Annons

Hur få bort grönstick?

Produkter
(logga in för att koppla)

Googleye

Aktiv medlem
Har provat söka på det här och testat lite olika men lyckas inte få bort det. Om jag drar färgbalansen hela vägen till magenta blir ljuset i princip vitt men resten av bilden katastrof, har försökt maskera fram det men fungerar inte särskilt bra. Att dra ner mättnad för gröna fungerar rätt ok i just den här bilden, men jag vill gärna veta hur jag gör när jag har andra gröna(eller vilken färg som helst) partier i bilden som ska vara kvar.

Bifogar bilden.
 

Bilagor

Måns H

Aktiv medlem
En metod i Photoshop

Det finns många sätt.

Jag använder Photoshop. Där avgränsar jag problemområdet med t ex lasso. Antingen kan man lägga på ludd från början eller använda "refine edge" för att undvika skarp avgränsning. Sen väljer jag ett lämpligt lager, hue/saturation i det här fallet. Där klickar jag fram "green" och drar i Saturation och Lightness tills det blir lagom. Ofta får man kolla på gult också, Photoshop anser ofta att grönt är gult. Sen "flatten image", klart.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag använde Nikons Capture NX 2 och färgkontrollpunkt (Nik U-point). (Borde gå lika bra med Google Nik Collection?)
Satte piunkten på grönsticket och drog sedan ner grönkanalen.

På första bilden med 10 punkter med begränsade områden.
På andra bilden med endast två punkter men de två områdena täcker det mesta.

Detta tog ett par minuter att göra men det är inte perfekt utan bara för illustration.
Tog längre tid att skriva.

Tio punkter
Gro?ndal-111-10-punkter.jpg


Två punkter
Gro?ndal-111-2-punkter.jpg
 

Googleye

Aktiv medlem
Antingen tar man bort gult & blått som bildar grönt eller lägger till komplementfärgen som borde vara ungefär magenta.
Gör du det lokalt eller på hela bilden? Då påverkas ju färger man inte vill ska påverkas
Det finns många sätt.

Jag använder Photoshop. Där avgränsar jag problemområdet med t ex lasso. Antingen kan man lägga på ludd från början eller använda "refine edge" för att undvika skarp avgränsning. Sen väljer jag ett lämpligt lager, hue/saturation i det här fallet. Där klickar jag fram "green" och drar i Saturation och Lightness tills det blir lagom. Ofta får man kolla på gult också, Photoshop anser ofta att grönt är gult. Sen "flatten image", klart.
Tack låter som en enkel och snabb lösning, ska prova det

Jag använde Nikons Capture NX 2 och färgkontrollpunkt (Nik U-point). (Borde gå lika bra med Google Nik Collection?)
Satte piunkten på grönsticket och drog sedan ner grönkanalen.

På första bilden med 10 punkter med begränsade områden.
På andra bilden med endast två punkter men de två områdena täcker det mesta.

Detta tog ett par minuter att göra men det är inte perfekt utan bara för illustration.
Tog längre tid att skriva.
Använder lr och ps, det där säger mig faktiskt inte så mycket haha
Yes

Varför fick jag ens så grovt färgstick öht? Aldrig sett det på den här typen av bild tidigare, då fotar jag mest liknande motiv.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Nikons gamla programvara Capture NX byggde till stor del på funktionalitet från Nik som utvecklade bl.a. U-point.
Google köpte Nik och Nikon tvingades leta något nytt.
Google överraskar och släpper stora delar av Niks svit gratis.

Här kan du se hur otrolig u-ponts är för justering etc.
https://www.youtube.com/watch?v=Y7ylUUaMvg8

Här kan du gratis ladda ner Googles Nik Collection
https://www.google.com/nikcollection/

Grönsticket kommer sannolikt ifrån att gångvägen längs vattnet är belyst av kvicksilverlampor och det ger ofta ger denna effekt på foton.
Ibland är vissa gröna medan andra lyktor vitare eller gulare beroende på vilken typ av ersättningslampa de har monterat i.

