Annons

Hjälp mig att hitta rätt fotoskola

Produkter
(logga in för att koppla)

robilibob

Aktiv medlem
Jag letar efter en fotoskola.

Den ska ha en utbildningstid 1-2 år. Den ska vara rätt allround, inte nån megastrikt inriktning. Den ska inte kosta tiotusentals kronor. Den ska helst inte ligga ute i skogen.

Jag har rätt mycket erfarenhet inom fotografering. Jobbat på en lokaltidning och fotar jävligt mycket. Så jag vill gå en utbildning med rätt mycket självständigt arbete och inte med för mycket basic-grejer. Gärna en där man får göra egna resor och grejer. Föreläsningar och grejer är ju jävligt intressant, inspirerande lärare också.

Skulle vilja testa på allt möjligt. Studio, mer mörkrum, resa, bildjournalistik, efterbehandling, ha vernissage, ja, rubbet typ!

Den ska finnas i Sverige. Man ska kunna börja den runt augusti, september 2007.

Bor i Småland och jag vet att det finns en del fotoskolor i detta område och jag vet faktiskt inte om det är postitivt eller negativt att plugga nära sin hemort, antar att det är både ock så bara ignorera detta sista stycket.

So now, hit me!
 

robilibob

Aktiv medlem
den mest passande för mig som jag hittat hittills är viebäck i nässjö, men det är typ 2 mil ifrån mig +att den ligger rätt avlägset och är en kristen skola....hmmm....
 
fotoutbildning

jag går på fridhems folkhögskola i svalöv (40 min från malmö, 30 från helsingborg, 20 från lund), visserligen en allmän linje men jag som läst 2 år på universitet går ändå mkt tack vare fotoläraren thomas h johansson. det som är bra med allmön linjen är att du får skriva av halva lånet (om du lånar) om du sedan läser 80p vid högskola (inom vad som helst)
första termninen är analog och dokumentär, vi har gjort ett porträtt i köpenhamn, dit vi skickades första dagen, bara sådär, redovising inom en vecka, ett hemma hos reportage hos ngn vi inte känner och nu håller vi på med "det stora dokumentär projektet" i en månad. nästa terminen kommer att vara digital och lite mer reklam. skolan har mörkrum och datorer med cs2 i både mac och pc tillgång till alltid. de allmänna ämnen kan man som jag skita i, om man inte bryr sig om "betygen" i de kurserna, handlar om c:a 3 timmar i veckan, som jag lagt så att de är på samma dag och inte stör mig i mitt fotande. skolan är politiskt och religiöst obunden.

vilken utläggning det blev. well, om det skulle vara ngt du undrar över så bara fråga.
mvh rebecca
 

ola.axman

Medlem
Inte viebäck

Tjena,

jag pluggade på viebäck 05/06 och hade som du jobbat en del på tidningar och dylikt innan. viebäck är för de som inet hållit i en kamera tidigare och är en förberedande kurs inför de större skolorna som biskop arnö och gamleby.

nu pluggar jag på gamleby och trivs väldigt bra.
det är väldigt mkt kunskap och väldigt inspererande.
om du får chansen ska du absolut börja här.

/Ola Axman
 

toovan_91

Medlem
Tjena,

jag pluggade på viebäck 05/06 och hade som du jobbat en del på tidningar och dylikt innan. viebäck är för de som inet hållit i en kamera tidigare och är en förberedande kurs inför de större skolorna som biskop arnö och gamleby.

nu pluggar jag på gamleby och trivs väldigt bra.
det är väldigt mkt kunskap och väldigt inspererande.
om du får chansen ska du absolut börja här.

/Ola Axman
Nu såg jag ju att denna forumtråd är väääldigt gammal, och skolan kan ju ha förändrats sen dess. Jag har blivit kallad till Viebäck(numera June), och har lite funderingar om skolan. Hur religiös är den egentligen? Och hur strikt är egentligen alkoholförbudet? Dricker folk i smyg? Nu är ju inte jag någon alkoholist eller så, verkligen inte, men det kanske styr lite vilka människor det är som börjar där.

