Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

pallep

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Jo det kan det, när kameran är påslagen är också sensorn laddad med ström, och därmed bör den därför drar åt sig damm lättare då den är statisk.

Är det ingen som provat en luftmadrass pump ännu ?
Själv äger jag ingen, men den bör vara ett idealiskt verktyg eftersom man lättare kan rikta luftstrålen och variera lufttrycket med en sådan.

/kent
En liten fundering, om sensorn är statiskt laddad när kameran är på så försvinner inte detta hux flux bara för att man stänger av den, laddningen kan endast förvinna genom att man på nåt sätt utjämnar potentialskillnaden, typ jordning. Eller har jag missat nåt?
Gamla tvapparatsskärmar var ju laddade ett bra tag
efter det man stängt av dem.

Angående luftmadrasspumpar, klurade på om det kan finnas sådant där talk i pumpen som finns i cykelslangar? (luftmadrasspump av gummibälgsmodell)
 

Lawson

Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Jo det kan det, när kameran är påslagen är också sensorn laddad med ström, och därmed bör den därför drar åt sig damm lättare då den är statisk.

Är det ingen som provat en luftmadrass pump ännu ?
Själv äger jag ingen, men den bör vara ett idealiskt verktyg eftersom man lättare kan rikta luftstrålen och variera lufttrycket med en sådan.

/kent
Pumpen har väl inget filter?
Är det inte stor risk att man bara blåser in mer damm?
Hemma hos mig är det nog inte tillräckligt välstädat för att använda den här metoden.

Micke.
 

Peter N.

Ny medlem
Märker en massa frågor om tryckluft, Ett tips använd BARA rengöring som tabbar och vätskor som är ämnade för ändamålet. Om ni använder tryckluft och olyckan är framme blåser ni eventuellt ur slutarlamellerna ur sitt läge OCH då blir det dyrt.. En annan sak om ni har möjlighet att ha extern strömförsörjning välj detta ifall slutaren stänger vid elavbrott, detta ger till 70 - 80 % en knäck på lamellerna och det betyder byte av lamellpaket eller hela slutaren. Tänker man sig för så är det aldrig problem med rengöring av sensorn.
Sökaren är en smaksak då den endast mäter in ljuset och fördelar upp ljuset till ljus sensorerna. D.v.s. sökaren har inget med focusen att göra så använd sunt förnuft och gör ren er sensor då prickar o dyl. blivit en påträngande irretation på varje bild. Lycka till.
 

RG

Avslutat medlemskap
Peter N. skrev:
Märker en massa frågor om tryckluft, Ett tips använd BARA rengöring som tabbar och vätskor som är ämnade för ändamålet. Om ni använder tryckluft och olyckan är framme blåser ni eventuellt ur slutarlamellerna ur sitt läge OCH då blir det dyrt.. En annan sak om ni har möjlighet att ha extern strömförsörjning välj detta ifall slutaren stänger vid elavbrott, detta ger till 70 - 80 % en knäck på lamellerna och det betyder byte av lamellpaket eller hela slutaren. Tänker man sig för så är det aldrig problem med rengöring av sensorn.
Sökaren är en smaksak då den endast mäter in ljuset och fördelar upp ljuset till ljus sensorerna. D.v.s. sökaren har inget med focusen att göra så använd sunt förnuft och gör ren er sensor då prickar o dyl. blivit en påträngande irretation på varje bild. Lycka till.
Kan slutaren kapa fingret?
 

Peter N.

Ny medlem
Nej, naturligtvis inte men har man en swab eller dyligt och strömförsörjningen avbryts då stänger slutaren på de flesta kameror, och jag tror nog att du vet att lamellerna är ,,,,, tunna prylar.
 

RG

Avslutat medlemskap
Peter N. skrev:
Nej, naturligtvis inte men har man en swab eller dyligt och strömförsörjningen avbryts då stänger slutaren på de flesta kameror, och jag tror nog att du vet att lamellerna är ,,,,, tunna prylar.
Det jag läst om canons kameror om folk som inte fattat hur de ska få sensorrengöringen att sluta så piper kamerorna massor när batteriet är lågt i flera minuter. innan slutaren stängs.
 

