Annons

Samtidig import av raw + jpg i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakimax

Medlem
Sedan länge sparar jag alltid en raw-version och en jpg-version i kameran av de bilder jag fotar.

Tidigare när jag importerade bilderna, som låg på samma minneskort, till Lightroom visades endast raw-versionen i bildvyn i sektionen Bibliotek. Smidigt eftersom jag endast vill efterbearbeta raw-filen, jpg-filen finns mer som en säkerhetskopia.

Nu har jag börjat köra med dubbla minneskort; raw-filerna sparas på det ena kortet och jpg-filerna sparas på det andra. Konsekvensen när jag numera importerar bilderna till Lightroom blir att både raw-versionen och jpg-versionen visas sida vid sida i Biblioteksvyn, vilket jag upplever som störande. Jag vill endast se raw-versionen av samma bild. (Jag importerar direkt från kameran, inte minneskort för minneskort.)

Finns det någon inställning i Lightroom som gör att endast raw-versionen visas under Bibliotek men att jpg-version ändå importeras vid samma tillfälle som tidigare?
 

alfin

Aktiv medlem
Ta fram filterfunktionen i biblioteket och välj metadata. Klicka på en av rubrikerna och välj filformat och sedan raw, så visas bara råfilerna. Alternativt spara en egen filterinställning med namnändelsen på dina rawfiler. Lås med hänglåset, så hänger det kvar även om du byter folder.
 

Joakimax

Medlem
Ahh, tack!

Har använt Lightroom i flera år men inte förstått att det där är filter/rubriker som går att lägga till/ta bort/ändra. Det är först när man hovrar över rubriken som man ser att den är redigerbar. Hade inte filtyp där sedan tidigare, har nu lagt till det.

(Sedan kan man ju undra varför Lightroom väljer att visa båda versionerna av samma foto om de låg på olika minneskort – men inte om de låg på samma minneskort.)
 

alfin

Aktiv medlem
Det finns en inställning i Preferences också; "Treat jpeg files next to raw files as separate photos". Om du klickar ur den ser du nog inte jpeg filerna heller, men jag vet inte vad den gör vid import, du får kolla.
 
ANNONS