Gammal 2019-11-06, 22:31
Sten-Åke Sändh

elmfeldt skrev: Du beställde året innan en prenumeration som är löpande. Dvs avtalet är redan ingått och du kan närsom avsluta det genom en knapptryckning. Vi gjorde förlängningen och använda Klarna som vår partner. Att du inte kunde betala med bankid på fil kommer ett snäpp senare i processen. Vi är fortsatt din part och det är vi som kan kreditera en order. Inte Klarna. Och jag har krediterat ordern innan idag och det är därför Klarna meddelat dig i sin tur. Så maila oss direkt på redaktion@fotosidan.se så försöker vi hjälpa till så fort det bara går.
Jag ska göra det nästa gång och det är möjligt att jag föredrar att inte ha en löpande prenumeration överhuvudtaget om det funkar så illa som det gjort den här gången. Det vill jag inte ha igen.

Hur avslutar jag avtalet om automatisk prenumeration? (Kan du maila en skärmdump?)
Gammal 2019-11-06, 22:36
elmfeldt
Redaktör

Sten-Åke Sändh skrev: Jag ska göra det nästa gång och det är möjligt att jag föredrar att inte ha en löpande prenumeration överhuvudtaget om det funkar så illa som det gjort den här gången. Det vill jag inte ha igen.

Hur avslutar jag avtalet om automatisk prenumeration? (Kan du maila en skärmdump?)
Hela kruxet uppstod när Klarnas betallänk i mailet tog för mkt fokus. Hade du sett bifogad PDF i deras mail så hade du kunnat printat och betalat i slutet av månaden enligt din rutin. Vill du avsluta så har du överblick på denna sidan https://www.fotosidan.se/member/benefits.htm
Gammal 2019-11-06, 22:41
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Ja, Fotosidan anlitar Klarna för att få in betalningar. Det ändrar inte på det faktum att det är Fotosidan du är kund till och inte Klarna.

Jag tror att du hade fått problemet löst snabbare genom att prata direkt med Fotosidan. Klarna är inte intresserat av att jobba speciellt mycket för att stryka förseningsavgifter. Dessa ger ju intäkter.

Fotosidan är däremot intresserat av att dess kunder stannar kvar och är nöjda.

Ja, jag undviker Klarna som pesten. Hela affärsidén är felbyggd i min mening.
Vi är eniga i att jag är Fotosidans kund men det är Klarna som hotar mig med straffavgifter och inkasso och det innebär att jag trots att jag inte är kund hos Klarna måste försäkra mig om att de faktiskt fattar att de gjort fel och avbryter sina hotprocesser om de faktiskt sett att jag betalat. De ska heller inte gå vidare med transaktioner som misslyckas och som inte slutsignerats. Det är att be om problem. Jag tycker heller inte att det är ett vettigt system som i princip utgår från att det är jag som förutses veta i detalj hur den lösning Fotosidan och Klarna har ihop fungerar om det skiter sig. Det är att lägga över väl mycket ansvar på slutkunderna.
Gammal 2019-11-06, 22:49
Sten-Åke Sändh

elmfeldt skrev: Hela kruxet uppstod när Klarnas betallänk i mailet tog för mkt fokus. Hade du sett bifogad PDF i deras mail så hade du kunnat printat och betalat i slutet av månaden enligt din rutin. Vill du avsluta så har du överblick på denna sidan https://www.fotosidan.se/member/benefits.htm
Tack! Jag är mer kreativ än så och det är jag inte ensam om och det är därför sådana här system måste vara "rock solid" för att inte haverera i ineffektivitet. Hoppas de fått något att tänka på nu och rättar till de problem jag pekat på. Den här typen av strul är väldigt kostsamt för alla inblandade.

