Annons

Varning! Creators Update gör datorn oanvändbar

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
Eftersom jag hade återfått i alla fall lite förtroende för Microsoft sen jag fick in skitoperativsystemet Windows 10 i datorn så tillät jag Creatos Update att installeras.
Men fy fan vilket skit det blev! Mina omsorgsfullt kalibrerade skärmar (bärbar + extern skärm) såg ut som apskit. Den ena iskallt blå, den andra med en grön smog. Tänkte givetvis backa till mina senaste färgprofiler, men se det gick inte. Profilerna finns där, men de "biter" inte. Inget ändras vilken profil jag än väljer. Bara för att testa om något i grafikinställningarna funkar så testade jag att vrida bilden 90 grader. Jodå, det ansåg tydligen Microsoft vara något viktigt så det fungerade.
Jag plockade fram mitt X-rite kalibreringsverktyg och började kalibrera. Visst, det blev lite bättre, men problemet är att jag inte heller här kan återanvända gamla inställningar. De finns där, men inget ändras. Lyckas jag då ställa in parametrarna och få till en nästan bra bild på en skärm, ska jag stanna där eller testa att ställa in igen och kanske få till något sämre? Backa till den nästan bra inställningen går ju inte.

Så varning! Installera INTE Creators Update i era Windows 10-datorer! Jätteproblem!
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Vista vs Windows X

Hehe.

Jag har skrivit de tidigare och står fast vid de; När Microsoft släpper nåt gratis så är de nåt skumt.
Finns hur mycket som helst att läsa angående "spion" effekter och annat tjafs i Win X.

Nä, håller mej till Win 7 som har mindre fuffens för sej och Linux verkar vara nåt som man får lära sej.

Win X är snudd på värre än Vista som hittillls varit de sämsta Microsoft släppt.

ThomasR
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Återställa WIn 7

Eftersom jag hade återfått i alla fall lite förtroende för Microsoft sen jag fick in skitoperativsystemet Windows 10 i datorn så tillät jag Creatos Update att installeras.
Men fy fan vilket skit det blev! Mina omsorgsfullt kalibrerade skärmar (bärbar + extern skärm) såg ut som apskit. Den ena iskallt blå, den andra med en grön smog. Tänkte givetvis backa till mina senaste färgprofiler, men se det gick inte. Profilerna finns där, men de "biter" inte. Inget ändras vilken profil jag än väljer. Bara för att testa om något i grafikinställningarna funkar så testade jag att vrida bilden 90 grader. Jodå, det ansåg tydligen Microsoft vara något viktigt så det fungerade.
Jag plockade fram mitt X-rite kalibreringsverktyg och började kalibrera. Visst, det blev lite bättre, men problemet är att jag inte heller här kan återanvända gamla inställningar. De finns där, men inget ändras. Lyckas jag då ställa in parametrarna och få till en nästan bra bild på en skärm, ska jag stanna där eller testa att ställa in igen och kanske få till något sämre? Backa till den nästan bra inställningen går ju inte.

Så varning! Installera INTE Creators Update i era Windows 10-datorer! Jätteproblem!
Hej

Om du har kvar klistermärket med PID (Produkt ID) från Win 7 på datorn så kan du ju återinstallera de.
Finns installationsfiler att ladda ner från MS.
(Antar bara att du hade WIn 7) Annars funkar de på andra versioner också.

ThomasR
 

iSolen.se

Guest
Eftersom jag hade återfått i alla fall lite förtroende för Microsoft sen jag fick in skitoperativsystemet Windows 10 i datorn så tillät jag Creatos Update att installeras.
Men fy fan vilket skit det blev! Mina omsorgsfullt kalibrerade skärmar (bärbar + extern skärm) såg ut som apskit. Den ena iskallt blå, den andra med en grön smog. Tänkte givetvis backa till mina senaste färgprofiler, men se det gick inte. Profilerna finns där, men de "biter" inte. Inget ändras vilken profil jag än väljer. Bara för att testa om något i grafikinställningarna funkar så testade jag att vrida bilden 90 grader. Jodå, det ansåg tydligen Microsoft vara något viktigt så det fungerade.
Jag plockade fram mitt X-rite kalibreringsverktyg och började kalibrera. Visst, det blev lite bättre, men problemet är att jag inte heller här kan återanvända gamla inställningar. De finns där, men inget ändras. Lyckas jag då ställa in parametrarna och få till en nästan bra bild på en skärm, ska jag stanna där eller testa att ställa in igen och kanske få till något sämre? Backa till den nästan bra inställningen går ju inte.

