Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar för nattbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon EOS 350d sedan några månader tillbaka. Har inte lärt mig alla inställningar så jag undrar en sak.

Var ute för ett par kvällar sedan vid 23 tiden och skulle fota en kompis. Är ju inte speciellt mörkt den tiden nu men stundvis så vägrade den knäppa. Den bara zoomade ut och in flera ggr och blixtrade 3 ggr utan att knäppa. Det var som att den inte kunde fokusera. Oavsett om jag använde de automatiska (nattläge, porträtt osv) eller om jag använde lägena Tv, Av, M osv. Provade både med och utan blixt.

Någon som vet vad jag gör för fel?

Mvh
Maria
 

Midhrafn

Aktiv medlem
I manualen till din kamera står det hur du skall tolka symbolen för låst(hittad) fokus. På 20D är det en liten rund prick i sökaren som skall lysa fast när autofokus är ok. Kan den inte hitta fokus (oftast pga av det är för mörkt) så blinkar den lilla pricken och det går inte att knäppa. Stativ är nästan ett måste vid bild i mörkret. Då blir kameran fixerad och man kan t.ex belysa objektet med ficklampa så att autofokusen hittar skärpan. Sedan ställer man om optiken till manuell fokus men då får inte kompisen flytta sig många millimeter framåt eller bakåt (funkar bäst på stationärt föremål).
Bländaren bör vara fullt öppen vid sådant foto för så kort slutartid som möjligt vilket istället ger ett kort skärpedjup.
 
ANNONS