… och ni kan ju precis som Klarna bifoga mailadresser och telefonnummer direkt i PDF:er och mail så slipper vi den ökenvandring i icke fungerande maillösningar som Klarna bjöd på. Tyvärr har jag sett även på andra ställen att det verkat sprida sig en ovilja att skicka med den typen av info numera.
Gammal 2019-11-06, 22:56
Sten-Åke Sändh

elmfeldt skrev: Jag summerar mitt första svar lite kortare för bättre överblick:

Faktura 1: Du har en löpande prenumeration som alltså förlängs automatiskt mellan Fotosidan och dig. Den 9/10 sker detta och du får ordernummer #150439. Du har då fått Plus till 2020-10-09 och du har en faktura hos Klarna för detta köpet. Du försöker men lyckas inte betala denna faktura 16/10.
Faktura 2: Den 16/10 och beställer du ett nytt Plus-medlemskap med ordern #150651 och betalar direkt med kort (Klarnas faktura visas 0 kr skuld). Du har nu Plus till 2021-10-08, och två fakturor hos Klarna (varav den ena är betald).

Klarna driver sen på om Faktura 1 vilket är tekniskt korrekt. Du skriver här i tråden och jag reder ut och krediterar Faktura 1 idag, tar de 60 kr i straffavgift och backar ditt Plus-medlemskap till 2020-10-08 (Klarna kan aldrig kreditera en faktura utan det måste handlaren göra. Klarna flaggar däremot fakturor som bestridna så det inte trillar vidare så att Handlaren och kunden kan reda ut).

Allt är utagerat.

Ps. Ja jag loggar in överallt. oavsett desktop eller mobilt, med mobilt bankid. Det är överlägset snabbaste sättet tycker jag. Sista tjänsten som jag hade som inte tog mobilt BankID var SHB Internetbank FTG men sen i somras funkar det med mobilt bankID där med. Eureka. God for me :)
Bra! Tack för info David.
Gammal 2019-11-06, 23:02
elmfeldt
Redaktör

Sten-Åke Sändh skrev: Tack! Jag är mer kreativ än så och det är jag inte ensam om och det är därför sådana här system måste vara "rock solid" för att inte haverera i ineffektivitet. Hoppas de fått något att tänka på nu och rättar till de problem jag pekat på. Den här typen av strul är väldigt kostsamt för alla inblandade.

… och ni kan ju precis som Klarna bifoga mailadresser och telefonnummer direkt i PDF:er och mail så slipper vi den ökenvandring i icke fungerande maillösningar som Klarna bjöd på. Tyvärr har jag sett även på andra ställen att det verkat sprida sig en ovilja att skicka med den typen av info numera.
- Hänger inte med. Klarna mailar dig sin faktura. Vad hade du önskat?
- Vårt Mail går ut samtidigt ser ut som bifogat med info och länkar.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	E53C0AAB-7101-4605-9E90-3A40E2E5BBAA.jpg
Visningar:	3
Storlek:	40.6 KB
ID:	149112  

Gammal 2019-11-06, 23:21
afe

Jag förlängde nyss mitt abonnemang på FS och valde att betala med Klarna (jag valde löpande). Var inga som helst konstigheter att godkänna med mobilt bank-id (vilket jag inte skulle klara mig utan) och betalningen syntes direkt i Klarnas app.

Jag har använt klarna som konsument i princip sedan det startade, och som leverantör i dryga tre år. På jobbet skickar vi närmare 40 000 paket om året till kunder där majoriteten betalar med Klarna, och det är ytterst sällan det är problem som faktiskt beror på Klarna. De gånger jag haft problem med Klarna privat är när jag själv slarvat :)
Gammal 2019-11-08, 00:44
Sten-Åke Sändh

elmfeldt skrev: - Hänger inte med. Klarna mailar dig sin faktura. Vad hade du önskat?
- Vårt Mail går ut samtidigt ser ut som bifogat med info och länkar.
Klarna mailade inte mig någon faktura på första köpet då de ju fick problem med den hanteringen som jag ju berättat. Deras system bombade ju när jag ej signerade med mobilt bak-ID. Det enda de gjorde var att skicka ett kravbrev med snigelpost när de trodde att jag inte betalat.

