Annons

Fotovärlden - förlegad kvinnosyn

Produkter
(logga in för att koppla)

sb12

Aktiv medlem
Nja, där har du nog fel tror jag. Att tro/hävdar hur något ligger till är för det första inte samma sak som att man inte vill eller inte har en önskan att något ska förändras. Och som vanligt är inte allt svart eller vitt. Kan man tro att det ligger i generna att vissa saker i oss gör att vi väljer vissa intressen eller beter oss på olika sätt men ändå vilja att saker skulle vara annorlunda eller kanske till och med tro att man kan välja andra intressen eller leksaker etc om man får hjälp att se dom valen ? Självklart.
Kan man vilja att fotografin som vi i DET HÄR fallet diskuterade från början skulle kunna ha bättre fantasi just när det gäller modell foto med de typiska stereotypa rollerna trots att man tror att vi styrs in i saker genetiskt när det gäller roller i andra sammanhang....ääähh ja självklart. Det finns många nyanser i diskussionen.

Men sedan KANKSE det fanns någon som inte tyckte att det var några fel alls hur saker och ting var, jag läste eller tolkade dock inte det så.
Men varför för man då fram argumentet från början? Om man nu vill se en förändring.
Låter ju märkligt att vara konservativ och progressiv samtidigt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har inte haft möjlighet att följa tråden till punkt och pricka. Men visst fick jag också intrycket att några försökte få det till att det finns bakomliggande biologi/genetik/whatever som gör det meningslöst att försöka ändra på något. Ungefär att tjejer vill objektifiera sin kropp, och grabbar bryr sig bara om kropparnas utseende.

Något som jag själv har svårt att tro på.
 

PMD

Aktiv medlem
För det första är skönhetsbegreppen mänskliga konstruktioner som är i rörelse hela tiden – inte någon slags estetisk konstant.
Det är helt riktigt, men det innebär ju bara att de stereotypa bilderna som framhåller skönhet inte nödvändigtvis kommer att se likadana ut i framtiden.

Att skönhetsbegreppet byter innehåll gör det inte alls självklart att bilderna blir mindre stereotypa.
 

PMD

Aktiv medlem
Statistik och verklighet är två skilda saker. Verklighet är då man kallar spade för en spade. Inom statistik kan det heta vad som helst enligt beställarens önskemål. Oavsett vem som gör det.
Man måste alltid kolla upp hur en undersökning är gjord för att kunna bedöma dess tillförlitlighet.
 

Artis

Aktiv medlem
Finns det pålitlig statistik om det? Annars är det ju ett lite vanskligt påstående.
Statistik bryr jag mig inte om i det här fallet. Jag nämnde det med tanke på verkliga fall jag känner personligen och som publicerades endast i en lokal tidning med liten notis. Inte av de ”stora” aktörerna.
 

martinator

Aktiv medlem
Jag har inte haft möjlighet att följa tråden till punkt och pricka. Men visst fick jag också intrycket att några försökte få det till att det finns bakomliggande biologi/genetik/whatever som gör det meningslöst att försöka ändra på något. Ungefär att tjejer vill objektifiera sin kropp, och grabbar bryr sig bara om kropparnas utseende.

Något som jag själv har svårt att tro på.
Jag hävdar inte att det inte går att ändra på något - men det finns ju en annan orsak än "moraluppfattning" till varför män genom historien ansett kvinnokroppen attraktiv... Sen om man tycker det är "förelegat" eller ej får var och en välja själv.
 

sb12

Aktiv medlem
Jag hävdar inte att det inte går att ändra på något - men det finns ju en annan orsak än "moraluppfattning" till varför män genom historien ansett kvinnokroppen attraktiv... Sen om man tycker det är "förelegat" eller ej får var och en välja själv.
Det här känns som att det inte betyder något alls.
Hur kan en moraluppfattning göra att män tycker att kvinnokroppen är attraktiv?
Det är väl heller ingen som är av den åsikten att det är fel att män finner kvinnor attraktiva.
 

alfin

Aktiv medlem
För det första är skönhetsbegreppen mänskliga konstruktioner som är i rörelse hela tiden – inte någon slags estetisk konstant. Det finns ingenting som motsäger att vi kan lyfta fram en större mångfald kring hur vi porträtterar andra människor. (Det var för övrigt inte så länge sedan s.k. fotografiska nudes även inkluderade män, tänker på 1900-talets tidiga avantgarde med Imogen Cunningham etc).
Vi är nog rätt överens där, även om jag uttryckte mig annorlunda.

