Annons

Auto ISO nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Vad är lämpligt att välja i menyn för att kameran ska föredra att använda iso 100 så mycket som möjligt?

Vad väljer man exempelvis under längsta slutartid?
 

Mats G

Aktiv medlem
Auto ISO, OFF

Vad är lämpligt att välja i menyn för att kameran ska föredra att använda iso 100 så mycket som möjligt?

Vad väljer man exempelvis under längsta slutartid?
I min tycke är det vettigare att inte använda auto-iso då faktorerna, bländare, slutartid, brännvidd ändå varierar.
Rekomenderar att använda läge A, om du vill ha specifik bländare. Eller läge S om du vill ha specifik slutartid.Håll koll på exponeringen i sökaren, visar det underexponering så först då höjer du ISO manuellt.
 

Googleye

Aktiv medlem
I min tycke är det vettigare att inte använda auto-iso då faktorerna, bländare, slutartid, brännvidd ändå varierar.
Rekomenderar att använda läge A, om du vill ha specifik bländare. Eller läge S om du vill ha specifik slutartid.Håll koll på exponeringen i sökaren, visar det underexponering så först då höjer du ISO manuellt.
Om han ställer in auto ISO i A eller S sker ju det automatiskt. Varför göra det manuellt?
 

Mats G

Aktiv medlem
Om han ställer in auto ISO i A eller S sker ju det automatiskt. Varför göra det manuellt?
Ex: Vid läge A vid vald bländare och en längre brännvidd, vill man inte ha för lång exponeringstid då det skulle bli skak-oskärpa. Först då höjs ISO, manuellt.
Samma ljusförhållanden med ett kortare objektiv kan kanske den längre exponeringen godtas och lågt ISO då kan behållas.

Som sagts, det är så jag gör för att då har jag full kontroll.
 

ztenlund

Aktiv medlem
I min tycke är det vettigare att inte använda auto-iso då faktorerna, bländare, slutartid, brännvidd ändå varierar.
Rekomenderar att använda läge A, om du vill ha specifik bländare. Eller läge S om du vill ha specifik slutartid.Håll koll på exponeringen i sökaren, visar det underexponering så först då höjer du ISO manuellt.
Nja, det beror lite på kameran, tycker jag. Min kan anpassa auto-iso till brännvidden och det är även ställbart i några steg runt 1/brännvidden. Detta som alternativ till att bara ställa en viss slutartid. Annars går det att köra auto-iso och M, med fungerande exponeringskompensation.

Vad som går på D7000 kan jag dock inte på rak arm och jag sitter med telefonen. Min gamla D700 fixar inte brännviddsbiten. D7000 ligger tidsmässigt mellan den och min nuvarande kamera. Förut körde jag nästan alltid manuell ISO, men nu brukar jag köra A eller M med auto-iso påslaget. Bland annat för det nu också är lätt att slå av vid behov och inte kräver menyrotande (iso-knappen + främre hjulet).
 

Björn_J

Medlem
Själv använder jag auto Iso när jag prioriterar slutarhastighet till all kostnad (sport). Sätter då gränsvärde ganska högt (6400 eller högre). vill jag ha lägre iso sätter jag den manuellt.
 

Googleye

Aktiv medlem
Ex: Vid läge A vid vald bländare och en längre brännvidd, vill man inte ha för lång exponeringstid då det skulle bli skak-oskärpa. Först då höjs ISO, manuellt.
Samma ljusförhållanden med ett kortare objektiv kan kanske den längre exponeringen godtas och lågt ISO då kan behållas.

Som sagts, det är så jag gör för att då har jag full kontroll.
Förvisso kan man inte ställa max slutartid efter brännvidd i D7000 men det ska till rätt stora skillnader för att göra en praktisk skillnad. Har man fasta objektiv kan man lika gärna ställa om max slutartid i samband med byte
 

eskil23

Aktiv medlem
Nja, det beror lite på kameran, tycker jag. Min kan anpassa auto-iso till brännvidden och det är även ställbart i några steg runt 1/brännvidden. Detta som alternativ till att bara ställa en viss slutartid. Annars går det att köra auto-iso och M, med fungerande exponeringskompensation.
Att auto-ISO anpassar sig till brännvidden är en funktion som kom med D7100. D7000 har inte den.

Sedan ser jag ingen mening med att ratta ISO manuellt om man kör A- eller S-läge när kameran kan göra det själv. Enda gångerna jag byter till manuell ISO är när jag vill ha lägre ISO (och längre slutartid) än vad kameran vill ha (och då är det nästan alltid lägsta möjliga ISO jag är ute efter).
 
ANNONS