Använder lr och ps, det där säger mig faktiskt inte så mycket haha

Varför fick jag ens så grovt färgstick öht? Aldrig sett det på den här typen av bild tidigare, då fotar jag mest liknande motiv.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Varför fick jag ens så grovt färgstick öht? Aldrig sett det på den här typen av bild tidigare, då fotar jag mest liknande motiv.
Om du syftar på den gröna tonen från gatu-/vägbelysningen längs vattnet så är det helt enkelt den färg det ljuset har. Troligen någon form av lysrör eller lågenergilampor.

Om du tar en bild där all (eller nästan all) belysning kommer från sådana lampor, till exempel om du stått på den vägen och tagit ett nattligt porträtt, så kan man lätt vitbalansera bort det. Har du kameran på automatisk vitbalans klarar de flesta kameror ut det utan att du behöver fundera på saken.

Men i din bild blir det svårt att vitbalansera bort effekten av enbart det ljuset eftersom du blandar flera ljuskällor med helt olika färgtemperatur - de två dominerande är det varmgula ljuset från innerbelysningar i husens fönster och så den påtagligt gröna belysningen från gatu-/vägbelysningen. I sådana lägen tvingas man antingen jobba selektivt som några visat, eller helt enkelt välja vilket område i bilden man vill ha korrekt och låta de övriga bli som de blir.
 

Googleye

Aktiv medlem
Nikons gamla programvara Capture NX byggde till stor del på funktionalitet från Nik som utvecklade bl.a. U-point.
Google köpte Nik och Nikon tvingades leta något nytt.
Google överraskar och släpper stora delar av Niks svit gratis.

Här kan du se hur otrolig u-ponts är för justering etc.
https://www.youtube.com/watch?v=Y7ylUUaMvg8

Här kan du gratis ladda ner Googles Nik Collection
https://www.google.com/nikcollection/

Grönsticket kommer sannolikt ifrån att gångvägen längs vattnet är belyst av kvicksilverlampor och det ger ofta ger denna effekt på foton.
Ibland är vissa gröna medan andra lyktor vitare eller gulare beroende på vilken typ av ersättningslampa de har monterat i.
Tack, ska definitivt testa
Om du syftar på den gröna tonen från gatu-/vägbelysningen längs vattnet så är det helt enkelt den färg det ljuset har. Troligen någon form av lysrör eller lågenergilampor.

Om du tar en bild där all (eller nästan all) belysning kommer från sådana lampor, till exempel om du stått på den vägen och tagit ett nattligt porträtt, så kan man lätt vitbalansera bort det. Har du kameran på automatisk vitbalans klarar de flesta kameror ut det utan att du behöver fundera på saken.

Men i din bild blir det svårt att vitbalansera bort effekten av enbart det ljuset eftersom du blandar flera ljuskällor med helt olika färgtemperatur - de två dominerande är det varmgula ljuset från innerbelysningar i husens fönster och så den påtagligt gröna belysningen från gatu-/vägbelysningen. I sådana lägen tvingas man antingen jobba selektivt som några visat, eller helt enkelt välja vilket område i bilden man vill ha korrekt och låta de övriga bli som de blir.
Tack för förklaringen, nu förstår jag åtminstone varför
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om du syftar på den gröna tonen från gatu-/vägbelysningen längs vattnet så är det helt enkelt den färg det ljuset har. Troligen någon form av lysrör eller lågenergilampor.
Det är troligen kvicksilverlampor när det är gatubelysning och liknande som ger rejält grönt resultat. Dessa lär vi se allt mindre av framöver då de är på väg bort bland annat på grund av kvicksilverinnehållet. Vad de ersätts med varierar dock. Ibland så byts de till natriumlampor och det är ju en tveksam "förbättring" ur vårt perspektiv.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är troligen kvicksilverlampor när det är gatubelysning och liknande som ger rejält grönt resultat. Dessa lär vi se allt mindre av framöver då de är på väg bort bland annat på grund av kvicksilverinnehållet. Vad de ersätts med varierar dock. Ibland så byts de till natriumlampor och det är ju en tveksam "förbättring" ur vårt perspektiv.
Låter mycket troligt.

Vi får hoppas på att ljusstarka LED-lampor med hyfsat vitt, kanske rent av nära nog dagsljusfärgat ljus, kan bli ett alternativ :)
 

Måns H

Aktiv medlem
Lite off topic kanske, men........

