Annons

D810 eller Z6

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Men snälla, det är ju samma personer jag pratar med i denna tråden som aldrig drar sig för att torpedera seriösa tekniska diskussioner i Sony-forumen. Jag anser faktiskt att jag pratar om tekniken och om du har problem med det så försök vara mer specifik.
Den som skapade tråden ville nog ha synpunkter på sitt val mellan Nikon D810 och Nikon Z6. En Sonykamera tror jag inte var ett aktuellt alternativ.
 

PMD

Aktiv medlem
Det där fattar jag inte. Har inte Z6/ 7 de nyaste/ snabbaste processorna NIKON använder? Eller de inte kommit på bra sätt att nyttja deras full kapacitet. Minns att X-T1 (Fuji) fick räjelt AF uppradering efter viss tid...via mukvara...
För att snabba processorer ska kunna köras snabbt behövs mycket energi, dvs stora batterier.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det tar tid och tid i detta sammanhang kan påverka precison och snabbhet. Kolla på nedanstående video som Tony Nortrup lagt ut om deras test av Z7.

https://www.youtube.com/watch?v=iUii9dTwPkw

Det är ju just AF som fått kritik. Kolla 5:20 in i filmen.
Northrup tror jag gör en fadäs här, denna tidiga version av Z7 var nog inte helt okej, han skulle inte lagt ut denna video utan väntat in en annan kamera. han är inte lika negativ i senare tester.
 

Bengf

Aktiv medlem
Den som skapade tråden ville nog ha synpunkter på sitt val mellan Nikon D810 och Nikon Z6. En Sonykamera tror jag inte var ett aktuellt alternativ.

Jo frågan kom upp varför Z6 inte klarar mera än 5,5 bps i AF-C och olåst AE, helt klart har väldigt många inte uppmärksammat detta, och fortfarande kommer det enbart bara bekräftelse på att så är det. Z7 som har nästan dubbla antalet pixlar klarar samma bps. D800 som visserligen är en DSLR klarade 5 bps 2011 eller om det nu var 4bps är inte riktigt säker där.
 

iSolen.se

Guest
Det tar tid och tid i detta sammanhang kan påverka precison och snabbhet. Kolla på nedanstående video som Tony Nortrup lagt ut om deras test av Z7.

https://www.youtube.com/watch?v=iUii9dTwPkw

Det är ju just AF som fått kritik. Kolla 5:20 in i filmen.
Nu var det iofs Sony vi kritiserade för att de ändrat så att de numera bländar ner.

All bländaren i sig fladdrar gör förstås inget och varför inte låta användaren bestämma, det finns ju uppenbarligen önskemål om att det ska funka som före uppgraderingen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har jag förstått det rätt att det spelar inte så stor roll att man inte går till full öppning på en spegellös pga den elektroniska sökaren blir ändå tillräckligt ljus, så att man märker kanske ingen skillnad mellan tex f/1,4 o 5,6 i sökaren, jämfört med en med spegel där sökarbilden blir mörkare
 

iSolen.se

Guest
Har jag förstått det rätt att det spelar inte så stor roll att man inte går till full öppning på en spegellös pga den elektroniska sökaren blir ändå tillräckligt ljus, så att man märker kanske ingen skillnad mellan tex f/1,4 o 5,6 i sökaren, jämfört med en med spegel där sökarbilden blir mörkare
Det finns en tråd om det, AF-C blir sämre.
 

afe

Aktiv medlem
Har jag förstått det rätt att det spelar inte så stor roll att man inte går till full öppning på en spegellös pga den elektroniska sökaren blir ändå tillräckligt ljus, så att man märker kanske ingen skillnad mellan tex f/1,4 o 5,6 i sökaren, jämfört med en med spegel där sökarbilden blir mörkare
Det är framför allt på bländare mindre än f/5,6 som AF-prestanda sjunker, vilket också är skälet till att Nikon valt att inte blända ner mer än så under AF-mätningen. Sony och Fuji mäter på inställd bländare, vilket ibland kan leda till riktigt dålig prestanda.
 

