Annons

Stockholm Fotomaraton 2015 Peppforum

Produkter
(logga in för att koppla)

Emils foto

Ny medlem
Nu är det bara två veckor kvar till årets Stockholm Fotomaraton!
Det närmar sig och spänningen börjar öka, därför skapar vi här ett diskussionsforum för er alla som ska vara med!
Kanske kan du hitta någon/några att gå med? Ställa frågor och tipsa varandra samt peppa igång! Snart smäller det!
 

Jongusf

Aktiv medlem
En fråga om bildstorlekarna juryn får se

På de bildkartor juryn bedömde förra året var bilder i stående format hälften så stora som de i liggande. Kommer samma förutsättning att gälla i år?

mvh /Jörgen G
 

Remo

Aktiv medlem
Det jag lärde mig den hårda vägen förra året:

* Det är så mycket lättare om man har bra skor på sig. Man kommer gå mycket, ofta och länge.

* Det är så mycket lättare (både bokstavligen och mentalt) om man inte släpar med sig all fotoutrustning man äger. Mindre att bära på, gör en mer lättrörlig och jag hade klarat mig med ett kamerahus, två objektiv (18-70 och 70-300), en blixt, ett stativ och en fjärrutlösare.

* Det är smart att ha någonstans att sova rätt centralt i stan. Dumt att lägga dyrbar tid på att transportera sig mellan sovplats och fotoområdet (som tenderar att bli rätt centralt då kontrollstationerna var centralt placerade). Om sovplatsen är central, kan man dessutom förvara utrustning som inte är nödvändig för stunden där.

* En cykel att ta sig runt med sparar tid, istället för att åka kommunalt och gå. Sparar fötter också.

Men jag lärde mig också att det går att prestera tjugofyra teman på lika många timmar och jag träffade många trevliga/hjälpsamma/peppande fotografer under resans gång och det var kul nästan hela tiden.
 

Kijana

Aktiv medlem
Det jag lärde mig den hårda vägen förra året:

* Det är smart att ha någonstans att sova rätt centralt i stan. Dumt att lägga dyrbar tid på att transportera sig mellan sovplats och fotoområdet (som tenderar att bli rätt centralt då kontrollstationerna var centralt placerade). Om sovplatsen är central, kan man dessutom förvara utrustning som inte är nödvändig för stunden där.

Men jag lärde mig också att det går att prestera tjugofyra teman på lika många timmar och jag träffade många trevliga/hjälpsamma/peppande fotografer under resans gång och det var kul nästan hela tiden.
Ska jag tolka detta som att det inte pågår någon fotografering nattetid?
 

Remo

Aktiv medlem
Ska jag tolka detta som att det inte pågår någon fotografering nattetid?
Det korta svaret är NEJ.

Det mycket längre svaret är:

Jag vet inte om de kommer ändra upplägg från förra året, men då kunde man hämta ut fyra nya teman var fjärde timme. Utlämningsstationerna var öppna en timme före och efter utsatt tid. Dvs, hämtade man temakortet 23:00, kunde man hämta nästa kort 05:00 och få ett ganska långt glapp att sova på om man behövde och vågade det. Risken för försovning fanns, liksom risken att man sov bort chanserna till Bilden med stort B. Jag behöver dock sömn för att fungera, så jag hade inget val.
 

Emils foto

Ny medlem
Samma upplägg

Det kommer att vara precis samma upplägg som förra året: alltså stationerna är öppna 2h -

start 12.00
2 - 15-17
3 - 19-21
4 - 23-01
5 - 03-05
6 - 07-09
mål - 11-13
 

Jongusf

Aktiv medlem
Det jag lärde mig den hårda vägen förra året:

* Det är så mycket lättare om man har bra skor på sig. Man kommer gå mycket, ofta och länge.

* Det är så mycket lättare (både bokstavligen och mentalt) om man inte släpar med sig all fotoutrustning man äger. Mindre att bära på, gör en mer lättrörlig och jag hade klarat mig med ett kamerahus, två objektiv (18-70 och 70-300), en blixt, ett stativ och en fjärrutlösare.

* Det är smart att ha någonstans att sova rätt centralt i stan. Dumt att lägga dyrbar tid på att transportera sig mellan sovplats och fotoområdet (som tenderar att bli rätt centralt då kontrollstationerna var centralt placerade). Om sovplatsen är central, kan man dessutom förvara utrustning som inte är nödvändig för stunden där.

* En cykel att ta sig runt med sparar tid, istället för att åka kommunalt och gå. Sparar fötter också.

Men jag lärde mig också att det går att prestera tjugofyra teman på lika många timmar och jag träffade många trevliga/hjälpsamma/peppande fotografer under resans gång och det var kul nästan hela tiden.
Några kommentarer och vidareutvecklingar av Remos inspel

Om skor
Så sant. Bra bekväma skor är en framgångsfaktor. Bekväma och praktiska kläder i övrigt också för den delen. Tänk på huvudbonad om det är soligt.

