Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om skola for reklam foto och liknande.

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Finnsa det nagra bra skolor om man vill jobba med att foto reklam foto samt att jobba med digitala saker och liknande..tex for en reklam byra.

Eller masste man isf ga typ en fotoutbildning och en kreativ design eller natt?

alla lankar ni kan ge ar uppskattade.
Vill lara mig foto men vill bara lara mig med digital foto... inte massa morkrumsteknik mm da jag tycker sant ar onodigt da det borjar forsvinna.

mvh Simon
 

Shaggbom

Aktiv medlem
saken är den att jag har bara foto som fritidsintresse...jag har inte gått någon kurs med fotoinriktning så att komma in på gamleby känns svårt, jag är en nybörjare om ni kollar på mina bilder så chansen att man ska bli antagen dit är nog ganska små...

Har en kusin som gick den skolan förnågra år sedan och han jobbar nu som fotograf mm
(rickard häggbom) och jag har kollat på skolan förr men inte trott att man har någon chans.
 

Numeric

Aktiv medlem
Du får väl börja med en grundläggande utbildning då! Jag gick mitt första år på Mullsjö folkhögskola.

Jag håller själv uteslutande på med det digitala mediet, men de grundläggande erfarenheterna från mörkrumsarbetet i Mullsjö visade sig vara väldigt nyttiga!

_Eric
 

ola.axman

Medlem
till simon

vi har på ky i gamleby nu folk som kom direkt från gymnasiet som har börjat här.

testa och se om du blir kallad till intervju.

//ola
 

Shaggbom

Aktiv medlem
o shit personer svarar fortfarande här :D kul... jaja förstår att personer kommer in från gymnasiet men då har dom foto a, foto b mm....
jag har inget... har dock fått höra av min kusin att han kan hjälpa mig om jag ville söka då han har sittit i uttagningsjuryn förr

va gäller de där sigtuna sakerna ska jag kolla sen när jag kommer hem.
 

toovan_91

Medlem
Gamleby

vi har på ky i gamleby nu folk som kom direkt från gymnasiet som har börjat här.

testa och se om du blir kallad till intervju.

//ola
Men de eleverna som kom in direkt från gymnasiet, de hade väl Foto B i bagaget? Jag har nämligen själv kollat in Gamleby mycket, men gett upp hoppet eftersom jag saknar just foto B(har bara A). Borde jag söka iallafall? Finns det någon chans?

Tacksam för svar!

//Tove
 

Shaggbom

Aktiv medlem
lite gammal tråd :D men men...

Chans finns det alltid. Nu gick inte jag på gamleby men vet en del som gjort det.
Foto A och B är ju väldigt grundläggande men du kan ju ha lärt dig det själv genom att läsa på internet och lekt hemma.

Tror det syns ganska snabbt i arbetsprover om du har öga för det. Gamleby är ju ingen grundkurs så man ska nog kunna en del om man ska söka dit..

Att söka skadar ju inte iallafall :D
 

toovan_91

Medlem
Fotoskolor

lite gammal tråd :D men men...

Chans finns det alltid. Nu gick inte jag på gamleby men vet en del som gjort det.
Foto A och B är ju väldigt grundläggande men du kan ju ha lärt dig det själv genom att läsa på internet och lekt hemma.

Tror det syns ganska snabbt i arbetsprover om du har öga för det. Gamleby är ju ingen grundkurs så man ska nog kunna en del om man ska söka dit..

Att söka skadar ju inte iallafall :D
Ja, jag såg att den var lite gammal, men skolan finns ju kvar så jag chansade att du också gjorde det.:D Tack för att du svarade!

Okej. Så det är inte ett krav att ha Foto B på pappret? Alltså, jag är inte så kunnig teknikmässigt, men om foto har jag läst på internet och sådär, och har en nikon D80 sedan två åt tillbaks. Eftersom jag uteslöt Gamleby, så tänkte jag att en förberedande skola kanske skulle passa innan jag sökte till Gamleby. Jag vill verkligen utvecklas inom foto(som för övrigt är mitt största intresse), och jag känner att det är det jag vill syssla med. Fotar mycket, mest i naturen.

Jag vill gå på en skola med bra rykte och som inte är helt basic, alltså någon som har som krav att man har har erfarenhet i form av tex foto A. Vet du någon sådan skola? Jag har kollat på Viebäck fotoskola och Gotlands fotolinje och har läst att de ska vara bra. Vet du något om dessa?

Mvh Tove
 

Shaggbom

Aktiv medlem
Jag pluggade på Gotland "hemse" och den har riktigt bra omdömme. Både innan jag gick där och nu.
Alla som gick i min klass sökte typ gamleby eller biskops och tror att alla kom in på någon av skolorna.

Tror att i gamleby reklam hade halva klassen från hemse lr nått.

Jag valde dock annan linje och pluggade retusch på fotoskolan stockholm.

Men i ditt fall tycker jag självklar du kan prova söka gamleby, men det räknas som en av de bästa skolorna så bli inte superbesviken om du inte kommer in, det är inte helt lätt...bara söka nästa år.