Peter N.

Ny medlem
Ja, det stämmer men alla tillverkare har sitt system, då Kodak använde sig av just Canon och Nikon så slog sluren igen åtminstonde på Nikon.
Detta är några år sedan men naturligtvis har tillverkarna idag kommit på olika lösningar jag tycker bara att man ska vara säker innan man börjar och då är det inga problem. Har säkert bytt ett femtiotal lamellpaket med skador pga. tryckluft eller tummen i äldre våtfilmskameror, men som sagt det är ok om man vet vad man gör.
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Dammsugare

Köpte en Pentax K10D, fick ganska snabbt smuts på sensorn när jag testade mina gamla objektiv, Skickade kameran för rengöring (första rengöringen ingick i garantin) fick tillbaka kameran med renare sensor men fläckar fanns kvar.
Numera använder jag dammsugare med utmärkt resultat, dammsuger även objektiven.
Dammsuger även enbart spegelhuset då och då utan att öppna slutaren och då verkar det som problemet med damm på sensorn minskar.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag har provar madrasspumpen, men jag föredrar en handhållen gummiblåsa, typ Hama. När jag får fläckar som inte går att blåsa bort andas lag lite vitlöksdoftande fuktig andedräkt på en swab och torkar. Blir rent och doftar gott.
Glad påsk!
 

SonnyOboy

Aktiv medlem
Hehe, nu var det dags att rengöra sensorn. Nybörjare som jag är, har jag aldrig gjort detta.

Jag har inte mycket pengar, men vill helst kunna rengöra den på egen hand så långt som det går.

Vad bör jag göra? Köpa en blåsbälg som så många tipsar om? Hur ska jag sedan göra det? Vända kameran med objektivet pekandes nedåt(om det hade suttit ett) och blåsa? Hur hårt? etc.

Tack för svar.
 

hornavan

Aktiv medlem
SonnyOboy skrev:
Hehe, nu var det dags att rengöra sensorn. Nybörjare som jag är, har jag aldrig gjort detta.

Jag har inte mycket pengar, men vill helst kunna rengöra den på egen hand så långt som det går.

Vad bör jag göra? Köpa en blåsbälg som så många tipsar om? Hur ska jag sedan göra det? Vända kameran med objektivet pekandes nedåt(om det hade suttit ett) och blåsa? Hur hårt? etc.

Tack för svar.
Börja med att läsa denna tråd från början.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
SonnyOboy skrev:
Hehe, nu var det dags att rengöra sensorn. Nybörjare som jag är, har jag aldrig gjort detta.

Jag har inte mycket pengar, men vill helst kunna rengöra den på egen hand så långt som det går.

Vad bör jag göra? Köpa en blåsbälg som så många tipsar om? Hur ska jag sedan göra det? Vända kameran med objektivet pekandes nedåt(om det hade suttit ett) och blåsa? Hur hårt? etc.

Tack för svar.
Om du inte har råd att lämna in för rengöring så lär du ju knappast ha råd att göra det själv och riskera kameran! Kontakta någon som kan hjälpa dig att göra jobbet. En som har gjort det förr och kan sin sak. Behöver nödvändigtvis inte vara i en affär.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt varför så många är så rädda för att göra ren sensorn själv. Jag tycker inte själv att det är svårt, snarare skitlätt! Ta det lugnt, följ bara instruktionerna i bruksanvisningen till kameran och de instruktioner som följer med digipadsen. Lätt som en plätt!
 

Anders Östberg

Guest
Allt man redan kan är förstås plättlätt... rengöring kan ju bli ett dyrt experiment om man inte vet vad man gör så jag tycker nog att det är förståndigt att fråga lite först. :)

Men visst, det är något som inte är speciellt svårt eller farligt, och rutinunderhåll som man lika gärna kan göra själv istället för att betala dyrt för på verkstad.
 

larsborg

Aktiv medlem
Sensorregöring, läs detta !!

Vem har påstått, att det är dyrt med att låta märkesverkstaden, med proffsig erfarenhet, rengöra sensorn!