Det är troligen kvicksilverlampor när det är gatubelysning och liknande som ger rejält grönt resultat. Dessa lär vi se allt mindre av framöver då de är på väg bort bland annat på grund av kvicksilverinnehållet. Vad de ersätts med varierar dock. Ibland så byts de till natriumlampor och det är ju en tveksam "förbättring" ur vårt perspektiv.

Jag var med och bytte från glödtråd till högtrycksnatriumlampor i Visby innerstad för 35 år sen. Grundskälet för bytet var energibesparing. Ett alternativ då var kvicksilverlampor men de gav ett kallvitt otrivsamt sken. Det gula ljuset kunde med lite god vilja påminna om koltrådslampor. Men visst är det dålig färgåtergivning! Vi trodde att det skulle bli en teknisk utveckling av högtrycksnatriumljuset men det har inte blivit så.

Nu är LED helt överlägset enligt alla variabler jag kan komma på. Ljusfärg på natten ska nog inte vara dagsljus utan hellre som glödljus åtminstone i Visby.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det tråkiga med LED är att ingen LED är lik någon annan.
Inte ens om du köper samma artiklenummer två gånger är det någon garanti för att det ska vara samma färgton eller spektrum från de båda eftersom att minsta ändring av binning hos individuella LEDar skapar en "ny" färgton.

Med wolfram etc så var variansen omärkbar. Med LED får man som fotograf kämpa med oändliga varianser av färgstick.
Som privatperson får man lida med att köpa på sig 30 lampor åt gången om man ska undvika att varje ljuspunkt har sitt egna spektrum och varje rum i huset har sin eget skumma färgstick..

Grrr.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det tråkiga med LED är att ingen LED är lik någon annan.
Inte ens om du köper samma artiklenummer två gånger är det någon garanti för att det ska vara samma färgton eller spektrum från de båda eftersom att minsta ändring av binning hos individuella LEDar skapar en "ny" färgton.

Med wolfram etc så var variansen omärkbar. Med LED får man som fotograf kämpa med oändliga varianser av färgstick.
Som privatperson får man lida med att köpa på sig 30 lampor åt gången om man ska undvika att varje ljuspunkt har sitt egna spektrum och varje rum i huset har sin eget skumma färgstick..

Grrr.
Hehe det där beror på att 'vita' LED egentligen har blå LED-chip med en stor del av emissionsspektrat i det osynliga ultravioletta området. Sen lägger man ett fosforskikt som flourescerar i gult (alltså rött + grönt) som filter framför och försöker få dessa tre färgkomponenter att blandas till exakt vitt vilket är i princip omöjligt eftersom fosforskiktet varierar i tjocklek och sammansättning.. :) 'Varmvit' brukar vara mantrat men för att få bättre verkningsgrad så siktar man ibland på en mer blåvit färgton redan från början.

""Nu är LED helt överlägset enligt alla variabler jag kan komma på. Ljusfärg på natten ska nog inte vara dagsljus utan hellre som glödljus åtminstone i Visby. ""

Njae, det har precis upptäckts att moderna gatlyktor orsakar sömnstörningar pga att de lurar hjärnan att tro att det är dag. http://theconversation.com/american-medical-association-warns-of-health-and-safety-problems-from-white-led-streetlights-61191

Precis samma sak med alla bildskärmar som vi sitter och glor på under kvällstid.. Så småningom kommer förmodligen krav på att bakgrundsbelysningen måste ha något slags 'kvällsläge' där man filtrerar bort de kortvågiga komponeterna och skjuter spektrat mot gult-rött.. Och LED-lampor för hemmabruk skulle behöva sorteras i två klasser: 'dagsljusliknande' och 'lämpliga till kvällsbelysning' :)

/erik
 

afe

Aktiv medlem
Det är nog hemskt olika med olika LED-belysningar. Nedanstående bild är tagen hemma på tomten med belysning från en stor "gatlykta" vi har där med LED-lampa.

Den övre bilden är inställd på dagsljus och den undre med automatik i LR (4000K).
.
 

Bilagor

ANNONS