Annons

Hyra en kamera eller använda befintlig?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det jag reagerade på här var att man ifrågasatte om man överhuvudtaget skulle eftersträva bra bilder och att det gick lika bra (eller bättre) med dåliga bilder.
Bra bilder är förstås alltid bättre än dåliga bilder. :)

Vad som är en bra bild i sammanhanget är däremot kanske inte självklart för alla (dvs alla är kanske inte överens om det).

För mig är inte en förskönande bild en bra bild, medan en bild som på ett bra sätt visar verkligheten är det. Jämförelsen med andra begagnade varor är bra, tycker jag. En presumtiv köpare vill väl i alla sådana sammanhang så snabbt som möjligt veta hur skicket på varan är? Den fotografiska kvaliteten på bilden (hur man nu definierar det; en generellt giltig definition är nog svår att göra) bör förstås vara så hög som möjligt. Suddiga och murriga bilder är knappast något att eftersträva, t.ex.

Däremot kan man förstås fundera över om det är värt kostnaden att få till bra bilder vid en försäljning av en bostad, men det är mer en ekonomisk fråga än en fotografisk.
Medhåll. Som säljare gör man lämpligen ett överslag av hur mycket kostnaden för en viss åtgärd inför en försäljning kan löna sig i form av ökade intäkter.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Då du inte visar några egna bilder så är det svårt att säga att du ska fota själv
Sen att vi inte får se den "dåliga" fotografens bilder gör det ju ännu svårare

Byt mäklare till en som har en bra fotograf, fotar du själv så kan ju mäklaren skylla på dina "dåliga" bilder om det inte blir rusning

Det är så många amatörfotografer som tycker att deras bildstil är sååå jävla bra, men dina kanske är det!



Vi behöver fota våran villa inför försäljning. Har en bra mäklare som har avtal med mindre bra fotograf.

Saken är att vi vill fota allt själva.

Jag har en Panasonic DMC-LX3 med DMW-LW46 vidvinkelkonverter 0.75.

Ska jag försöka fota med den och sen repetara dom bästa fotona med en hyr kamera?

Eller fota i jpg och raw2 (deras egen raw) och lämna in för behandling?

Jag är kluven...

Vi är ute efter kontrastrika foton med bra skärpa och santidigt ljusa.

Kan någon tipsa mig något?

P.s. vidvinkel är ett måste.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Det jag reagerade på här var att man ifrågasatte om man överhuvudtaget skulle eftersträva bra bilder och att det gick lika bra (eller bättre) med dåliga bilder. Jag tycker det är ett märkligt resonemang - inte minst i ett forum för fotointresserade.
[...]
Jag är väl inte alltid perfekt i hur jag uttrycker mig.
Jag hyser stor respekt för yrkeskunskapen hos fotografer. Inget snack om det. Och jag är övertygad om att en van mäklarfotograf är duktigare på att ta bilder som verkligen beskriver objektet än vad de flesta andra är.
Jag ifrågasatte förskönande bilder, och rena konststilleben i annonserna. Jag tycker inte att de hör dit. Och jag har funderat på hur viktig bildens rent tekniska kvalitet verkligen är. Det viktigaste måste väl vara att de på ett bra sätt beskriver objektet, tänker jag.

Tråden startar med en fråga där kontakt är etablerad med en bra mäklare som har en dålig fotograf. I mitt huvud är en bra mäklare en som kan hjälpa sin kund att få ut så mycket som bara möjligt vid försäljningen. Om den omnämnda bra mäklaren lyckad med detta trots sin mediokra fotograf så innebär ju det att bilderna tekniska kvalitet inte alls är särskilt viktig. Men det kanske är så att mäklaren inte alls är duktig. Han var bara duktig att sälja in sig själv. Kanske?

När jag ser trådskaparens egen bild tycker jag att den verkar vara en adekvat dokumentation av objektet. Jag är inte yrkesfotograf och ser inte alla tekniska brister som ni andra ser direkt. Om jag var spekulant på den villan skulle jag verkligen inte avskräckas av bilden. Jag ser objektet, inte bilden. (Vill jag tro).

Jag kan tänka mig att bättre bilder är en konkurrensfördel som någon skrev då flera objekt ligger ute till försäljning och alla andra egenskaper är lika (läge, pris, planlösning, omgivningar, skick, ...). Men bättre bild behöver i det fallet inte nödvändigtvis vara räta vinklar och perfekt ljus. Istället handlar det om hur fotografen lyckats lyfta fram de egenskaper objektet har som gör skillnad för spekulanten.

Tror jag.
 

AdamLu

Aktiv medlem
Ove berättade att samma fotograf, samma trappuppgång, samma storlek och planlösning ändå kunde skilja på 100 000 i slutpris.
Är det bilderna som säljer bostaden?
Nä såklart det inte är. Men sannolikt kan bilderna hjälpa till att få folk till visning. Det får även jag tro på.

Men visst är väl ett fotoforun precis rätt ställe att diskutera värdet av bra bilder?
Du har så rätt.

Vi köpte nyligen en stuga. Tur att deras foton var kassa. Annars hade ännu fler budat. Så fungerar det.


Bara att fråga dom bästa mäklarna.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
De flesta säljare i de flesta branscher lever enligt dörrsäljarnas devis: hundra knack, tio snack, ett tack.
Alltså. Av hundra knackade dörrar får säljaren prata med tio personer. Av dessa är det en som köper det som säljs.

Så tänker mäklare i allmänhet också som grundprincip. De vill ha många på en visning. För att få med några i en budgivning.
Om tvåhundra läst annonsen kanske tjugo kommer på visning och två går in i budgivning.

Men de riktigt exklusiva objekten säljer man på annat vis. Mäklaren arbetar mer selektivt och uppsökande för att hitta rätt köpare. Nu pratar jag så exklusiva objekt som takvåningen på Continental i Stockholm och liknande.
Kanske är det så att det här senaste sättet egentligen ger mer pengar vid försäljningen, men mäklaren väljer en latare väg för att åtminstone få ut skapligt betalt?
Eller så är det bara för att man inte vill ha fyra hundra på visning som ändå inte har råd.
 
ANNONS