Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har ni tips på kamera + fotokurs?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattiasjarnhall

Ny medlem
Hej, min fru fotograferar bara på hobbynivå och mest med sin mobil.
Jag har dock alltid tyckt att hon har talang när det gäller att ta bra bilder, hon har bra känsla helt enkelt.
Hon fyller 40 i sommar och då funderar jag på att köpa en lite bättre kamera till henne och även en riktigt bra introduktionskurs för att uppmuntra henne att fördjupa och förbättra hennes talang.

Vi har en gammal digital systemkamera som vi köpte för kanske 15-17 år sen som hon har använt vid få tillfällen mest för att den är lite klumpig att ta med sig.
Så jag tänker att det kanske är bäst att köpa en bättre kompaktkamera så att den är lättare att ta med sig.

Vad skulle ni rekommendera för kamera och framförallt har ni några bra idéer på en riktigt bra introduktionskurs?
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Vad för budget har du? Det är ganska viktigt o veta den för att kunna rekommendera något vettigt.

Är det runt 5k, 10k, 15k eller 20k?

Runt 5k är dock vad du behöver för de flesta instegs dslr eller spegellösa tillsammans med ett litet zoom objektiv. En del lite under andra lite över.
 

mattiasjarnhall

Ny medlem
Vad för budget har du? Det är ganska viktigt o veta den för att kunna rekommendera något vettigt.

Är det runt 5k, 10k, 15k eller 20k?

Runt 5k är dock vad du behöver för de flesta instegs dslr eller spegellösa tillsammans med ett litet zoom objektiv. En del lite under andra lite över.
Jag tänker mig att kameran ska kosta mellan 5-10 KSEK.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tyvärr brukar kurserna som följer med kameror inte vara ngn höjdare.
Jag föreslår att du istället ger en inloggning till Moderskeppet.se, finns hur mycket som helst att förkovra sig i.
 

mattiasjarnhall

Ny medlem
Tyvärr brukar kurserna som följer med kameror inte vara ngn höjdare.
Jag föreslår att du istället ger en inloggning till Moderskeppet.se, finns hur mycket som helst att förkovra sig i.
En onlinekurs känns så tråkigt. Finns det inga bra lärarledda kurser som är lite schysst inramade med någon fotovänlig miljö? Gärna med övernattning så det blir lite extra speciellt :).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jooodå men det är ju inte gratis direkt men det verkar inte bekymra.
ETT exempel kan vara Örjans kurs V26 om man är intresserad av porträtt.
https://mullsjofolkhogskola.nu/

Kan låta enkelspårigt med en svartvit kurs men det är ju så att säga back to basic inom fotovärlden.
Men det finns fler som säkert andra kan precisera bättre.

En kick till det kan vara att besöka Albert Wikikngs utsällning We Have A Dream.
Fantastiska porträtt.
Jönköping, Jönköpings Läns Museum,October 14, 2017— January 14 2018
Karlstad, Värmlands Läns Museum, February 2, 2018— April 29, 2018
Göteborg, Göteborgs Stadsmuseum, May 12, 2018— October 14, 2018

Googla så hittar du exempel...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om det är en kompaktkamera, så är en Sony RX100 ett bra val, den finns ute i ett antal versioner i olika prisklasser.

De vanligaste kurshusen har fotokurser, tex Medborgarskolan etc, Google och se om det inte finns något lämpligt i närområdet
 

SallyIV

Aktiv medlem
Ett alternativ är en beg Fuji X100S eller T. Ligger inom budget och är extremt trevlig och vanebildande. Fast optik, dvs mindre bryderi att välja objektiv. Mycket bra bildkvalitet. Går ner i en kavajinnerficka.

System, då vill jag föreslå Fuji X-E2. Inte mycket större, med Fujinon 27mm är det marginellt större. Finns ännu ny till ca 3 500:- tror jag.

Dessa kameror bör du Googla på!

-J!
 

xQubeZ

Aktiv medlem
•Sony A6000
•Sony A6300
•Fuji XT20
•Fuji XT-1 (begagnad)
•Canon M5
•Panasonic G85

•Sony Rx100
•Panasonic LX100

Dessa är några jag skulle kolla på. De är alla kompakta systemkameror vilket som jag upfattade var önskvärt då det äe lättare att få med sig.
 
ANNONS