Jag skulle vilja som jag redan påpekat att man kunde välja vilken typ av Bank-ID jag vill använda. Det kan man på de alla ställen jag frekventerar av ekonomiska skäl. För mig och oss i vår familj är det inte mer praktiskt att använda mobilt bank-ID då vi ju alla använder samma stationära dator och har ID:n för fler än en i den. Telefoner är personliga men vår stationära är inte det.

Om jag haft den servicen hade detta aldrig hänt. Nu stängdes den transaktionen ner innan den kunde signeras. När någon avslutar innan transaktionen genomförts korrekt så ska deras system INTE betrakta den transaktionen som OK och fortsätta processen och det gjorde det nog inte heller men sedan vidtog förmodligen manuell hantering. Jag fick dessutom aldrig någon faktura på det första försöket utan som sagt bara ett kravbrev en månad senare.

Vid sidan av detta så funkade ju inte den onödigt krångliga mailfunktion som jag blev anvisad för att styrka min betalning trots upprepade försök. Det var ju därför jag var tvungen att få en vanlig mailadress direkt från Isabellan jag pratade med på Klarna. Deras andra lösning går via en webbsida som alltså inte gick att nå då den kraschade. Tyckte de gjort det lite onödigt svårt för sig.

För mig är detta utagerat nu och jag fick följande meddelande idag från Klarna igår:

"Hej Sten-Åke!

Tack för ett ytterst detaljrikt mejl!

Betalning på belopp: 220,00 SEK står registrerad hos oss datum: 2019-10-17, genomförd via kort. Denna avser alltså uppdaterat medlemsskap hos "Fotosidan.se", och allting står rätt till här!

Vad beträffar faktura: 51 9102 0260 1296 1281 - vilken erhållen påminnelse avser - är denna borttagen av "Fotosidan.se" vid datum: 2019-11-06. Du behöver på så vis ej oroa dig över något betalningskrav från oss!

Sammantaget är betalning mottagen, medlemsskap uppdaterat samt felaktig faktura borttagen - ärendet kan därmed betraktas som löst!

Avslutningsvis uppskattar vi den feedback du berört i tidigare mejl, vilken kommer tas vidare internt hos oss på Klarna för att utreda- och förbättra våra tjänster.

Vid framtida frågor eller funderingar är ni välkommen att återkomma till oss. För snabbast hantering nås kundtjänst på tel: 08-120 120 10 samt i vår chatt, vilken är öppen 24/7."

Som ni kanske kan läsa så har Klarna tagit till sig av den info jag givit mig och de kommer att "utreda och förbättra" sina tjänster. Med det är jag nöjd och förhoppningsvis så funkar det bättre om ett år då jag ska betala igen. Förhoppningsvis inför de ny logik och nya rutiner där de INTE släpper igenom transaktioner som faktiskt INTE är signerade.

I övrigt håller jag med Per i detta:
"Jag tycker att Klarna borde gå över till e-faktura för att eliminera risken att skicka påminnelser till folk som inte har fått den primära fakturan. Här kan Fotosidan hjälpa till genom att, som kund till Klarna, tala om att e-faktura är bättre för Fotosidans kunder."

En annan fördel för mig som kund är att även Klarnas e-fakturor då skulle dyka upp i min bankapplikation som alla andra som redan hanteras den vägen. Enhetlighet i processer minskar riskerna för strul.
Gammal 2019-11-08, 01:06
Sten-Åke Sändh

afe skrev: Jag förlängde nyss mitt abonnemang på FS och valde att betala med Klarna (jag valde löpande). Var inga som helst konstigheter att godkänna med mobilt bank-id (vilket jag inte skulle klara mig utan) och betalningen syntes direkt i Klarnas app.

