Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanner för svartvita neg från 120-film

Produkter
(logga in för att koppla)

janf

Aktiv medlem
Min far efterlämande hundratals negativ i kuvert utan påskrift om tid och plats, tagna ca 1920-1940.

Jag skulle vilja kunna titta på dom och försöka lista ut var och när de tagits och behöver en skanner som kan hantera lösa 6x9-negativ.

Det finns en CanoScan 8800F med ett riktpris på ca. 2 800 kr. För det här ändamålet krävs ingen superkvalitet.

Tacksam för flera förslag - gärna på något som är billigare.
 

bildsten

Aktiv medlem
Min far efterlämande hundratals negativ i kuvert utan påskrift om tid och plats, tagna ca 1920-1940.

Jag skulle vilja kunna titta på dom och försöka lista ut var och när de tagits och behöver en skanner som kan hantera lösa 6x9-negativ.

Det finns en CanoScan 8800F med ett riktpris på ca. 2 800 kr. För det här ändamålet krävs ingen superkvalitet.

Tacksam för flera förslag - gärna på något som är billigare.
Jag köpte min 8800F från Cyberfoto för ca 2000. Den kom två dagar efter beställningen. Rekommenderas. Jag använder den fn till att skanna svv 6x6 neg från början av 60-talet.
 

blj

Aktiv medlem
Canon 8800 f

Jag köpte min för ca 2000kr på Photax foto 2008 bra pogram med Silverfast mm.Hållare för 4st monterade dia och 2 remsor 24x36
negativ samt för 120 formatet 6x22cm.Enda nackdelen är om negativen är buckliga att dom sitter dåligt i negativhållaren.
Priset nu 2395kr -2900 beroende vilken leverantör man väljer.
Är nöjd med min för priset,har ej skrivit ut någon bild använder
förstoringsapparat.Hade varit bra om den tog upp till 9x12 formatet ska testa några 8x10,5 och 9x12 gamla kameror en
Epson scanner V 700-750 är betydligt dyrare.
 

L A Granis

Aktiv medlem
Min far efterlämande hundratals negativ i kuvert utan påskrift om tid och plats, tagna ca 1920-1940.

Jag skulle vilja kunna titta på dom och försöka lista ut var och när de tagits och behöver en skanner som kan hantera lösa 6x9-negativ.

Det finns en CanoScan 8800F med ett riktpris på ca. 2 800 kr. För det här ändamålet krävs ingen superkvalitet.

Tacksam för flera förslag - gärna på något som är billigare.
Själv har jag en EPSON V700 (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12340) som jag är mycket nöjd med. Den är visserligen dyrare än Canon-scannern som diskuterats här, men kan nog vara nåt att fundera över ändå. Den har ju dessutom funnits i så pass många år nu att den borde kunna fås tag på begagnad?
Och den klarar 135 och 120 film (+ bladfilm), negativ och dia. Inklusive moterade sådana (2 mm ramar) för småbild. Plus foton och dokument då, givetvis. Mångsidig och av god kvalité, tycker jag.
 

janf

Aktiv medlem
Tack...

... alla ni som svarat.

Nu har jag klart för mig vad som skulle passa för jobbet.
Problemet är bara att lagsta priset för en ny 8800F verkar ligga på ca. 2200 inkl frakt.

Jag har sökt på nätet efter begagnade maskiner utan framgång.

mvh
Jan F
 

janf

Aktiv medlem
Tack Magnus...

... föra att du gjort dig så mycken möda!

Jag ska insupa all visdom :)

mvh
Jan F
 
ANNONS