Så varning! Installera INTE Creators Update i era Windows 10-datorer! Jätteproblem!
Nu gillar jag Win 10 men det där lät inte bra alls, jag har varit nära att installera Creators Update man har låtit bli. Vad säger nätet om saken? Att inte färgprofiler funkar är ju rätt grundläggande.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Datorn hade Win7 när jag köpte den. En helt underbar dator som hade allt jag ville och fungerade perfekt. Win8 var det aktuella systemet då, men det valde jag bort.
Windows 7 är det bästa OS Microsoft har gjort, och jag funderar verkligen på att gå tillbaka dit, men jag är lite rädd föra att det för med sig en del problem. Hur säkert är det idag t.ex.?
Det sämsta Microsoft har gjort (hittills) av de jag har provat (3.1, 95, 98, Win2000, Vista, 7, 10) är just 10:an. Riktigt skit! Fult, dåligt fungerande, rörigt, hårdvara fungerar inte efter uppdateringar... Värst av allt är ändå den extremt aggressiva marknadsföring med rena ruffel & bågmetoder som Microsoft numera sysslar med. Vista vet jag att det hade dåligt rykte och många hade problem, men hos mig fungerade det mycket bra. Det var dock inte lika smidigt och användarvänligt som 7:an.

Nej jag har inte längre något förtroende alls för Microsoft. Redan efter den "frivilliga" tvångsuppdateringen till Win10 bestämde jag mig för att det här blir min sista Windowsdator, och efter Kreatursuppdateringen är jag bombsäker på det. Det blir nog en Mac nästa gång. Om jag inte får kalibreringen av skärmarna att fungera blir nästa gång väldigt snart.

På jobbdatorn, som används för navigation och dokumenthantering, åkte Win10 ut nästan samma dag som det kom in. Där kör jag numera Ubuntu (Linux). Det fungerar perfekt där. Det kräver kanske lite mer av mig som användare, men inte jättemycket mer. Jag skulle gärna köra Linux hemma också om det inte var frö att Lightroom inte finns till det.
 

AWid

Aktiv medlem
Vi drabbas tydligen olika:) Själv har jag arbetat med Windows sedan första versionen kom 1985. W10, som jag anser vara den bästa, säkraste och snabbaste versionen inkl. W7, installerade jag på 3 maskiner (varav två bärbara) direkt när den kom ut . Allt fungerar klockrent även efter uppdatering av Creators Update. De jag känner som kör W10 tycks genomgående vara väldigt nöjda med Windows senaste version (inkl. Creators Update).

Skriver dessa rader eftersom jag inte tror att det problem du beskriver är ett generellt problem. Tvärt om tror jag W10 fungerar alldeles utmärkt för de allra flesta som använder det.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Säkert eller ...

Datorn hade Win7 när jag köpte den. En helt underbar dator som hade allt jag ville och fungerade perfekt. Win8 var det aktuella systemet då, men det valde jag bort.
Windows 7 är det bästa OS Microsoft har gjort, och jag funderar verkligen på att gå tillbaka dit, men jag är lite rädd föra att det för med sig en del problem. Hur säkert är det idag t.ex.?
Det sämsta Microsoft har gjort (hittills) av de jag har provat (3.1, 95, 98, Win2000, Vista, 7, 10) är just 10:an. Riktigt skit! Fult, dåligt fungerande, rörigt, hårdvara fungerar inte efter uppdateringar... Värst av allt är ändå den extremt aggressiva marknadsföring med rena ruffel & bågmetoder som Microsoft numera sysslar med. Vista vet jag att det hade dåligt rykte och många hade problem, men hos mig fungerade det mycket bra. Det var dock inte lika smidigt och användarvänligt som 7:an.

Nej jag har inte längre något förtroende alls för Microsoft. Redan efter den "frivilliga" tvångsuppdateringen till Win10 bestämde jag mig för att det här blir min sista Windowsdator, och efter Kreatursuppdateringen är jag bombsäker på det. Det blir nog en Mac nästa gång. Om jag inte får kalibreringen av skärmarna att fungera blir nästa gång väldigt snart.

På jobbdatorn, som används för navigation och dokumenthantering, åkte Win10 ut nästan samma dag som det kom in. Där kör jag numera Ubuntu (Linux). Det fungerar perfekt där. Det kräver kanske lite mer av mig som användare, men inte jättemycket mer. Jag skulle gärna köra Linux hemma också om det inte var frö att Lightroom inte finns till det.

Min filosofi då de gäller säkerhet är att diverse "tillverkare" av dumheter nog riktar in sej på de OS som förekommer i de flesta datorer dvs Win X idag. Har XP på en dator som är ute på Internet och har inte haft mer säkerhetsproblem på den än på mina Win 7 maskiner. Har man bara ett vettigt "säkerhetsprogram" så är de nog inga problem, samt en "färsk" HD kopia på NAS'en. Får man in nåt skit så e de bara formatera HD'n och köra in kopian.