Nu vet jag inte var du kommer från men fotoskolan sthlm har en yrkeslinje likt gamleby som är bra men också en "för" utbildning GFU (vet inte hur denna är men kan va en start om du vill bo i sthlm för att sen söka vidare)

Fotoskolan har bra lärare och om ja inte har helt fel europas... iallafall sveriges mest välutrustade skola.
Har typ de mesta från canon och nikon i kamera och optik samt vad gäller skrivare så nästan alltid de senaste från epson.

Gotland var bra och trevligt men det ligger också ute i ingenstanns :)
 

toovan_91

Medlem
Jag pluggade på Gotland "hemse" och den har riktigt bra omdömme. Både innan jag gick där och nu.
Alla som gick i min klass sökte typ gamleby eller biskops och tror att alla kom in på någon av skolorna.

Tror att i gamleby reklam hade halva klassen från hemse lr nått.

Jag valde dock annan linje och pluggade retusch på fotoskolan stockholm.

Men i ditt fall tycker jag självklar du kan prova söka gamleby, men det räknas som en av de bästa skolorna så bli inte superbesviken om du inte kommer in, det är inte helt lätt...bara söka nästa år.

Nu vet jag inte var du kommer från men fotoskolan sthlm har en yrkeslinje likt gamleby som är bra men också en "för" utbildning GFU (vet inte hur denna är men kan va en start om du vill bo i sthlm för att sen söka vidare)

Fotoskolan har bra lärare och om ja inte har helt fel europas... iallafall sveriges mest välutrustade skola.
Har typ de mesta från canon och nikon i kamera och optik samt vad gäller skrivare så nästan alltid de senaste från epson.

Gotland var bra och trevligt men det ligger också ute i ingenstanns :)
Tack för det snabba svaret!:)

Okej. Jag bor i Göteborg, och känner inte riktigt för att flytta till Stockholm faktiskt. Är hellre mitt ute i ingenstans faktiskt.:p

Okej. Vad har skolan i Hemse för utrustning? Man måste ha egen kamera va? Tyckte du det var en trevlig skola, bra utbilndning? Trevligt folk? Hur långt från närmsta samhälle ligger det?(förlåt alla frågor, men jag är nyfiken.:D) Och en sista fråga. Var ligger nivån ungefär på de som kommer in? Är det många som är oerfarna?

Återige, tack för att du svarar!

Mvh Tove
 

Shaggbom

Aktiv medlem
vad gäller hemse tror jag du behöver egen kamera. Vet inte vad dom har för utrustning nu var några år sedan jag gick där men då hade dom en del canon optik samt lite analogt som hasselblad tex.
Samt ett digitalt bakstycke för studio plåtning.

Jag tyckte det var en bra skola, mer nu i efterhand än då jag gick där kanske.
Tror det är en hel del sökande just pga att den är populär men tror ändå inte du måste kunna "SUPER MYCKET" utan handlar nog mer om att ha "öga" för det.

Hemse har lite fik o grejer samt ica och konsum + en del små butiker.
är väll ca typ 4-5 mil från Visby så åka in då o då kan man ju göra.

Personalen på skolan är riktigt trevliga, nu är de ju inte bara fotofolk utan de är ju massa andra linjer där också. Många av dom jag kom i kontakt med är väldigt trevliga.

Jag har 2 bekanta som också kollar på utbildningar just nu så har varit inne i samma snack i några dagar nu :)

Gotland är ju gotland ändå :)
 

toovan_91

Medlem
vad gäller hemse tror jag du behöver egen kamera. Vet inte vad dom har för utrustning nu var några år sedan jag gick där men då hade dom en del canon optik samt lite analogt som hasselblad tex.
Samt ett digitalt bakstycke för studio plåtning.

Jag tyckte det var en bra skola, mer nu i efterhand än då jag gick där kanske.
Tror det är en hel del sökande just pga att den är populär men tror ändå inte du måste kunna "SUPER MYCKET" utan handlar nog mer om att ha "öga" för det.

Hemse har lite fik o grejer samt ica och konsum + en del små butiker.
är väll ca typ 4-5 mil från Visby så åka in då o då kan man ju göra.

Personalen på skolan är riktigt trevliga, nu är de ju inte bara fotofolk utan de är ju massa andra linjer där också. Många av dom jag kom i kontakt med är väldigt trevliga.

Jag har 2 bekanta som också kollar på utbildningar just nu så har varit inne i samma snack i några dagar nu :)

Gotland är ju gotland ändå :)
Okej, det låter ju som en bra och trevlig skola som inte är speciellt basic.

Okej, så bra, att man slipper åka flera mil för att handla eller så.

Jag har aldrig varit på Gotland, så jag kan inte säga så mycket. Men det är ett trevligt ställe att bo på?

Okej. Tack för att du tar dig tid att hjälpa ytterligare än då.:D

//Tove
 
ANNONS