Annons

Sony a6400 - släppt

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ser vi nu inte en liknande upprepning när det gäller bedömningen av A6400 som den vi såg när den första SLT-modellen A55 lanserades år 2010. Även denna var ju en instegsmodell men en rätt vass sådan för tiden. Den tog enkelt 8 bilder/sek vilket var ungefär vad de bättre proffsmodellerna fixade då för nära 9 år sedan. Dessutom hade den inbyggd GPS som bara fanns som tillbehör t.o.m. till promodellerna. Följande AF hade den redan då även i videoläge m.m.

Så av någon anledning så jämförde man den då med en av Canons värstingmodell i "1"-serien. Nu sker väl ungefär samma misstag bara för att denna lilla "toy camera" råkat få en sällsynt vass och lätthanterad AF. I övrigt är ju denna kamera det simplaste Sony gjort på länge. Den saknar ju t.o.m. anti skak och den funktionen trodde åtminstone jag var standard i alla Sony-kameror numera. Det är ju hela tre år sedan Sony släppte något sådant och då stod det A6300 på kamerahuset.

A55 klarade 10 bps, men modellen togs inte på allvar med sin då nya 16mp sensor, man trodde att den låste fokus på första, vilket inte var falllet, och hoppades över av flera testare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tackar! Märkligt att de kan implementera den nya trackingfunktionen då men det kanske är en kraftigare processor som möjliggör detta till skillnad från A7III, A7RIII, A6300 och A6500?

Det är samma sensor som i A6300 men det kan möjligen vara så att processorn är densamma som i A7 III och A9. I övrigt är det nog mest en förbättrad algoritm och en smartare ergonomi när det gäller själva hanteringen.

Den stora grejen är faktiskt att man i mycket större utsträckning slipper bry sig om inställningarna. Man kan - som det borde varit för länge sedan - i mycket högre grad ägna sig åt själva motivet istället för åt tekniken.

Varför har inte detta hänt långt tidigare??

Jag tror att A6400 bara är en testbalong. Det är nästan bara AF man ändrat på. Det tunga artilleriet kommer vi få när A9 fått sin nya FW i produktionsversion och när det ev. kommer en A7000 med samma formfaktor som A9 och A7:eek:rna. Då kommer det nog bli verkligt åka av för då kan samma teknik som används i A9 användas med en mindre och förmodligen ännu smabbare stackad APS-C-sensor. Vi har väl väntat nu ett bra tag på att få en APS-C modell som har minst lika vass AF som A9 fått med den nya FW och en ny sensor värd namnet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, det är A6500 som har antiskak.
Förlåt, det är ju bra att det finns någon som korrar numera :). Det jag menade att skriva var ju att det var tre år sedan man släppte någon modell som saknade just anti skak och den modellen var ju just A6300. Jag trodde vi passerat det stadiet nu. Som sagt, nästan inget i A6400 är nytt utom AF-ergonomin och flippskärmen och den var det väl inte heller så många som gjorde vågen över. Det är väl ingen seriös videobloggare som tar sina filmer utan en riktig mick.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fattade som att A6400 har stackad sensor också. Att man via fw-uppdatering kan öka antalet kontrast detektpunkter med 400 (A9) låter ju ganska fantastiskt. Undrar också om de släpper ytterligare en APS-C-kamera (A7000?) så nära inpå A6400 och så pass betydande fw-uppdateringar?
Nä det enda nya man puffade för med den sensorn var väl att den var gjord med kopparledningar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur det funkar med videoinspelningstiden nu?

PC Magazine skriver:

"While I've not yet had the time to run the test myself, other journalists testing the camera found that it has no problems with overheating when recording long clips, in contrast to many online reports of the a6300 overheating when shooting at 4K quality. The a6400 also omits the 29-minute recording limit we see on many digital cameras, so you can record 4K video until your battery runs out or your memory card fills up."

