Annons

Ljusmätare och befintligt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej!

Jag har börjat använda ljusmätare för att få kontroll på ljuset där jag blandar in blixt. Har köpt Sekonic 478DR och som jag tycker är riktigt bra. När jag använder det i studio/inomhus och där blixten är huvudljust fungerar det väldigt bra att ställa in rätt exponering och ratio. Men när det kommer till att blanda befintligt ljus med studioljus utomhus så kör det ihop sig. I alla fall förstår jag inte riktigt vad som är tokigt fast jag antar att det är mig det beror på :)

Men som igår vid en utomhus porträttfotografering.....

Jag kontrollerar det befintliga ljuset och får då att en korrekt exponering vid ISO400 och bländare 4.0 är 1/120. Nu vill jag lägga till blixten och mäter ljuset med ljusmätaren. Får då att med aktuellt effektvärde på blixten ska jag använda bländare 12,7. Ok, inser att det är på tok för mycket ljus så jag sänker effekten på blixten. Men hur mycket jag än sänker effekten på blixten så får jag inte något mindre värde än 12,7 på ljusmätaren. Varför blir det så här, dvs varför får jag inte större bländarvärde på mätaren ju mer jag sänker blixteffekten? Nu vet jag att jag även kan påverka ljuset genom att ändra andra variabler, som att flytta ljuset , ISO e t c men det ska väl även gå genom att sänka/öka effekten på blixten?

Jag inser att mina kunskaper om blixtar och ljusmätare är undermåliga och att jag kanske tänker fel på något sätt. Så jag hoppas få lite hjälp här :) Blixten som jag använder är en Elinchrome Ranger AS men det ska väl inte ha någon betydelse…

Tack på förhand!
Bosse
 

IngNer

Aktiv medlem
Det är ju rätt många rattar och kranar på den ljusmätaren, och jag kan inte komma på något annat än att du kanske läser av värdet som du mätte först ur minnet, i stället för en aktuell mätning, eftersom du varje gång ser samma resultat.

Sedan måste det ju vara rätt mörkt för att du ska få så mycket som 1/120 f/4 utomhus med ISO 400. Jag undrar om blixten alls kan dras ner så mycket som till att bli upplättning.

Det borde vara rätt lätt att räkna fram hur svag den måste vara och på vilket avstånd den måste stå för att man ska komma till omkring f/2-f/2,8 med blixtljuset.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Säker på att den synkar ordentligt, vad använder du för blixt-styrning?

Om du använder mätarens inbyggda blixt-mätning (utan synk) beror felet nästan säkert på att den missat blixten. Tänk på att blixt-symbolen på mätaren måste blinka när du trycker av blixten, annars vet inte mätaren vad den ska göra. Då visar den helt enkelt "förra giltiga" mätning.
 

Bozi

Aktiv medlem
Hej, och tack för era svar.

Ja, det är rätt många rattar :) Dock bara en när det gäller blixtstyrning via radio :)
Vad jag vet så behöver jag väl inte vänta på någon blixtsymbol för att "köra"? På dessa får man även upp i procent hur stor andel blixtljuset har av bilden. Eller rättare sagt ska :)

Uträkning? Ja, jag är inte hemma i de formlerna? Var kan jag finna dem?

Jag använder PocketWizard PowerST4 vilket gör att jag kan styra effekten på batteripacket (samt olika grupper) genom min ljusmätare. Men kanske är det som ni skriver att det var förmörkt för att få bara upplättning och att blixten kommer vara det dominerande ljuset. Det var också så det slutade med. Men hade jag inte kunna välja att flytta blixten bakåt då egentligen? För att hade jag gjort förändring i blädaren, minskat den, så hade jag väl samtidigt även påverkat det befintliga ljuset?

Hade tänkt testa lite i dag här hemma men det har regnat hela dagen så det har inte varit aktuellt att dra ut direkt...

Det blev rätt bra ändå även om jag inte kunde mäta ljuset med ljusmätaren. En bild från dagen är den bifogade. Men den kom till helt enkelt genom att jag fick prova mig fram. Går ju det med men tanken med köpet av ljusmätaren skulle vara att jag skulle använda den :)

Vad är annars tricket att få rätt balans när det gäller befintligt ljus och blixt? Hur justerar man effekten bäst och hur ser man det med mätaren? Om blixten är förstark - hur går ni då tillväga för att justera det? Finns det några fallgropar som ni känner till?

Som sagt - mina kunskaper om ljusmätare är begränsade så jag ser en utmaning här att lära mig mer :)Så tack för era svar!

Bosse
 

Bilagor

IngNer

Aktiv medlem
Det finns ju fler sätt att minska blixtstyrkan. Man kan dämpa genom att sätta mer tyg framför när man har softbox.

Det är orimligt att blixten skule ge samma värde oavsett hur stor effekt den står på. När man drar ner till hälften ska det bli ett steg större bländare, och till fjärdedelen två steg och så vidare. Och att man skulle få precis samma värde ens vid flera mätningar när man handhåler mätaren ser jag som mindre troligt, det är därför jag gissar att det är värdet som mätaren minns.

Man kan använda ledtal som ledning för vilken bländare ett visst avstånd ger. Ljuset avtar ju med kvadraten på avståndet, utom när man är nära och har modifierat ljuset med diffusering av något slag, som paraply eller softbox. Det kan finnas ledtal angivet i blixtens bruksanvisning, annars kan man ta fram det genom att göra en mätning på exempelvis två meter och se vad den ger.

Jag kan inte dina blixtar, men om det är stegös instälning av styrkan är det väl bara att gråta. Flertalet har numera steglös inställning, och det är definitivt ingen hjälp. Fasta steg är mycket bättre, men om den inte har det, så är det ju knepigare.

Jag skulle gissa att du måste dämpa blixten väldigt mycket för att komma till bländarvärden omkring f/4 och lägre. Du måste nog täcka för den på något sätt. Vitt tyg funkar, antalet lager avgör hur mycket det dämpar.
 
ANNONS