/Tove
 

voitcanon

Aktiv medlem
Jag har inte gott den men var där en gång på öppet hus. Snackade nästan en timme med en fotolärare och vad jag förstod det som så om du läste foto var det inget religiöst över huvudtaget. Angående alkoholförbud är det något som de flesta folkhögskolor har, de vill väl tvätta bort sin stämpel som drogliberala....
 
Samma här!

Både till Viebäck och Göteborgs YH.

Grät blod när jag fick besked från Gamleby att jag inte kommit in!
 

toovan_91

Medlem
Samma här!

Både till Viebäck och Göteborgs YH.

Grät blod när jag fick besked från Gamleby att jag inte kommit in!

Då ses vi väl där! Tråkigt att det inte gick vägen med gamleby.:/

Förresten, hur löser ni transporten till skolan? Den enda bussen som går dit går ju inte direkt stup i kvarten.. Mitt tåg klaffar inte med sista bussen till skolan som går fem, så det var en elev på skolan som erbjöd sig att hämta mig på centralen.:S Rätt snällt.
 

Vanadis

Medlem
För mig synkade tåget med bussen rätt ok. Viebäck ser ju inte jättestort ut på kartan direkt, borde väl vara idoitsäkert att hitta från bussen till skolan eller? *vilse*
 

toovan_91

Medlem
Skönt. Ja precis, det verkar ju inte vara så lätt att gå vilse precis. Det ska nog inte vara så svårt.:p
 

Vanadis

Medlem
Ugh, har 5 min tid mellan tågbytet i Falköping, och 5 min att hitta till bussen i Nässjö. Peppar peppar att tågen inte blir försenade..

Bara jag som är galet nervös? ;P
 

toovan_91

Medlem
Ugh, har 5 min tid mellan tågbytet i Falköping, och 5 min att hitta till bussen i Nässjö. Peppar peppar att tågen inte blir försenade..

Bara jag som är galet nervös? ;P

Sånt är så nervigt. Hoppas SJ sköter sig då. Hade fyra minuter mellan tåg och buss i Nässjö, men sen hörde jag att de kunde hämta mig när som helst ungefär, så jag tar senare tåg och slipper den stressen. Ska du också sova över?
 
Mina tåg och bussar går ihop rätt bra, byten på 10-20min :) Lite tufft att jag ska ta första tåget från Nässjö på morgonen till Göteborg för att vara där på intervju i en halvtimme för att senare hoppa på tåget hem kl 17.

200mil på drygt 48 timmar!

Och ja - jag ska sova över :)
 

toovan_91

Medlem
Du menar Göteborg - Nässjö nu va Daniel? Jag åker också från Göteborg, och ja, det känns lite långt sådär. Fast jag åker ner redan idag, för att ta tåg kl 6 på morgonen är något jag helst undviker faktiskt.
 
Nej, jag har en något längre sträcka. Från Örnsköldsvik till Stockholm ikväll, från Stockholm kl 05:10 till Nässjö och sedan ta bussen till Viebäck därifrån. Tillbringar hela dagen på Viebäck, sover över, upp tidigt på morgonen för att åka på intervju för Yrkeshögskolan i Göteborg på fredag em.

På tal om YH i Göteborg, du som bor där - har du hört något om utbildningen där?
 

Vanadis

Medlem
Jag är också göteborgare. Har en vän som sökt in på YH men väntar på besked. Vet egentligen inte så mycket om det, men det verkar poppis :)
 
Har fått intrycket av att det är något struligt där. Har försökt ringt dit och boka om min tid för intervju till fredagen men har inte kommit fram. Fick kontakt med rektorn på mailen idag men det enda dom kunde erbjuda var måndag eller tisdag nästa vecka, och det skulle resultera i att jag måste göra en andra resa.

Kan dom inte ens undanvara 30min för att jag ska åka 200mil och betala 1500kr i resekostnader?
 

Vanadis

Medlem
Nej vad jobbigt :/ Verkar som de har varit lite struligt för folk som sökt att få veta om de gått vidare eller ej också.

Btw, någon som har koll på om det är hållplatsen viebäck eller stolpen man skall hoppa av vid? Trodde det var viebäck, men tror de nämnde nått om stolpen när jag pratade lite snabbt med dem i telefon för att beställa specialkost.. Någon som vet Annars ringer jag en gång till :)
 
ANNONS