Om lätt utrustning
Också väldigt sant. Även om jag personligen nöjer mig med ett monopod och byter ut fjärrutlösaren mot ett polarisationsfilter. Och - glöm inte laddade extra batterier!

Om att kunna sova och förvara för tillfället obehövlig utrustning centralt
Detta är naturligtvis önskvärt men med all säkerhet inte möjligt för alla. Mitt nästa tips kanske underlättar för flera att åtminstone vila litet.

Om att cykla för att underlätta förflyttning
Jag började med cykel men övergick till buss, tunnelbana och spårvagn efter några timmar. Det gav flera fördelar. Större geografiskt område kändes nåbart för fotograferandet, fysisk vila under förflyttningen, naturlig tid att fortlöpande grovrensa bland bilderna, möjlighet att under resan i lugn och ro tänka igenom kommande bilder samt upptäcka möjliga motiv utmed färdvägen. Det finns praktiska 24-timmars SL-kort för dem som är tillfälliga resenärer. Dessutom tror jag inte att man är speciellt bra fordonsförare under marans sista timmar.

Och till sist
Fotomaraton är så himla roligt och lyckokänslan när minneskortets 24 bilder läses in och godkänns vid målgången är obeskrivlig.

:) /Jörgen G
 
Senast ändrad:

mattew

Aktiv medlem
Vandrarhem

Funderar på det där att en central sovplats vore bra... det finns ju plats i sovsalar på en del vandrarhem nära Gamla stan, tex

Gustaf af Klint
Interhostel
Urban Hostel Gamla Stan
Old Town Hostel

Priset är <300 kr per bädd. Problemet är att man kommer att störa de andra i sovsalen om man rör sig in och ut under natten. Så jag tänkte om det finns fler intresserade här på sidan så kan vi gå ihop och hyra en hel sovsal (finns från 4 personer) för oss maratondeltagare? Även om vi rör oss lite olika ut och in så finns det kanske lite mer förståelse tävlande emellan..

Nån intresserad att dela en sovsal?

/Mattias
 

Kijana

Aktiv medlem
Det korta svaret är NEJ.
Ha ha, och jag som gått in för att köra 24-timmars bokstavligen. :)

Bra upplägg i att man faktiskt kan vila några timmar, men jag tänkte ta detta som ett uthållighetstest. Dessutom är min erfarenhet från andra kortare maror att det fotografiska tänket blir bättre ju längre jag håller på. Bäst idéer kommer när jag är på väg hem. ;)

Det här forumet är kanske bästa stället att få lite hjälp med att förvara packning från lördag till söndag. Jag kommer till Stockholm vid 11-tiden med tåg (om det inte blir förseningar) och hinner nog inte ner till Söder för att lämna bagaget. Boxar finns ju på Centralen, men om alla är upptagna då?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ha ha, och jag som gått in för att köra 24-timmars bokstavligen. :)

Bra upplägg i att man faktiskt kan vila några timmar, men jag tänkte ta detta som ett uthållighetstest. Dessutom är min erfarenhet från andra kortare maror att det fotografiska tänket blir bättre ju längre jag håller på. Bäst idéer kommer när jag är på väg hem. ;)

Det här forumet är kanske bästa stället att få lite hjälp med att förvara packning från lördag till söndag. Jag kommer till Stockholm vid 11-tiden med tåg (om det inte blir förseningar) och hinner nog inte ner till Söder för att lämna bagaget. Boxar finns ju på Centralen, men om alla är upptagna då?
Att alla boxar skulle vara upptagna låter inte särskilt sannolikt. Det finns dessutom fler boxar om man åker upp till Cityterminalen. Den som tänker sig att gå och hämta saker i boxarna får dock tänka på att det inte går att öppna och stänga dem löpande. Man betalar, låser och sedan får man erlägga ny avgift om man öppnat boxen. Varken Centralstationen eller Cityterminalen är öppna hela natten.

Fast det slipper du fundera på om du hinner upp på Söder innan start. ;)
 

Kijana

Aktiv medlem
Man betalar, låser och sedan får man erlägga ny avgift om man öppnat boxen.
Det har jag i alla fall räknat med.


Fast det slipper du fundera på om du hinner upp på Söder innan start. ;)
Rent topografiskt har du förstås rätt. Jag såg dock kartan framför mig, i vertikalt plan. ;)
Fast jag har också insett att jag missförstått var startplatsen är, på grund av slarvig läsning. Det är ju på Skeppsbron starten är, inte Skeppsholmen. Det förbättrar oddsen något.
 

Jongusf

Aktiv medlem
Kolla utrustningen i tid!

Ikväll kollade jag igenom grejorna som jag planerar att använda på Fotomaran. Insåg då att jag för en gång skull var på framkant eftersom jag nu har ett par dagar på mig att åtgärda en liten men ändock brist i utrustningen - alla putsdukarna är på driven så jag måste skaffa nya.