ThomasR
 

martinot

Aktiv medlem
Har haft en Mac de sista åren för bla. bildredigering och fungerat generellt vädigt bra (precis som mina Windowsdatorer), men har även där råkat ut för vissa problem när jag uppgraderar till ny version lite för snabbt (typiskt någon månad efter release). Just att öppna bilder i Lr (som jag kör) var ett av problemen.

Tycker absolut att du skall köpa en Mac. Jättefina datorer, och med ett system som är verkligen gjort från grunden för färghantering. Men sätt inte förväntningarna för högt. Det kommer bli visst krångel och strul även vid uppgraderingar av MacOS.

Vad jag lärt mig är att, oavsett om MacOS eller Windows, så är det bra att avakta med större uppgraderingar en 4-6 månader. Då får andra användare vara "försökskaniner", och felen hinner rättas till (antingen i OS, eller att apptillverkare och drivrutiner hinner anpassas och uppdateras).

Generellt så är jag dock mycket nöjd med både MacOS och Windows 10 (tycker några mindre saker var bättre i 8.1 2). Gillar de mycket i stort.

Har för länge sedan kört FreeBSD, Solaris och andra Unixar som Linux. Förutom att jag inte längre har tid ellet orkar att pilla med de (kräver mer handpåläggning) så är det för mig inget alternativ med deras ytterst begränsade ekosystem på desktop (på server finns utmärkt stöd och support). Finns helt enkelt inte i närheten av det stöd för appar och hårdvara som finns till Windows och MacOS.

Blir exakt samma problem som om du köper ett kamerahus med begränsat ekosystem, eller telefon med annat system än Android eller iOS. Behöver inte vara fel (kör själv Windows på min jobbtelefon), men man skall vara medveten om ekosystemens begränsningar.

Lycka till, och köp som sagt gärna en Mac nästa gång. Generellt mycket bra och välbyggda datorer (precis som Microsofts Surface-serie), även om det alltid finns vissa undantag.
 

Tgoe

Aktiv medlem
Eftersom jag hade återfått i alla fall lite förtroende för Microsoft sen jag fick in skitoperativsystemet Windows 10 i datorn så tillät jag Creatos Update att installeras.
Men fy fan vilket skit det blev! Mina omsorgsfullt kalibrerade skärmar (bärbar + extern skärm) såg ut som apskit. Den ena iskallt blå, den andra med en grön smog. Tänkte givetvis backa till mina senaste färgprofiler, men se det gick inte. Profilerna finns där, men de "biter" inte. Inget ändras vilken profil jag än väljer. Bara för att testa om något i grafikinställningarna funkar så testade jag att vrida bilden 90 grader. Jodå, det ansåg tydligen Microsoft vara något viktigt så det fungerade.
Jag plockade fram mitt X-rite kalibreringsverktyg och började kalibrera. Visst, det blev lite bättre, men problemet är att jag inte heller här kan återanvända gamla inställningar. De finns där, men inget ändras. Lyckas jag då ställa in parametrarna och få till en nästan bra bild på en skärm, ska jag stanna där eller testa att ställa in igen och kanske få till något sämre? Backa till den nästan bra inställningen går ju inte.

Så varning! Installera INTE Creators Update i era Windows 10-datorer! Jätteproblem!

Går det inte att avinstallera eller att backa systemet
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vill man vara först så får man räkna med lite buggar!
Installerade precis på min dator o den funkar bra. Kalibrerade om skärmarna för säkerhets skull. Den klagar ändå varje månad att man ska göra det. Blev superbra på båda skärmarna.
Trist att din skulle krångla.

/stefan
 

Hankki

Aktiv medlem
När jag uppdaterade till Creators update så slutade startmenyn och pratbubblan nere till höger att fungera. Det blir ju lite struligt då så jag vände mig till nätet och efter att ha kört diskrensning och omstart så fungerade även det.
Skärmarna visar exakt som före, AMD grafik och spyder 5 kalibrering.
 

gdip

Aktiv medlem
... Vad jag lärt mig är att, oavsett om MacOS eller Windows, så är det bra att avakta med större uppgraderingar en 4-6 månader. Då får andra användare vara "försökskaniner", och felen hinner rättas till (antingen i OS, eller att apptillverkare och drivrutiner hinner anpassas och uppdateras)."
Klokt skrivet och som jag instämmer till 100% med. Har jobbat med IT och IT-support sedan början av 90-talet. Det som gällde då gäller fortfarande åtminstone i detta avseende.
 

iSolen.se

Guest
Klokt skrivet och som jag instämmer till 100% med. Har jobbat med IT och IT-support sedan början av 90-talet. Det som gällde då gäller fortfarande åtminstone i detta avseende.
Vad det gäller servicepackar och liknande, vilket det här väl ändå är brukar jag inte tveka.