Jag har använt klarna som konsument i princip sedan det startade, och som leverantör i dryga tre år. På jobbet skickar vi närmare 40 000 paket om året till kunder där majoriteten betalar med Klarna, och det är ytterst sällan det är problem som faktiskt beror på Klarna. De gånger jag haft problem med Klarna privat är när jag själv slarvat :)
Det är ju jättebra att du är nöjd med Klarna och att du verkar gilla att sitta där och blippa med din telefon men det är överhuvudtaget inte mitt scenario, så det du skriver är rätt OT i mitt sammanhang. Jag vill inte betala några av mina räkningar med telefon, helt enkelt för att jag anser att jag gör det både säkrare, snabbare och mycket efffektivare för mitt vidkommande med dator. Varför välja en pissig liten telefonskärm med usel tangentbordsergonomi när jag kan se allt betydligt bättre på min 4K-skärm och få skriva på ett riktigt tangentbord? Svårare är inte bakgrunden till det valet! Jag är verkligen inte ensam om det heller.
Gammal 2019-11-08, 08:05
Michael Johansson

Varför använder du Mobilt Bank-ID enbart till Swish? Varför inte använda det till andra aktiviteter som enbart har Mobilt Bank-ID och inte valbart mellan detta eller Bank-ID på fil?

Själv gör jag nog 99% av mina ärenden som kräver ID på dator eftersom det är så mycket bekvämare med ett riktigt tangentbord och en stor skärm. Majoriteten av de identifieringar jag då behöver göra sker med Bank-ID på fil men jag kan inte se något problem med att använda Mobilt Bank-ID de gånger detta är enda alternativet.
Gammal 2019-11-08, 09:05
Håkan_S

Sten-Åke Sändh skrev: Det är ju jättebra att du är nöjd med Klarna och att du verkar gilla att sitta där och blippa med din telefon men det är överhuvudtaget inte mitt scenario, så det du skriver är rätt OT i mitt sammanhang. Jag vill inte betala några av mina räkningar med telefon, helt enkelt för att jag anser att jag gör det både säkrare, snabbare och mycket efffektivare för mitt vidkommande med dator.
Jag tror du missuppfattat vad Mobilt Bank-Id är. Det är ett sätt att styrka din identitet.
Det fungerar oavsett om du använder dator eller telefon för att sköta betalningen.
Gammal 2019-11-08, 09:44
Håkan_S

Sten-Åke Sändh skrev: Klarna mailade inte mig någon faktura på första köpet då de ju fick problem med den hanteringen som jag ju berättat.
Du fick väl mail om att du hade en faktura att betala innan du påbörjade betalningen? Varför gick du annars in på Klarnas betal-funktion?
Gammal 2019-11-08, 10:09
elmfeldt
Redaktör

Sten-Åke Sändh skrev: Klarna mailade inte mig någon faktura på första köpet då de ju fick problem med den hanteringen som jag ju berättat. Deras system bombade ju när jag ej signerade med mobilt bak-ID. Det enda de gjorde var att skicka ett kravbrev med snigelpost när de trodde att jag inte betalat.
Du fick ju ett mail med en länk till deras sajt som krävde mobilt bank ID. Denna länken leder INTE till en beställning. Den leder till en sida där fakturan som vi skapat upp eftersom du har en löpande prenumeration. Hade vi kunnat köra direkt mot ditt kort så hade vi valt det men Klarna skapar fakturor.

Sten-Åke Sändh skrev: Jag skulle vilja som jag redan påpekat att man kunde välja vilken typ av Bank-ID jag vill använda. Det kan man på de alla ställen jag frekventerar av ekonomiska skäl. För mig och oss i vår familj är det inte mer praktiskt att använda mobilt bank-ID då vi ju alla använder samma stationära dator och har ID:n för fler än en i den. Telefoner är personliga men vår stationära är inte det.
Ja jag tycker också att tjänsterna skall presentera flera olika Identifieringssätt. Mobilt Bank ID, BankId på fil, mm. Men du verkar missuppfatta mobilt Bank ID. Det är som en inloggningsdosa men sen fortsätter du använda tjänsten på desktop. Dvs:

- Desktop: https://app.klarna.com/login?market=se
- Klarna anropar BankID som pingar ditt mobila BankId.
- Mobilen: Öppnar BankID och loggar in.
- Desktop: Du hoppar tillbaka till Klarna och du är inloggad och fortsätter med ditt ärendet på desktop.
(det är enbart i mobila appar som du stannar i appen)

