Annons

Kan inte stänga av Windows 10

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Just det! Jag har problem att stänga av datorn. Jag har hållit på hela dagen att flytta över filer från min gamla, installera program osv och när jag nu ska stänga av går det inte!

Jag klickar på lilla fönstret nederst till vänster, väljer strömbrytarsymbolen och jag får upp en blå skärm och texten Shutting down. Skärmen bli svart en sekund eller två och sedan öppnas skrivbordet igen.

Samma sak händer även om jag högerklickar på lilla fönstret, väljer Shut down or sign out och sedan väljer shut down.

Vad göra?
 

frwe

Aktiv medlem
Finns det plats på hårddiskar? Systemdisken bör ha en del tomt utrymme. Kolla det. Håll in strömknappen till datorn slocknar, låt den stå en stund och starta upp den igen. Har du någon typ av systemkrasch är det möjligt att du behöver en disk för reparation av systemet, har du en sådan? Har du tur behöver du inte göra en nyinstallation. Men kolla först att du har plats på hårddiskar. /Frode
 

Graylingman

Aktiv medlem
Vad det än var så verkar felet ha varit tillfälligt. Stängde av med strömbrytaren, väntade en stund, startade igen och nu går det att stänga av.

Väldigt gott om plats på samtliga diskar så något annat fel måste det ha varit.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Det är ju WIN 10 vi pratar om och då kan allt hända och gör det oftast också, men skönt att det löste sig så enkelt, kan nämna att jag fick likartat problem med några burkar när jag installerade en drös på jobbet och det löste sig också med denna variant vad orsaken var kom jag aldrig fram till ;-(
 

Smw

Aktiv medlem
Just det! Jag har problem att stänga av datorn. Jag har hållit på hela dagen att flytta över filer från min gamla, installera program osv och när jag nu ska stänga av går det inte!

Jag klickar på lilla fönstret nederst till vänster, väljer strömbrytarsymbolen och jag får upp en blå skärm och texten Shutting down. Skärmen bli svart en sekund eller två och sedan öppnas skrivbordet igen.

Samma sak händer även om jag högerklickar på lilla fönstret, väljer Shut down or sign out och sedan väljer shut down.

Vad göra?
Hej !
Kolla detta:
https://www.isunshare.com/windows-10/change-power-button-setting-in-windows-10.html

//MW
 

lonian

Aktiv medlem
Brukar hända om du har något öppet som du inte sparat i bakgrunden så får du valet att avsluta eller spara det som körs. Väljer du inget så återgår datorn tillbaka i Windows och man tror datorn vägrar avsluta.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Brukar hända om du har något öppet som du inte sparat i bakgrunden så får du valet att avsluta eller spara det som körs. Väljer du inget så återgår datorn tillbaka i Windows och man tror datorn vägrar avsluta.
Det valet vet jag att jag fick i Windows 7, men i W10 har jag inte fått nåt sånt val. Är inte helt säker på att jag inte hade nåt öppet i bakgrunden. Borde inte det synts i taskbar i så fall?
 

PMD

Aktiv medlem
Finns det plats på hårddiskar? Systemdisken bör ha en del tomt utrymme.
Så är det förvisso. Det behövs en del utrymme på disken för tillfällig lagring i de flesta operativsystem.

Men att bristande diskutrymme skulle hindra systemet från att stänga ner låter som en skröna.
Så korkade är inte ens Microsofts programmerare. :)
 
ANNONS