Tror TS hade otur med en drivrutin som egentligen inte hade med servicepacken att göra.

Var det Nvidia?
 

Mashavet

Aktiv medlem
Det verkar vara både nåt Intel och Nvidia i kombination (bärbar). Om jag har fattat rätt sköter Nvidia 3D (som inte intresserar mig alls), i varje fall är det bara 3D-inställningar som finns på Nvidiafliken.
Jag har upptäckt att färgprofilerna biter efter omstart. Jag har nu lagt ner 8-10 timmar på kalibrering och startat om 25-30 ggr. Jag betraktar datorn fortfarande som oanvändbar till fotoredigering. Just nu oanvändbar till i stort sett alls, med en mycket utbränd extern skärm där det mesta är helvitt.
Jag kalibrerar med X-rites program och verktyg, men det verkar inte klara jobbet. Det verkar ha kommit helsnett någonstans i Intels justeringar och i externa skärmens hårdvarujusteringar. Jag har testat med massor av olika parametrar i X-rites program och varierat Luminans, gamma, white point i alla oändlighet. Ibland har jag skärmar med alldeles för mycket svart fast de ändå saknar riktig svärta, ibland är det utbränt vitt överallt, ibland är allt bara blaskigt och trist. Vitbalansen har jag dock äntligen fått till ganska bra och bägge skärmarna känns någorlunda neutrala.
Jag är så förbannad på Microsofts Kreatursuppdatering så jag kan spricka. Jag hade ju bra skärmar, men Microsoft hade tydligen en annan åsikt om vad jag vill ha. Aldrig mer en Windowsdator för mig!
 

iSolen.se

Guest
Det verkar vara både nåt Intel och Nvidia i kombination (bärbar). Om jag har fattat rätt sköter Nvidia 3D (som inte intresserar mig alls), i varje fall är det bara 3D-inställningar som finns på Nvidiafliken.
Jag har upptäckt att färgprofilerna biter efter omstart. Jag har nu lagt ner 8-10 timmar på kalibrering och startat om 25-30 ggr. Jag betraktar datorn fortfarande som oanvändbar till fotoredigering. Just nu oanvändbar till i stort sett alls, med en mycket utbränd extern skärm där det mesta är helvitt.
Jag kalibrerar med X-rites program och verktyg, men det verkar inte klara jobbet. Det verkar ha kommit helsnett någonstans i Intels justeringar och i externa skärmens hårdvarujusteringar. Jag har testat med massor av olika parametrar i X-rites program och varierat Luminans, gamma, white point i alla oändlighet. Ibland har jag skärmar med alldeles för mycket svart fast de ändå saknar riktig svärta, ibland är det utbränt vitt överallt, ibland är allt bara blaskigt och trist. Vitbalansen har jag dock äntligen fått till ganska bra och bägge skärmarna känns någorlunda neutrala.
Jag är så förbannad på Microsofts Kreatursuppdatering så jag kan spricka. Jag hade ju bra skärmar, men Microsoft hade tydligen en annan åsikt om vad jag vill ha. Aldrig mer en Windowsdator för mig!
Det låter som om det är Nvidia och din laptoptillverkare du ska vara arg på.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Det låter som om det är Nvidia och din laptoptillverkare du ska vara arg på.
Varför det? Jag hade fina bildskärmar innan kreatursuppdateringen. Om Microsoft ändrar kraven kan man väl inte beskylla hårdvarutillverkarna för att det inte funkar. De har ju inte gjort något ont.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
För att operativsystem bygger inte sin kod efter andras drivrutiner utan det är alltid 3e parts tillverkarna som ska se till att deras drivrutiner passar nyare versioner av OS. Detta görs kontinuerligt.
Det är användarens ansvar att kolla upp att allt är 100% kompatibelt innan man gör nåt så drastiskt som att skaffa nytt OS.
Samt ta konsekvenserna.

Om ex Photoshop inte fungerar i nya Windows. Är det Windows fel eller Adobe som bär ansvaret att fixa så de är kompatibla med varandra?

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Min 2014 års gamla drivrutin för Nvidia fungerar bra. Hade visst råkat glömma uppdatera den sen jag köpte min laptop.
Tänkte att uppdatera alla drivrutiner nu när jag hade nytt OS. Och så kom denna upp.. Inget o gråta över såklart. Kommer nog snart en uppdatering till och detta var en av de konsekvenser jag får ta då man vil ha det senaste så fort som möjligt.

/Stefan
 

Bilagor

ANNONS