Annons

Adobe Camera Raw erbjuder olika färgprofiler, men inte för DNG.

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Till 90 procent redigerar jag mina bilder i ACR och gillar den nya funktionen för bildprofiler, tex landscape, portrait, mm.
Använder jag en rawfil i DNG format(Dji) så finns inte dessa möjligheter.
Inställning?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Är osäker om jag är fel ute. Men går det inte att spara bildprofilerna som preset, typ landskap, porträtt som du sedan applicerar på dina DNG-filer?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Till 90 procent redigerar jag mina bilder i ACR och gillar den nya funktionen för bildprofiler, tex landscape, portrait, mm.
Använder jag en rawfil i DNG format(Dji) så finns inte dessa möjligheter.
Inställning?
För många kameror har Adobe profiler som skall efterlikna kamerans inbyggda jpg-stilar. Sedan har ibland Adobe egna stlar också för en kameramodell.

Tror inte det finns inbyggda jpg-stilar för Dji.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är inte vad jag frågar om.
För övrigt finns det profiler för Dji.
Tror snarare att det är du som inte förstår.Jag fotar alltid i raw med drönaren för det ger större dynamiskt omfång och bättre slutresultat. Åtminstone för min DJI Mavic Pro finns det inga bildstilar att välja på som för min Canon eller mina Fuji kameror.
Ja det finns egentligen 2. Color eller Monochrome.

Går man till Color och browse kan man också hitta bildstilar som Adobe skapat. Dessa är generella och går att använda till de flesta raw-filer. Även till DNG och Mavic Pro.

Prova där och se om det finns något du gillar.
 
Det här är skillnaden mellan en vanlig RAW-fil och en DNG fil.
Det är inte kopplat till DNG-formatet utan till just drönarens filinnehåll. Till den drönaren (och jag tror det gäller alla DJI:s modeller) finns inte de bildstilar som du har i jämförelsen.

Jag har DNG-filer till andra kameror som har samtliga bildstilar som du efterfrågar. Det är helt enkelt kopplat till modell och ingen form av "censur".
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det här är skillnaden mellan en vanlig RAW-fil och en DNG fil.
Det är inte skillnaden mellan en av kamerans raw eller en DNG- Raw. Vissa tillerkare har egna raw-format för sina kameror. En del som tidigare Hassselblad och Dji har valt att använda Adobe DNG som är ett raw-format enligt Adobes standard.
DNG har genom åren funnits i flera versioner.

Canon har sedan något år ett nytt raw-format som de kallar CR3 DEt har skapat en massa bekymmer för flera raw-konverterare. Tror det bara var Adobe som Canon hjälpte till en fungerande lösning i ett tidigt skede.

Så förstå först och främst att DNG är en raw.

Sedan måste man förstå att de bildstilar Adobe skapar för att efterlikna utseendet till de stilar som finns som standard i kameran. Kom också ihåg att dessa också oftast kan förändras i kameran så bildstilen förändras. Detta påverkar bara bilder som är jpg. Fast allt fler raw-konverterare börjar också ta hänsyn till hur kamerans jpg stil är inställd i kameran och skickar över denna information till raw-programmet.

Bildstilarna i Adobe skapar en utgångspunkt för hur bilden skall se ut. Vara väldigt dämpad som Camera natural eller ha kraftiga färger och kontraster som det som brukar kalla vivid eller kanske skulle vi kalla det Velvia.

Dessa bildstilar kallas allt oftare för LUT. (Look up table). Förändrar bilden ungefär på sa mma sätt en LUT förändrar bildens egenskaper när man Kalibrerar/profilerar.

Jag har en lösning som heter X-rite Colorchecker passport. Den skapar LUT för olia typer av ljus för vilen kamera som helst. Den försöker skapa en profil som ger så korrekta färger som möjligt enlig ett colorchecker card.

Detta är ett sätt att göra det på.

Själv gillade jag Fujis Acros som skall efterlikna en svartvit film som Fuji tillverkade och igen skall börja tillverka.