* Därför - kolla utrustningen i tid, så att ni hinner åtgärda ev brister innan lördag!

:) Jörgen G
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Ska bli spännande detta!
Jag tänker lättvikt och kommer ha med mig:

Min Leica M6
Mitt Summilux 35mm/1.4 Asph FLE
Kamera laddad med TriX 400
Variabelt ND filter
Sova? NJE :) Småbarnsförälder... En natt utan sömn är en normal natt för mig :)

Ser ut att bli grymt väder! Kommer bli ett awsome dygn i stan!
 

mattew

Aktiv medlem
Cykel?

Hej
Hur tänker ni om transportering? Behöver man ta med en cykel (jag bor i Uppsala), eller tar man sig runt kommunalt i stan? Hur gjorde ni veteraner förra året?
/M
 

Jongusf

Aktiv medlem
Kommunalt

Hej
Hur tänker ni om transportering? Behöver man ta med en cykel (jag bor i Uppsala), eller tar man sig runt kommunalt i stan? Hur gjorde ni veteraner förra året?
/M
Jag började med cykel förra året. Men övergav den efter några timmar till förmån för kommunala transportmedel. Det gav möjligheter till fysisk vila under transporten samt naturlig tid att grovrensa bland bilderna i kameran, tänka över givna teman och kika efter motiv under färden. Den största risken med att åka kommunalt torde vara att man somnar på tunnelbanan på morgonkulan, hamnar någonstans där man inte tänkt sig, blir sinkad och inte hinner till nästa station i tid.

På cykel måste man hålla koll på trafiken och dessutom tror jag att man inte är speciellt bra fordonsförare under fotomarans andra hälft. Motion får man i vilket fall.

Tänk på att busslinjerna i innerstan är omlagda under sommaren så en aktuell busslinjekarta kan vara bra att ha. Finns gratis på SL-center på t ex på undervåningen på Centralen.

mvh /Jörgen G
 

mattew

Aktiv medlem
Jag började med cykel förra året. Men övergav den efter några timmar till förmån för kommunala transportmedel. Det gav möjligheter till fysisk vila under transporten samt naturlig tid att grovrensa bland bilderna i kameran, tänka över givna teman och kika efter motiv under färden. Den största risken med att åka kommunalt torde vara att man somnar på tunnelbanan på morgonkulan, hamnar någonstans där man inte tänkt sig, blir sinkad och inte hinner till nästa station i tid.

På cykel måste man hålla koll på trafiken och dessutom tror jag att man inte är speciellt bra fordonsförare under fotomarans andra hälft. Motion får man i vilket fall.

Tänk på att busslinjerna i innerstan är omlagda under sommaren så en aktuell busslinjekarta kan vara bra att ha. Finns gratis på SL-center på t ex på undervåningen på Centralen.

mvh /Jörgen G
Tack, bra tips. Jag antar att man kan använda SL-appen, den bör vara aktuell. En sak som triggar mig när jag läser ditt inlägg "grovrensa bland bilderna"? Hur menar du då, min plan är att fota ett gäng bilder på ett tema och sedan plocka ut den bästa, radera de övriga, låsa den med raderingsskyddet och sen gå vidare med nästa tema... är det så ni andra jobbar också eller?
 

Jongusf

Aktiv medlem
Tack, bra tips. Jag antar att man kan använda SL-appen, den bör vara aktuell. En sak som triggar mig när jag läser ditt inlägg "grovrensa bland bilderna"? Hur menar du då, min plan är att fota ett gäng bilder på ett tema och sedan plocka ut den bästa, radera de övriga, låsa den med raderingsskyddet och sen gå vidare med nästa tema... är det så ni andra jobbar också eller?
Bre strategi - precis det kan man göra på bussen eller tunnelbanan, men inte när man cyklar. Eller åtminstone plocka fram de bilder som är tävlingskandidater. Min erfarenhet från förra året var att på en del teman var det svårt att bestämma sig för vilken av ett par - tre bilder som skulle bli tävlingsbidrag. På sluttampen är det väldigt bra att enbart ha de verkliga kandidaterna att bedöma. Att sålla bland hundratals, kanske tusentalet, bilder inför målgången efter ett dygns intensivt fotograferande är ingen bra strategi...

Tillägg - Ja, SL-appen är aktuell. Personligen föredrar jag emellertid en papperskarta för att få översikt i reseplaneringen.

:) /Jörgen G
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Stockholm är inte SÅ stort, jag tror man klarar sig bra att knata runt... det jag alltid gör när jag är ute på stan och plåtar iaf. Men vi analoga deltagare kommer ju ha mer dötid än er digitala eftersom att vi har en chans per tema. Hade jag kört digitalt så hade jag nog stressat runt mer, och planerat mer runt transport och att ta sig runt.

Jag tror det blir en fin barrunda också! :)
 
ANNONS