Sten-Åke Sändh skrev: Om jag haft den servicen hade detta aldrig hänt. Nu stängdes den transaktionen ner innan den kunde signeras. När någon avslutar innan transaktionen genomförts korrekt så ska deras system INTE betrakta den transaktionen som OK och fortsätta processen och det gjorde det nog inte heller men sedan vidtog förmodligen manuell hantering. Jag fick dessutom aldrig någon faktura på det första försöket utan som sagt bara ett kravbrev en månad senare.
Du verkar missuppfatta igen. Så här är flödet:
- Du har beställt en löpande prenumeration
- Efter ett år så förlänger vi automatiskt till bästa pris och skapar upp fakturan (jmf kortdragning) hos Klarna mot dig.
- Direkt efter det så mailar vi dig om detta med info, och samtidigt mailar Klarna dig om att du har en FAKTURA att betala.
- Du kan då logga in på Klarna om du vill betala direkt eller på förfallodagen.

Sten-Åke Sändh skrev:
För mig är detta utagerat nu och jag fick följande meddelande idag från Klarna igår:

"Hej Sten-Åke!

Tack för ett ytterst detaljrikt mejl!

Betalning på belopp: 220,00 SEK står registrerad hos oss datum: 2019-10-17, genomförd via kort. Denna avser alltså uppdaterat medlemsskap hos "Fotosidan.se", och allting står rätt till här!

Vad beträffar faktura: 51 9102 0260 1296 1281 - vilken erhållen påminnelse avser - är denna borttagen av "Fotosidan.se" vid datum: 2019-11-06. Du behöver på så vis ej oroa dig över något betalningskrav från oss!

Sammantaget är betalning mottagen, medlemsskap uppdaterat samt felaktig faktura borttagen - ärendet kan därmed betraktas som löst!

Avslutningsvis uppskattar vi den feedback du berört i tidigare mejl, vilken kommer tas vidare internt hos oss på Klarna för att utreda- och förbättra våra tjänster.

Vid framtida frågor eller funderingar är ni välkommen att återkomma till oss. För snabbast hantering nås kundtjänst på tel: 08-120 120 10 samt i vår chatt, vilken är öppen 24/7."
Precis som jag skrev ovan. Du hade två fakturor (den som vi skapade upp automatiskt) och den som du beställa extra. Jag krediterade den ena direkt jag blev varse om situationen.

Sten-Åke Sändh skrev:
Som ni kanske kan läsa så har Klarna tagit till sig av den info jag givit mig och de kommer att "utreda och förbättra" sina tjänster. Med det är jag nöjd och förhoppningsvis så funkar det bättre om ett år då jag ska betala igen. Förhoppningsvis inför de ny logik och nya rutiner där de INTE släpper igenom transaktioner som faktiskt INTE är signerade.
Transaktioner anses signerade i samband med att du beställer en Löpande prenumeration. Vi informerar tydligt om detta och hur du stoppar förläningen via en enkel knapptryckning.
Gammal 2019-11-08, 18:41
afe

Sten-Åke Sändh skrev: Det är ju jättebra att du är nöjd med Klarna och att du verkar gilla att sitta där och blippa med din telefon men det är överhuvudtaget inte mitt scenario, så det du skriver är rätt OT i mitt sammanhang. Jag vill inte betala några av mina räkningar med telefon, helt enkelt för att jag anser att jag gör det både säkrare, snabbare och mycket efffektivare för mitt vidkommande med dator. Varför välja en pissig liten telefonskärm med usel tangentbordsergonomi när jag kan se allt betydligt bättre på min 4K-skärm och få skriva på ett riktigt tangentbord? Svårare är inte bakgrunden till det valet! Jag är verkligen inte ensam om det heller.
Jag betalar och handlar på nätet med min dator (oftast). Jag har också en 4k-skärm och ett riktigt tangentbord. Telefonen använder jag för att identifiera mig mot banken och andra sajter - det är liksom det som är poängen med mobilt bank-id. Jag kan dessutom göra det från vilken dator som helst :)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:25.

Elinchrom ELB 500 TTL