Därför ville jag skapa en variant för min Canon 5DS r som jag då ägde. Jag började med att se hur Adobe gjort för at få till det. Framför allt har de använt B&W channel mixer för att påverka hur de olika färgerna skall tolkas över till svartvitt.
Jag skapade sedan en preset med samma recept för att tolka hur de sju färgtonerna skall tolkas över till svartvitt.
Plötsligt hade jag Acros också för min min Canon kamera.

Jag har gjort samma sak för ON1 raw därf jag också har tillgång till Acros för Canon numera som en LUT

Med presets kan man lägga in mycket mer än man kan i en LUT.

Detta var kort versionen.

Adobe har som sagt bara 2 stilar färg och svartvitt som är byggda för DJI Dng speciellt.

Capture One Pro har för många kameror bara en standard bildstil. Som till exempel Canon. Sedan finns det en drös generella stilar som kan användas för alla raw-filer.

För en del tillverkare där de har samarbete så har de kamerans samtliga jpg stilar. Nu senast för Fuji
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skärmdumpen ovan är vad som händer med en vanlig RAW och denna visar vad som händer med Dji DNG-fil.
För det första exemplet har adobe skapat de bildstilar som kamerarn har som standard för jpg.

I det andra exemplet har Adobe gjort en svartvit och en färgprofil för DJI Dng..

Sedan har du tillgång till en mängd bildstilar som är generella för alla kameror som du kan använda för Dji raw som är Dng.

Förstår verkligen inte ditt problem. De du har som kamera profiler i första exemplet är inte mer korrekta än de som är generella och som du får upp när du trycker på bläddra.
 

hornavan

Aktiv medlem
För det första exemplet har adobe skapat de bildstilar som kamerarn har som standard för jpg.

I det andra exemplet har Adobe gjort en svartvit och en färgprofil för DJI Dng..

Sedan har du tillgång till en mängd bildstilar som är generella för alla kameror som du kan använda för Dji raw som är Dng.

Förstår verkligen inte ditt problem. De du har som kamera profiler i första exemplet är inte mer korrekta än de som är generella och som du får upp när du trycker på bläddra.
Jag gillar att kunna välja Landscape, eller portrait, eller någon av de andra.
Orsaken att jag gillar det är att jag är färgblind.
Så fort jag börjar mecka med nånting som har med färger att göra, så riskerar jag att göra bort mig. Och gör det ibland. Folk som blir gröna i fejset brukar påpeka, lite diskret.
Därför vore det, för mig, nice om det fanns samma val när det är en DNG-fil som när det gäller alla andra rawfiler. (jag har, Sony, Olympus och Panasonic och Dji).

Min dröm är en Ai-styrd funktion som talar om för mig när jag börjar balla ur.
Eller ett redigeringsprogram med mer autofunktioner när det gäller färghantering.
Tacka vet jag mörkrumstiden med enbart svartvitt, som jag höll på med drygt 30 bast.
 

hornavan

Aktiv medlem
Leica har ju kameran för dig i så fall. :)
Jag älskar min Mac och min Epsonskrivare, fast ibland när jag inte ser skillanden på rosa och grått så blir det jobbigt.
När folk uttrycker sig romantiskt om mörkrum förstår jag att dom inte varit där så länge. ID-foto brukade ta tio dagar och nu får kunden det minuter efter att bilden är tagen.
Nu gör jag ofta en manuell vitbalansering om det känns viktigt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag älskar min Mac och min Epsonskrivare, fast ibland när jag inte ser skillanden på rosa och grått så blir det jobbigt.
När folk uttrycker sig romantiskt om mörkrum förstår jag att dom inte varit där så länge. ID-foto brukade ta tio dagar och nu får kunden det minuter efter att bilden är tagen.
Nu gör jag ofta en manuell vitbalansering om det känns viktigt.
Även om en film-Leica förstås uppfyller det svartvita om man kör svartvit film, så tänkte jag egentligen på den digitala M Monochrom, som dock har ett helt annat pris.
 
ANNONS