I fall där det kostar pengar, blir debiteringen en skitsumma mot ett eventuell eget misslyckat klåfingeri, - då kan det bli dyrt.
Min märkesverkstad utför rengöringen faktiskt gratis, de går inte ut med det officiellt, utan det är troligen för att slippa se skadade ytor på sensorerna, ett klåfingeri en fackman helst inte vill se.

De som är tvingade till att själv klåfingra, utan att vara händiga, där är säkert veckopengen slut!
 

Graylingman

Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Allt man redan kan är förstås plättlätt... rengöring kan ju bli ett dyrt experiment om man inte vet vad man gör så jag tycker nog att det är förståndigt att fråga lite först. :)

Men visst, det är något som inte är speciellt svårt eller farligt, och rutinunderhåll som man lika gärna kan göra själv istället för att betala dyrt för på verkstad.
Jaja..... var och en gör såklart som man själv vill. Att fråga och läsa på innan man försöker är självklart :) Det gjorde jag och efter att ha gjort det tyckte jag inte det verkade så svårt så jag beställde grejorna och upptäckte att jag tyckte inte heller att det var så svårt. Inte ens första gången, även om jag tillstår att det var lite nervöst.

Nu har jag inte läst hela tråden, men någon kanske vet: Är det vanligt att folk sabbar sina kameror?

Till min närmaste märkesverkstad har jag 30 mil...
 

Anders Östberg

Guest
Re: Sensorregöring, läs detta !!

larsborg skrev:
Vem har påstått, att det är dyrt med att låta märkesverkstaden, med proffsig erfarenhet, rengöra sensorn!

I fall där det kostar pengar, blir debiteringen en skitsumma mot ett eventuell eget misslyckat klåfingeri, - då kan det bli dyrt.
Min märkesverkstad utför rengöringen faktiskt gratis, de går inte ut med det officiellt, utan det är troligen för att slippa se skadade ytor på sensorerna, ett klåfingeri en fackman helst inte vill se.

De som är tvingade till att själv klåfingra, utan att vara händiga, där är säkert veckopengen slut!
När jag frågade Canon så fick jag svaret att dom gör det på löpande räkning och att det kan ta några försök och lite olika mycket tid beroende på hur det går... inte direkt "gratis", speciellt om jag också räknar in antingen två bilresor eller två postpaket till verkstaden och några dagar utan kamera. En rengöring på Canonverkstaden kostar sannolikt mer än en uppsättning regöringsprylar som räcker åratal för mig. Jag gratulerar om du har en verkstad i närheten som dessutom gör det gratis.

Jag rengör mina kameror på några minuter själv, kanske det är en viss risk men jag tror faktiskt inte jag är mindre försiktig än en servicetekniker, snarare tvärtom. Vi använder sannnolikt samma utrustning och metoder och jag har troligen mindre bråttom när jag gör jobbet.

Men, men, vill man inte ta risken så kan det kanske vara lugnare att lämna kameran till någon annan.
 
Senast redigerad av en moderator:

SonnyOboy

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad priskostnaden ligger på, men om den är allt för dyr så har jag tyvärr inte råd med någon sådan just nu. I så fall vore "blås"-tekniken, med en blåsbälg, ett bra alternativ, om det kanske inte får bort allt så får det bort en del. Är det så riskfyllt?
 

vekhyttan

Aktiv medlem
Efter att jag på torsdagen förra veckan på eget bevåg skulle ta bort lite smuts jag hade på prismat eller snarare mattskivan, med en tops !?!... Inget bra val visade det sig.

Efter lite pill fick jag bort skiten och efter ytterligare lite pill fick jag bort luddet som lossnade från topsen!... Nu visade det sig att jag efter ett provfoto hade rejält med skit på sensorn, vilket jag inte hade innan. Se bilden. f38 tror jag det blev. Bilden är helt ozoomad. Lite panik då jag skulle fota en del under helgen.
Det var då jag började läsa denna tråd... och kollade runt efter att få tag på swab och eclipse, inte helt lätt. Är det någon som vet vart man ska handla scandinavian har inte längre.
 

Bilagor

ANNONS