Torda

Aktiv medlem
Det är framför allt på bländare mindre än f/5,6 som AF-prestanda sjunker, vilket också är skälet till att Nikon valt att inte blända ner mer än så under AF-mätningen. Sony och Fuji mäter på inställd bländare, vilket ibland kan leda till riktigt dålig prestanda.
Med Sonys kameror (A9 och generation III av A7:eek:rna) så går gränsen i stället vid bländare 8, jämfört med Nikons bländare 5,6, vilket gör att AF verkligen tappar ytterligare prestanda om man använder ljusstarka objektiv, jämfört med DSLR-kameror, eller för den delen, EOS-R, som verkar fungera som en "vanlig" DSLR. Synd att den inte har IBIS... Jag har en A7rIII och den är kalasbra på att hitta och hålla fokus, men enbart om man har riktigt ljusstarka objektiv och kör på full öppning. Så fort man bländar ner, så sjunker prestandan dramatiskt för varje bländarsteg.
 

afe

Aktiv medlem
Med Sonys kameror (A9 och generation III av A7:eek:rna) så går gränsen i stället vid bländare 8, jämfört med Nikons bländare 5,6, vilket gör att AF verkligen tappar ytterligare prestanda om man använder ljusstarka objektiv, jämfört med DSLR-kameror, eller för den delen, EOS-R, som verkar fungera som en "vanlig" DSLR. Synd att den inte har IBIS... Jag har en A7rIII och den är kalasbra på att hitta och hålla fokus, men enbart om man har riktigt ljusstarka objektiv och kör på full öppning. Så fort man bländar ner, så sjunker prestandan dramatiskt för varje bländarsteg.
Även på vissa av Fujis kameror är f/8 gränsen för när de tappar prestanda, men det var egentligen inte det jag menade; Fuji och Sony bländar ner till vald bländare oavsett vilken bländare de "klarar", medans Nikon bländar ner till f/5,6 och med mindre bländare än så sker nedbländningen vid själva exponeringen.

Jag tycker det vore trevligt om man själv fick välja om kameran skulle mäta AF vid full öppning (som på EOS R), delvis nedbländat (som på Nikon) eller fullt nedbländat (som Sony och Fuji). Förmodligen skulle man då tappa lite i serietagningshastighet, men jag skulle föredra det före försämrad följande AF.
 

Polar300

Aktiv medlem
Sten-Åke Sändh;2228202 i inlägg #69 sa:
… så har jag beslutat att ha kvar min gamla A7r (med
samma sensor utan lågpassfilter som i Nikons D810E). …
Nikon D810E ? Jag är bekant med Nikon D810 (har en själv) och Nikon D810A, men vad är en Nikon D810E? Vad skiljer modellerna åt?
 

Bengf

Aktiv medlem
Med Sonys kameror (A9 och generation III av A7:eek:rna) så går gränsen i stället vid bländare 8, jämfört med Nikons bländare 5,6, vilket gör att AF verkligen tappar ytterligare prestanda om man använder ljusstarka objektiv, jämfört med DSLR-kameror, eller för den delen, EOS-R, som verkar fungera som en "vanlig" DSLR. Synd att den inte har IBIS... Jag har en A7rIII och den är kalasbra på att hitta och hålla fokus, men enbart om man har riktigt ljusstarka objektiv och kör på full öppning. Så fort man bländar ner, så sjunker prestandan dramatiskt för varje bländarsteg.

A9 lär klara f/11 och Fuji har fått FW som fixar f/11, Sonys nya 400/2,8 har jag sett bilder tagna med f/11 på någon uggla som flyger, i Sonys fall så har dom tydligen trimmat sina 100-400 och 400f/2,8 för att svara bättre mot fler bps, så med vissa objektiv kan det gå bättre, annars är det precis som afe skriver, önskemål lär vara framfört till någon Svensk Sony kille, men inga svar ännu.
 