För det andra har ingen kritiserat ”vackra” människor, utan snarare den ensidiga sexualiseringen av det andra könet. Och jag tror det är svårt att INTE stoppa in detta beteende i en större samhällsrelaterad kontext. Än en gång, se Youtube-klippet med John Berger längre upp i tråden.
Visst finns det kritik i sig mot bilder av vackra människor, oavsett om de är objektifierande/sexualiserande eller ej. Inte minst vårt rådande skönhetsideal med smala modeller, där anklagelser om anorektiska modeller haglar vare sig de lider av anorexia eller ej. Ett fåtal försök med mulliga modeller har gjorts för att ändra idealen, men jag vet inte om de varit speciellt framgångsrika. Hur som är det lite märkligt att överviktiga människor hyllas med tanke på att många fler drabbas av sjukdomar och för tidig död pga övervikt än personer som dör av anorexia i världen.
 

sb12

Aktiv medlem
Vi är nog rätt överens där, även om jag uttryckte mig annorlunda.

Visst finns det kritik i sig mot bilder av vackra människor, oavsett om de är objektifierande/sexualiserande eller ej. Inte minst vårt rådande skönhetsideal med smala modeller, där anklagelser om anorektiska modeller haglar vare sig de lider av anorexia eller ej. Ett fåtal försök med mulliga modeller har gjorts för att ändra idealen, men jag vet inte om de varit speciellt framgångsrika. Hur som är det lite märkligt att överviktiga människor hyllas med tanke på att många fler drabbas av sjukdomar och för tidig död pga övervikt än personer som dör av anorexia i världen.
Men det är ju syftet bilden används till som kritiseras. Inte personen på bildens utseende.
Exempel på när utseendet kritiseras kan man hitta då kvinnliga modeller har kroppsbehåring.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Många högtravande ord, men hur gör ni i praktiken när ni fotograferar människor? Vad är ok och vilka bilder visar på en förlegad kvinnosyn?

När jag fotograferar brukar jag börja med en ide jag samlat på mig. Ibland när jag promenerar ser jag ett visst typ av ljus och lägger tid och plats på minnet.

Någon gång senare kanske jag återvänder med en modell.

Bilden nedan är från ett gathörn i Bangkok där solen hittade en liten glipa att leta sig ned till gatunivå mellan husen runt halv sex på kvällen. Senare när jag hade en modell och en outfit gick vi dit och tog ett par bilder.

Jag vet att alla inblandade var nöjda med fototillfället som tog högst en halv timme.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Statistik bryr jag mig inte om i det här fallet. Jag nämnde det med tanke på verkliga fall jag känner personligen och som publicerades endast i en lokal tidning med liten notis. Inte av de ”stora” aktörerna.
Hur många fall handlar det om? Det bör vara ganska många för att man ska kunna säga att "det händer oftare än det rapporteras om".

Och statistik är det enda sättet att avgöra sånt här.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett fåtal försök med mulliga modeller har gjorts för att ändra idealen, men jag vet inte om de varit speciellt framgångsrika.
En modell som hette Smith blev ganska mycket uppmärksammad för cirka 20 år sen. H&M hade bilder av henne på stora reklamskyltar (såna där trekantiga som stod i gathörnen förr) som gjorde reklam för underkläder. Hon var "yppig" som det brukade beskrivas förr och inte ett dugg anorektisk. H&M fick dock en hel del kritik för att hon var "för sexig", eller något liknande. Bra var det dock inte enligt kritikerna.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Statistik bryr jag mig inte om i det här fallet. Jag nämnde det med tanke på verkliga fall jag känner personligen och som publicerades endast i en lokal tidning med liten notis. Inte av de ”stora” aktörerna.
Försöker du allvarligt påstå att det är lika vanligt att kvinnor slår män som tvärtom? Det är ett absurt påstående! Statistik eller inte statistik så har du fel!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
En modell som hette Smith blev ganska mycket uppmärksammad för cirka 20 år sen. H&M hade bilder av henne på stora reklamskyltar (såna där trekantiga som stod i gathörnen förr) som gjorde reklam för underkläder. Hon var "yppig" som det brukade beskrivas förr och inte ett dugg anorektisk. H&M fick dock en hel del kritik för att hon var "för sexig", eller något liknande. Bra var det dock inte enligt kritikerna.
Jag blev en gång tillsagt att modellen ser för tjock ut, fixa med Liquify! Jag vägrade!

Det händer ibland att jag använder Liquify, t.ex. om någon vänder en arm mot kameran så ser den oproportionerligt stor ut osv.

Det är bara så att bildpsykologiskt framträder vissa saker, som vi inte ens tänker på i verkliga livet, tydligt på bild. Det måste man fixa!

Tillfället som jag beskriver ovan var bilder från den här sessionen:
 

Bilagor

ANNONS