och jag kör i automatikläget A. Då väljer kameran slutartid när jag väljer bländare. Just kombinationen med 100 mm macron blir toppen och jag rekommenderar alla som har gluggen och en m43-kamera att prova!

Jag undrar, har ni andra på fotosidan provat andra roliga objektivkombinationer som ni kan rekommendera?

M v h

Stefan
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Jag undrar, har ni andra på fotosidan provat andra roliga objektivkombinationer som ni kan rekommendera?
Om man vill använda Canon-objektiv rekommenderar jag den äldre, manuella FD-serien, som har längre fokusgänga. Manuell fokusering på AF-objektiv blir alltid en kompromiss.
Jag har ett Canon FD 85/1,8 som är riktigt trevligt, förutsatt att man inte har alltför bråttom. Med focus assist och IBISen aktiverad går det att fokusera extremt exakt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag undrar, har ni andra på fotosidan provat andra roliga objektivkombinationer som ni kan rekommendera?
Nu har jag ju inte någon E-M5 (än! :), men jag har en E-PL3 med vilken jag har lekt med lite gamla manuella objektiv.

De här objektiven har jag provat:

  • Olympus OM 200mm f/4
    Rätt OK om man lyckas fokusera. På stativ går det bra att fokusera med förstorad sökarbild, men inte handhållet. E-PL3 har ju inte stabiliserad sökare.
  • OM 135mm f/3.5
    Riktigt trevligt litet objektiv som nästan går att fokusera handhållet med förstorad sökarbild.
  • OM 100mm f/2.8
    Det här objektivet gav extremt dålig kontrast, men jag upptäckte att det satt en mycket dammigt UV-filter på det, så jag får nog prova igen. :)
  • Konica Hexanon 135mm f/3.5
    Nästan lika litet som motsvarande OM-objektiv, och minst lika trevligt resultat.
  • Hexanon 40mm f/1.8
    Har rykte om sig att vara superskarpt. Jag har bara tagit några provskott som såg OK ut.
  • Sigma 500mm f/8 spegeltele
    Ger bra resultat på nära och halvlångt håll, men på riktigt långa avstånd blir det inte riktigt lika bra.
    Kräver stativ, korta slutartider och antingen trådutlösare eller självutlösare. Det motsvarar ju 1000mm på småbild.
  • OM 50mm f/3.5 Macro
    Det här är min absoluta favorit av de manuella objektiv jag har provat på m4/3 hittills. Jag känner inget som helst behov av att skaffa ett dedicerat m4/3-makroobjektiv.

Till OM-objektiven har jag en adapter med inbyggt stativfäste. Det är en rätt smart konstruktion som gör att det blir bra balans på stativ med de lite längre brännvidderna. Av ovan nämnda objektiv är det bara Sigma-telet som har stativfäste.
 

henq

Aktiv medlem
Svängde in på fotoaffärn på lunchen idag - big mistake!

Klämde på OM-Dn och blev helsåld.

Men... vill ju köpa silver-varianten. Finns inte 12-50 i silver?
 

Pasus

Aktiv medlem
OM-D med pannkaka?

Till er som har kameran och nåt av pannkaksobjektiven: hur fickvänlig tycker ni den kombinationen är? Ryms den i en jackficka utan större problem?
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Till er som har kameran och nåt av pannkaksobjektiven: hur fickvänlig tycker ni den kombinationen är? Ryms den i en jackficka utan större problem?
Jag provade den med 20/1,7 i fickan på min Harrington. Jag fick i den men höll inte på att få ut den. Som jämförelse är det inga som helst problem att få i och ur min E-P1 med samma objeltiv i samma ficka.
Problemet är sökaren som sticker ut på baksidan och på ovansidan.
I en större ficka, på t.ex. en parkas, är det däremot inga problem.
 

Pasus

Aktiv medlem
Tack för infon. Blev tvungen att googla efter Harringtonjackfickor (!), många ser ju ganska små ut. Har själv en GF1 m 20mm, som jag alltid har med mig, och är lite orolig över om jag skulle ha med en OM-D lika ofta, om jag nu skulle få för mig att skaffa en.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Tack för infon. Blev tvungen att googla efter Harringtonjackfickor (!), många ser ju ganska små ut. Har själv en GF1 m 20mm, som jag alltid har med mig, och är lite orolig över om jag skulle ha med en OM-D lika ofta, om jag nu skulle få för mig att skaffa en.
Råkar ha både en GF1 och E-M5 sittandes här med 20/1,7 (GF1an är till salu om nån e intresserad...), och den stora skillnaden är sökaren samt att GF1an är lite "rundare". Rent storleksmässigt är de nära varandra, men det är ganska uppenbart att en E-M5 inte glider ner i fickan riktigt lika galant.

För båda kamerorna gäller det att du har ganska rymliga fickor dock!
 

Pasus

Aktiv medlem
Nu blev jag tvungen att mäta mina fickor...

Jackficka: 19 cm bred i öppningen, 17 cm djup som mest. Lätt triangelformad.
Rockficka: Öppning 19 cm, 20 cm djup. Kvadratformad.

Rymligt nog? : )
 
ANNONS