Hej igen! Vill bara tacka för alla hjälpsamma svar, det underlättade verkligen i mitt beslut. Efter att ha läst några av era personliga upplevelser av Z6 + ytterligare lite recensioner här och där bestämde jag mig tillslut för att hämta en Z6 + 24-70mm f/4 + FTZ-adapter förra freagen. Har givetvis inte hunnit använda den nog länge för någon ordentlig utvärdering, men min spontana känsla är att jag verkligen valt rätt. Kameran känns ny och fräsch men ändå bekant och kommer med mycket smått och gott som förhöjer fotoupplevelsen många snäpp.

Om jag väljer ut tre saker jag såhär långt tycker stuckit ut mest skulle det vara kamerans ergonomi, EVF:n och 24-70 objektivet. Ergonomin känns suverän och kameran ligger minst lika skönt i handen som min gamla D7200, trots sitt mindre format. Har relativt stora händer men får ändå plats med lillfingret på greppet, något jag läst ibland vara ett problem.

När jag första gången satte kameran mot ögat måste jag ändå säga att jag tappade hakan lite. Har aldrig använt en kamera med EVF förut, men jisses vilken fördel! Trodde jag skulle sakna en optisk sökare lite och var faktiskt ganska så skeptisk innan, men icke. Att kunna se hur exponeringen blir innan jag tar kortet, ha tillgång till ett histogram och sömlöst byta mellan sökaren och skärmen på baksidan som bägge kan visa samma information är guld.

Jag har ännu inte utvärderat objektivet rent bildkvalitémässigt, men en snabb titt på raw-filerna i Lightroom ser lovande ut och objektivet verkar ha en rätt så fin skärpa bilden över (även i hörnen). Vinjetteringen är ganska så tydlig vid största bländare men går förstås att fixa i efterhand. Kameran har en inställning för hur mycket vinjettering man vill ta bort och detta verkar påverka raw-filen med en s.k inbyggd profil. Det finns även en inställning för att korrigera distorsion, men denna är alltid på och går inte att ändra (utgråad). Båda inställningarna (vinjettering och distorsionskorrigering) följer med i den inbyggda profilen för objektivet i raw-filen och verkar inte gå att slå av senare i Lightroom (inget händer när man bockar ur "Enable lens profile corrections").

Vad gäller själva hanteringen av objektivet upplever jag det som riktigt skönt att använda. Lätt och smidigt, speciellt med tanke på vilket output det ändå verkar ha. Det är enkelt att "låsa" och både zoomringen och fokusringen (som går att ställa om till att kontrollera annat) är mjuka och fina att använda.

Slutligen några ord om adaptern. Den funkar finfint tillsammans med mitt Nikon 70-200 f/4 och verkar inte påverka funktionen överhuvudtaget. Med det sagt vill jag ändå påpeka att det kan vara ganska så klumpigt att byta mellan ett objektiv med Z-fattning och ett med F-fattning. Kameraplattan jag för närvarande använder sticker ut lite på framsidan av Z6:an vilket gör att jag måste skruva loss den varje gång jag ska byta mellan mitt 70-200 med adapter och det nya 24-70 med Z-fattning. Detta går givetvis att lösa med en kameraplatta som har en smalare profil, men det finns inte jättegott om plattor skräddarsydda för Z6/Z7 ännu. Dessutom verkar man lite beroende på stativhuvud ändå kunna få problem med att FTZ-adaptern vid montering slår i själva stativhuvudet. Om någon har hittat en bra lösning på detta, hojta gärna!

Summa summarum kan man säga att jag är supernöjd med mitt köp såhär långt och jag vill återigen tacka för all hjälp som tillslut ledde fram till köpet :) Om ni har några frågor om kameran, objektivet eller adaptern är det bara att höra av sig. Allting gott!
 

smislo

Aktiv medlem
Grattis!

Håller med dig helt och hållet, hämtade min i torsdag...har bara hunnit använda den inomhus och där känner jag skillnad mot X-T3 (som jag använde innan) i IQ, fördel Z6...jag låter FTZ adapter står kvar på min 70-200VR2 och använder den som native S-lens, precis får plats i väskan till VR2 med adapter...nu är bara att lära känna kameran och utnyttja den till fullo...
 
ANNONS