Varför är det nu OK att skippa 29 minuters gränsen??
Det är väl bra att man gör det och att den inte blir lika varm som A6300 men varför har denna 29 minuters gräns funnits överhuvudtaget?
 

afe

Aktiv medlem
Ser vi nu inte en liknande upprepning när det gäller bedömningen av A6400 som den vi såg när den första SLT-modellen A55 lanserades år 2010. Även denna var ju en instegsmodell men en rätt vass sådan för tiden.
En kamera för 12 000:- kan väl knappast räknas som instegskamera? För det ändamålet har Sony låtit A6000 finnas kvar i sortimentet.
 

afe

Aktiv medlem
PC Magazine skriver:

"While I've not yet had the time to run the test myself, other journalists testing the camera found that it has no problems with overheating when recording long clips, in contrast to many online reports of the a6300 overheating when shooting at 4K quality. The a6400 also omits the 29-minute recording limit we see on many digital cameras, so you can record 4K video until your battery runs out or your memory card fills up."

Varför är det nu OK att skippa 29 minuters gränsen??
Det är väl bra att man gör det och att den inte blir lika varm som A6300 men varför har denna 29 minuters gräns funnits överhuvudtaget?
Kameror som kan filma längre än 29 minuter kan tydligen (i vissa länder) räknas som videokamera och då gäller en högre tullsats än för en stillbildskamera. Ett något förlegat tankesätt kan man tycka, med dagens teknik ...
 

PMD

Aktiv medlem
Kameror som kan filma längre än 29 minuter kan tydligen (i vissa länder) räknas som videokamera och då gäller en högre tullsats än för en stillbildskamera. Ett något förlegat tankesätt kan man tycka, med dagens teknik ...
30-minutersregeln motiverades också med att digitala videokameror antogs kunna spela in en videosignal via en videoingång, dvs fungera som videoinspelare. Då måste ju någonting i stil med kassettskatten införas för att inte filmbolagen skulle gå i konkurs.

För Canonkameror, och kanske för andra, har det ganska länge funnits hackad firmware som tar bort 30-minutersbegränsningen.

Enligt den här artikeln på Fuji Rumors (från mars 2018) väntas regeln tas bort 1:a juli 2019, men det kan ju hända att det gick fortare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En kamera för 12 000:- kan väl knappast räknas som instegskamera? För det ändamålet har Sony låtit A6000 finnas kvar i sortimentet.
Men det är väl det simplaste man har som inte är lika gammalt som A6000?

Jag tror att det skett ett paradigmskifte i på systemkameramarknaden de senaste åren Anders. Det snackades redan för tre år sedan om att en A5200 skulle ersätta instegsmodellen A5100 men mig veterligen har ingen sådan ännu sett dagens ljus och det beror möjligen på att Sony som andra tillverkare inte ser detta segment värt mödan ekonomisk längre när den delen av marknaden mer försvunnit till de kompetenta mobilerna. Det är nu snart hela fem år sedan den kameran kom.

A6000-serien och numera A6000 är den verkliga instegsmodellen men även den är gammal (4 år) och den kostade väl under 10 000 när den kom. Men det gjorde inte A6300, om jag inte missminner mig. Tror den gick för ca 12 000 ung men tar vi in dollarkurserna så kan väl nästan det förklaras. A6500 hamnade lite högre ändå och Sony säljer ju numera alla tre A6000, A6300 och A6500. Frågan är väl vad de ska börja fasa ut nu. Jag gissar på A6300 för A6400 är ju en uppgraderad sådan.

Kolla vad som hände med A7:eek:rna? Jo A7 II som jag köpte för 14 000 höjdes plötsligt till 24 000 spänn när folk skulle uppgradera till A7 III. Det kan väl knappast bara ses som ett resultat av att dollarkursen försämrats. A7 III som väl ändå får ses som en uppgradering av A7 II, (även om det är en stor sådan), blev alltså hela 10 000 spänn dyrare än förra versionen av samma position i utbudet.

Ska man vara extra tydlig så gör Sony inga extra enkla system-instegskameror längre. Man tar dessutom bra betalt i början av produktcykeln och sedan gör man som exv. Canon alltid gjort när man låter äldre modeller sakta blekna bort till riktigt låga priser till lycka för just instegsköpare. Tricket är väl just att krydda de nya produkterna med så pass attraktiva nyheter att de går att sälja i volym. Det är väl det som kan förklara att både A7 III och A6400 faktiskt fått så bra bestyckning som de faktiskt fått. Men många tycker nog ändå att det är lite märkligt att denna nya vassa AF kommer i den simplaste systemkamera man för tillfället producerar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
30-minutersregeln motiverades också med att digitala videokameror antogs kunna spela in en videosignal via en videoingång, dvs fungera som videoinspelare. Då måste ju någonting i stil med kassettskatten införas för att inte filmbolagen skulle gå i konkurs.

