Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skolfoto tas bort?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Familjer med ansträngd ekonomi visst finns de, men frågan är om 90 kr för ett klassfoto i A4 är för mycket.

Däremot så ska man inte känna sig tvingad att köpa de kompletta paketen för 500 kr som de försöker kränga. Själva köper vi bara klassfotot och ett enda porträtt. Resten hoppar vi över utan att känna dåligt samvete. Det är vad vi anser oss behöva.

Jag kan tycka att kommunerna i så fall får se till att använda fotografer som presenterar rimliga lösningar för föräldrarna så att de inte måste köpa dyra fotopaket. Klassfoto borde vara en rättighet utan att kosta skjortan.

Det jag reagerade mer över var att fotografering ansågs vara ett stressmoment för skolans pedagoger ... men hallå ... hur kan de då få ansvara för våra barn om de inte ens orkar föra eleverna till en fotografering.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det jag reagerade mer över var att fotografering ansågs vara ett stressmoment för skolans pedagoger ... men hallå ... hur kan de då få ansvara för våra barn om de inte ens orkar föra eleverna till en fotografering.
Du kanske borde vara med och titta på hur mycket tid och arbete det tar för pedagogerna. Jag har fotat både förskola och vanlig skola och jag förstår dom.

/Stefan
 

Benny p

Aktiv medlem
Familjer med ansträngd ekonomi visst finns de, men frågan är om 90 kr för ett klassfoto i A4 är för mycket.

Däremot så ska man inte känna sig tvingad att köpa de kompletta paketen för 500 kr som de försöker kränga. Själva köper vi bara klassfotot och ett enda porträtt. Resten hoppar vi över utan att känna dåligt samvete. Det är vad vi anser oss behöva.

Jag kan tycka att kommunerna i så fall får se till att använda fotografer som presenterar rimliga lösningar för föräldrarna så att de inte måste köpa dyra fotopaket. Klassfoto borde vara en rättighet utan att kosta skjortan.

Det jag reagerade mer över var att fotografering ansågs vara ett stressmoment för skolans pedagoger ... men hallå ... hur kan de då få ansvara för våra barn om de inte ens orkar föra eleverna till en fotografering.

90:- låter inte så mycket. Men är man i den situationen känns det mycket tufft.
Är man ensam lärare och skall organisera säg 25 stycken stökiga barn som inte lyssnar, då är det inte lätt. Inte ens för fotografen
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Skolfotografering i Örebro kan tas bort - http://omni.se/c16a35be-ce0e-44ee-b008-877b7e6ee0de

Har det skett på några andra platser i landet? Hur dyrt har det blivit idag med skolfoto?
I bakgrundsartikeln framgår att Gävle kommunala skolor redan slutat med skolfotograf på det traditionella sättet och erbjuder istället gratis klassfoto som enda tjänst. De anser att skolan behöver klassfotot. Och då kan ju eleverna få en digital kopia gratis.


Det sker stora förändringar inom fotobranschen nu när alla har tillgång till kamera och internetuppkoppling.

Bilder är inte längre en investering, bilder förbrukas.


Petter...
 

Segedahl

Aktiv medlem
Skolfoto är helt ok men problemet vi har haft senaste femtielva gångerna
är att det skickar ALLT dvs alla kort + katalog även om man kryssat i vissa av korten.
Känns som mindre seriösa företag som kör "vi skickar allt så kanske som tar rubbet ändå"
Så det var mitt inlägg i debatten :)
/Rs
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Du kanske borde vara med och titta på hur mycket tid och arbete det tar för pedagogerna. Jag har fotat både förskola och vanlig skola och jag förstår dom.

/Stefan
Det har jag också, fotat klassfoto alltså, och visst finns det vissa klasser som är extrema, men jämför med ett studiebesök, eller hålla koll på en utflykt med kollektivtrafiken. Näe, då är stressen i skolmiljön ganska liten.
 

PMD

Aktiv medlem
Skolfoto är helt ok men problemet vi har haft senaste femtielva gångerna
är att det skickar ALLT dvs alla kort + katalog även om man kryssat i vissa av korten.
Känns som mindre seriösa företag som kör "vi skickar allt så kanske som tar rubbet ändå"
Så det var mitt inlägg i debatten :)
/Rs
Då skickar man ett brev till företaget och meddelar att det har skickat fel, och erbjuder sig att skicka tillbaka felleveransen. Mot att företaget betalar portot förstås.

