Annons

Ljusare bilder i Photoshop Vs Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Det blir skummare och skummare!
Nu testar jag igen och nu blir det samma bild återigen.
Begriper verkligen inte något.
Hur kan det växla så här?

En väldigt frågande Bosse....
 
Hm, jag var för snabb.

Nu fattar jag verkligen inget.
Trodde att det nu var fixat men då satte jag mig med en ny bild och som jag redigerade till svartvitt i LR. Öppnade den i Photoshop och då var den ljusare likt förbannat.....

Se exempel.
Har du kontrollerat det jag skrev? Alltså, kollat vilket visningsläge du har inställt? Det jag menar är den förhandsvisning man kan välja för att se hur bilden ser ut vid exempelvis tryck på ett specifikt papper och/eller med en viss skrivare.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag trodde du såg mycket större skillnader än vad du visar här.

Om det är skärmkopior du visar, så är bilden som visas på skärmen i LR inte densamma som den renderade bilden du fört över till Photoshop.

Internt i LR processas bilden i ProPhoto RGB, men med gamma 1.0. Sedan presenteras bilden på skärmen med en sRGB tonresponskurva med gamma 2.2.

Bilden du överfört till PS via Edit eller Exportfunktionen är renderad, i ditt fall med de inställningar du gjort, i Prophoto RGB med gamma 1.8.
 

alfin

Aktiv medlem
Har du kontrollerat det jag skrev? Alltså, kollat vilket visningsläge du har inställt? Det jag menar är den förhandsvisning man kan välja för att se hur bilden ser ut vid exempelvis tryck på ett specifikt papper och/eller med en viss skrivare.
Det går inte att öppna en bild i PS med soft proofingen aktiverad. Det måste göras aktivt.
 

Bozi

Aktiv medlem
Men varför blir det ibland rätt och ibland ljusare Lars?
Då borde det väl bli konsekvent åt något av hållen?
Som det är nu så är bilderna samma i båda programmen och det har nu varit så de senaste 4-5 öppningarna....

Märkligt är det i alla fall :)

//Bosse
 

Bozi

Aktiv medlem
Jag gick in i färginställningar Magnus och ändrade efter du tog upp det :) Men det var ju samma ändå.
Nu verkar det stabilt men jag får hålla koll på det här.

Tack återigen alla.

//Bosse
 

alfin

Aktiv medlem
Men varför blir det ibland rätt och ibland ljusare Lars?
Då borde det väl bli konsekvent åt något av hållen?
Som det är nu så är bilderna samma i båda programmen och det har nu varit så de senaste 4-5 öppningarna....

Märkligt är det i alla fall :)

//Bosse
Jag vet inte, jag lyckas inte återskapa ditt problem, även om jag kan förnimma en minimal skillnad mellan skärmbilden i LR och den renderade bilden i PS. På det stora hela tycker jag det är oväsentligt, eftersom de gånger jag öppnar en bild i PS för ytterligare justeringar utöver vad LR klarar av, då är det bilden i PS som gäller.
 

alfin

Aktiv medlem
I det här fallet verkar dock ProPhoto vara valt (hur vet jag inte) och då blir det fel.
Det finns två olika inställningar för soft proofing i PS. Först väljer man vilken profil man vill köra korrekturen mot, den kan ligga kvar när man ställt in den, men sedan måste den aktiveras separat. I PS CC går det inte att ha soft proofingen aktiverad när man öppnar en ny bild. Möjligt att det gick förr, minns ej.
 
Det finns två olika inställningar för soft proofing i PS. Först väljer man vilken profil man vill köra korrekturen mot, den kan ligga kvar när man ställt in den, men sedan måste den aktiveras separat. I PS CC går det inte att ha soft proofingen aktiverad när man öppnar en ny bild. Möjligt att det gick förr, minns ej.
Det är bra att det krävs ett aktivt val. Soft proofing är trots allt inte det man börjar med. :)
 

stefohl

Aktiv medlem
Det blir skummare och skummare!
Nu testar jag igen och nu blir det samma bild återigen.
Begriper verkligen inte något.
Hur kan det växla så här?

En väldigt frågande Bosse....
Men exporterade du den som en gråskalebild från Lightroom? I så fall ska du ju ha samma gammavärde i Photoshops gråskaleinställning som du har i Lightroom, det vill säga gamma 1,8.
 
ANNONS