För Canonkameror, och kanske för andra, har det ganska länge funnits hackad firmware som tar bort 30-minutersbegränsningen.

Enligt den här artikeln på Fuji Rumors (från mars 2018) väntas regeln tas bort 1:a juli 2019, men det kan ju hända att det gick fortare.
Tack Per och Anders för att ni upplyste oss om detta. Undrar om det också kommer med i de nya FW som väntas komma för de äldre A7 III och A9-modellerna. En del kommer säkert uppskatta det om man dessutom som i A6400 klarar värmen bättre än man gjort tidigare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Priset på A7 II höjdes alltså från 14000 kr till 24000 kr när A7 III kom? Jag måste ha missförstått något för det låter tämligen osannolikt.
:) Jag köpte min A7 II ny för ca 14000 när modellen var hyfsat ny. Sedan höjde man priset på A7 II p.g.a. dollarkursen innan man sent i produktcykeln sänkte priset igen först till kring 14 000 igen och sedan någon 1000 lapp till.

När A7 III kom (och jag och andra ser den som det billigaste alternativet av A7 II:a) så hade priset hissats till ca 24 000. Det blir väl ganska precis en skillnad på 10 000. Det är ett ganska signifikativt lyft av prisnivån på en ny version i samma produktlinje. I allt väsentligt är en A7 III en succession av A7 II.
 

PMD

Aktiv medlem
OK, så priset vid introduktionen av A7 II var 24000 kr och priset på A7 II var kvar runt 14000 kr? Det låter förstås rimligare.

A7 III kom när dollarn hade stigit en hel del mot kronan och systemkameramarknaden hade, om inte kollapsat, så åtminstone försvagats rejält. Alla kameratillverkare satte rejält höga priser på sina nya kameror som introducerades förra året.
 

Bengf

Aktiv medlem
Förlåt, det är ju bra att det finns någon som korrar numera :). Det jag menade att skriva var ju att det var tre år sedan man släppte någon modell som saknade just anti skak och den modellen var ju just A6300. Jag trodde vi passerat det stadiet nu. Som sagt, nästan inget i A6400 är nytt utom AF-ergonomin och flippskärmen och den var det väl inte heller så många som gjorde vågen över. Det är väl ingen seriös videobloggare som tar sina filmer utan en riktig mick.

Skärmen på A6400 dimmar inte längre ner vid 4K filmning, en märklig bieffekt som var på A6300-A6500. Jag är fortfarande inte bekväm med dom högre priserna även om dom förklarats varför det är så, det skall det till objektiv också. Tror inte att redan Sony ägare är så där sugna på A6400, om man nu söker en mindre kamera som komplement, vill man nå ut till helt nya systemkameraägare så vete tusan om dom inte då istället väljer en dyrare telefon, som ändå blir billigare än kameran.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
OK, så priset vid introduktionen av A7 II var 24000 kr och priset på A7 II var kvar runt 14000 kr? Det låter förstås rimligare.

A7 III kom när dollarn hade stigit en hel del mot kronan och systemkameramarknaden hade, om inte kollapsat, så åtminstone försvagats rejält. Alla kameratillverkare satte rejält höga priser på sina nya kameror som introducerades förra året.
Svårt det här :)

A7 III 24000:-
A7 II - 14000:-

Skillnad 10000:-


Klart som korvspad eller hur?
Jag vet inte hur det är med andra märken men skulle inte en ägare av en Canon 5D MK III tyckt det varit väl saftigt att en MK IV:a skulle kostat 10 000 mer än III:an? Det rör sig ju om en ny version inom samma position i produktutbudet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skärmen på A6400 dimmar inte längre ner vid 4K filmning, en märklig bieffekt som var på A6300-A6500........

Åh! Jag kollade min A6300 nu men det händer inte mig i alla fall. Jag har aldrig märkt något sådant och det är väl ändå så att jag filmat mer med A6300:an än någon annan modell jag haft.

Men jag ska inte säga att det inte händer och det kanske finns andra som har problemet vad vet jag.
 
ANNONS