För massor av år sen skickade en mindre nogräknad bokklubb en bok till mig. Paketet innehöll även ett inbetalningskort och ett följebrev som talade om att jag inte var tvungen att köpa boken utan kunde skicka tillbaka den om jag ville. Jag skrev ett brev och meddelade att de kunde hämta boken när de ville.

Jag väntar fortfarande på svar.
 

AFJ

Aktiv medlem
Känns inte skolfoto en aning förlegat? Visst, gruppbilden på klassen har ett visst värde på "gamla dar" men porträttbilderna känns rätt trista. Jag förstår att skolorna tycker det är ansträngande, de borde lägga tiden på utbildning istället.

Roligare om eleverna själva fixar en gruppbild på klassen - alla elever har ju en kamera som duger för ändamålet! :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag tog f-ledigt och fotade mitt barns klassfoto utomhus med kort skärpedjup och sedan fick alla tillgång till bilden digitalt. Klassläraren fick ett tryckt som de alltid sparar.
För porträttbilderna tar föräldrarna oftast bättre "äkta" bilder och vill de enskilda föräldrar ha studiofoton så kan man ju åka till en fotograf och gynna dessa.
Tycker att utvecklingen borde gå åt det hållet.

/Stefan
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Skola i Lund ersätter skolfotograf med mobiltelefon ... suck :(

http://www.sydsvenskan.se/lund/dyra-skolfoton-ratas-av-jarnakra/

Håller med en av kommentarerna till artikeln som säger, spot-on:

"Detta låter 90-tal. Idag fotograferas barnen och sedan får eleven/föräldern ett mail med en länk till bilderna. Tycker man de blev bra kan man beställa förstoringar eller passfoton på nätet, annars kostar det ingenting! Inga krav, inga bilder görs som inte är önskade. Men tänk på att vara fotograf är ett yrke med mycket kunskap, förringa inte det! Ska den standard och kvalité som varit gå förlorad i framtiden?"
 

AFJ

Aktiv medlem
Tycker det är den bästa lösningen. Folk får bilder och slipper betala.
Men om man inte betalar så får man väl ingen användbar bild? Eller missförstår jag nu? Finns det skolfotografer som gör sina bilder tillgängliga i full upplösning gratis och bara tar betalt för papperskopiorna?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Men om man inte betalar så får man väl ingen användbar bild? Eller missförstår jag nu? Finns det skolfotografer som gör sina bilder tillgängliga i full upplösning gratis och bara tar betalt för papperskopiorna?
Tror Robin menade att få en pdf-bild på klassen, tagen av skolans sekreterare med mobilen, hemskickad gratis, så som det nämndes i artikeln.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Suck, ett par tomtar som ska fota själva med mobilen eller sin D40 på auto och skicka ut som PDF??? vad är d för bildformat? Suck.... detta kommer att vara totalt oanvändbara bilder. Jag är glad att jag har riktiga skolfoton från min tid i skolan.

Folk väljer väl själva om de vill köpa bilder eller inte!! Detta är så typiskt Sverige!
 

voitcanon

Aktiv medlem
Problemet är att de skickar ut all skit till föräldrarna och man måste skicka tillbaka och krångla om man inte vill ha det. Iofs är det bra för då är det bara att lägga in det i scannern och sedan skicka tillbaka.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Skola i Lund ersätter skolfotograf med mobiltelefon ... suck :(



http://www.sydsvenskan.se/lund/dyra-skolfoton-ratas-av-jarnakra/



Håller med en av kommentarerna till artikeln som säger, spot-on:



"Detta låter 90-tal. Idag fotograferas barnen och sedan får eleven/föräldern ett mail med en länk till bilderna. Tycker man de blev bra kan man beställa förstoringar eller passfoton på nätet, annars kostar det ingenting! Inga krav, inga bilder görs som inte är önskade. Men tänk på att vara fotograf är ett yrke med mycket kunskap, förringa inte det! Ska den standard och kvalité som varit gå förlorad i framtiden?"

De flesta skolfotografer är inte det man bör förknippa rakt av med hög standard och kvalité. De flesta stora aktörer anställer personer utan krav på fotokunskaper det står i deras ansökningar att de utbildar folk som anställs.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Problemet är att de skickar ut all skit till föräldrarna och man måste skicka tillbaka och krångla om man inte vill ha det. Iofs är det bra för då är det bara att lägga in det i scannern och sedan skicka tillbaka.
Det var så förr.

Idag så får vi inga förhandskopior utan allt granskas via internetportaler och man väljer själv vilka papperskopior (eller digitala högupplösta) man vill ha. Atelje Kvant tar t.o.m. ett par olika personporträtt så man kan välja vilken posé man önskar ;)
 
ANNONS